تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833159955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعصب مذهبی نفس‌های آخر را می‌کشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵




1417758205848_28.jpg

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که «حرکت تاریخ به سمت کمال یافتگی، پیدایش آمادگی و استعداد کامل برای تحقق وضعیت موعود است» گفت: خداپذیری جهانی، اخلاق‌پذیری، علم‌پذیری و کشف و انفجار اطلاعات نشانه حرکت رو به تکامل تاریخ و سیر بشر به سمت وضعیت مطاوب است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در ادامه سفر به چند کشور اروپایی طی سخنانی در همایش مهدویت و موعودگرایی در ادیان الهی در شهر رم اظهار کرد: جامعه بشری هر چه جلوتر می‌رود، ادیان الهی به هم نزدیک‌تر می‌شوند و خداوند منان را به عنوان مشترک خود در جهان بیشتر مطرح می‌کنند و گرایش انسان‌ها به اخلاق، علم پذیری و بنای زندگی خود بر علم، قدرت دستیابی به معلومات و اطلاعات و رفع همه زمینه‌های ناآگاهی نیز بیشتر خواهد شد. وی ادامه داد: وضعیتی که امروز در برخی کشورها حاکم است و مذاهب در برابر هم ایستاده‌اند، آخرین نفس‌هایی است که تعصب مذهبی می‌کشد و در آتی از بین خواهند رفت. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: جامعه بشری روزی به نقطه‌ای خواهد رسید که دیگر خداوند برای آنها غایب نیست و ادیان بر سر خدا جنگ نمی‌کنند، اخلاق بر کل بشر حکمفرما و استعدادهای بشریت برای یک نظم واحد به کمال می‌رسد، چنین مرحله‌ای را مرحله به کمال رسیدن استعداد بشر باید نامید و در آن هنگام است که وضعیت موعود رخ خواهد داد. این استاد حوزه علمیه قم گفت: در آخرالزمان دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت به همگرایی بیشتر روی خواهند آورد. در ادبیات دینی اسلام، حضرت مهدی موعود(ع) با عیسی مسیح(ع) هر دو با هم ظهور می‌کنند و آنگاه یک وضعیت موعود و مطلوب در بشریت شکل می‌گیرد. وی گفت: این وضعیت یک انقلاب بی زمینه و بدون پشتوانه تاریخی نیست، نتیجه روند استکمالی بشر است. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با طرح این پرسش که آیا موعودگرایان روزی در برابر هم خواهند ایستاد یا مانند نهرهای متعدد یک رود واحد را شکل می‌دهند؟ پاسخ داد: موعود گرایی چون نگاه خود را به وضعیت‌های نهایی و تکاملی دوخته است، آینده آن به رغم اختلاف‌های فکری اساسی بین موعودگرایان در جهت تقابل با هم قرار نمی‌گیرند و در مسیر نوعی انسجام کلان به پیش می‌روند. مبلغی گفت: موعودگرایی اسلام و مسیحیت هر چه زمان جلوتر می‌رود قابلیت آن را دارند که به رغم اختلاف در تعریف وضعیت مطلوب و موعود؛ به نوعی از همگرایی کلان برسند، بنابراین ما به وضعیت تحرک رو به پیش بشر نگاه خوشبینانه داریم و باید بر تلاش خود برای اصلاح جامعه بشری بیفزاییم، شاخص‌های درست حرکت کردن انسان‌ها و ادیان این است که از خداوند، اخلاق و معنویت بیشتر سخن بگویند. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال که " اگر این تحولات با حرکت بشر به جلو تحقق می‌پذیرد چرا ما در موارد بسیاری به ستم‌ها و ظلم‌ها برمی‌خوریم و یا جنگ اعتقادی را مشاهده می‌کنیم؟، گفت: حرکت اساسی جهان به سمت تکامل‌هایی مانند خدامحوری، علم پذیری، اخلاق پذیری و انفجار اطلاعات است ولی چون ما در نیمه راه هستیم بشر گاهی از انفجار اطلاعات سوء استفاده می‌کند و گاهی بلوغ کامل را برای ایجاد اخلاق هنوز در خود پدید نیاورده است بنابراین آسیب‌هایی که داریم مربوط به نیمه راه بودن است. وی ادامه داد: ما هزینه بودن در نیمه راه را تحمل می‌کنیم ولی روند حاکم بر حرکت رو به جلو بشر، روند استکمالی است. مبلغی خاطرنشان کرد: محورهای تکاملی یاد شده بشر را به سوی نظم یافتگی خاص و واحدی به پیش می‌برد، همه ما در نیمه راه هستیم می‌توانیم نشانه هر یک از این تحولات را ببینیم. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با ارائه مقاله‌ای در این کنفرانس بیان کرد: تفکر موعودگرایی نوید وقوع "همگرایی جهانی" ( همگرایی دارای ماهیت جهانی شده) میان ادیان را می‌دهد. این از آن جهت است که ادیان، متضمن موعودگرایی هستند و هر چه به آخرالزمان نزدیک می‌شویم جوهره موعودگرایی ادیان (یا دست کم برخی از ادیان مثل مسیحیت و اسلام) به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شود و نوعی "هم احساسی" و "همگرایی" را میانشان بر می‌انگیزد. وی درتفاوت موعودگرایی مسیحبت و موعودگرایی اسلام گفت: موعودگرایی مسیحیت دو تفسیر دارد، در تفسیر اول موعودگرایی مسیحیت بیش از آن که به اصلاح نظر دارد، به نتیجه آن یعنی خلاص معطوف است و بیش از ان که به اصلاح اجتماعی نظر دارد به اصلاح فردی ناظر است. این تفسیر از موعودگرایی مسیحیت با تمرکز مسیحیت بر ارزش‌های رهایی روح (خلاص روح) هماهنگ است. وی افزود: تفسیر دوم موعودگرایی مسیحیت به "تحقق ایمان و عمل به خوبی" نظر دارد. این نگاه گرچه متضمن تحقق اصلاح است ولی بیش از آن که به اصلاح اجتماعی ناظر باشد به اصلاح افراد در جامعه نظر دارد . مبلغی گفت: موعودگرایی در اسلام اصلاح اجتماعی است. ارتباط آن با اصلاح فردی یا از آن جهت است که اصلاج اجتماعی لاجرم زمینه‌ساز اصلاح‌های فردی خواهد شد یا از ان جهت است که راه اصلاح اجتماعی از اصلاح‌های فردی می‌گذرد. این بر اساس آیه شریفه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (سو ه رعد آیه 11) تفسیر می‌گردد یا ارتباطی طرفینی دارند؛ یعنی هر چند "تغییرات اجتماعی عدل محور" از تحقق عدل در افراد یا مجموعه‌ای از افراد رخ می‌دهد (کان اول عدله نفی الهوی عن نفسه) ولی وقتی ساختارهای اجتماعی بر مبنای عدل شکل گرفت اصلاح افراد به صورت کلان و پویا امکان‌پذیر و محقق خواهد شد. وی تصریح کرد: به هر حال اسلام سخن از وضعیتی به عنوان وضعیت موعود به میان آورده که در آن جهان از عدل پر خواهد شد. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان تاکید کرد: موعودگرایی به رغم آنکه در هر دین تعریف و نگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است، متضمن نوعی "کلان ستیزی در قبال فساد" است و طبعا این نقطه مشترک، جبهه معنویت‌خواهان را به تدریج تشکیل می‌دهد و این جبهه رفته رفته خود به "هم احساسی" و همگرایی منتهی خواهد شد. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن