محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803550557
امام جعفر صادق(ع) تکفیر مسلمانان را همانند سخن خوارج میداند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تکفیر از منظر پیامبر(ص) و امام صادق(ع)؛
امام جعفر صادق(ع) تکفیر مسلمانان را همانند سخن خوارج میداند
شناسهٔ خبر: 2583002 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
هنگامی که یکی از اصحاب بر تکفیر اصرار داشت، امام فرمود: آیا آنها به یگانگی خدا و رسالت پیامبر(ص) شهادت نداده اند و نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند و حج نمی روند؟ سبحان الله این سخن خوارج است. به گزارش خبرگزاری مهر، آغاز پدیده تکفیر در اسلام به زمانی برمی گردد که خوارج این بدعت زشت را پایه گذاری کردند. بدعتی که همچنان به واسطه آن اسلام ضربه می خورد. همانا پیامبر راستین اسلام(ص) در جهت محکم کردن روابط بین مسلمانان و دور کردن آنها از افتادن در مسیر نابودی به شیوه های مختلف عمل نمودند؛ از آن جمله: ۱. تأکید بر بیان معیار اسلام و هر آنچه در از احکام حرمت بر آن اساس است: پیامبر(ص) چندین بار تاکید کردند که همانا شهادتین برای قضاوت در مورد مسلمان بودن شخص و تعامل با او صرف بیان ظاهری، کافی است. حتی اگر در باطن خلاف آن را قبول داشت و آن را به ظاهر نشان نمی داد. یکی از نمونه های آن به داستان فتح خیبر به دست حضرت علی(ع) بر می گردد؛ حضرت علی(ع) روایت می کنند که پیامبر(ص) به ایشان گفتند: با آنها بجنگ تا زمانی که شهادت دهند که خدایی جز خدای یگانه نیست و محمد(ص) فرستاده اوست. اگر چنین کردند تعرض به جان و اموال آنها بر تو ممنوع می گردد، مگر آنکه به واسطه عملی دیگر خونشان مباح شود و محاسبه آنها بر عهده خداوند است.معنی این جمله این است که عمل بر اساس ظاهر آنها از ما خواسته می شود. پس اگر بعضی از آنها خلاف آن را پنهان کردند، ما حق این را نداریم که باطن آنها را محاکمه کنیم بلکه این امر تنها متعلق به خداوند آگاه به رازهای پنهان سبحانه و تعالی است. ۲. تاکید بر حرمت خون مسلمان: نهی کردن از بازگشت به آداب جاهلی که حرمت خون را کوچک می شمرد. در روایتی از ابی بکره در صحیح بخاری آمده است: پیامبر(ص) مردم را مورد خطاب قرار داد و گفت: آیا می دانید امروز چه روزی است؟ گفتند: خدا و پیامبرش داناترند. گمان کردند که آن را با نامی غیر از اسمی که بر آن است نام می برد. پس فرمود: آیا روز قربانی نیست؟ گفتیم: بله ای رسول خدا. فرمود: اینجا کدام سرزمین است؟ آیا سرزمین حرام نیست؟ گفتیم: بله ای رسول خدا. فرمود: پس همانا خون و اموال و ناموس تان بر هم دیگر حرام اند همانند حرمت این روز در این ماه و در این سرزمین. آیا رسالت خود را رساندم؟ گفتیم: بله. فرمود: خدایا تو شاهد باش. پس حاضران به غایبان بگویند. چه بسا یکی از شما این مطلب را به فرد شایسته تری برساند. پس اینگونه بود. فرمود: بعد از من همدیگر را تکفیر نکنید و گردن هم دیگر را نزنید. ۳. خودداری پیامبر از کشتن منافقان: با وجود نقش منفی که منافقان داشتند و بر آن اصرار می ورزیدند، پیامبر از کشتن آنها خودداری می نمود. حتی با وجود آنکه قرآن به طور واضح و با شدت در سوره توبه از نفاق و منافقان سخن گفته است و شاید از مهمترین علل این خودداری، جلوگیری از تکفیر بود که منجر به مباح گشتن خون ها می شد. ۴. اکتفاء به ظاهر حتی اگر احتمال خلاف آن داده شود: اسامه بن زید می گوید: من و یکی از انصار به مردی برخوردیم، هنگامی که بر او شمشیر کشیدیم، گفت: لا إله إلا الله، او را رها نکردیم تا آنکه او را کشتیم. هنگامی که نزد پیامبر(ص) رسیدیم، اتفاق را برای ایشان بازگو کردیم. پس گفتند: ای اسامه، تو از لا اله الا الله چه منظوری داری؟ گفتیم: ای رسول خدا، او لا إله إلا الله را از ترس کشته شدن گفت. گفتند: تو از لا اله الا الله چه منظوری داری؟ پس همچنان آن را تکرار می نمودند تا اینکه آرزو کردم در این مدت مسلمان نبودم و در آن زمان مسلمان می شدم و او را نمی کشتم. پس گفتم: من با خدا عهد می بندم که زین پس کسی که لا إله إلا الله را بگوید هرگز نکشم. پس پیامبر «ص» فرمودند: ای اسامه بعد از من چطور؟ نگرانی همیشگی پیامبر(ص) از تغییر حال مسلمانان بعد از خود در رابطه با کوتاهی کردن در این مسئله پنهان نبود، به طوری که ایشان از اسامه عهدی می گیرند که بعد از رحلتشان هیچ گاه کسی را تکفیر نکند و حرمت خون مسلمان را حفظ کند. در روایتی روشن تر و قاطع تر آمده است که مقداد بن عمرو گفت: ای رسول خدا، اگر مردی از کفار را دیدم و با هم درگیر شدیم، سپس یکی از دستان من را با شمشیر قطع کرد و بعد از من به سمت درختی پناه برد و گفت: مسلمان شدم. آیا می توانم او را بعد از گفتن آن بکشم؟ پیامبر گفت: نه او را نکش.
امام صادق و تکفیر: بدینگونه نواده پیامبر(ص)، امام صادق(ع) را می بینیم که چگونه از همان راه و روش یعنی جلوگیری از تکفیر مسلمان و تأکید بر حرمت آن محافظت می کند. در زمانی که تکفیر امری است پذیرفته شده و گسترش یافته و به وسیله ای از وسایل پیروزی مذهبی یا رسیدن به اهداف سیاسی و حزبی یا رهایی از دشمنان یا دور کردن ذهن مردم از فساد حکومت و غیره تبدیل شده است و تکفیر شخص با کمترین شبهه یا اختلاف عقیدتی یا فقهی صورت می گرفت. از اینجا بود که امام صادق(ع) برای مقابله با این پدیده روش های متعددی را به کار گرفتند، از جمله: ۱.بیان معیار اسلام: از عبدالله بن سنان روایت شده است که: از اباعبدالله پرسیدم با چه چیز یک شخص مسلمان به شمار می آید و ازدواج و ارث در رابطه با او جایز می گردد و با چه چیز ریختن خون او حرام می شود؟ گفتند: با اسلام آوردن خون او حرمت پیدا می کند، اگر اسلام خود را نمایان سازد و ازدواج با او و ارث جایز می گردد. ۲.تفاوت قائل شدن بین اسلام و ایمان: عدم قائل شدن تفاوت بین اسلام و ایمان یکی از عللی است که منجر به ظهور تکفیر گشت. از آن جایی که بعضی از آیات و احادیث ایمان عده ای را نفی می کند، بعضی تصور می کنند که مانند این آیات و احادیث اسلام آنها را نیز نفی می کند، لذا به دنبال ساقط کردن اسلام شخص، کل حرمت شخص نیز سلب می شود و از این رو است که امام صادق(ع) فرق بین آنها و آثار و نتایجی که از هر کدام از آنها ناشی می شوند را روشن می سازد. در این رابطه از سماعه روایت شده است: به ابی عبدالله گفتم: ای امام جعفر صادق(ع) از اسلام و ایمان برایم بگو، آیا این دو با هم متفاوتند؟ گفت: اسلام عبارت است از شهادت به یگانگی خدا «أن لا اله الا الله» و تصدیق رسالت پیامبر(ص). به وسیله آن ریختن خون شخص ممنوع و ازدواج با او و ارث رسیدن به او جایز می گردد و اکثر مردم اینگونه اند و ایمان یعنی هدایت و آنچه از اسلام در قلب ها نقش می بندد و در عمل نمایان می گردد. ۳.مقابله با مواردی که دستاویزی برای تکفیر می شوند: مضمون بعضی از آیات متشابه یکی از راه هایی است که صاحبان عقیده تکفیر یا کسانی که فاقد معرفت کافی برای فتوا دادن هستند، به واسطه آن در موقعیت تکفیر می افتند. و از آن جمله آیه ۱۰۶ سوره یوسف می باشد: (وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ الاَّ وَهُم مُّشْرِکُونَ)، گروهی به این آیه متمسک شدند تا حکم به کفر و شرک عده ی زیادی از مسلمانان بدهند. امری که امام صادق(ع) آن را نفی نمود و فرمود: منظور از شرک در این آیه شرک در اطاعت است و نه در عبادت. آیا کسی می تواند تبعیتی که هر از چند گاه از هوای نفس و وسوسه شیطان می کند را نفی نماید؟ لذا بر اوست که بداند این آیه نمی خواهد تعداد زیادی از مسلمانان را به واسطه خارج کردن شان از دایره اسلام تکفیر کند بلکه می خواهد به آنها نسبت به پیروی از هوای نفس و وسوسه شیطان و تبعیت از اوامر ظالمانه ظالمان هشدار دهد و بدینگونه امام(ع) موضع محکمی گرفتند در مقابل هر کسی که سعی نمود عدم اعتقاد به امامت اهل بیت را دستاویزی برای تکفیر سایر مسلمین قرار دهد. از آن جمله روایت مفصلی از مباحثه ای است که بین ایشان و چند نفر از اصحاب شان شکل گرفت. هنگامی که یکی از اصحاب بر تکفیر اصرار داشت، امام در پاسخ به او گفت: آیا آنها به یگانگی خدا و رسالت پیامبر(ص) شهادت نداده اند و نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند و حج نمی روند؟ پس هنگامی که آن مرد بر تکفیر خود اصرار نمود؛ امام گفتند: سبحان الله، این سخن خوارج است. انحراف و نه گرایش: همانا گرایش به مدرسه تکفیر شامل مذهب خاص و مشخصی نمی شود، بلکه این نوع تفکر ریشه در جهل نسبت به مفاهیم اسلام دارد و دلیلی است بر تعصب. راه و رسم تکفیر از تعالیم اسلامی گرفته نشده است و نه از آن استنباط می شود. همانا خداوند در آیه ۹۴ سوره نساء می فرماید: (وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا)با این آیه خداوند مردم را از تبعیت هوای نفس و قضاوت سریع و برخورد جاهلانه با احکام اسلام بر حذر می داند و همچنین با هر آنچه که به پیامبر(ص) و آل ایشان نسبت داده می شود در حالی که با حقایق قرآن مخالف است. امام صادق(ع) از پیامبر راستین اسلام روایت می کنند که: با هر حقی حقیقتی است و با هر امر درستی نوری. پس هر چه با کتاب خدا موافق بود آن را بگیرید و هر آنچه با آن مخالف بود رها کنید.نویسنده: شیخ علی حسن غلومترجمه: فاطمه ازرقی منبع: سایت اخوت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]
صفحات پیشنهادی
توصیه امام موسی بن جعفر(ع) به دعا برای کامل شدن عقل/ منشا حسد و پول پرستی بی شعوری است
توصیه امام موسی بن جعفر ع به دعا برای کامل شدن عقل منشا حسد و پول پرستی بی شعوری است فرهنگ > دین و اندیشه - شرح روایتی از امام موسی کاظم ع از زبان آیت الله آقا مجتبی تهرانی که روانش غرق رحمت الهی باد به گزارش خبرآنلاین آقا مجتبی تهرانی در شرح حدیثی زیبا از امامتفاوت وحی با سخن گفتن ملائكه با امام در چیست؟
پرسمان تفاوت وحی با سخن گفتن ملائكه با امام در چیست یکی از راههای کسب معارف الهی برای ائمه علیهم السلام صحبت کردن ملائکه با ایشان است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از راههای کسب معارف الهی برای ائمه علیهم السلام صحبت کردن ملائکه با ایشان است این امر برای غیر انوقتی کمونیست ها از سخنرانی امام صدر خوششان آمد/ او نگذاشت که پیکر شریعتی در کشور غیر اسلامی دفن شود
وقتی کمونیست ها از سخنرانی امام صدر خوششان آمد او نگذاشت که پیکر شریعتی در کشور غیر اسلامی دفن شود فرهنگ > دین و اندیشه - امام موسی صدر و کتابخوانی در گفت و گو با سید حسین شرف الدین به گزارش خبرآنلاین سید حسین شرف الدین نویسنده و پژوهشگر و همسر رباب صدر خواهر اما5 شعر جانسوز در رثای امام موسی بن جعفر(ع)
اعظم الله اجورکم 5 شعر جانسوز در رثای امام موسی بن جعفر ع با عرض التماس دعا اشعار روضه ای به عاشقان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت تقدیم می شود سرویس جام نیوز با عرض التماس دعا اشعار روضه ای به عاشقان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت تقدیم می شود در اين زنداننماینده ولی فقیه در سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر: معلمان باید مطهریگونه در برابر جنگ عقیدتی ورود کنند
نماینده ولی فقیه در سپاه امام صادق ع استان بوشهر معلمان باید مطهریگونه در برابر جنگ عقیدتی ورود کنندنماینده ولی فقیه در سپاه امام صادق ع استان بوشهر گفت معلمان باید مطهریگونه در برابر جنگ عقیدتی ورود کنند به گزارش خبرگزاری فارس از کنگان حجتالاسلام حسین دشتی شامگاهچله و ختم هایی برای دیدار با امام زمان(عج)
چله و ختم هایی برای دیدار با امام زمان عج آرى اگر درخواست ملاقات با حضرت در عصر غيبت به جهت بهره مندى از وجود او و مورد عنايت خاص او قرار گرفتن است مطلوب و پسنديده است و چنانچه همراه با اخلاص ورع معرفت تسليم و عشق باشد عناياتى به انسان خواهد شد و به كمالاتى دست خواهد يافت- سربازان گمنام امام زمان تحرکات گروهک های تکفیری و ضد انقلاب را رصد می کنند
وزیر اطلاعات سربازان گمنام امام زمان تحرکات گروهک های تکفیری و ضد انقلاب را رصد می کنند کرج- ایرنا- وزیراطلاعات گفت سربازان گمنام امام زمان عج با هوشیاری و اقتدار کامل تمام تحرکات و توطئه های دشمنان اسلام از جمله گروهک های تکفیری و ضد انقلاب را رصد می کنند به گزارش ایرناجملهای که امام موسی کاظم(ع) همواره تکرار میکردند
پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۵ امام هفتم شیعیان باب گشوده خدا بر حوائج مردمان و رشته پیوند زمین و آسمان است بردن نام این بزرگوار کلید گشایش گرههای فرو بسته و یادش مایه آرامش دلهای شکسته است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بیستوپنجمین روزتشییع پیکر صادق آیینهوند بر دوش اهالی فرهنگ و اندیشه
تشییع پیکر صادق آیینهوند بر دوش اهالی فرهنگ و اندیشه فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری فارس نوشت آیین تشییع پیکر مرحوم صادق آیینهوند چهره ماندگار تاریخ و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز 20 اردیبهشت با حضور اهالی فرهنگ و اندیشه و جمعی از عباید امت واحده تشکیل داد/ گزیدهای از سخنان رهبر انقلاب
کلیپ باید امت واحده تشکیل داد گزیدهای از سخنان رهبر انقلاب شناسهٔ خبر 2581763 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 37 MB رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر تندروی های برخی مسلمانها بر ضرورت ایفای نقش بزرگان علمی و روشنفکری و سیاسیعبدصالح کانون حکمت وانديشه/ زندگی قهرمانانه امام کاظم(ع) در زندان
نگاهی به زندگی سياسی ـ فرهنگی امام موسی کاظم ع عبدصالح کانون حکمت وانديشه زندگی قهرمانانه امام کاظم ع در زندان شناسهٔ خبر 2580460 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آناني که به توصيف امام کاظم ع پرداخته اند ايشان را عابدترين زاهدجانشین فرمانده سپاه امام صادق(ع): تمام حرکتهای دشمنان در پیرامون کشورمان لحظه به لحظه رصد میشود
جانشین فرمانده سپاه امام صادق ع تمام حرکتهای دشمنان در پیرامون کشورمان لحظه به لحظه رصد میشودجانشین فرمانده سپاه امام صادق ع استان بوشهر گفت اینکه در حال حاضر تمام حرکتهای دشمنان در پیرامون کشورمان لحظه به لحظه رصد میشود اوج عزت و سربلندی ماست به گزارش خبرگزاری فارس از بمسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام صادق (ع): دفاع مقدس ما متاثر از معلمان بود
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام صادق ع دفاع مقدس ما متاثر از معلمان بودمسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام صادق ع استان بوشهر گفت حرکت انقلاب و دفاع مقدس متاثر از معلمان ما بود به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر حجتالاسلام حسین دشتی عصر امروز در همایش حکمت مطهر سپاستاره هفتم آسمان امامت، و موجود زنده ای به نام «حکمت»
ستاره هفتم آسمان امامت و موجود زنده ای به نام حکمت در نگاه ائمه هدایت حکمت یک موجود زنده است که از سنخ کتاب و مدرسه نیست هرچند مقدمه آموختن آن کتاب یا معلم باشد تا به یک حکمت عمل نکرده باشیم معنای آن را درک نمیکنیم و اگر مراقب روحیات و طرز فکر خودمان نباشیم هزار حرف حکیمحضرت محمد(ص) ، اسوه الهی / سخنرانی آیت الله آقامجتبی تهرانی
کلیپ صوتی حضرت محمد ص اسوه الهی سخنرانی آیت الله آقامجتبی تهرانی شناسهٔ خبر 2581304 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 9 MB انسانی که می خواهد مودب به آداب الهی شود یکی از راه هایش این است از کسانی که تربیت شدگان یدالله هستندفتاوای امام خمینی در مورد منع استفاده از کالای خارجی
گفتاری از حجتالاسلاموالمسلمین فلاحزاده فتاوای امام خمینی در مورد منع استفاده از کالای خارجی شناسهٔ خبر 2580452 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیا میتوان از غیرمسلمانان کالایی خریداری کرد آیا میتوان به آنها کالایی فروخت آیاحجت الاسلام صدیقی: امام موسی بن جعفر(ع) عابدترین و فقیه ترین فرد زمان خویش بودند
شب شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حجت الاسلام صدیقی امام موسی بن جعفر ع عابدترین و فقیه ترین فرد زمان خویش بودند مشهد - ایرنا - امام جمعه موقت تهران در مراسم شب شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت اظهار داشت امام موسی بن جعفر ع عابدترین و فقیه ترین فر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها