محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799001422
سوره اندیشه از بیمقامی معلم نوشت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
سوره اندیشه از بیمقامی معلم نوشت
شناسهٔ خبر: 2762333 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
دین و اندیشه > سایر
سوره اندیشه پروندهای با هدف واکاوی مقام و منزلت معلم در ایران منتشر کرد. در این پرونده آثاری از رضا داوری اردکانی، خسرو باقری، محمد روزبهانی و ترجمهای از هنری ژیرو(Henry Giroux) منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، فهرست مقالات منتشر شده در این پرونده از این قرار است؛مقام معلم: رضا داوری اردکانیمتنی که از دکتر داوری اردکانی در این پرونده بازنشر یافته است در اصل نوشتهای است از ایشان در مورد مقام معلم که سال ۱۳۵۶ در یادگارنامه حبیب یغمایی چاپ شده است. در دسترس نبودن این یادنامه و پا برجا ماندن مباحث این مقاله، دلیل و انگیزهای شده تا سوره اندیشه به بازنشر این متن بپردازد. به ویژه اینکه این نوشته در کتابهای دکتر داوری اردکانی منتشر نشده است و همچنان احساسا میشود جایش در کتاب درباره تعلیم و تربیت در ایران(تهران، نشر سخن، ۱۳۹۱) خالی است.داوری در این مقاله، امکان سخن گفتن از مقام معلم در ادبیات علوم تربیتی مدرن را به چالش میکشد و بر چنین پایهای، این سوال را پیش روی ما مینهد: «علم تعلیم و تربیت جدید مفید است اما گمان نمیکنم بتوان بر مبنای آن در باب مقام چیزی گفت؛ زیرا در آن معلوم نمیشود که چه باید تدریس شود بلکه میگویند چگونه تدریس کنیم» و در ادامه گوشزد میکند: «اما غرض و غایت و برنامه تعلیم و تربیت از کجا آمده است؟ آیا علمای تربیت و مربیان، واضع ارزشهایی هستند که در تمدن و در مدرسه معتبر است؟ نه! آنها ارزشهای موجود را تأیید و تثبیت میکنند. در این تعلیم و تربیت معلم چه مقامی دارد؟ در بهترین وضع و صورت، این معلم برای شغل معلمی تربیت شده و یادگرفته است که مواد برنامه را چگونه بیاموزد. او طبق برنامه درس میدهد، کتاب درسی او را دیگران نوشتهاند، روش تعلیم را هم به او یاد دادهاند و گفتهاند مطالب معینی را باید در مدت معینی تدریس کند.»دیالوگ معلم و فیلسوف: خسرو باقریدر این پرونده از دکتر باقری نوشتهای کوتاه با عنوان «دیالوگ معلم و فیلسوف» منتشر شده است که در واقع گزیدهای از کتاب گفتوگوی معلم و فیلسوف(تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۹۲ ) است. اثر مذکور گفتوگویی انتقادی به سیاق گفتوگوهای سقراط است که میان معلم و فیلسوف تعلیم و تربیت شکل میگیرد. این کتاب در شش فصل با عنوانهای «چرا فلسفه؟»، «فلسفه و فیلسوفان»، «نظر و عمل»، «فلسفه و تعلیم و تربیت»، «چرا و چگونه تحلیل کنیم؟» و «تعلیم و تربیت: بومی یا جهانی» تنظیم شده است.هدف از نگارش کتاب «گفتوگوی معلم و فیلسوف» جلب توجه معلمان به پرسشها و پاسخهای مختلف در فلسفه تعلیم و تربیت و تبیین این ایده است که یک معلم چرا باید با مباحث فلسفه تعلیم و تربیت آشنا شود و از این طریق، به خودآگاهی بیشتری نسبت به اهداف، بنیادها و فرایند تعلیم و تربیت دست یابد.معلم بهمثابه روشنفکر: هنری ژیرو، ترجمه مهدی معافیمعلم بهمثابه روشنفکر عنوان مقالهای است که هنری ژیرو نوشته و مهدی معافی ترجمه کرده است.نظریهپردازان انتقادی در حوزه آموزش و پرورش، با توجه به زمینهها و خاستگاههای فکری خود به سه گروه اصلی قابل تقسیمبندی هستند. گروهی از آنها بر اهمیت و تأثیرات «برنامه درسی صریح و آشکار» در «بازتولید آگاهی» تأکید نمودهاند که پائولو فریره وایوان ایلیچ از این دستهاند. گروه دیگر با تأکید بر «برنامه درسی پنهان» به «نظریه تطابق» یا «نظریه بازتولید» پرداختهاند و به افرادی همانند ساموئل بولز و هربرت جینتیس باید اشاره کرد. گروه آخر نیز در زمینه اندیشههای پستمدرن به سوی دیدگاهی با عنوان «نظریههای مقاومت» روی آوردهاند. نقطه عزیمت دسته آخر که در حال حاضر به وسیله افرادی چون هنری ژیرو و مایکل اپل رهبری میشود، مفاهیم «تضاد» و «مقاومت» بوده است.آنها با رد هر دو دیدگاه محافظهکار و رادیکال، به برنامه درسی بهعنوان گفتمان پیچیدهای مینگرند که نه تنها در خدمت منافع طبقه مسلط است بلکه در عین حال دارای جوانبی است که امکان رهایی را نیز فراهم میسازد. ژیرو در اثر «معلمان بهمثابه روشنفکران دگرگونکننده» با آوردن عنصر روشنفکری در این تعبیر میخواهد این تلقی رایج را مردود اعلام کند که معلمان، صرفا محتاج کسب مهارتاند. به عبارت دیگر، ژیرو میکوشد با این تصور که تدریس فن است و مدرس ذوفن در افتد. از نظر وی، معلم یک روشنفکر حرفهای است، یعنی اگر حرفه یا فنی هم دارد باید با اندیشه و فکر بپیوندد. حال، باید پرسید که روشنفکری معلم برای چیست؟ و این پرسشی است که ژیرو در تلاش است بدان پاسخ دهد.آموزش و پرورش از رسانه میترسد: محمد روزبهانیدر بخش دیگری از این پرونده، مقالهای از دکتر محمد روزبهانی با عنوان «آموزش و پرورش از رسانه میترسد» بازنشر یافته که پیش از این در سخن معلم منتشر شده است. وی در این متن از قهر و رویگرداندن آموزش و پرورش از رسانهها شکوه و گله میکند: «آموزش و پرورش اجازه نمیدهد رسانه ها وارد حریمش شوند و از آنها میترسد. معلمان نیز به رسانهها حساسیت دارند و به محض اینكه نقدی گزنده از رسانهای میبینند آشفته میشوند و واكنش نشان میدهند. این ترس و حساسیت باعث شده كه هیچ رسانهای نمیتواند یا نمیخواهد وارد موضوعات و مسائل آموزش و پرورش شود و در نتیجه نبود رسانهها، موضوع آموزش و پرورش به موضوع روز جامعه بدل نشده است». وی در ادامه یادآور میشود: «در دنیای امروز، هیچ فرد یا گروهی نباید از نقد رسانه ترس داشته باشد و اینكه اجازه ندهد كه رسانهها وارد عرصه فعالیتشان شوند. با حضور رسانهها میتوان مشكلات و مسائل آموزش و پرورش را بهعنوان مسائل و مشكلات ملی مطرح كرد و جامعه را حساس نمود».مساله مقام معلم: سجاد بیاتسجاد بیات در نوشتهای با عنوان «مساله مقام معلم» تلاش دارد از وجه مسالهگون این بزرگداشت پرسش کند و این سوال را به میان میکشد: «معلمی مقام است یا حرفه؟ اگر معلمی، مقام است پس چه نیازی به گرامیداشت و تجلیل دارد؟ و اگر حرفه است، چرا باید این حرفه را مورد تجلیل و تکریم قرار دهیم و چرا در کنار مقام معلمی، کسی سخن از مقام کارمندی به میان نمیآورد؟» وی در بخش دیگری از یادداشتش به انگارههای غالبی که بر روش و شیوه غالب بزرگداشت معلم سایه انداخته است، کنایه میزند و این شیوه را با طرح این پرسش به نقد میکشد: «در عمل، بهجز تأمین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز مدارس کشور؛ تلاش برای رفع مشکلات معیشتی معلمان و ارتقای دانش و مهارتهای حرفهای آنان، چه تلاشی برای بزرگداشت مقام معلم کردهایم؟ اگر وجه غالب معلمی در روزگار ما، حرفه نیست پس چرا در سخنان و مصوبات، رفع مشکلات معیشتی معلمان و افزایش حقوق آنان، همواره مترادف و خانهزاد بحث از بزرگداشت مقام معلم بوده است؟»برای مطالعه این پرونده می توانید به وبسایت سوره اندیشه به آدرس sooremag.ir مراجعه نمایید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]
صفحات پیشنهادی
امام سجاد(ع) اسلام را بازسازی کرد/ اندیشههای سیاسی صحیفه سجادیه
در گفتگو با مهر عنوان شد امام سجاد ع اسلام را بازسازی کرد اندیشههای سیاسی صحیفه سجادیه شناسهٔ خبر 2758159 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی ابراهیم برزگر گفت به وسیله صحیفه سجادیه می توان منظومهای کاملاً مدون و تئوریک در باب اندیشه سیبازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
گزارش بازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شناسهٔ خبر 2581339 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها طی بازدید مقام معظم رهبری از غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله رشاد گزارشی از کتاب های منتشره این سامدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی: معلم پاسدار مرزهای اندیشه و فرهنگ است
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی معلم پاسدار مرزهای اندیشه و فرهنگ استمدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت رسالت مهم معلم صیانت از ایمان اندیشه و فرهنگ جوانان این خطه از ایران اسلامی در مقابل هجمههای ضد فرنگی دشمنان است به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمعبدصالح کانون حکمت وانديشه/ زندگی قهرمانانه امام کاظم(ع) در زندان
نگاهی به زندگی سياسی ـ فرهنگی امام موسی کاظم ع عبدصالح کانون حکمت وانديشه زندگی قهرمانانه امام کاظم ع در زندان شناسهٔ خبر 2580460 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آناني که به توصيف امام کاظم ع پرداخته اند ايشان را عابدترين زاهدامنیت در اندیشه امام(ره) تحت تأثیر فرانظریه دوفطرت ایشان است
نجف لکزایی در نشست حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام ره امنیت در اندیشه امام ره تحت تأثیر فرانظریه دوفطرت ایشان است شناسهٔ خبر 2761372 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نجف لکزایی گفت امام یک فرانظریه دارد که سایر نظریه های ایشان در بحپيشگويىهايى كه اميرالمومنين(ع) براي معاويه نوشت
معارف علوى پيشگويىهايى كه اميرالمومنين ع براي معاويه نوشت با اين حال اين نامه را برايت نوشتم چرا كه آخرت براى تو مهم نيست و به آن كافر هستى به گزارش سرويس ديني جام نيوز اميرالمؤمنين عليه السّلام در نامه اى كه در پاسخ نامه معاويه نگاشت و نكات بسيارى را توضيح داد از جمله فرمودمقاومت در آثار و اندیشه امام موسی صدر بررسی میشود
مقاومت در آثار و اندیشه امام موسی صدر بررسی میشود شناسهٔ خبر 2584506 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشمندان مقاومت در آثار و اندیشه امام موسی صدر با حضور دکتر محمدعلی مهتدی چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه بررسی می شود به گزارش خبرگزاری مهر چهاردهمین نشست کبسرنوشت نظام به تحول در علوم انسانی ارتباط دارد
موسی نجفی در آئین رونمایی مجله طلیعه سرنوشت نظام به تحول در علوم انسانی ارتباط دارد شناسهٔ خبر 2760173 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها موسی نجفی در آئین رونمایی مجله طلیعه گفت سرنوشت نظام به تحول در علوم انسانی ارتباط دارد چرا که استقلال فرهنگی زمكارنامه غرب متجدد در اندیشه شهید مطهری
یادداشت كارنامه غرب متجدد در اندیشه شهید مطهری شناسهٔ خبر 2582166 - پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان اغلب اندیشمندان غربی بر این باورند که گذار جامعۀ غربی از سنت به مدرنیته را باید یک روند تکاملی و رو به پیشرفت انگاشت به همین سبب است که آنها این روروزی حلال چه سرنوشتی را برای ما رقم میزند
روزی حلال چه سرنوشتی را برای ما رقم میزند امام باقر ع میفرمایند اگر انسان روزی خود را از حرام به دست آورد خداوند در عوض روزی حلالی که برای او مقدر کرده بود را از او باز خواهد داشت و غیر از این دو روزی روزیهای فراوان دیگری نیز نزد خداوند هست انسان از آن جهت که صاحب فکر و افضیلت و خواص سوره دخان
هر كه 70 بار جهت مهمات سوره دخان را بخواند حاجتش روا گردد دخان چهل و چهارمین سوره قرآن است كه مكی و59آیه دارد در فضیلت سوره دخان از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده هر كس سوره دخان را در شب ها قرائت كند خداوند گناهان گذشته اش را می آمرزد در روایت دیگری آمچرا به سوره ناس و فلق معوذتين مي گويند؟
آشنايي مختصر با سورههاي قرآن چرا به سوره ناس و فلق معوذتين مي گويند در اين سوره هم مثل سوره قبلى خداوند به پيامبر فرمان داده كه به پروردگار مردم فرمانرواى مردم و معبود مردم از شر وسوسه گران از جن و انس پناه ببرد به گزارش سرويس ديني جام نيوز يكصد و سيزدهمين سوره از كلظرفیتهای اندیشه مهدویت نامکشوف مانده است/ اعلام برنامههای همایش
دبیر همایش دکترین مهدویت در نشست خبری ظرفیتهای اندیشه مهدویت نامکشوف مانده است اعلام برنامههای همایش شناسهٔ خبر 2760868 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها حجت الاسلام سید مسعود پورآقایی با اعلام خبر برگزاری یازدهمین همایش دکترین مهدویت در ۱۰آیا جبرئیل در شب مبعث «نوشته» آورده بود؟
عید مبعث آیا جبرئیل در شب مبعث نوشته آورده بود در لحظه بعثت پیامبر ص در شب 27 رجب سال سیام عامالفیل جبرئیل به پیامبر گفت بخوان حضرت ص فرمود نمیتوانم یا نمیدانم چه بخوانم به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سؤالاتی که درباره این رخداد مهم مطرح میشود این است کهرمز هویت و پیروزی ما در انقلاب مرهون اندیشههای مهدویت است
سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۳ دبیر یازدهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت گفت یازدهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت در روزهای دهم و یازدهم خردادماه برگزار میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی در نشسراهبرد مواجهه جامعه اسلامی با غرب در اندیشه استاد مطهری
یادداشت راهبرد مواجهه جامعه اسلامی با غرب در اندیشه استاد مطهری شناسهٔ خبر 2759234 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان شهید مطهری در یکی از آثارش درباره درباره چارچوب روابط و تعامل مسلمانان با غیرمسلمانان می نویسد قرآن کریم مسلمانان را از اینکه دوستی وپايان نخستين دوره تربيت معلم قرآن در راولپندی
پايان نخستين دوره تربيت معلم قرآن در راولپندی شناسهٔ خبر 2761857 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان نخستین دوره تربیت معلم قرآن كریم با شركت ۴۱ نفر و با همكاری خانه فرهنگ ایران در راولپندی و حوزه علمیه خواهران بنتالهدی در راولپندی پایان یافت به گزا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها