محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845088637
مفهوم فهم ارتکازی در اندیشه اسلامی با فهم متعارف غربی یکسان است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام مبینی:
مفهوم فهم ارتکازی در اندیشه اسلامی با فهم متعارف غربی یکسان است
شناسهٔ خبر: 2770991 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
مفهوم فهمهای ارتکازی در اندیشۀ اسلامی با برخی مفاهیم مشابه در اندیشۀ غربی قابل مقایسه است. یکی از مفاهیمی که در فلسفۀ معاصر غرب بسیار رایج شده است مفهوم common sense (فهم متعارف، عرفی یا مشترک) است. به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و سی و سومین جلسه گروه علمی معرفت شناسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع نگرشی به «فهم ارتکازی» در انديشه اسلامی و انديشه غربی با ارائه بحث حجت الاسلام والمسلمین دکتر مبینی و با حضور اعضای گروه شنبه ۱۶ خردادماه از ساعت ۲۱:۱۵ در اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.گزارشی کوتاه از این نشست را با هم می خوانیم:
در حوزۀ اندیشۀ اسلامی مسئله ای بنام دلایل ارتکازی وجود دارد که در بسیاری از مباحث یکی از دلایلی که به نفع یا بر ضد یک مسئله مطرح می کنند رجوع به ارتکازات است. در تعریف ارتکاز آمده است که اموری هستند که در اذهان رسوخ کرده اند ولی منشأ آنها روشن نیست. دلايل ارتکازی در حوزههای مختلف انديشه اسلامی به ویژه در مباحث فقهی و اصولی معاصر بسیار به آن بها داده می شود. برای مثال گفته می شود دلیل عمده در تقلید این است که به لحاظ ارتکازی هر جاهلی برای پاسخ به سؤالش به عالم یا هر نیازمند به صنعت و فنی به صاحب آن فن مراجعه می کند.
در متون فقهی و اصولی ارتکازات از جهات مختلفی به اقسامی تقسیم شده و از جمله سخن از ارتکازات عرفی، ارتکازات عقلاء و ارتکازات متشرعه زده می شود. در این متون مباحثی هم صورت گرفته است راجع به تفاوت میان ارتکاز عقلا و سیره و بنا عقلا. درباره منشأ ارتکاز، برخی فقها و اصولیون نیز منشأهای مختلفی برای ارتکازات ذکر کرده اند؛ از جمله، بداهت، فطرت، وضع الفاظ و غیره. به هر حال، فارغ از اینکه ارتکازات چه منشأیی دارند در متون اصولی و فقهی به عنوان یک دلیل معتبر برای مسائلی که مطرح شده ذکر می کنند، البته از نظر شرعی حجیت ارتکازات را همانند اموری مانند اجماع منوط به تأیید معصوم (علیه السلام) یا دست کم عدم رد معصوم می کنند.
در حوزه های دیگر اندیشه اسلامی، در غیر از علم فقه و اصول، هم دلایل ارتکازی عملاً به کار گرفته می شود. مثلاً در فلسفۀ اخلاق بسیاری از مباحثی که درمی گیرد مبتنی بر فهم های ارتکازی است. برای مثال، استاد مصباح بر مبنای فهم ارتکازی خود عنصر مطلوبیت را در همۀ کاربردهای ارزش مشاهده میکند و بر مبنای این فهم ارتکازی تبیینی از ارزش ارائه می دهد که ریشه در حب ذات دارد. به عنوان نمونه دیگر استاد لاریجانی نیز در نقدهایی که به نظریات اندیشمندان اسلامی از جمله استاد مصباح دارد به فهم های ارتکازی خود که آنها را فهمهای مشترک بین خود و دیگران می بیند رجوع می کند. ایشان از ارتکازات به عنوان سرمایه اساسی ما در این مباحث یاد میکند و تصریح می کند که سرمایه ما در این بحثها جز ارتکازات هیچ چیز نیست.یک دسته ارتکاز داریم؛ باید ببینیم کدام نظریه اخلاقی با این ارتکازات بهتر سازگار است و از تناقض در میان ارتکازات عاری است؟ یعنی مدلی که ما در کل این بحثها دنبال میکنیم، حتی در بحثهای اصولی، عمدتاً سرمایهاش ارتکازات ما است. ما در اینجا هیچ برهانی نداریم. حتی در تئوریهای علمی هم در نهایت همین است. به تدریج در فلسفۀ علم به همین رسیدهاند که ادعا نکنند که فلان نظریه قابل اثبات است و بقیه قابل نفی است؛ شواهد هیچ وقت یک تئوری را متعین نمیکند البته ایشان در جای دیگر یادآور میشود که هنگامی که از ارتکازات به عنوان تنها سرمایه ما در مباحث یاد میشود به این معنا نیست که هر گونه ارتکازی بدون در نظر گرفتن رابطهاش با واقع و ارتکازات دیگر حجت است.
... [هرچند] سرمایۀ ما در این بحث ارتکازات ما است اما نه اینکه این ارتکازات خام را به عنوان نتیجۀ نهایی بدانیم و بر آنها متوقف شویم؛ بلکه عملیات بسیاری را میتوان بر روی آنها انجام داد. مثلاً میتوان کشف کرد که یک ارتکاز خلاف واقع است و میتوان کشف کرد که یک ارتکاز با ارتکاز دیگر تناقض دارد و باید آن تناقض را حل کرد. پس هر چند این عملیات ممکن است، اما بالاخره تنها سرمایۀ ما ارتکازات است و بایستی در همین ارتکازات حرکت کنیم.به نظر می رسد مفهوم فهم های ارتکازی در اندیشۀ اسلامی با برخی مفاهیم مشابه در اندیشۀ غربی قابل مقایسه است. یکی از مفاهیمی که در فلسفۀ معاصر غرب بسیار رایج شده است مفهوم common sense (فهم متعارف، عرفی یا مشترک) است. این مفهوم به ویژه از سوی توماس رید و سپس جورج مور برجسته شده است و دلیل طرح این مفهوم نیز پاسخ به شکاکیت و ایده آلیسم به شیوۀ خاصی بوده است. مراد از فهم متعارف در اندیشۀ این متفکران فهم ها و اندیشه هایی هستند که تقریباً همۀ انسانها به صورت بسیار قاطع و روشن دارا هستند و ممکن است علم روشنی هم راجع به منشأ آنها نداشته باشند.از نظر اندیشمندان غربی، فهم های عرفي به طوري فراگير مورد اعتقاد همه انسانها و مشترک ميان همه آنها هستند و انکار يا نفي باورهاي فهم عرفي سزاوار تمسخر و استهزا است. فهم های عرفي در همه زمانها ساري و جاري هستند و مخصوص زمان خاصي نيستند. همچنین داراي يک خصلت فطري و درونی هستند به اين معنا که هر انساني در ذات خود آنها را تصديق مي کند.
اکنون سؤالی قابل طرح است و آن اینکه از منظر معرفت شناختی وجه اعتبار ارتکازات چیست و چگونه می توان از توجیه معرفتی آنها دفاع کرد، با اینکه چه بسا در برخی موارد منشأ فهمهای ارتکازی ما روشن نباشد؟ به نظر می رسد قائل شدن به توجیه معرفتی فهم های ارتکازی بستگی به معیاری دارد که در معرفت شناسی برای توجیه برمی گزینیم. برای بیان این مطلب بحثی از آلوین پلنتینگا راهگشاست. پلنتینگا معتقد است ما برای به دست آوردن معیار توجیه و معرفت دو راه داریم: یک راه قیاسی و نگاه از بالا به پایین یا سیر از کلی به جزئی است به این معنا که ابتدا معیاری کلی را بدون توجه به ساختار معرفتی موجودمان و بر اساس آرمانهایمان ارائه می دهیم و سپس باورها و اندیشه های داخل ساختار معرفتی مان را بر اساس آن معیار کلی و آرمانی می سنجیم. در این صورت هیچ ابائی نداریم که چه بخش از اندیشه هایمان شرایط آن معیار را برآورده می سازند و حتی ابائی نداریم که هیچ کدام از باورمایمان نتوانند آن معیار را برآورده سازند.
اما از نظر پلنتینگاه راه دیگر راه استقرائی و نگاه از پایین به بالا یا سیر از جزء به کل است به این صورت که هر گونه معیار معرفتی را از داخل ساختار معرفتی مان و با توجه به باورها و اندیشه های موجودمان به دست می آوریم. در این روش قبل از هر چیز در خود باورها و اندیشههایمان جست و جو میکنیم و آنهایی را که مصداقهایی روشن و قاطع برای معرفت میدانیم جدا می کنیم و سپس با توجه به این نمونه های روشن و قطعی معیار توجیه و معرفت را میسازیم. یعنی معیار را از درون ساختار معرفتی خودمان و مصداقهای روشن معرفتی به دست می آوریم. حال اگر این راه دوم را برای به دست آوردن معیار طی کنیم، آنگاه فهم های ارتکازی ما جزء مصداق هایی خواهند بود که با توجه به آنها معیار را به دست می آوریم و در واقع دیگر آنها را نباید مورد چون و چرا قرار دهیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]
صفحات پیشنهادی
تقدیر از ۳ اثر برتر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
تقدیر از ۳ اثر برتر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شناسهٔ خبر 2764186 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها در دهمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین از سه اثر برتر پژوهشگاه در حوزه قرآن و اقتصاد تقدیر شد به گزارش خبرگزاری مهر دهمین آیین تجلیل از پژوهشعلم پاسخگوی پرسشهای بنیادین بشر نیست/ هاوکینگ فهم فلسفی ندارد
گفتگوی اختصاصی مهر با ریچارد سوئین برن علم پاسخگوی پرسشهای بنیادین بشر نیست هاوکینگ فهم فلسفی ندارد شناسهٔ خبر 2577666 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان پروفسور ریچارد سوئین برن فیلسوف دین انگلیسی و استاد ممتاز دانشگاه آکسفورد معتقد است که ادعای هاوکقرار گرفتن نظام اسلامی در کنار ملتهای مظلوم از اندیشههای مهدویت است
یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۲ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت قرار گرفتن نظام اسلامی در کنار ملتهای مظلوم یمن فلسطین عراق و مقاومت اسلامی از آموزههای قرآنی و اندیشههای مهدویت است لذا حرکت امت ایران در جغرافیای اسلامی برای بازگشت به همین آموزه اسلام است و رهبری و امام راحلراهبرد مواجهه جامعه اسلامی با غرب در اندیشه استاد مطهری
یادداشت راهبرد مواجهه جامعه اسلامی با غرب در اندیشه استاد مطهری شناسهٔ خبر 2759234 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان شهید مطهری در یکی از آثارش درباره درباره چارچوب روابط و تعامل مسلمانان با غیرمسلمانان می نویسد قرآن کریم مسلمانان را از اینکه دوستی ومشغول قرآن بودم، نفهمیدم
حکایت اخلاقی مشغول قرآن بودم نفهمیدم بعد از پاره کردن و دوختن و اتمام کار گفتم حضرت آقا کار ما تمام شد ایشان قرآن را بستند و فرمودند صدقاللهالعلیالعظیم گفتم آقا دردتان نیامد فرمودند مشغول قرآن بودم نفهمیدم به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیةاللهالعظمی حاج سیدا«سیاهپوشی در فقه و فرهنگ اسلامی» منتشر شد
معرفی کتاب سیاهپوشی در فقه و فرهنگ اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2667283 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی کتاب سیاهپوشی در فقه و فرهنگ اسلامی تأملی است حدیثکاوانه در نقد و سنجش دیدگاههای همسوی با عرف عامیانه تا آنچه را حقیقت اسلامی بعادل طوری به عیادت مایلی کهن رفت تا کسی نفهمد!
عادل طوری به عیادت مایلی کهن رفت تا کسی نفهمد تاریخ انتشار دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۱۸ عادل فردوسی پور تهیه کننده و مجری برنامه ۹۰ به عیادت محمد مایلی کهن رفت به گزارش خبرآنلاین سرمربی سابق تیم ملی در چند سال گذشته جزو سرسخت ترین منتقدان عادل فردوسی پور بوده و بارها از اخدیرا: فهمیدم دیگر رئال جای من نیست |اخبار ایران و جهان
خدیرا فهمیدم دیگر رئال جای من نیست کد خبر ۵۰۳۱۸۹ تاریخ انتشار ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۰ - 25 May 2015 سامی خدیرا هافبک آلمانی رئال تابستان آتی با پایان قراردادش از این تیم جدا میشود به گزارش ورزش سه خدیرا امروز در گفتگو با مارکا علل خداحافظیاش را بیان کرد هافبک 28 ساله آلنفتی ها با شادی شان به عربستانی ها چه چیزی را فهماندند؟
صحنه تاثیرگذار در پایان بازی با الاهلی نفتی ها با شادی شان به عربستانی ها چه چیزی را فهماندند شاگردان منصوریان با وجود شکست مقابل الاهلی به دلیل برد یک بر صفر در زمین خود موفق شدند به جمع 8 تیم پایانی رقابت های لیگ قهرمانان صعود کنند حالا به احتمال فراوان منصوریان در جمع زرد«خوب بخوانیم و خوب بفهمیم»؛پاسخی برای منتقدان والیبالی ام!
خوب بخوانیم و خوب بفهمیم پاسخی برای منتقدان والیبالی ام ورزش > والیبال - محمدعلی اینانلو استاد پیشکسوت ورزش والیبال و رسانه های ورزشی در یادداشتی مجدد به پاسخی که همکار خوب ما مهری رنجبر درباره انتقادهایش نوشته است جوابی مجدد داده که بی کم و کاست از سوی خبرآنلایسرپرست جدید ارشاد اسلامی دشتی تأکید کرد لزوم مجهز کردن جوانان به اندیشههای دینی و علمی
سرپرست جدید ارشاد اسلامی دشتی تأکید کردلزوم مجهز کردن جوانان به اندیشههای دینی و علمیسرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی بر مجهز کردن نوجوانان و جوانان به اندیشه دینی و علمی تأکید کرد و گفت دشتی اگر امروز لقب نگین فرهنگی جنوب گرفته حاصل اندیشههای نوگرایانه بزرگمرداننظام سیاسی امام(ره) مبتنی بر معنویت، عدالت و عقلانیت اسلامی است
استاد مؤسسه امام خمینی در گفتگو با مهر نظام سیاسی امام ره مبتنی بر معنویت عدالت و عقلانیت اسلامی است شناسهٔ خبر 2767106 - جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشمندان دکتر محمدجواد نوروزی گفت مهمترین امتیاز نظام سیاسی امام ره در قیاس با سایر نظامها و به ویژه نظامکتاب هویت غربی در دو جلد منتشر شد
کتاب هویت غربی در دو جلد منتشر شد شناسهٔ خبر 2766948 - جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب هویت غربی ماهیت و مؤلفه ها در دو جلد و به کوشش احمد صادقی و سیدرضا موسوی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب مانمایشکاه سبک زندگی اسلامی در انگلیس
نمایشکاه سبک زندگی اسلامی در انگلیس شناسهٔ خبر 2759010 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان نمایشگاه فرهنگ غنی اسلامی در انگلیس دایر شده است این نمایشگاه به منظور نشان دادن فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اسلامی برگزار گردیده است به گزارش خبرگزاری مهر نمایشگزورگیری پس از فهمیدن موجودی حساب/ فروشندگان قلابی خودرو به دام پلیس افتادند + تصاویر
زورگیری پس از فهمیدن موجودی حساب فروشندگان قلابی خودرو به دام پلیس افتادند تصاویر دو پسر شرور که در قالب فروش خودرو پس از فهمیدن موجودی حساب خریدار دست به زورگیری میزدند توسط پلیس شناسایی و دستگیر شدند به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران پنجم اردیبشت ماه فردی با مراجدوره آموزشی زبان آرامی(سریانی) و فرهنگ و تمدن اسلامی
پژوهشگاه علوم انسانی برگزار میکند دوره آموزشی زبان آرامی سریانی و فرهنگ و تمدن اسلامی شناسهٔ خبر 2767059 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها مرکز آموزشهای کاربردی و تخصصی آزاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوره آموزشی زبان آرامی سریانی و فجامعهشناسی فساد در اندیشه سیدحسین العطاس بررسی میشود
با حضور فرید العطاس جامعهشناسی فساد در اندیشه سیدحسین العطاس بررسی میشود شناسهٔ خبر 2766135 - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست تخصصی جامعهشناسی فساد در اندیشه سیدحسین العطاس سهشنبه ۱۲ خرداد در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار می شود به-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها