تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834051163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تناسخ در عرفان حلقه!


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


عرفان حلقه؛
تناسخ در عرفان حلقه!
«تناسخ» در عرفان حلقه از جمله واژه‌‏هایی است که تفسیر جدیدی یافته، به‏‌گونه‏‌ای که مفهوم تناسخ در قالب مفهومی جدید و به نام کالبد ذهنی پی‏گیری می‌‏شود. در واقع عرفان حلقه نیز از فرقه‏‌هایی است که به صورت واضح به تناسخ نپرداخته و آن ‏را در هاله‌‏ای از ابهام قرار داده تا مخاطب بتواند با تفسیر خود، نتیجه‌‏گیری کند.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، از شکل‏‌گیری عرفان حلقه که نام دیگرش عرفان کیهانی است، کم‏تر از یک دهه می‌‏گذرد. این جریان از حدود پنج سال گذشته به صورت جدی در کشور شروع به فعالیت و برگزاری دوره‏‌ها و کلاس‏‌هایی نموده است. محمدعلی طاهری پایه‌‏گذار و مؤسس اصلی این فرقه شناخته شده و کتاب‌‏های اصلی این گروه هم به نام وی است؛ از جمله، انسان از منظر دیگر ، بینش انسان، عرفان کیهانی، انسان و معرفت، موجودات غیر ارگانیک و چند مقاله.  
«تناسخ» در عرفان حلقه از جمله واژه‌‏هایی است که تفسیر جدیدی یافته، به‏‌گونه‏‌ای که مفهوم تناسخ در قالب مفهومی جدید و به نام کالبد ذهنی پی‏گیری می‌‏شود. در واقع عرفان حلقه نیز از فرقه‏‌هایی است که به صورت واضح به تناسخ نپرداخته و آن ‏را در هاله‌‏ای از ابهام قرار داده تا مخاطب بتواند با تفسیر خود، نتیجه‌‏گیری کند. در عرفان حلقه دنیای بعد از مرگ به صورتی تصویر می‏‌شود که مخاطب احساس کند راه مصون ماندن از عذاب‌‏های پس از مرگ، پناه آوردن به عرفان حلقه است.
 
در منابع این گروه آمده است: پس از مرگ انسان در زندگی دنيا، تمام كالبدهای او اعم از كالبد روان، كالبد جسم، كالبد اختری می‌ميرند و تنها كالبد ذهنی به حيات خود ادامه می‌‏دهد. اما بين هر مرگ تا تولّد در زندگی بعدی فاصله‌‏ای هست كه به آن برزخ می‏‌گويند. برزخِ هر زندگی، درون همان زندگی است، برای مثال برزخ دنيا درون دنيا است. پس برزخ هر زندگی در همان زندگی است و طبعاً برزخ دنيا هم در دنيا است. به محض مردن، نام ما كالبد ذهنی است. ما لامكان شد‏ه‌‏ايم اما هنوز در عالم مكان هستيم (برزخ). [۱]
 
اگر از عقیده وی در باب برزخ که ناسازگاری روشنی با ادلّه نقلی دارد، بگذریم (که قائل شده برزخ در همین دنیاست) آن‏‌چه در جملات بالا نویسنده بدان اذعان کرده باور به این است که حقیقت انسان‌‏ها  در هنگام مرگ، همان کالبد ذهنی است. عبارت پیش‏‌گفته که «به محض مردن، نام ما كالبد ذهنی است» بیان‌گر این باور در کلام نویسنده است. افزون بر این وی در جای دیگر صریحاً می‌‏گوید: «پيش از اين بارها بيان شد كه آن‌‏چه عوام آن‏‌را روح می‌‏شناسند درواقع همان كالبد ذهنی و بایگانی اطلاعات است.» وی در ادامه می‌‏گوید: «هنگام مرگ قطعی و به‌‏محض اینکه کالبد ذهنی می‌‏خواهد جدا شود، در کسری از ثانیه همه اطلاعات زندگی با جزئیات آن مرور می‌‏شود و تمام وابستگی‌‏های فرد خودنمایی می‌‏کند.... کالبدهای ذهنی زیادی هستند که تا مدت‌‏ها مرگ خود را باور نمی‏‌کنند و حتی به خود تجسم می‏‌بخشند.»[۲] در جای دیگر می‌‏گویند: «بعضی از مردم عمل نادرست احضار روح، یعنی احضار کالبد ذهنی را انجام می‌‏دهند که در بررسی آن به نکات قابل توجهی می‏‌توان دست یافت؛ از جمله این‌‏که پاسخ مثبت یک کالبد ذهنی به احضار، نشان می‌‏دهد به حیات زمینی وابستگی دارد و اگر کسی او را احضار کرد، فوراً حاضر شود. کالبدهای ذهنی که در اثر وابستگی خود به تجربه زندگی زمینی، به حیات برزخی تن نمی‏‌دهند، هرجا امکانی برای اعلام حضور بیابند، اقدام و در فرد مورد نظر خود نفوذ می‏‌کنند.»[۳] جای دیگر آمده است: «پس از مدتی كه كالبد ذهنی در برزخ بماند، متوجه قابليتی در خود می‌‏شود كه می‏‌تواند افرادی را كه در فاز منفی (غم، ترس، نااميدی) هستند، تسخير كند و دوباره از دريچه چشم آنان در دنيا زندگی كند. این كالبد ذهنی، فردی را برای تسخير انتخاب می‌‏كند كه فصل مشترك و علایق مشتركی با او دارد. انتخاب افرادی كه تسخير می‌‏شوند با خود اوست و به دليل همان  علایق مشترك است؛ مثلاً يك قمارباز، قمارباز را انتخاب می‏‌كند، يك موسیقی‌‏دان، موسیقی‌‌دان ‏را و ... زيرا از دريچه چشم او همان تجارب را دوباره خواهد داشت.»
 
در متون آموزشی عرفان حلقه، این نوع از تسخیر هرچند نام تناسخ را با خود ندارد، نوعی از حلول و برگشت فرد به عالم دنیاست که از تناسخ عادی که در آیین‏‌های شرقی ادعا می‌‏شود، پیچیده‏‌تر و عمیق‌‏تر است. برخلاف تناسخ عادی که هر روح فقط قادر به تسخیر یک کالبد است، برگشت کالبد ذهنی به کالبد دیگران و حلول آن در جسم دیگران، چه از نظر تعداد کالبدی که به تسخیر درآمده و چه از نظر نوع کالبد تسخیر شده، محدودیتی ندارد. در بیان گذشته، طاهری احضار ارواح را همان احضار کالبد ذهنی دانست؛ پس از نظر او روح همان کالبد ذهنی است و هنگامی که از حلول کالبد ذهنی سخن می‏‌گوید، منظورش حلول روح است. تا قبل از عرفان حلقه، روحی که طبق تناسخ قرار بود در کالبد دیگران حلول کند، اوّلاً فقط قادر به یک حلول بود؛ به‏‌علاوه نوع کالبدی که روح به آن تعلق می‌‏گرفت، انتخابی نبود و کالبد جدید بنا به قانون کارما به میزان عمل مثبت یا منفی در زندگی گذشته، تعیین می‌‏شد.
 
 در عرفان حلقه تصریح شده است: «يك كالبد ذهنی به دليل لامكان بودن می‏‌تواند همزمان چندين نفر را تسخير كند و محدوديتی برای تعداد نفراتی كه تسخير می‏‌شوند وجود ندارد؛ اما وقتي با تشعشع دفاعی از بدن يك نفر خارج می‏‌شود، از ديگران نيز خارج شده است. وقتی كالبد ذهنی، كسی را تسخير می‌‏كند علایق قديمی خود را برای فرد تسخير شده بازسازی می‌‏كند؛ فرد تسخير شده ممكن است كارها، حرف‌ها و رفتارهای همان مرحوم را پيدا كند؛ حتی در مواردی ديده شده است كه بيماری‌های فرد مرحوم در زمان حيات برای فرد تسخير شده ايجاد می‌شود و انواع مشكلات ذهنی كه قبلاً توضيح داده شد، می‌تواند ايجاد گردد.»[۴] یکی از مرام‌‏های نویسنده این است که بسیاری از حقایق دینی را بی‏‌ارتباط با گناه و اعمال صالح تفسیر می‌کند؛ به گونه‏‌ای که این حقایق کم‏ترین ارتباطی با تکالیف دینی پیدا نمی‌‏کنند. وی عذاب قبر را نه نتیجه گناهان و معاصی، که نتیجه تلاش کالبد ذهنی برای ورود به جسم میّت می‌‏داند. وی در این مورد می‌‏گوید: «اگر كالبد ذهنی پس از مرگ تلاش كند كه مجدّدا وارد جسم خود شود و دوباره آن‌‏را به حركت درآورد، فشار بسيار زيادی را تجربه می‌كند كه به آن فشار قبر می‌گويند. اين تلاش برای او ناموفق و تجربه سختی است. پس فشار قبر شامل كسانی می‏‌شود كه می‌خواهند دوباره وارد جسم مرده خود شوند».[۵]
 
بنا بر نصوص دینی، اوّلاً فشار قبر مربوط به آلودگی انسان به گناهان و معاصی است و به‏ علاوه روح بعد از مفارقت از بدن، تلاشی برای برگشت به بدن ندارد و به این دلیل ارتباط روح با عالم دنیا قطع می‌‏شود.[۶] در عرفان حلقه آن‏‌چه که در نهایت به عنوان مطلوب معرفی می‏‌شود، راه‌کارهای پیشنهادی آن است؛ بنابراین در این مبحث هم، راه نجات از کالبدهای ذهنی، تشعشع دفاعی معرفی می‌‏شود: «موجودات غيرارگانيك را به دو دسته تقسيم می‌‏كنيم: دسته اول: كالبدهای ذهنی فوت شدگان. دسته دوم: اجنّه حلقه تشعشع دفاعی، حلقه‌‏ای از حلقه‏‌های رحمانيت الهی است كه وجود ما را برای يافتن ويروس‏‌های غيرارگانيك اسكن می‌كند و در نهايت باعث خروج اين موجودات از حريم ما می‏‌گردد.[۷][۸] 
 
پی‌نوشت:
 
[۱]. تشعشع دفاعی، طاهری، گروه آموزش مجازی عرفان حلقه، نسخه ۴، ص ۷.
[۲]. موجودات غیر ارگانیک، طاهری، محمد علی، چاپ ارمنستان، ۱۳۸۹، ص ۴۰.
[۳]. (همان ، ۴۱ و ۴۲)
[۴]. تشعشع دفاعی، طاهری، گروه آموزش مجازی عرفان حلقه، نسخه ۴، ص ۷.
[۵]. همان.
[۶]. كاشف الأسرار، طالقانى، نظر على، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگى رسا، ۱۳۷۳، ج ۲.
[۷]. همان، ص ۴.
[۸]. فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص ۱۱۱
 
 
ادیان نت




۱۶/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن