تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798727256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خداوند در گفت و گو با پیامبر(ص) کدام زندگی را گواراتر و پایدارتر دانست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


خداوند در گفت و گو با پیامبر(ص) کدام زندگی را گواراتر و پایدارتر دانست؟ فرهنگ > دین و اندیشه - شرح حدیثی درباره معراج پیامبر(ص) به روایت آیت الله آقا مجتبی تهرانی

به گزارش خبرآنلاین، طبق روایت های تاریخی زمان مبعث و سفر معراج پیامبر در دو موعد زمانی اما 27 ماه رجب اتفاق افتاده است. به همین مناسبت حدیث قدسی در این باره را با شرح آقا مجتبی تهرانی (که روانش غرق رحمت الهی باد) می خوانید. رُوِيَ في حَديثِ المِعْراجِ؛ قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالي يا اَحْمَدُ:
هَلْ تَدْري اَيُّ عَيْشٍ اَهْنَأُ وَ اَيُّ حَياةٍ اَبْقي قالَ: اَللّهُمَّ لا، قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالي اَمَّا العَيْشُ الْهَنيئُ فَهُوَ الَّذي لا يَفْتُرُ صاحِبُهُ عَنْ ذِکْري وَ لايَنْسي نِعْمَتي وَ لا يَجْهَلُ حَقّي يَطْلُبُ رِضَايَ في لَيْلِهِ وَ نَهارِهِ وَ اَمّا الحَياةُ الباقِيَةُ فَهِيَ الَّتِی يَعْمَلُ لِنَفْسِهِ حَتّي تَهُونَ عَلَيْهِ الدُّنْيا وَ تَصْغُرَ في عَيْنِهِ وَ تَعْظُمَ الاخِرَةُ عِنْدَهُ وَ يُؤْثِرَ هَوايَ عَلي هَواهُ وَ يَبْتَغيَ مَرْضاتي وَ يُعَظِّمَ حَقَّ عَظَمَتي وَ يَذْکُرَ عِلْمي بِهِ وَ يُراقِبَني بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ عِنْدَ کُلِّ سَيِّئَةٍ اَوْ مَعْصِيَةٍ. (بحارالانوار)

ترجمه حدیث: در حدیث معراج خداوند تبارک و تعالی فرمود: ای احمد: آيا مي داني کدام زندگي گواراتر و کدام زيستن پايدارتر است؟رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلَّم عرض کرد: خدايا! نمي دانم. خداوند تبارک و تعالي فرمود: آن زندگي گواراتر است که صاحب آن هيچ گاه در ذکر و ياد من سُست نشود و هيچ گاه نعمت من را فراموش نکند و هيچ گاه نسبت به حقّ من جاهلي و ناداني نکند و شب و روز که بر او مي گذرد به دنبال آن باشد که رضا و خشنودي مرا به دست آورد.

شرح حدیث: اما آن زندگي پايدار و خجسته است که صاحب آن عملي براي خود انجام مي دهد تا براي او سود(دنيايي و آخرتي) داشته باشد تا جايي که دنيا و مسائل آن براي او سهل و آسان و درنظر او کوچک و پست مي شود و آخرت درنظر و نزد او بزرگ مي شود و خواست مرا بر خواست خودش ترجيح مي دهد و در پي به دست آوردن رضاي من است و بزرگي و عظمت مرا بزرگ مي دارد و هميشه يادآور علم و آگاهي من به اوست و مي داند که من به همه احوال او آگاهم و در هر گناه و معصيتي که براي او در شب و روز حاضر و حادث مي شود مراقب من است.

دستورالعمل براي زندگي خوشگوار انسان، درغم و شادي، ارتباط با ديگران، مقابل گناه، هنگام انجام وظايف الهي، اجتماعي، خانوادگي و... در ياد خداوند بوده و سست نشود و خود را غوطه ­ور در نعمت هاي الهي بداند و نسبت به حقّ الوهيّت، خالقيّت، ربوبيّت، عبوديّت و... جاهلي و نفهمي و ناداني نکند؛ يعني خدا را بپرستد نه پول، رياست و... و دنبال کسب رضا و خشنودي خداوند باشد، يعني رضاي پدر و مادر، همسر، فرزند، خويشاوند، دوست، همکار، همسايه و... را براي رضاي خداوند بخواهد و اگر موجب خشم و غضب الهي مي شود، حتماً رها و ترک کند. دستورالعمل زندگي پايدار انسان چنين است که براي سود خود کار کند نه براي ديگري؛ يعني آن مقدار در دنيا کار کنيم که درنشئه ديگر از آن بهره بگيريم، درغير اين صورت يعني اگر درنشئه ديگر ثمري نداشته باشد بلکه ضرر برساند، اين کار کردن سودي ندارد. چون مي­دانم که از اين دنيا خواهم رفت، دنيا در نظرم کوچک شده و غصه مسائل او را نمي خورم. در مقابل، آخرت در نظر او بزرگ مي شود و براين اساس، خواسته خداوند را برخواسته نفس مقدّم بدارد و دنبال کسب رضايت خداوند باشد؛ به اين معنا که آن کاري را که خداوند مي پسندد انجام مي­دهد و خداوند در نظر او کوچک جلوه نکند و هميشه يادآور آن است که هيچ حرکتي از ديدگاه خداوند مخفي نمي­ماند. مراقبت دراين روايت، به معناي خوف مي­باشد، يعني آن­گاه که مواجه شود با خطا و گناه، از خداوند خوف دارد. زندگي جاودانه يعني نشئه آخرتي که انسان دربهشت قرار مي­گيرد، والا جهنم بدتر از مُردگي است، زيرا جهنمي­ها از خداوند مرگ مي­خواهند ولي خداوند مرگشان نمي دهد. /6262

کلید واژه ها: آیت الله مجتبی تهرانی - حضرت محمد (ص) -




شنبه 26 اردیبهشت 1394 - 10:39:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن