تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802418031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتکاف و فلسفه ي آن چيست و از چه زماني شروع شده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اعتکاف و فلسفه ي آن چيست و از چه زماني شروع شده است؟
اعتکاف و فلسفه ي آن چيست و از چه زماني شروع شده است؟ اعتکاف در لغت به معناي «گوشه نشين شدن، در جايي ماندن، خود را بازداشتن و گوشه نشيني براي عبادت» است. و در اصطلاح، (1) عبارت است از ماندن حداقل سه روز در مسجد جامع شهر يا مساجد چهارگانه؛ يعني مسجد الحرام، مسجد النبي، مسجد کوفه و مسجد بصره، به قصد عبادت خداوند، با شرايطي خاص.از قرآن کريم فهميده مي شود که اعتکاف در زمان حضرت ابراهيم (ع) مرسوم بوده است و لذا در آيه ي 125 سوره ي بقره مي خوانيم: «و عهدنا الي ابراهيم و اسماعيل ان طهرا بيتي للطائفين و العاکفين و الرکع السجود؛ و ما با ابراهيم و اسماعيل عهد بستيم که خانه ي مرا براي طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکيزه کنيد». بعد از حضرت ابراهيم نيز در بعضي از شريعت ها و در زندگي بعضي از اولياي خدا مانند حضرت مريم و زکريا به چشم مي خورد.دين اسلام اعتکاف را در شکلي جديد و با شرايطي خاص مطرح کرد و انجام آن را به مسلمانان سفارش نمود.پيامبر اکرم(ص) همه ساله در دهه ي آخر ماه رمضان اعتکاف مي کرد و دستور مي داد رختخوابش را جمع کرده و چادري از جنس مو، براي او در مسجد برپا کنند.(2)ميمون بن مهران مي گويد: من پيش امام حسن مجتبي (ع) نشسته بودم، او در حال اعتکاف بود مردي به محضر حضرت رسيد و عرض کرد: اي پسر رسول خدا! فلاني از من طلب کار است و به علت نداري مي خواهد مرا زندان کند، کمکم کن. امام فرمود: و الله مالي ندارم که بدهي تو را بپردازم. او باز اصرار کرد تا اين که امام (ع) عزم رفتن کرد. من عرض کردم: اي فرزند رسول خدا! مگر فراموش کرده ايد که معتکف هستيد؟ فرمود: نه، فراموش نکرده ام ولکن شنيدم پدرم و او از جدم رسول خدا (ص) نقل کرد که فرمود: «من سعي في حاجة اخيه المسلم فکانما عبدالله عزوجل تسعة آلاف سنة صائما نهاره و قائما ليله؛(3) کسي که در راه برطرف کردن نياز برادرش کوشش کند، پس گويا خدا را نه هزار سال عبادت کرده است، در حالي که روزها روزه و شب ها شب زنده دار بوده است.»اين اعتکاف بيشتر در ايام البيض؛ يعني سيزدهم تا پانزدهم ماه رجب، همراه با اعمال ام داوود انجام مي شود. سه روز اعتکاف در مسجد الحرام و ده روز آخر ماه مبارک رمضان نيز توصيه شده است.فوايد اعتکاف فراوان است؛ از جمله:الف) ايجاد زمينه ي مناسب براي انديشيدن و تعقل: شخص معتکف در مدت زمان اقامت خود در مسجد و بريدن از محيط پرهياهوي زندگي، فرصتي مي بايد که گذشته ي خود را مرور و نقاط مثبت و منفي اش را ارزيابي کند. ب) فراهم آوردن زمينه ي توبه و بازگشت: گاهي مشغله هاي زياد زندگي و مشکلات آن، ما را از خودمان غافل مي کند و فرصت ارزيابي و جبران عمل کرد گذشته را از ما مي گيرد؛ اعتکاف اين فرصت را در اختيار مي گذارد تا به جبران نقايص و ضعف هاي خود بپردازيم و توبه کنيم.ج) فراهم شدن فرصت براي نيايش، نماز و تلاوت قرآن: در حقيقت مدت زمان اعتکاف، فرصتي است کوتاه براي محاسبه ي نفس و خودسازي که انسان را از حاکميت غريزه ها، عادت ها و اشتغالات معمول زندگي آزاد مي سازد و به جبران کاستي ها وادار مي کند.براي آگاهي بيشتر درباره ي اعتکاف مي توانيد کتاب اعتکاف، نوشته ي آقاي فلاح زاده را مطالعه و يا از برنامه ي نرم افزاري پرسمان منتقل به نهاد رهبري در دانشگاه ها استفاده کنيد.پي نوشتها:1- فرهنگ فارسي عميد، واژه ي اعتکاف.2- وسائل الشيعه، ج 7، ص 397.3- همان، ص 409.منبع: مجله ي معارف اسلامي شماره 71/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن