محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846207450
عقل در مقام انتخاب دین، خودبنیاد است/ تأثیر دانشگاه در دینداری
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست «دین و فرهنگ» عنوان شد؛
عقل در مقام انتخاب دین، خودبنیاد است/ تأثیر دانشگاه در دینداری
شناسهٔ خبر: 2760631 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
شجاعی زند گفت: عقل در مقام انتخاب دین، عقل خودبنیاد است و وجود آن شرط لازم برای عرضه دین است اگر انسان ها عقل خود بنیاد نداشتند، پذیرش یا کنار زدن یک دین، بیمعنا بود. به گزارش خبرنگار مهر، صبح روز گذشته (دوشنبه چهارم خردادماه) نشست «دین و فرهنگ» با حضور علیرضا شجاعیزند، استاديار گروه جامعهشناسی دانشگاه تربيت مدرس و حسن محدثی، مدیر گروه جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.اولین سخنران این نشست علیرضا شجاعیزند بود که سخنرانی خود را با تقسیمبندی انواع عقل آغاز کرد و گفت: اولین چیزی که در دنیای دیگر -با فرض پذیرفتن آن دنیا- از ما پرسیده می شود این است که باورهای دینی ما چقدر پشتوانه عقلی دارد؛ به عقیده من در دنیای دیگر خداوند حتماً دو چیز را انسان ها میپرسد اول اینکه با عقلی که به شما دادم چه کردید؟ دوم اینکه با توانایی و اراده و اختیاری که داشتید چه کردید؟ چون ما انسان هستیم و به واسطه این دو ویژگی از سایر موجودات متمایز میشویم.وی در ادامه صحبت هایش به نسبت عقل با دین پرداخت و افزود: دین با عقل نسبت های متفاوتی دارد، مثلاً براساس یک نسبت، عقل در مقام ابداع است که به آن عقل دینساز میگویند، یعنی دین را خلق میکند، عقل در مقام انتخاب دین نسبت دیگری است که برمبنای آن عقل وقتی احساس نیاز کند، دست به انتخاب میزند و از میان ادیان مطرح دیگر یک دین را انتخاب میکند. عقل در مقام بررسی و احراز هم به این معناست که عقل همه باورهای دینی را وارسی میکند تا ببیند این باورها چقدر عقلانی است.شجاعیزند افزود: فهم نصوص دینی از دیگر پیوندهای عقل و دین است به این معنی که فهم متن بدون عقل امکانپذیر نیست و برای فهم نصوص دینی عقل مددکار ماست. عقل در مقام استنباط احکام دینی نسبت دیگری است و به این معنی است که عقل یکی از منابع کشف احکام دینی است و اگر عقل نباشد، دین قابل عرضه نیست چون فقط انسان است که عقل و قدرت انتخاب دارد. آخرین نسبت هم این است که عقل در مقام دفاع از دین برمیآید؛ این کار همان امری است که متکلمان انجام می دهند، چنانکه مفسران در مرحله چهارم دین را تفسیر و فقها هم در مرحله پنجم گزارههای و باورهای دینی را استنباط می کنند.وی این شش دسته عقل را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: یک تمایزی این شش دسته عقل را به دو قسمت عقل خودبنیاد و عقل خادم تقسیم میکند. به عبارتی نسبت های اول و دوم و سوم «عقلخود بنیاد» و نسبت های چهار، پنج و شش «عقل خادم» است. عقل خودبنیاد گزارههای دینی را وارسی میکند و به عبارتی به موضوعاتی که دین مطرح کرده سرک میکشد و آن ها را بررسی می کند اما به آنها چیزی اضافه نمی کند. عقل در مقام انتخاب دین، عقل خودبنیاد است و وجود آن شرط لازم برای عرضه دین است اگر انسان ها عقل خودبنیاد نداشتند، پذیرش یا کنار زدن یک دین، بیمعنا بود.نویسنده «جامعه شناسی دین، درباره موضوع» در ادامه اضافه کرد: در مقابل نگرانیهایی که اهل دین در مقابل عقل خودبنیاد دارند باید به چند نکته اساسی اشاره کرد شاید تاحدی این نگرانیها مرتفع شود. اول اینکه عقل خودبنیاد به معنای عقل خودپدیدآور، آنگونه که انگار خودش، خودش را به وجود آورده است و ما خالق بودن خدا را انکار کردهایم، نیست. معنی عقل خودبنیاد این است که خودِعقل معیارهایش را عرضه می کند، نکته دیگر اینکه عقل خودبنیاد به معنای تکافوی عقل نیست، یعنی اینطور نیست که وجود عقل نیاز ما را به دین منتفی کند. عقل در مقام انتخاب با یک بسته و پکیج روشن مثل دین مسیحیت، اسلام، یهودیت و... مواجه است، ما فقط حق داریم بگوییم که آن را می خواهیم یا نه ولی نمی توانیم به آن چیزی اضافه کنیم.شجاعیزند افزود: عقل در زندگی ما وجود دارد اما فقط حضورش در عرصه دین و عرصه شش گانه که مطرح کردم محدود نمی شود، عقل در شناخت آدم، هستی، طبیعت، سنن تاریخی، ابزارها و ساخت آن و تدبیر امور و کشف طرق هم وجود دارد.وی بحث خود را با توضیح نسبت بین علم و دین به پایان رساند و گفت: همانطور که اشاره کردم عقل در عرصه های بسیاری حضور دارد که مورد تأئید و توصیه دین است و اتفاقاً خیلی از آنها عرصه شکلگیری علم است بنابراین در عرصه های شش گانه ای که مطرح کردم نباید دنبال علم گشت، به همین دلیل هم آیت الله جوادی آملی علم را اساساً دینی میدانند، چون علم را دین تأئید و توصیه کرده است. براساس گفته های ایشان دین اهتمام به قول خداوند و علم اهتمام به فعل خداوند است چون هردوی آنها مخلوق الهی است.سخنران بعدی این نشست حسن محدثی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بود که درباره موضوع دانشگاه و دینداری سخنرانی کرد. محدثی گفت: بحث من درباره «نسبت دانشگاه و دینداری» با عنوان فرعی «موضوعشدگی دین شخصی از رهگذر دریابندگی» است و منظورم هم از موضوعشدگی این است که ما دین را به موضوع تفکر، بحث و بررسی تبدیل کردیم و در جهان مدرن این موضوع بیشتر مطرح و بعضاً به یک امر عمومی تبدیل شده است.در جهان مدرن چهار نوع از موضوعشدگی وجود دارد؛ اول «موضوعشدگی عقلانی دین» همان چیزی که مصطفی ملکیان درباره آن مطالب زیادی نوشته و بنده و تعدادی از افراد دیگر هم به برخی نوشته های ایشان نقد داریم؛ نوع دوم «موضوعشدگی سیاسی» است که بیشتر در نیمه دوم قرن ۱۶ و قرن ۱۷ مطرح شد. سومین نوع موضوع شدگی، «موضوعشدگی هرمنوتیک» است به این معنا که متون دینی معنادار و قابل تفسیرند یا خیر، همان بحثی که مجتهدشبستری هم مطرح می کند. «موضوعشدگی علمی» که در قرن ۱۹ اتفاق افتاد، چهارمین نوع موضوعشدگی است و معنایش این است که انبوه مطالعات درباره دین انجام شد و موضوعات مختلف دینی مورد مطالعه قرار گرفت.محدثی افزود: موضوعشدگی در درون هرکسی رخ می دهد و موضوعشدگی دین شخصی یعنی اینکه من دینداری خودم را محک میزنم چون این موضوعِ من است. این اتفاق در جهانی میافتد که در آن انسان ها دائماً در حال تحول و تغییر هستند. معنی دریابندگی هم این است که آدمی در شرایط مدرن دائم به اعتقاداتش می اندیشد و مقایسه و به تدریج در دینداری خود تجدیدنظر و بازاندیشی می کند. مدیر سابق گروه جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران در ادامه بحث خود به موضوع نگرانی که برخی نسبت به دانشگاه دارند و به آن اتهام ضددینی می زنند اشاره کرد و گفت: همیشه یک نگرانی عمومی نسبت به دانشگاه ها وجود داشته است و آن هم اینکه دانشگاه سبب کاستی دینداری دانشجویان میشود. یافته های به دست آمده از تحقیقات مختلف دانشجویی ثابت کرده که دینداری دانشجویان در طول تحصیل ضعیف میشود چون آنها از نگاه سنتی فاصله میگیرند، هرچقدر هم میزان تحصیلات بالاتر میرود دینداری کمتر میشود، علاوه برآن به میزانی که تحصیلات بالا میرود، گزینشی برخوردکردن با آن و پذیرش ادیان و گرایش های دینی دیگر هم بیشتر میشود به عبارتی دانشجویان از نگاه انحصارگرایانه دینی فاصله میگیرند و تکثرگرا میشوند، در مجموع می توان گفت دانشگاه تأثیرجدی در دینداری افراد دارد.محدثی افزود: به عقیده من مهمترین ویژگی دانشگاه انتقادی اندیشی است که به دانشجویان یاد میدهد؛ انسان ها یا جزم اندیشاند یعنی اصول و اعتقاداتی که به آنها داده شده را میپذیرند چون فکر می کنند آنها عین حقیقت است یا بازاندیش؛ به این معنی که سخن مخالف را می شنوند و قابلیت آن را دارند که باور خود را کنار بگذارند و از اعتقادات خود دست بکشند در واقع این نوع اندیشه دو خصلت گفتگو و جستجو دارد. کاری که دانشگاه با دانشجویان می کند، این است که آنها را به بازاندیشی وادار می کند که نهایت این بحث به انتقادی اندیشی منجر میشود. با یادگرفتن انتقادی اندیشی هم موتور دریابندگی روشن میشود و شروع بهکار میکند.این استاد دانشگاه در ادامه بحث خود به تحقیقاتی که دانشجویان در رابطه با آنها کار میکنند اشاره کرد و گفت: در انجام این تحقیقات چند نکته را باید در نظر گرفت؛ اول اینکه اغلب تحقیقات دانشجویان در دانشگاه های کلانشهرها صورت میگیرد که خیلی از دانشجویان آن مهاجر هستند، بنابراین نه تنها فرد دانشجو شده بلکه مهاجر هم شده و از بافت سنتی و ساده به یک بافت پیچیده و مدرن رفته است. بنابراین لازم است در انجام این تحقیقات دینداری دانشجویان غیرمهاجر هم بسنجیم تا نقش و تاثیر دانشگاه را متوجه شویم و مطالعاتمان دقیقتر شود.نویسنده «جامعهشناسی دین: روایتی ایرانی» اضافه کرد: با فرض اینکه دانشگاه در دینداری ما تغییر ایجاد کرده است، این موضوع هم باید لحاظ شود که تفکر دینداری و نحوهی دینداری فرد چگونه بوده است؟ چرا که تعداد بسیاری از دانشجویان با تربیت جزمی به دانشگاه میآیند و وقتی وارد کلاس و مباحث دانشگاهی میشوند به مشکل برمیخورند. علاوه براین دانشجویان دردانشگاه ها یاد میگیرند که اندیشه جهانی و یونیورسال داشته باشند یعنی میپذیرند که در کنار دین اسلام دینهای دیگری مثل یهود، مسیحیت و ... وجود دارد و میتوان درباره آن ها هم خواند و فکرکرد.محدثی تصریح کرد: به گمان من دانشگاه به عنوان نهاد مدرن، نهاد نوگِرَوی دینی است و دینداری دانشجویان را تغییر میدهد ولی آنها را بیدین نمیکند. نوگروی دینی هم به دو صورت است. در نوگروی دینی حاد افراد از دین خود دست میکشند و آن را کنار می گذارند اما در نوگروی دینی غیرحاد افراد، شکل دینداریشان تغییر می کند اما آن را کنار نمیگذارند. بنابراین اگر افرادی بعد از ورود به دانشگاه دینداری خود را کنار میگذارند باید بدانیم که تربیت دینیشان پیش از دانشگاه به چه صورت بوده است؟ خصوصیات فردیش سرکوب شده یا اینکه لحاظ شده است؟ اگر در تربیتدینیشان سرکوب گرایانه بوده، دین خود را کنار میگذارند اما اگر در تربیت دینیشان، علائق فردی آنها لحاظ شده باشد، در دانشگاه عقاید دینیشان ماندگارتر و پایدارتر هم میشود.وی در پایان اضافه کرد: اگر بخواهیم خیلی خلاصه به این سوال پاسخ دهیم که دانشگاه نهاد خوبی برای دینداری هست یا خیر؟ باید بگویم که بستگی دارد معیارمان چه باشد، اگر فکر کنیم که دینداری به هرشکلی مطلوب است، دانشگاه نهاد خوب و مناسبی برای دین نیست اما اگر معیار ما انتقادی اندیشی و عقلانی اندیشی باشد، دانشگاه نهاد بسیار مثبتی و مطلوبی برای این امر است چون دانشگاه دینداری جزمی و اسطورهای را به دینداری عقلانی تبدیل میکند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
در رقابتهای انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان کشتیگیر قمی به مقام نایب قهرمانی کشور دست یافت
در رقابتهای انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی جوانانکشتیگیر قمی به مقام نایب قهرمانی کشور دست یافتکشتیگیر قمی با کسب رتبه دوم وزن ۶۰ کیلوگرم به مقام نایب قهرمانی پیکارهای مرحله نهایی انتخابی تیم ملی رده سنی جوانان کشتی فرنگی دست یافت به گزارش خبرگزاری فارس از قم رقابتهای مرامکانات دانشگاه آزاد دوباره هزینه انتخابات میشود؟
یواشکی روزنامهها امکانات دانشگاه آزاد دوباره هزینه انتخابات میشود شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید چند تا روزنامه را می توانید بخرید چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید بخوانید بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانیدشورای دینپژوهان از مقام آیتالله امینی تجلیل میکند
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۹ مدیر دبیرخانه شورای دینپژوهان کشور از برگزاری آیین ملّی تجلیل از مقام علمی و خدمات پژوهشی آیتالله ابراهیم امینی و بزرگداشت مرحوم آیتالله محمدهادی معرفت در قم خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیت پیمان در جمعنشست «فساد علمی و پژوهشی در دانشگاه» برگزار میشود
نشست فساد علمی و پژوهشی در دانشگاه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2585897 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست فساد علمی و پژوهشی در دانشگاه به همت انجمن جامعه شناسی ایران و با حضور دکتر سید حسن حسینی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر گروه علمیتوصیههای قرائتی به اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم قضایی
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۴ رئیس ستاد اقامه نماز گفت انسان اگر در غریزه خود حفظ حقوق دیگران را داشته باشد این غریزه هرگز از بین نمیرود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محسن قرآتی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه علومتوصیههای حقوقی«قرائتی» به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۴ رئیس ستاد اقامه نماز گفت انسان اگر در غریزه خود حفظ حقوق دیگران را داشته باشد این غریزه هرگز از بین نمیرود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محسن قرآتی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه علومتحلیلی بر تأثیر نگاه مهدوی در ترسیم الگوی رسانه مطلوب اسلامی
تحلیلی بر تأثیر نگاه مهدوی در ترسیم الگوی رسانه مطلوب اسلامیویژگیهایی مؤلفه غایتشناسی رسانه عبارتند از 1 عدالت رسانهای 2 تجلی وجه حضور امام 3 متقین شیعیان و مستضعفین صاحبان و مالکان رسانهها 4 روش امیرالمؤمنین در سیاستگذاری رسانه 5 اهداف و جهتگیریها بر اساس دانش ومطالعات اقتصاد اسلامی در دانشگاه دورهام
مطالعات اقتصاد اسلامی در دانشگاه دورهام شناسهٔ خبر 2582265 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان دانشگاه دورهام درحیطه اقتصاد اسلامی مدیریت بازاریابی و امبیای فعالیت داشته و سعی دارد دانشجویان را با اقتصاد اسلامی آشنا سازد به گزارش خبرگزاری مهرارائه پیشنهادات برای انتخاب بهترین شیوه تعیین رؤسای دانشگاهها
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۴ قائممقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به عبور سرپرستان از سقف زمانی حضور در دانشگاهها گفت برای تعیین روسای دانشگاهها چندین پیشنهاد ارائه شده است که در حال رایزنی برای انتخاب بهترین روش هستیم به گزارش خبرنگار علمی ایسنا دکترقائم مقام وزیر کشور: ستاد انتخاباتی 17 استان تشکیل شد/ تاکید بر بی طرفی مجریان انتخابات
قائم مقام وزیر کشور ستاد انتخاباتی 17 استان تشکیل شد تاکید بر بی طرفی مجریان انتخابات قائم مقام وزیر کشور از تشکیل ستادهای انتخاباتی در 17 استان کشور خبرداد و گفت پیگیری برای تشکیل این ستادها در استان های باقی مانده همچنان ادامه دارد به گزارش نامه نیوز حسنیعلی امیری به ایرناعقل قرآنی عقل وجودی است، نه متافیزیکی/ مطهری متفکر نیست متکلم است
درس ـ گفتگوهای مدرسه آزاد فکری مهاجر عقل قرآنی عقل وجودی است نه متافیزیکی مطهری متفکر نیست متکلم است شناسهٔ خبر 2583199 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها قائمینیا در درس ـ گفتگوهای مدرسه آزاد فکری مهاجر گفت عقل قرآنی عقل وجودی است نه ممطالعات اسلامی در دانشگاه کاردیف انگلیس
مطالعات اسلامی در دانشگاه کاردیف انگلیس شناسهٔ خبر 2582239 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان در مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه کاردیف انگلیس مطالعات تاریخ اسلام و آموزش های اسلامی به صورت مجازی نیز برگزار می گردد و از دانشجویان علاقه مند حمایت می شومراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) با حضور مقام رهبری
امروز برگزار شد مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین ع با حضور مقام رهبری خبرگزاری پانا در آستانه روز پاسدار و همچنین سوم خرداد سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر صبح امروز چهارشنبه مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسینمنع حجاب در برخی از دانشگاههای چین
منع حجاب در برخی از دانشگاههای چین شناسهٔ خبر 2582258 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان برخی از دانشگاه های چین حجاب را ممنوع کردند به گزارش خبرگزاری مهر مقامات دانشگاهی برخی از دانشگاه های چین این دستور را صادر کرده اند و از دانشجویان خواحمله حسن عباسی به روحانی و هاشمی: از حقوقدان و دیپلمات چیزی جز مذاکره بی خاصیت ندیدیم /وقتی برخی مقامات در دا
حمله حسن عباسی به روحانی و هاشمی از حقوقدان و دیپلمات چیزی جز مذاکره بی خاصیت ندیدیم وقتی برخی مقامات در دانشگاه امیرکبیر خاطره تعریف می کنند و از گزاره برگ می گویند نصف سالن خالی می ماند کارشناس مسائل استراتژیک گفت بعد از مدت ها تلاش تیم مذاکره کننده شاهد بهانه طرف مقابل بودفردا آخرین فرصت انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه ها
فردا آخرین فرصت انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه ها تهران - ایرنا - مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت مهلت انتخاب رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 94 تا ساعت 24 سوم خرداد ماه جاری تمدید شده است حسین توکلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشتطه هاشمی: جریانی که هاشمی را تحمل نمیکند با مقام معظم رهبری هم موافق نیست/حضور هاشمی در هیچ انتخاباتی و هیچ م
طه هاشمی جریانی که هاشمی را تحمل نمیکند با مقام معظم رهبری هم موافق نیست حضور هاشمی در هیچ انتخاباتی و هیچ مسندی تحمل نمی شود در آستانه هر انتخاباتی حمله به آیت ا… هاشمی شدت میگیرد برخی همه نوع تلاشی میکنند تا هاشمی نباشد و یا حتی تاثیر نگذارد اما انتخابات به انتخابات این ها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها