محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826807369
بنیان خردمندانه تأویل در دیوان ناصرخسرو
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد؛
بنیان خردمندانه تأویل در دیوان ناصرخسرو
شناسهٔ خبر: 2758365 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
دین و اندیشه > اندیشکده ها
دکتر محمد غلامرضایی گفت: ناصر خسرومعتقد است فقط خرد انسان باعث میشود تا انسان قافلهسالار و سردمدار سایر مخلوقات و موجودات روی زمین شود. عقل و خرد یکی از شاکلههای اصلی در شعر و کتابهای اوست. به گزارش خبرگزاری مهر، ناصرخسرو شخصیت چند جانبهای داشت. حکیم، شاعر، جهانگرد، دانشمند و متکلم. برخی از جنبههای فکری و اندیشهای وی نیز ابعادی گسترده و وسیع داشت. موضوع خرد و خردورزی در آثار و آفریدههای فکری و ادبی ناصرخسرو جایگاه مهمی را دارد. او معتقد است فقط خرد انسان باعث میشود تا انسان قافلهسالار و سردمدار سایر مخلوقات و موجودات روی زمین شود. عقل و خرد یکی از شاکلههای اصلی در شعر و کتابهای اوست.نهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصر خسرو به بحث و تحلیل «خردورزی از دیدگاه ناصر خسرو» اختصاص داشت که با سخنرانی دکتر محمد غلامرضایی ـ استاد دانشگاه شهید بهشتی ـ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.تأویل در نزد ناصرخسرو بنیان خردمندانه داردغلامرضایی در این نشست سخنانش را اینگونه آغاز کرد: یکی از اعتقادات بسیار مهم در نزد اسماعیلیه، و از جمله ناصرخسرو، مساله تأویل است. تأویل در نزد ناصرخسرو (حداقل یک بخش از تاویلهای او) بنیان خردمندانه دارد. یکی از تاویلهای ناصرخسرو درباره قضا و قدر است. این که قضا چیست و قدر کدام است؟ بحثهایی است که معمولاً در علم کلام درباره آن صحبت میشود. اگر بخواهیم هر کدام از این دو را در چند جمله تعریف کنیم میتوانیم بگوییم که قضا عبارت است از احکام کلی که خداوند در آفرینش تعیین و جاری کرده است و قدر عبارت است از تفصیل یا جزییات قضا. مثلاً مُردن یک بحث کلی است، درباره همه موجودات زنده. همه میمیرند. این را میتوان مثالی دانست برای قضا. اما این که هر موجود زندهای چگونه میمیرد؟ میشود تفصیل آن کلیت، یا جزییات آن قضا که به آن قدر میگوییم.ناصرخسرو قضا را از خرد و قدر را از سخن میداندشیوهی بحث درباره قضا و قدر در بین فرق مختلف اعتقادی و کلامی، متفاوت است. در بعضی از این فرقهها که متمایل به نوعی جبر هستند، نهایتاً مساله قضا و قدر منجر میشود به برخی اعتقادات جبرگرایانه. اما ناصرخسرو قضا را عبارت میداند از خرد و قدر را عبارت میداند از سخن. بعد توضیح میدهد که خرد و سخن دو مقوله ای است که در خود ما انسانها وجود دارد. بنابراین، این که ما از قضا و قدر بترسیم یا پرهیز کنیم، در این نوع اندیشه جایی ندارد. به این نمونه توجه کنید:
هر کس همی حذر ز قضا و قدر کند / وین هر دو رهبرند قضا و قدر مرا
نام قضا خرد کن و نام قدر سخن / یاد است این سخن ز یکی نامور مرا
و اکنون که عقل و نفس سخن گوی خود منم / از خویشتن چه باید کردن حذر مرابه کار رفتن کلمه شیطان و ابلیس در دیوان ناصرخسرو نمونه دیگر مساله دجال است. بهنظر میآید که ناصرخسرو در مباحث خود دجال را مثلوارهای میداند که قابل تأویل است. به نظر او دجال عبارت است از دنیا:
دجال چیست عالم و شب چشم کور اوست / وین روز چشم روشن اویست بی ریبیا مساله شیطان. گرچه ناصرخسرو بارها و بارها کلمه شیطان و ابلیس را بهکار برده، اما بحث او این است که ما هر وقت کار اشتباهی انجام میدهیم بلافاصله میگوییم: بر شیطان لعنت. چون تصور ما این است که شیطان است که ما را به آن کار واداشته است. ناصرخسرو معتقد است که این شیطان چیزی نیست جز آن آرزوخواهی، حرص و صفات دیگری از این قبیل که در انسان هست و اینهاست که انسان را به انجام کارهای ناروا برمیانگیزد.محققان معاصر ناصرخسرو را شاعری اخمو نامیدهاندناصرخسرو معتقد است که وقتی خرد در انسان قوت میگیرد انسان خود به خود از خنده بیهوده پرهیز میکند. به این دلیل که خرد باعث میشود انسان در باب مسائل گوناگون اندیشه کند. به همین علت بعضی از محققان معاصر ما گاهی ناصرخسرو را شاعری اخمو نامیدهاند؛ شاعری که خنده در کار او نیست. حتی لفظ «شادی» هم در دیوان او خیلی کم بهکار برده شده است. شادی حاصل از خرد در دیوان او هست، ولی شادی معمول و رایج در دیوانش بهکار نرفته است:
با گروهی که بخندند و بخندانند چه کنم/ چون نه بخندم نه بخندانم
خنده از بی خردان خیزد چون خندم/ چون خرد سخت گرفته ست گریبانم
یا این بیت:
گر بخندند گروهی که ندارند خرد/ تو چو دیوانه به خندهی دگران نیز مخندناصرخسرو دهر و روزگار را معمولاً به دو دید نگاه میکندیکی از موضوعاتی که مکرر در دیوان ناصرخسرو آمده و جزء واژههای پُر کاربرد دیوان او محسوب میشود، مساله دهر و روزگار است. ناصرخسرو دهر و روزگار را معمولاً به دو دید نگاه میکند. یکی این که انسان در یک نقطهی زمانی ـ در آن خط ممتد دهر ـ به دنیا میآید و در زندگی صاحب چیزهای گوناگونی میشود. آرام آرام روزگار، او را دگرگون و متحول میکند و همه آن چیزهایی را که در آغاز به او داده است از او میگیرد و تبدیل میشود به یک انسان پیر و ضعیف و ناتوانی که بهتدریج چشم و گوش و عقل و نیروهای مادی خود را از دست میدهد تا نهایتاً میمیرد. ناصرخسرو این مرحله از کار دهر را همیشه با ذم و نکوهش یاد میکند. اما در جای جای اعتقادات او میبینیم که دهر را ستایش میکند. چرا ستایش میکند؟ به دلیل این که در فرصتی که روزگار به انسان میدهد دو عنصر در وجود ما به هم پیوند میخورد: یک عنصر ِجسم است و دیگری عنصر ِروح. انسان میتواند از این دو در راههای درست استفاده کند. پس چرا باید روزگاری را که این چنین قدرت و نیرویی به انسان میدهد، نکوهش کرد؟ دنیایی که باعث میشود انسان بتواند آخرت خود را بسازد، قابل نکوهش نیست.خود این بحثی که من در اینجا به اجمال گفتم، در اعتقادات ناصرخسرو البته بحثهای متعددی به دنبال دارد. آنچه منظور من است در طرح این مطلب، این است که ناصرخسرو همیشه تاکید میکند که دنیا را، زندگی و دهر را، باید به چشم خرد نگریست. در این صورت است که میتوان جنبههای مثبت و منفی آن را شناخت و دریافت که کجا باید از روزگار استفاده کرد و کجا باید از آن پرهیز کرد. مضاف بر این که مظاهر طبیعت هم چیزهایی است که ناصرخسرو معتقد است که اگر به چشم خرد نگریسته شوند باز میشود از آنها چیزهایی را دریافت که برای انسان مفید است:
گر هیچ خرد داری و هشیاری و بیدار / چون مست مرو بر اثر او به تمنا
آسیمه بسی کرد فلک بیخردان را / و آشفته بسی گشت بدو کار مهیامخالفت ناصرخسرو با شاعران مدیحهسرای قبل از خودش اندک قصایدی از ناصرخسرو داریم که تغزل دارند. اما اغلب قصاید او از دو جهت بی تغزل است: یکی نوع موضوعی است که ناصرخسرو دنبال میکند؛ و آن موضوع زهد و حکمت و توصیف ستمهای دنیا و روزگار است و مسائلی از این قبیل. دوم آن که اصولاً ناصرخسرو همیشه با شاعران مدیحهسرای قبل از خودش مخالف است و بارها و بارها در دیوانش شاعرانی مثل عنصری را که نماینده شاعران ثناگستر آن روزگار بودند، نکوهش میکند؛ به این دلیل که آنها پادشاهان را ستایش میکردند و تملق میگفتند. در آنجایی که ناصرخسرو در قصایدش تغزل آورده هدفی را دنبال کرده است. گاهی تغزل را از باب این آورده که نمونهای آورده باشد و آن را نفی کند و بگوید که این تغزلها به درد نمیخورند. در مواردی هم تغزل میآورد تا آن را با مسائل حکیمانهای که بعد میخواهد دنبال کند، پیوند بزند. مثلاً قصیده بسیار زیبایی دارد که با توصیف خروس شروع میشود: «آن جنگی مرد شایگانی، معروف شده به پاسبانی.» بعد میگوید که خروس از دم صبح از سر بام که نشسته بود با من سخن میگفت و من پاسخش میدادم. بنابراین آن جایی هم که در دیوان ناصرخسرو تغزل هست کارکرد تغزلهای امثال فرخی سیستانی و عنصری را ندارد.سفرنامههای ناصرخسرو؛ خطیب و سخنوری ماهر ویژگی دیگری که در قصاید ناصرخسرو هست این است که او همیشه سعی میکند در قصیدهاش موضوع واحدی را دنبال بکند. به همین علت وقتی از بیت اول آغاز میکنیم به خواندن و به بیت آخر میرسیم، کمتر احساس میکنیم که شاعر از این موضوع به آن موضوع پریده است. همیشه حس میکنیم که مثل یک خطابه موضوعی را از اول شروع به گفتن کرده و آن را شاخ و برگ میدهد و مسائلی را با هم پیوند میزند و در بیتهای آخر مطلب را ختم میکند.مساله غربت در یُمگان در قصاید ناصرخسروبه هر حال، ویژگی دیگری که در قصاید ناصرخسرو مهم است این است که در بسیاری از آنها سعی میکند همیشه جنبه خطابی داشته باشد. این است که وقتی قصاید ناصرخسرو را میخوانیم فکر میکنیم دارد با ما حرف میزند. در قصاید ناصرخسرو مسائل گوناگونی آمده است. مانند حکمت، کلام، بیان اعتقادات اسماعیلیه، مخالفت با مخالفان خودش، ستایش خلیفه فاطمی، ستایش پیامبر، ستایش حضرت علی، و گاه گاهی از بعضی از امامان شیعه هم نام برده است. مسائل مربوط به جستجوی حقیقت هم از موضوعات قصاید اوست. میدانیم که ناصرخسرو در غربت زیست و در غربت مُرد. به همین علت یکی از صداهایی که در قصاید او شنیده میشود مساله غربت در یُمگان است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]
صفحات پیشنهادی
سالگرد شیخ احمدقمی در تایلند برگزار شد/ بنیانگذار اسلام در تایلند
با همكاری رایزنی فرهنگی ایران سالگرد شیخ احمدقمی در تایلند برگزار شد بنیانگذار اسلام در تایلند شناسهٔ خبر 2585884 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و بنیاد شیخ احمد قمی تایلند هر ساله در ایام سالروز درگذشت شیخ احنشست «ناصرخسرو و ابنهانی اندلسی» برگزار میشود
نشست ناصرخسرو و ابنهانی اندلسی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2756743 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست ناصرخسرو و ابنهانی اندلسی به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر ناصرخسرو و ابن هانی اندلسی دو شاعر ایرانی و اندلسی اسمامام موسی صدر بنیانگذار ادبیات مقاومت در لبنان بود
محمدعلی مهتدی امام موسی صدر بنیانگذار ادبیات مقاومت در لبنان بود شناسهٔ خبر 2667265 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشمندان محمد علی مهتدی با اشاره به نقش کلیدی امام موسی صدر در شکل گیری ادبیات مقاومت در لبنان تصریح کرد امام موسی صدر بنیان گذار ادبیات مقاومت دمتکلمان اسلامی با تأویل آیات مخالفتی ندارند
ناصر خسرو به روایت سیدجعفر شهیدی متکلمان اسلامی با تأویل آیات مخالفتی ندارند شناسهٔ خبر 2572791 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشمندان ناصر خسرو درباره تأویل و اهمیت آن می گوید دلیل بر آنکه توحید بیتشبیه اندر تأویل کتاب خدای است آن است که جز تأویل ابرگزاری بزرگداشت بنیانگذار تعلیمات عشایری ایران در دانشگاه آزاد بروجن
پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۷ همایش بزرگداشت بنیانگذار تعلیمات عشایری ایران زندهیاد استاد محمدبهمن بیگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری دکتر احمد بهرامی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد برامام جمعه موقت بیرجند: داشتن جامعه سالم مستلزم استحکام بنیان خانواده است
امام جمعه موقت بیرجند داشتن جامعه سالم مستلزم استحکام بنیان خانواده استامام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه داشتن جامعه سالم مستلزم استحکام بنیان خانواده است گفت غرب بنیان خانوادهها را از طرق مختلف متزلزل میکند و خانوادههایی که ماهواره دارند درصد ازهمگسیختگی آنها بیشتر از دداشتن جامعه ای سالم مستلزم استحکام بنیان خانواده است
حجت الاسلام صفایی حائری داشتن جامعه ای سالم مستلزم استحکام بنیان خانواده است شناسهٔ خبر 2581433 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۷ استانها > هرمزگان سیریک - امام جمعه سیریک گفت در صورتی می توان از یک جامعه سالم برخوردار شد که در کنار آن خانواده های سالمی داشته باشیم به گزارشتقویت و حفظ بنیان خانواده نیازمند توجه ویژه متولیان فرهنگی است
تقویت و حفظ بنیان خانواده نیازمند توجه ویژه متولیان فرهنگی است بیرجند - ایرنا - رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه تقویت و انسجام خانواده نیامند توجه خاص متولیان فرهنگی است گفت بنیان خانواده را نمی توان تنها به والدینی سپرد که فاقد تخصص در تربیت فرزندان خود هستند و بتوجه به توسعه علوم انسانی بخش مهمی از اقتصاد دانشبنیان است
ستاري در نخستین نشست هماندیشی استعدادهای برتر و ممتازین حوزههای علمیه توجه به توسعه علوم انسانی بخش مهمی از اقتصاد دانشبنیان است معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به توانایی بالا و امکانات ارزنده حوزه علوم انسانی در گسترش اقتصاد دانشبنیان گفت استفاده از امکانات و ظرفهدایتی: دیوان عدالت اداری یکشنبه در مورد واگذاری رای میدهد
جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹ ۵۶ یکی از مشتریان باشگاه پرسپولیس میگوید یکشنبه دیوان عدالت اداری در مورد برگزاری یا عدم برگزاری چهارمین مزایده واگذاری این باشگاه رای میدهد به گزارش ایسنا حسین هدایتی پس از برتری یک بر صفر پرسپولیس مقابل استقلال درباره سرنوشت واگذاری سرخپوشان پایترأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری درباره مرخصی زایمان
رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری درباره مرخصی زایمان شناسهٔ خبر 2581817 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۸ جامعه > قضایی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص افزایش مدت مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه رأی وحدت رویه صادر کرد به گزارش خبرگزاری مهر در رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عداقالیباف: ورود دیوان محاسبات به حسابرسی شهرداری، کار را مختل می کند/ واگذاری امور مدارس تهران به شهرداری
قالیباف ورود دیوان محاسبات به حسابرسی شهرداری کار را مختل می کند واگذاری امور مدارس تهران به شهرداری جامعه > شهری - ایسنا نوشت شهردار تهران با اشاره به علاقهمندی برخی وزرای دولت برای واگذاری بخشی از اختیارات خود به شهرداری و شوراها نگاه دولت به مدیریت یکپاواکنش قالیباف به نظارت دیوان محاسبات بر عملکرد شهرداریها
واکنش قالیباف به نظارت دیوان محاسبات بر عملکرد شهرداریها شهردار تهران با اشاره به علاقهمندی برخی وزرای دولت برای واگذاری بخشی از اختیارات خود به شهرداری و شوراها نگاه دولت به مدیریت یکپارچه شهری را مثبت ارزیابی کرد به گزارش نامه نیوز محمدباقر قالیباف در حاشیه پنجاه و یکمین اقالیباف: دیوان محاسبات را قانع خواهم کرد که حضورشان ضرورت ندارد
تراز شهردار تهران گفت حضور و فعالیت دیوان محاسبات در شهرداری ها ضرورت و سازوکار مناسب ندارد به گزارش تراز محمد باقر قالیباف ظهر پنجشنبه در پایان اجلاس شهرداران و روسای شوراهای شهر کشور در جمع خبرنگاران افزود در حال حاضر بر اساس مقررات شفاف سازی کنترل و نظارت در خپرونده های ورودی به شعب این دیوان 15 درصد کاهش یافت
معاون قضایی امور شعب دیوان عدالت اداری پرونده های ورودی به شعب این دیوان 15 درصد کاهش یافت زاهدان- ایرنا- معاون قضایی امور شعب و استانهای دیوان عدالت اداری کشور گفت 115 هزار پرونده ورودی به شعب دیوان در سال 92 به کمتر از 100 هزار پرونده در سال 93 رسیده که با 15 درصد کاهش رو بهقالیباف:حضور دیوان محاسبات در شهرداری ها ضرورتی ندارد
قالیباف حضور دیوان محاسبات در شهرداری ها ضرورتی نداردتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰ ۲۷ شهردار تهران گفت حضور و فعالیت دیوان محاسبات در شهرداری ها ضرورت و سازوکار مناسب ندارد به گزارش مهر محمد باقر قالیباف ظهر پنجشنبه در پایان اجلاس شهرداران و روسای شوراهای شهرآموزش و پرورش بیشترین فراوانی شکایت را در دیوان عدالت اداری دارد
معاون قضائی در امور شعب و استان های دیوان عدالت اداری آموزش و پرورش بیشترین فراوانی شکایت را در دیوان عدالت اداری دارد شناسهٔ خبر 2581056 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹ ۴۴ استانها > سیستان و بلوچستان زاهدان-معاون قضائی در امور شعب و استان های دیوان عدالت اداری کشور گفت آمو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها