محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826785494
افکار ناصرخسرو به فلسفه اخوانالصفا نزدیک است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا:
افکار ناصرخسرو به فلسفه اخوانالصفا نزدیک است
شناسهٔ خبر: 2765783 - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
دین و اندیشه > اندیشکده ها
سهیلا صلاحی مقدم گفت: هانری کربن دخالت اسماعیلیان را در نگارش رسایل اخوان الصفا مُسلم میداند. از این رو افکار ناصرخسرو به فلسفه اخوانالصفا نزدیک میشود. به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به بررسی تطبیقی اشعار و آرای ابن هانی اندلسی و ناصرخسرو اختصاص داشت که با سخنرانی دکتر سهیلا صلاحیمقدم ـ عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا ـ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.ناصرخسرو و ابن هانی اندلسی دو شاعر ایرانی و اندلسی اسماعیلی مذهباند که همت و هنر خویش را وقف نشر و ترویج آیین اسماعیلی کردند. سرودههای این دو شاعر بزرگ در مشرق و مغرب جهان اسلام، آینه تمامنمای بینش و منش شیعیان اسماعیلی و تصویرکننده اوضاع سیاسی و اجتماعی روزگار حکمرانی آنهاست. بررسی تطبیقی سرودهها و آرای این دو شاعر، زمینه شناخت بیشتر افکار و روزگار آنان را فراهم میسازد.چرا ناصرخسرو و ابنهانی اندلسی را باهم مقایسه میکنیم؟صلاحیمقدم سخنانش را اینگونه آغاز کرد: بحث امروز ما درباره ناصرخسرو و ابن هانی است. چرا این دو را با هم مقایسه میکنیم؟ چون هر دو اسماعیلی مذهب و شاعرند و در دیوان شعرشان مباحث و عقاید کلامی مطرح میشود. بعد باید دید کدام یک از این دو مباحث را بهتر و عمیقتر مطرح کردهاند و شعر ناصرخسرو چه مشابهت و مغایرتی با شعر ابن هانی دارد. نخست اشاره کنم که در ایران هیچ ترجمهای از دیوان ابن هانی انجام نشده و این کتاب بکر مانده است. این حرف هم که ادبیات مقایسهای صرفا باید به اشتراکات بپردازد نه اختلافات، حرف چندان درستی نیست. چون شناخت اختلافات مرزهای دانش و فرهنگ را فراتر میبرد.شعر ابن هانی صرفا مدح خلفای فاطمی اسماعیلی مصر است و همچنین مدح سردارانی که فتوحاتی انجام دادهاند. در لابهلای آن مدایح، مسایل کلامی اسماعیلی مطرح شده است. ابن هانی هیچ کتاب دیگری غیر از دیوان شعر ندارد. اما ناصرخسرو یک حکیم اسماعیلی مذهب است. شاعر، نویسنده و متفکری است که ابعاد گوناگونی در شعر او دیده میشود. تأثیر اخوانالصفا بر اسماعیلیه و بهویژه ناصرخسرو هم شگفتانگیز است. ناصرخسرو یک منتقد اجتماعی هم هست. در حالی که در دیوان ابن هانی یک بیت انتقادی ملاحظه نمیکنید.هرمنوتیک همان مسالهای که ناصرخسرو مطرح کردناصرخسرو معلم اخلاق و سفرنامهنویس زبردست و دقیق است. حجت جزیره خراسان است. از مقام مستجیبی به مقام ماذونی و سپس مقام داعی رسیده و حجت جزیره خراسان شده است. کتاب «وجه دین» او درباره تاویل است. اتفاقا یکی از نظریههای بسیار عالی که در قرن نوزدهم مطرح شد و در قرن بیستم با وجود متفکرانی چون هایدگر و گادامر تقریبا به اگزیستانسیالیسم نزدیک شد، هرمنوتیک است. مسالهی هرمنوتیک را برای اولین بار در دیدگاههای اسماعیلیه و اخوانالصفا و اعتقاد آنها به تاویل ملاحظه میکنیم. هرمنوتیک تقریبا همان مسالهای است که ناصرخسرو و دیگر متفکران اسماعیلی مطرح کردهاند.ناصرخسرو و ابن هانی ظهور پیدا میکنند ناصرخسرو در سال ۳۹۴ در بلخ بهدنیا آمد؛ در خانوادهای که محتشم و اهل دانش بودند. تمام علوم نقلی و عقلی را یاد میگیرد. مانند موسیقی، طب، نجوم، ریاضیات و فلسفه. خودش هم اشاره میکند که هیچ گونه دانشی نبوده که از آن بیش و کم استفاده نکرده باشد. ناصرخسرو سه سال در مصر میماند. دکتر زرینکوب میگوید اگر بیشتر میماند شاید دیدگاهش نسبت به فاطمیان بهتر میشد و دچار تعصب باطنیگری نمیشد. میدانیم که خرد در نزد اسماعیلیه اولیه ستایش میشد. فلسفه و کلام نیز در اوج قرار داشت. اما بهتدریج این مسایل سست و سستتر شد. به هر حال ناصرخسرو به بلخ بازمیگردد، در زمانی که دوره طلایی اسماعیلیه و خلافت المستنصر بوده است. در این دوره متفکران بزرگی مانند ابوحاتم رازی، قاضی نعمان، ابویعقوب سجستانی، مویدالدین شیرازی، ناصرخسرو و ابن هانی ظهور پیدا میکنند اما اسماعیلیه بعد از این افراد از درخشش میافتند.اشعار ابن هانی برای فرهیختگان عرب استابوالقاسم (ابوالحسن) محمد بن هانی اندلسی در شهر قرطبه، از شهرهای قدیم اسپانیا، در سال ۳۲۶، شصت سال قبل از تولد ناصرخسرو، بهدنیا آمد. قرطبه معرب کوردبا است. گفتهاند جای تولد او در اشپیلیه است؛ که معرب سویلا است. سویلا از شهرهای جنوبی اسپانیا است. این دو شهر مدتها مرکز تمدن اسلامی بودهاند. ابن هانی در قرطبه تحصیل علم و ادب میکند. بعد به اشپیلیه میرود تا آن که به تهمت مطابعت از رای فلاسفه او را طرد میکنند. به افریقا میرود و «جوهر» سردار بزرگ فاطمی را مدح میگوید. وارد فرقه اسماعیلیه میشود و آنگاه به الجزایر میرود و به معزالدین میپیوندد. معزالدین خلیفهی فاطمی در زمان ابن هانی است. در سن ۳۶ یا ۳۷ سالگی هم کشته میشود. اشعار ابن هانی برای فرهیختگان عرب، نه عامه مردم، جایگاه شعر متنبی را دارد. دیوانی که از او بهجای مانده ۱۶ قصیده دارد.چهره دینی و مذهبی ناصرخسرواما چهره دینی و مذهبی ناصرخسرو را در دیوان او به روشنی میتوان دید. ناصرخسرو در اشعارش اثبات خلافت حضرت علی (ع) را آورده، خدا را شکر میکند که بهجای مدح امیران و شاهان، در مناقب اهل بیت و مقتل شهیدان شعر گفته است. از فاجعه کربلا میگوید و به سلمان فارسی نیز بسیار علاقه نشان میدهد: «قصه سلمان شنیدستی و قول مصطفی/ کو ز اهل بیت چون شد با زبان پهلوی» ناصرخسرو خود را در آزار دیدن و رانده شدن با سلمان فارسی مقایسه میکند: «سوی دلیل حق بنهم دلیل خویش/ تا خویشتن به سیرت سلمان کنم». ناصرخسرو با بنیامیه و بنیعباس بهشدت مخالف و در این زمینه بسیار شجاع بوده است. دربهدری و غربت را به جان میخرد اما در برابر آنها سر خم نمیکند. همان اندازه که از خلفای بنیعباس بد میگوید خلیفه فاطمی مصر را ستایش میکند.ناصرخسرو ژانر تعلیمی را بر همه چیز ترجیح میدهدناصرخسرو امیدوار بود که روزی مستنصر بغداد را فتح کند و به سوی خراسان بیاید: «ای خداوند زمان و فخر آل مصطفی/ خنجر گلگونت را کی سر سوی خاور کنی» بیشتر آثار خود را در همان درهی یمگان پدید آورده است. بسیار هم به تاویل گرایش دارد. نکتهای که در شعر او وجود دارد این است که شرح حال و تفکراتش در دیوانش جلوهگر شده است. در شعرش این القاب هست: حجت خراسان، حجت مستنصری، حجت فرزند رسول، حجت نایب پیغمبر.ناصرخسرو در مورد جبر و اختیار همان ایدهی شیعه دوازده امامی را دارد. او شعر را وسیلهای برای ترویج مذهب تلقی میکند و میگوید شعر باید تعلیمی باشد و هدف داشته باشد. ناصرخسرو ژانر تعلیمی را بر همه چیز ترجیح میدهد و معنی را بیشتر از لفظ اهمیت میدهد. شاعرانی را هم که چنین نباشند «فریفتگان» مینامد.افکار ناصرخسرو به فلسفه اخوانالصفا نزدیک استاما در مورد مکتب اخوانالصفا هم باید کمی صحبت کرد. در حدود قرن چهارم هجری یک مکتب تربیتی اخلاقی در بصره و بعد هم در بغداد رونق گرفت که به روش حکمای یونان و آرا افلاطون و هرمس و فیثاغورث و ارسطو علاقه داشتند. آنها فلسفه را با مسایل اسلامی همراه میکردند. اخوانالصفا از این نظر به اسماعیلیه شبیه هستند. مکتب آنها در سایه آل بویه رشد کرد و به ثمر رسید. آل بویه مذهب تشیع داشتند. نام پنج تن از اخوانالصفا به دست ما رسیده که سه نفر از آنها ایرانی هستند. البته اخوانالصفا جمعیتی پنهانی بودند. نتیجهی زحماتشان در ۵۱ رساله در حکمت و ریاضیات و طبیعیات و الهیات در سال ۳۶۰ قمری انتشار یافت. به هیچ مذهب خاصی هم تعصب خاصی نداشتند و مخالف سرسخت خلافت بغداد بودند. هانری کربن دخالت اسماعیلیان را در نگارش رسایل اخوان الصفا مُسلم میداند. از این رو افکار ناصرخسرو به فلسفه اخوانالصفا نزدیک میشود.جوهر عقول عشره در اشعار ناصرخسرو جوهر معقول در اشعار ابن هانیدر شعر ابن هانی مقولات اسماعیلی دیده میشود. مثلا لقبهای هفت امام معصوم آمده است. برای خلیفه فاطمی المعزالدین هم القابی آورده که نشان از تفکرات اسماعیلی او دارد. در شعر ناصرخسرو جوهر عقول عشره را میبینیم، از عقل اول تا عقل دهم. ولی در شعر ابن هانی فقط جوهر معقول آمده، آن هم برای معزالدین. هم ابن هانی و هم ناصرخسرو میگویند که خداوند تاویل قرآن را به رسول خود آموخت؛ علم را به وصی او یعنی حضرت علی(ع) آموخت. از وصی به امامان بعد رسید و مردم به قدر استعداد خود از این معادن علم و معرفت بهره میبرند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]
صفحات پیشنهادی
بنیان خردمندانه تأویل در دیوان ناصرخسرو
استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد بنیان خردمندانه تأویل در دیوان ناصرخسرو شناسهٔ خبر 2758365 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها دکتر محمد غلامرضایی گفت ناصر خسرومعتقد است فقط خرد انسان باعث میشود تا انسان قافلهسالار و سردمدار سایر مخلوقات و موجوداتگفت گو یعنی پیدا کردن ریشههایی که ما را به هم نزدیک کند
دركنفرانس فرهنگ صلح در مسیحیت و اسلام مطرح شد گفت گو یعنی پیدا کردن ریشههایی که ما را به هم نزدیک کند شناسهٔ خبر 2585941 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان ریکاردو گارسیا معاون مدیرکل امور ادیان اسپانیا با تاکید برهمزيستی مسالمتآميز گفت مانشست «امام خمینی و فلسفه سیاسی انتظار» برگزار می شود
با سخنرانی داود مهدوی زادگان نشست امام خمینی و فلسفه سیاسی انتظار برگزار می شود شناسهٔ خبر 2761699 - پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده نظریه پردازی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی امام خمینی و فلسفه سیاسی انتظسخنی نو در چیستی فلسفه/کاربردهای فلسفه
یادداشتی از محمد فنایی اشکوری سخنی نو در چیستی فلسفه کاربردهای فلسفه شناسهٔ خبر 2759209 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشمندان فلسفه کاربردهای گوناگونی دارد که سه کاربرد آن رایج تر است فلسفه به معنای همۀ علوم حقیقی است کاربرد دوم فلسفه اولی است فلسفه تفکرنخستین پیش همایش فلسفه و علوم انسانی برگزار میشود
یکشنبه ۱۰ خردادماه نخستین پیش همایش فلسفه و علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2760798 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها نخستین پیش همایش فلسفه و علوم انسانی با سخنرانی کارشناسان یکشنبه ۱۰ خرداداماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود«فلسفه یونانی متقدم و ایران باستان»
معرفی کتاب فلسفه یونانی متقدم و ایران باستان شناسهٔ خبر 2763486 - یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۲ دین و اندیشه > سایر کتاب فلسفه یونانی متقدم و ایران باستان نوشته مارینا نیکولایونا ولف با ترجمه سیاوش فراهانی از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است به گزارش خبرگزاری مهر محنشست «فلسفه و علوم انسانی» برگزار میشود/ اعلام موضوعات سخنرانی
نشست فلسفه و علوم انسانی برگزار میشود اعلام موضوعات سخنرانی شناسهٔ خبر 2763723 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نخستین پیش همایش فلسفه و علوم انسانی با سخنرانی کارشناسان یکشنبه ۱۰ خردادماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود بهپرسش این روزهای افکار عمومی آذربایجانشرقی آقای رئیس جمهور؛ کفه ترازو به سمت و سوی بیم نزدیکتر است یا امید؟
پرسش این روزهای افکار عمومی آذربایجانشرقیآقای رئیس جمهور کفه ترازو به سمت و سوی بیم نزدیکتر است یا امید آقای رئیس جمهور تمام روزهای هفته اخیر به پاسخ این پرسش فکر کردهایم که حالا بعد از گذشت دو سال از سفر انتخاباتیتان به تبریز و وعدههایی که در ورزشگاه شهید پورشریفی دادیددانش ارتباطات خنثی نیست/ حکمت متعالیه، فلسفه ارتباطات ندارد
خسروپناه در همایش اسفار مجازی ارتباطات نوين دانش ارتباطات خنثی نیست حکمت متعالیه فلسفه ارتباطات ندارد شناسهٔ خبر 2584133 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها خسروپناه گفت چهار دسته فلسفه مضاف به امور در حکمت متعالیه وجود دارد اما چیزی بسمینار دانشجویی «فلسفه تکنولوژی» برگزار میشود
سمینار دانشجویی فلسفه تکنولوژی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2760033 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها سمینار دانشجویی فلسفه تکنولوژی از مصنوعات تکنیکی تا سیستم های اجتماعی تکنیکی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگنشست «ناصرخسرو و ابنهانی اندلسی» برگزار میشود
نشست ناصرخسرو و ابنهانی اندلسی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2756743 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست ناصرخسرو و ابنهانی اندلسی به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر ناصرخسرو و ابن هانی اندلسی دو شاعر ایرانی و اندلسی اسمترور یکی از روحانیون نزدیک به شیعه
در اوگاندا ترور یکی از روحانیون نزدیک به شیعه امام جماعت یکی از مساجد شیعیان کشور اوگاندا به ضرب گلوله تروریست ها به قتل رسید به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام جماعت یکی از مساجد شیعیان شهر "ناکالوله" واقع در منطقه "امبالی" اوگاندا به ضرب گلوله افراد ناشناسعلوم انسانی با فلسفه راکد متحول نمیشود
گزارش مشروح همایش فلسفه و علوم انسانی علوم انسانی با فلسفه راکد متحول نمیشود شناسهٔ خبر 2765564 - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نشست پیش همایش فلسفه و علوم انسانی با حضور غلامعلی حداد عادل عبدالحسین خسروپناه حمید طالب زاده محمد امیندرگیریها در نزدیکی عدن/وقوع چند انفجار در صنعاء/پیشرویهای گسترده ارتش یمن
درگیریها در نزدیکی عدن وقوع چند انفجار در صنعاء پیشرویهای گسترده ارتش یمن درگیریهای میان نیروهای انصارالله با حامیان رئیسجمهور فراری و مستعفی یمن در نزدیکی عدن به وقوع پیوست در همین حال انفجارها در صنعاء مقرهای نیروهای مردمی انصارالله را هدف قرار داد به گزارش نامه نیوز به نتعللی که نزدیک بود کار دست کشور بدهد
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۹ اگر آثار خوروین را از راه معمولی و با چند پرواز به کشور برمیگرداندیم مشخص نبود چند سال دیگر این آثار باید در بلژیک میماندند به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا دوم دی ماه سال گذشته پس از حدود 35 سال اقدامات حقوقی حکم مالکیت بیش از 349 شی ایرانیقرار داشتن کاشمر در نزدیکی بزرگترین گسل کشور
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۶ شهردار کاشمر از فاصله 5 کیلومتری کاشمر با بزرگترین گسل کشور به نام گسل درونه خبر داد و اظهار کرد این گسل به طول 700 کیلومتر خانههای غیر مقاوم شهرستان را بسیار آسیبپذیر کرده است جعفر سلیمانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقبهانه عراقیها از اتهامهای فدراسیون به واقعیت نزدیکتر بود شهریاری: آقایان میکروفن به دست چرا سکوت کرده بودند
بهانه عراقیها از اتهامهای فدراسیون به واقعیت نزدیکتر بودشهریاری آقایان میکروفن به دست چرا سکوت کرده بودند این روزها بیش از گذشته به یاد دوران اسارت میافتممدیر روابط عمومی باشگاه تراکتورسازی گفت بنده در بازی با نفت تهران از نیمکت اخراج شدم و روی سکو بودم شما که میکروفن دس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها