تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827210968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مکاتب بشری نیز قائل به آینده روشن‌اند/ ضرورت وجود انسان کامل حی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام موسوی هوایی در گفتگو با مهر:
مکاتب بشری نیز قائل به آینده روشن‌اند/ ضرورت وجود انسان کامل حی

موسوی هوایی


شناسهٔ خبر: 2766113 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

موسوی هوایی گفت: حتی مکاتب خودساخته بشری نیز آینده روشن ونجات بخش را برای بشر ترسیم می کنند. وجود انسان کامل حی و متصل به عالم بالا لازمه عالم است وگرنه عالم در هم می ریخت و زمین اهلش را فرو می بلعید. حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که نگاه شیعیان و دیگر ادیان و مذاهب به آینده بشریت و مسئله منجی چگونه است، گفت: مسئله امید به آینده جهان و آینده زندگی بشر یکی از مسائل اساسی است که مکاتب مختلفی که انسانها را می خواهد هدایت کنند و یا به تعبیری می خواهند اندیشه انسانها را به دست بگیرند، باید چنین فرهنگ و مطلبی را در بین مسائلی که مکتبشان مطرح می کند داشته باشند؛ چرا که  فطرت انسانها، آینده خواه و آینده جو است و امید دارد که در آینده زندگی بهتری داشته باشند.وی ادامه داد: بنابراین تمام  مکاتب فطرتاً باید چنین چیزی داشته باشند. مکاتب اصیل و متصل به حق و حقیقت و واقعیت اصل عالم و خدای متعال که مکاتب الهی و ادیان الهی مثل اسلام و مسیحیت و زرتشت و یهودیت مسئله منجی و نجات انسانها را به وسیله یک رجل الهی مطرح کرده اند و پیروان خودشان را آموزش داده اند که این عقیده و نظر را گسترش دهند و به نسلهای بعد از خودشان منتقل کنند.موسوی هوایی تصریح کرد: مکاتب خودساخته بشری هم مثل مارکسیسم و لنینیسم نیز آینده نظام بی طبقه و برابر را برای توده ترسیم می کنند و قائل به نوعی آینده روشن و نجات بخش برای انسانها هستند. زیرا آنها هم مجبور به پاسخ دادن به فطرت بشر هستند. بنابراین سخن از آینده در مکاتبی که برای تسخیر روح و جان بشر آمده باید باشد. حالا این مسئله به طریق اولی در مکاتب الهی در اوج است و کذبی در آن نیست و در اوج مکاتب الهی در مکتب مبین و روشن اسلام نیز با آیات و بینات آمده و با دلایل بسیار روشن هم از نظر فطری و هم از نظر عقلی بیان شده است. فطرت بشر می تواند مسائل مختلف اسلام را از عقاید و اخلاق و حتی احکام را درک کند و اگر عقلای عالم هم کنار هم جمع شوند و غرض و مرضی نداشته باشند به راحتی همه جنبه های اعتقادی اسلام و حقانیتش را و هم جنبه های اخلاقی اسلام را که بسیار عظیم و عمیق است درک می کنند.معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه گفت: عقل انسان به طور مستقل می تواند مکتب روشن اسلام را درک کند. هم اخلاق عملی و هم اخلاق نظری را می تواند درک کند. حتی احکام و مسائل عالیه آن را می تواند درک کند. بنابراین دلایل اسلام آینده بشریت را ترسیم می کند. آینده بشریت هم آینده ای بسیار روشن و رساننده به سعادت اصلی و الهی است. خداوند در قرآن می فرماید: «ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أنّ الارض یرثها عبادی الصالحون». راجع به آخرالزمان، خداوند وعده داده است که زمین به صالحین می رسد و برای اینکه صالحین بخواهند وارث زمین باشند باید حتماً تشکیلاتی عمل کنند. چنانچه خداوند متعال کل عالم را با یک تشکیلات منظمی آفریده است و حتماً امام صالحین در جلوی آنها حرکت می کند که حضرت صاحب(عج) باشد.موسوی هوایی تصریح کرد: خداوند اراده قطعی خودش را برای آینده بشر اعلام کرده و در کتب مختلف این اراده اعلام شده است. در کتاب عهد عتیق و در تورات و انجیل و زبور و اوستا آمده که زمین به صالحین خواهد رسید و خداوند این اراده اش را مستقیم بیان کرده است. «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم وارثین» یعنی اینها امام در زمین می شوند؛ آنهایی که موقعی در زمین مستضعف بودند و حاکمیتی دستشان نبود و حاکمیت به دست جبارها و شیطان پرستان بود، نه این مکاتب تازه تأسیس شیطان پرستی بلکه حکومت شیطان بزرگ، آمریکا و تشکیلات حکومتی اسرائیل که فلسطین را غصب کرده اند و کل نظام و قدرت هایی که از حق پیروی نکنند.معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: بنابراین این مسئله یک نظریه عمیق تاریخی به عمق خلقت انسان است. در روایات داریم که فرزند پیامبر آخرالزمان که همنام اوست در پایان تاریخ ظهور می کند و این ظهور منجر به نجات بشریت می شود.موسوی هوایی در مورد اینکه چه نیازی به منجی وجود دارد که همه ادیان قائل به او هستند، تصریح کرد: انسانها در یک محدوده ای تفکر و عقلشان کار می کند و این عقل انسان را به در خانه خدای متعال می برد. می گوید راه هایی است که من دقیق متوجه نمی شوم ولی می دانم که نمی دانم. بسیار ساده شما می دانید که سواد خواندن و نوشتن ندارید باز عقلتان می رسد و می دانید که باید سراغ معلم بروید. این عقل خیلی عقل سالم و خوبی است. شما را به مرحله رسیدن به معلم و برنامه ای که خالق شما برای شما تهیه کرده است، می برد.وی افزود: این مسئله در طول تاریخ ادامه دارد. نه تنها ما بلکه فلاسفه غرب حتی قبل از اسلام و مسیحیت نیز می گویند که باید انسان کاملی باشد که واسطه فیض باشد و فیض خدای متعال را به همه عالم برساند. به خصوص به انسان و به خصوص فیوضات غیرمادی و معنوی خداوند را برساند و انسان را رشد دهد و به کمال برساند و راه را به او نشان دهد.معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات در ادامه گفت: لذا از فیثاغوررث و قبل از او این بحث ها بوده و تا الان هم همینطور ادامه دارد. منتها، الان جهان غرب در یک جهالت قرن بیستمی و بیست و یکمی زندگی می کند. لذا اینکه خود مردم فطرتاً جاهل باشند این طور نیست بلکه همه مردم فطرتاً خداشناس هستند و دنبال یک منجی آسمانی می گردند.موسوی هوایی بیان کرد: این مسئله در تورات و انجیل و دیگر کتب آسمانی آمده است و اعتقاد به منجی در همه آنها وجود دارد. روند عالم این مسئله را نشان می دهد. این جهان  واحد است، تشتت ندارد و به هم پیوسته است. حتی تمامی کرات دیگر و خورشیدهای بزرگ دیگر که چند میلیون برابر خورشید ما هستند، اینها همه در یک مجموعه واحد هستند و در یک هدایت واحد حرکت می کنند. در یک حالت انا لله و انا الیه راجعون حرکت می کنند. این جهان واحد دارای خدای واحدی است. این خدای واحد باید برای استکمال انسان در زمین در این جهان واحد یک رهبر الهی واحد بیاورد.معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه تصریح کرد: لذا می بینید که مسیحیان می گویند حضرت مسیح(ع) در آخر الزمان بر می گردد و انسانها را نجات می دهد. ولی ما معتقدیم که مسیح پشت سر حضرت حجت(عج) می آید و فردی که به عنوان مسیح به دار آویخته شد، مسیح نبود بلکه فردی شبیه به او بود. این اساس را خدای متعال چیده است این مسئله در روایات ما مفصل وارد شده است. کشیش های مسیحی لبنانی هم به این مسئله باور دارند و  می گویند آن رجل الهی کاملتر و بالاتر و پایانی تر باید بیاید و مسیح ما هم پشت سر او می آید.وی ادامه داد: این یک عقیده ریشه دار در همه ادیان است که معتقدند منجی ظهور خواهد کرد. حتی در مکاتب مادی و بشر ساخته مثل مارکسیسم و اینها. لذا احتیاج به امامت و ولایت و اتصال به مبدأ هستی و هدایت در شئون مختلف آن چیزی است که مورد نیاز بشر است و بشر هر روز بیشتر به آن احساس نیاز می کند. الان فطرت خفته انسانها، دیگر بیدار شده است آن عصر طفولیت را گذرانده اند و رویکردشان به این مسئله بسیار عمیق و جدی است.موسوی هوایی در پاسخ به این که در حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه»، منظور از شناخت امام چیست، تصریح کرد: این یک روایت قوی است که استدلالهای عقلی و عقلایی و فلسفی و کلامی و عرفانی هم دارد. انسان کامل و امامت انسان کامل و اتصال به انسان کامل برای استکمال انسانها لازم و ضروری است. اگر غیر از این بود خلقت ناقص می شد. وجود امام معصوم(ع) و انسان کامل حیّ و زنده و متصل به عالم بالا لازمه عالم است وگرنه عالم در هم می ریخت و به تعبیر روایات ما زمین اهلش را فرو می بلعید. این یک لزوم فلسفی کلامی عرفانی و حتی فقهی و عقلایی و اجتماعی است. اما اینکه در روایات داریم به همین خاطر است که ترغیب کند اگر کسی می خواهد در مرام و مسلک مسلمانی بمیرد که این امر برای مسلمانان بسیار مهم است، باید امام زمانش را بشناسد و غیر از این با مرگ جاهلیت مرده است.معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه گفت: شناخت امام زمان هم در درجه اول همین شناخت شناسنامه ای است که ایشان فرزند حضرت امام حسن عسگری(ع) و به طور سلسله وار منتسب به ائمه و امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) و خود پیامبر(ص) هستند. این شناخت شناسنامه ای باید حاصل شود و دوم شناخت صفات امام است. نسبت امام با عالم و نسبت عالم با امام که بسیار در زندگی ما تأثیرگذارند و اینکه کارایی امام در دوران غیبت و آخرالزمان چگونه است.موسوی هوایی افزود: خود حضرت حجت فرمودند من مانند خورشید پشت ابری هستم که حرارت و زندگی می دهم، رشدی که حیات را نگاه می دارد. حیات با خورشید پشت ابر هم امکان پذیر است اما اگر این ابرِ غیبت برداشته شود و خورشید از پشت این ابر بیرون بیاید دیگر استکمال و حرکت تکاملی انسانها عالی تر و کاملتر می شود، چنانچه در روایات ما هست که اگر علم ۲۷ باب داشته باشد تا ظهور حضرت حجت ۲ بابش باز می شود و ۲۵ باب آن در زمان ظهور ایشان باز می شود.موسوی هوایی تصریح کرد: زمان ظهور بصیرت انسانها و حتی حیوانات بالا می رود. در روایات داریم که گرگها عاقل می شوند و استفاده درست از منابع زمین توسط انسانها و حتی حیوانات صورت می گیرد.معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اینکه آیا آیه مستقیمی به امام زمان اشاره کرده است و چه روایاتی در این خصوص داریم گفت: همین دو آیه ای که خواندم یکی «ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أنّ الارض یرثها عبادی الصالحون»و یکی هم این آیه شریفه «و نرید وان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم وارثین» اینها حتی در روایات اهل سنت هم آمده اند. خداوند می فرماید اگر آب را در قعر زمین قرار می دادیم و شما نمی توانستید آن را استخراج کنید، چه کسی غیر از خدا می تواند برای شما آبی فراهم کند که در دور دست است.اینجا در روایات آمده که منظور از آب حیات، امامت است، یعنی اگر خدای متعال امام زمان را آنچنان در غیبت قرار دهد که هیچگونه دسترسی به او نداشته باشید، همیشه باید از اب تلخ و شور استفاده کنید و اما آن آب معَین و گوارا را خداوند در دسترس شما قرار داده است. در دسترس قرار گرفتن امام در مراتب مختلفی است، هم از لحاظ معرفتی و هم حتی از لحاظ شهود عینی بصری.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن