محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855462409
سیری در مکارم اخلاقی پیشوای چهارم
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
جمال ستایشگران؛
سیری در مکارم اخلاقی پیشوای چهارم
پیشوای چهارم در عفو و گذشت چنان بود که پاسخ هر بدی را به نیکی می داد و در این باره می فرمود: جرعه ای ننوشیدم که نزد من محبوبتر از جرعه ای باشد که هنگام خشم در مقام تلافی برنیایم.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، على بن الحسین علیهما السلام مشهورترین لقبش «زین العابدین» و «سجاد» است. در پنجم شعبان سال 38 هـ ق در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش حسین بن على علیهما السلام مى باشد. و مادرش به نامهاى «شهر بانو»، «شاه زنان»، «شهرناز»، «جهان بانویه» «خوله» و... خوانده شده است.[1] آن حضرت دوران کودکى را در مدینه سپرى کرد. حدود دو سال از خلافت جدّش امیرالمومنین على علیه السلام و ده سال دوران امامت عموى خویش امام حسن مجتبى علیه السلام را شاهد بود. بعد از شهادت امام مجتبى علیه السلام ده سال دوران امامت پدر را درک نمود. بعد از قیام عاشورا در سال 61 هـ ق که امامت به او رسید، با زمامداران زیر معاصر بود: یزید بن معاویه (سال 61 - 64)، عبدالله بن زبیر (61 - 73)، معاویه بن یزید، مروان بن حکم (نه ماه از سال 65)، عبدالملک بن مروان (65 - 86) و ولید بن عبدالملک (86 - 96) ؛ و سرانجام در سال 94 یا 95 هجرى به شهادت رسید.[2]
ارتباط با معبود آن حضرت در طول زندگی شان چنان اهل عبادت و تضرع به درگاه خداوند بودند که امام باقر علیهالسلام در این باره می فرماید : «بَلَغَ مِنَ الْعِبادَه ما لَمْ یبْلُغْهُ اَحَدٌ وَ قَدِ اصْفَرَّ لَوْنُهُ مِنَ السَّهَرِ وَرَمَضَتْ عَیناهُ مِنَ الْبُکاءِ وَدَبَرَتْ جَبْهَتُهُ مِنَ السُّجُودِ وَ وَرَمَتْ قَدَماهُ مِنَ الْقِیامِ فِی الصّلاه؛ از عبادت به جایی رسیده بود که کسی نرسیده بود. از شبزنده داری رنگش زرد، و از گریه چشمانش سرخ، و از سجده پیشانیاش برجسته، و از ایستادن در نماز پاهایش دچار ورم شده بود.»[3] از ویژگی های امام علیه السلام ، در ارتباط با خدا شاکر بودن آن حضرت است؛ ابوحمزه ثمالی میگوید: امام زین العابدین علیه السلام هرگاه غذا میل میکرد، می فرمود: اَلْحمدللّه که به ما غذا داد و ما را سیراب کرد و ما را کفایت فرمود و به ما کمک نمود و ما را پناه داد و نعمت عطا فرمود و فضیلت بخشید. ستایش خدایی را که همگان را اطعام میدهد و کسی او را اطعام نمیکند.[4]
مکارم اخلاقی امام عفو و گذشت پیشوای چهارم در عفو و گذشت چنان بود که پاسخ هر بدی را به نیکی می داد و در این باره می فرمود: جرعه ای ننوشیدم که نزد من محبوبتر از جرعه ای باشد که هنگام خشم در مقام تلافی برنیایم.[5]
جود و بخشش امام سجاد علیه السلام زندگی تعداد زیادی از خانواده های مستمند را تأمین می کرد [6] و هر شب با انبانی انباشته از نان و خرما و ... به طور ناشناس به خانه ی آنان می رفت. تا وقتی که آن حضرت رحلت کرد، کسی نفهمید که زندگانی آنان را چه کسی تأمین می کند. پس از شهادت حضرتش، دریافتند که آن فرد ناشناس، «علی بن الحسین علیه السلام بوده است.[7] شجاعت شاید برخی بر این باور باشند که امام سجاد علیه السلام از شجاعت و قوت روح، برخوردار نبوده است؛ در حالی که این پنداری بیش نیست. امام چهارم علیه السلام همچون سایر امامان علیهم السلام، شجاع و ظلم ستیز بود. گفتگوی امام با «عبید الله» نمونه بارزی از قدرت روحی و شجاعت آن بزرگوار در برابر دستگاه ظلم و ستمگران معاصر خویش است. ایشان در برابر «عبیدالله» فرمود: ... آیا مرا به مرگ تهدید می کنی؟ مگر نمی دانی که کشته شدن (در راه خدا) عادت ما، و شهادت کرامت ماست؟». [8]
مهدی موعود در کلام امام چهارم امام سجاد علیه السلام سخنان نغزی درباره حضرت مهدی ارواحناله فداه و همچنین درباره مسائل مربوط به آن حضرت بیان نموده است. آن حضرت ابتدا حضور امام عصر (عج) را اثبات کرده و می فرماید: «لاتَخْلُو الاَرْضُ الى اَنْ تَقُومَ السّاعَه مِنْ حُجَّه وَ لَوْلا ذلِک لَمْ یعْبَدِ اللهُ؛ زمین تا روز قیامت خالى از حجت نیست، و اگر حجت الهى نبود، خدا پرستیده نمى شد.»[9] که این حدیث به خوبى نشان مى دهد که در این زمان نیز حجت الهى وجود دارد. سپس با بیان نمودن دو غیبت حضرت ولی عصر (عج)، ویژگی های معتقدین به ظهور امام زمان(عج) را اینگونه بیان می کنند:
«اِنَّ لِلْقائِمِ مِنّا غَیبَتَینِ: اِحداهُما اَطولُ مِنَ الاُخرى. اَمّا الاُولى فَسِتَّه اَیامٍ وَ سِتَّه اَشْهُر وَ سِتَّ سَنَواتٍ وَ اَمّا الْاُخْری فَیطُولُ اَمَدُها حَتّی یخْرَجَ مِنْ هذَا الْامْرِ اَکثَرُ مَنْ یقُولُ بِهِ، فَلا یثْبُتُ عَلَیهِ الاّ مَنْ قَوِىَ یقِینُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ وَ لَمْ یجِدْ فى نَفْسِهِ حَرَجاً مِمّا قَضَینا وَ سَلَّمَ لَنا اَهْلَ البَیتِ ؛ براى قائم ما دو غیبت است که یکى از آنها طولانى تر از دیگرى است. اما اولى شش سال و شش ماه و شش روز طول مى کشد و اما دومى به قدرى طول مى کشد که بیشتر کسانى که به غیبت او ایمان داشتند از اعتقاد خود بر مى گردند. فقط کسانى بر اعتقاد خود استوار مى مانند که یقین محکم و شناخت صحیح داشته باشند و سخنان ما بر آنها گران نباشد و تسلیم ما اهل بیت باشند.»[10] با ظهور حضرت مهدى علیه السلام برکات فراوانى عاید بشریت و متدینین مى شود؛ امام سجاد علیه السلام می فرماید:«اذا قامَ القائِمُ أَذْهَبَ اللهُ عَن شِیعَتنا العاهَه و جَعَل قُلُوبَهُمْ کزُبَرِ الحَدیدِ وَ جَعَلَ قُوَّه الرَّجُل مِنْهُم قُوَّه أرْبَعینَ رَجُلا وَ یکونُونَ حُکامَ الاَرْضِ وَ سَنامَها؛ وقتى قائم قیام کند، خداوند رنج را از شیعیان ما دور مى کند و دلهاى آنها را چون پاره آهن قرار مى دهد و خداوند قدرت هر مرد از آنها را برابر چهل مرد قرار مى دهد و آنها حاکمان زمین خواهند شد.»[11] براى انتظار حضرت مهدى علیه السلام آثار گرانبهایى وجود دارد، از جمله امام سجاد علیه السلام فرمود: «اِنتِظارُ الفَرَجِ مِن أَعظَمِ الْعَمَلِ؛ انتظار فرج از برترین اعمال است.»[12] و فرمود: «اهل زمان غیبت او که قائل به امامت او و منتظر ظهور او باشند، برتر از مردمان هر زمان دیگر مى باشند، زیرا خداى تبارک و تعالى به آنها آن قدر عقل، فهم و شناخت عطا فرموده است که غیبت امام در پیش آنها چون زمان حضور شده است. خداوند اهل آن زمان را همانند مجاهدانى قرار داده که در محضر رسول اکرم صلى الله علیه وآله شمشیر بزنند، آنها مخلصان حقیقى و شیعیان واقعى و دعوت کنندگان به دین خدا در آشکار و نهان مى باشند.»[13] پی نوشت ها : 1. دكتر سید جعفر شهیدى، زندگانى على بن الحسین، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، اول، 1365 هـ ش، ص 27 - 29 2. ابن ابى السراج البغدادى، تاریخ الائمه، قم ـ مكتبة بصیرتى، ص 9، مهدى پیشوایى، سیره پیشوایان، ص 234 - 235 3. مناقب ابن شهر شوب، ج4، ص148؛ ارشاد، مفید، ص255. 4. محاسن برقی، ج1، ص16. 5. اصول کافی، ج 2، باب «کظم الغیظ» ص 89، حدیث 1، نشر مطبعة الاسلامیه، تهران، 1388 هـ. 6. در روایتی از امام باقر علیه السلام تعداد خانواده های تحت تکفل آن حضرت صد خانوار ذکر شده است. (مناقب، ابن شهرشوب، ج 4، ص 154). 7. الارشاد، مفید، ص 285. 8. أ بالقتل تهددنی؟ أما علمت ان القتل لنا عادة و کرامتنا الشهادة (اعیان الشیعه، ج 1، ص 633). 9. محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، بیروت دار احیاء التراث، ج 52، ص 92 10. بحارالانوار، ج 51، ص 134. 11. بحارالانوار، محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، بیروت دار احیاء التراث، ج 52،، ص 364، و 317؛ 12. لطف الله صافى، منتخب الاثر، ص 244. 13. بحارالانوار، ج 52، ص 122 زندگانى على بن الحسین، دكتر سید جعفر شهیدى
۰۲/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
آغاز چهارمین روز مسابقات بینالمللی قرآن با رقابت ۳حافظ و ۱۱ قاری
آغاز چهارمین روز مسابقات بینالمللی قرآن با رقابت ۳حافظ و ۱۱ قاری شناسهٔ خبر 2585558 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی چهارمین روز سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم عصر امروز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه با رقابت ۳ حافظ و ۱۱ قاری لحظاتیحقوق در شرق بیشتر به صورت آموزههای اخلاقی بوده تا قوانین حقوقی
در نشست شهید مطهری و حقوق بشر عنوان شد حقوق در شرق بیشتر به صورت آموزههای اخلاقی بوده تا قوانین حقوقی شناسهٔ خبر 2580994 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مجتبی مطهری گفت برخلاف نظر غرب در شرق نیز حقوق وجود داشته اما بیشتر به صورت آموزهریشه مفاسد اجتماعی و اخلاقی بدحجابی است
پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۲ آیتالله مکارمشیرازی با تاکید بر لزوم جدی و همگانی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه ریشه بسیاری از معضلات و مفاسد اخلاقی و اجتماعی را بدحجابی دانست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار شرکت کننصیحت «آیتالله مکارم» به رئیسجمهور تاجیکستان
یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۴ آیتالله مکارمشیرازی با اشاره به حمله به زنان باحجاب در تاجیکستان خطاب به رئیسجمهور این کشور گفت بهتر است مردم را به حال خودشان بگذارند تا وظایف شرعی را درباره حجاب انجام دهند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در درس خارنشست «نسبیگرایی اخلاقی و رواداری اجتماعی» برگزار میشود
در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت نشست نسبیگرایی اخلاقی و رواداری اجتماعی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2577695 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت نشست نسبیگرایی اخلاقی و رواداری اجتماعی فردا با سخنرانی حسین شیخ رضایی بپیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به رییس جمهور تاجیکستان
در درس خارج مطرح شد پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به رییس جمهور تاجیکستان ما پیام دوستانه ای به رئیس جمهور تاجیکستان داریم وآن اینکه ما این کار را در زمان رضاخان تجربه کرده ایم و حتی عده زیادی در مسجد گوهرشاد در این راه شهید کردند ولی مردم تسلیم نشدند به گزارش سرویس دی«مکتب اخلاقی عرفانی نجف»؛ مقدمه برای دستیابی به تاریخ عرفان شیعه
مکتب اخلاقی عرفانی نجف مقدمه برای دستیابی به تاریخ عرفان شیعه شناسهٔ خبر 2583621 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها دكتر محمود شيخ عضو هيئت علمی گروه عرفان پژوهشكده حكمت و دين پژوهی و نویسنده کتاب مکتب اخلاقی عرفانی نجف گفت اين پژوهش مقدمه ای بمکارم اخلاقي در قالب ادبيات بومي معرفي شود
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۵ ۴۷ب ظ مکارم اخلاقي در قالب ادبيات بومي معرفي شود موج - خرم آباد - فرماندار خرمآباد گفت مکارم اخلاقي در قالب ادبيات بومي معرفي شود به گزارش خبرگزاري موج از خرم آباد حبيبالله خجستهپور فرماندار خرمآباد در همايش ملي ادبيات بومي ايران زمين که از روز گذشتهفضایل اخلاقی و معنوی امام کاظم علیه السلام
به مناسبت شهادت موسی بن جعفر ع فضایل اخلاقی و معنوی امام کاظم علیه السلام او عاشق قرآن و فانى در اجراى احكام و محتویات آن بود و لحظهاى از این امر غفلت نداشت قرآن را با صداى خوش و لحن زیبا و آواز دلربا و آهنگ روحانى و معنوى به صورت بریده بریده تلاوت مى فرمود به گزارش سرویس دیآئینهوند دنبال ساختن اجتماع اخلاقی و شبکههای اخلاق اجتماعی بود
میری در گفتگو با مهر آئینهوند دنبال ساختن اجتماع اخلاقی و شبکههای اخلاق اجتماعی بود شناسهٔ خبر 2573319 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان دکتر آئینه وند یکی از افراد و متفکرین و اندیشمندان معاصر جهان بود که دنبال ساختن اجتماع اخلاقی و شبکه های اخلاآغاز چهارمین روز مسابقات بینالمللی قرآن با رقابت 3 حافظ و 11 قاری
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۶ چهارمین روز سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم با رقابت 3 حافظ و 11 قاری آغاز شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا چهارمین روز مسابقات بینالمللی قرآن کریم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط عباس هاشمی قاری افتخاری آغاز شدتفسیری که عمل به آن آتش است
تفسیری که عمل به آن آتش است کسانی می توانند مفسر واقعی قرآن باشند که اولاً به علم تفسیر و علومی که در ارتباط با تفسیر است اطلاع کافی داشته باشند ثانیاً اگر پیرامون آیه ای تفسیر مأثوری از ائمه داریم مخالف آن تفسیر نکرده باشند ثالثاً بر اساس فرضیه های از پیش تعیین شده تفسیر ننمآیت الله مکارم شیرازی: حضور بانوان در ورزشگاهها لزومی ندارد
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱ ۴۴ آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید شیعیان در قم با بیان اینکه نباید هر کاری که غربی ها انجام میدهند ما نیز انجام دهیم گفت حضور بانوان در ورزشگاهها لزومی ندارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلمکارم اخلاقی را در قالب ادبیات بومی منتقل کنیم
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۱ فرماندار خرمآباد گفت مکارم اخلاقی را در قالب ادبیات بومی منتقل کنیم به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه لرستان خجستهپور در مراسم افتتاحیه همایش ملی ادبیات بومی ایرانزمین افزود پیامبر گرامی اسلام بنا به بیان زیبای خود برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوثبررسی تفسیری عصمت حضرت موسی(علیه السلام) در مواجهه با حضرت هارون(علیه السلام)
بررسی تفسیری عصمت حضرت موسی علیه السلام در مواجهه با حضرت هارون علیه السلام آیات 150 سوره اعراف و 92 و 93 سوره طه به بیان برخورد تند حضرت موسی علیه السلام با حضرت هارون علیه السلام پس از گوساله پرست شدن بنی اسرائیل می پردازد این آیه حاوی یکی از چالشی ترین مسائل مطرح شده در قرگزارش چهارمین روز برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۶ چهارمین روز سهشنبه سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم با رقابت 3 حافظ و 11 قاری ادامه یافت به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در رشته قرائت حاج آونگ محمد فکری بن حاج آونگ مصطفی از کشور برونئی عیدی شعبان از تانزانیا بمراسم عمامهگذاری طلاب توسط آیتاللهمکارم |اخبار ایران و جهان
مراسم عمامهگذاری طلاب توسط آیتاللهمکارم همزمان با سال روز مبعث رسول اکرم ص مراسم عمامهگذاری ۵۰ نفر از طلاب حوزه علمیه قم توسط آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد کد خبر ۵۰۰۷۰۱ تاریخ انتشار ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲ ۱۶ - 16 May 2015 همزمان با سال روز مبعث رسول اکرم ص مراسم عما-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها