واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نبی رحمت در کلام اندیشمندان (4) پيامبر اسلام هنوز در ميان مردم خود زندگي ميكند آر.وي.سي. بادلياز شرح حال نويسان اروپايي كساني بودند كه سالها در بيابان و در ميان اعراب باديهنشين زيستند تا بتوانند احساسات و افكاري را كه ميتوانست شخصيت محمد[ص] را تحت تاثير قرار دهد، در خاطر متصور و مجسم سازند. نمونهاي از اين گونه كوشش و تلاش عبارت بود از شرح حالي كه آر.وي.سي. بادلي تحت عنوان پيامآور به رشته تحرير درآورد كه خود يكي از توصيفات نادري است كه از چشماندازي همگون با ديدگاه خود مسلمانان به شرح زندگي محمد صليالله عليه و آله پرداخته است.تصويرگريهاي بادلي با آنچه ريكله طي سفرهايش به مشرق زمين دريافته بود شباهت فراوان دارد. چه به تصوير او نيز گويي پيامبر اسلام هنوز در ميان مردم خود زندگي ميكند. بادلي با روشنفكري در باب صفا و صميميت تواضع و فروتني و طبيعت مهربان و سرشار از عاطفه محمد صليالله عليه و آله در برابر ديدگاههاي مخالف رايج در اروپا به دفاع و حمايت از او ادامه ميدهد. وي ديدگاههاي مخالف را ناشي از اين ميداند كه اروپاييان از دامن رفاه و تجمل خانههايشان به تصويرگري و تجسم احساسات و شيوه عمل محمد(ص) پرداختهاند. وي در شرح حال خود از پيامبر به خواننده خاطر نشان ميكند كه تمامي سوءتفاهمات و كينهتوزيها بين اسلام و مسيحيت به واسطه جنگهاي صليبي به وجود آمد، و چنين نتيجه ميگيرد كه آنچه تقبيحگران «پيغمبران دروغين» ناديده گرفتهاند اين است كه به هنگام ظهور اسلام اختلاف نظر ناچيزي بين مسلمانان و مسيحيان وجود داشت.
تمجيد و تکريم نسبت به پيامبرآنيه بسانتآنيه بسانت (1847 -1933) يک مصلح اجتماعي و فيلسوف مشهور بود. وي در لندن و در يک خانواده ايرلندي متولد شد. با اين که با يک روحاني اوانجليک ازدواج کرد ، کمي بعد آته ايست شد و طلاق گرفت.براساس سايت Occultopedia.com ، به عضويت جامعه ملي سکولار در آمد و به دفاع از انديشه آزاد ، حقوق زنان و کارگران پرداخت. بسانت به جامعه فابيان ، با گرايش سوسياليستي نيز پيوست.در سال 1889 ، به تئوصوفيا (جنبش مذهبي و فلسفي مبتني بر تجربيات عرفاني) يا الهيات عرفاني ، گرويد. مشوق وي مادام بلاواتسکي ، موسس انجمن تئوصوفيا ، بود. پس از فوت خانم بلاواتسکي در سال 1891 ، انجمن به 2 سازمان متفاوت انشعاب يافت و بسانت ، رياست يکي از آنها را به عهده گرفت و تا مرگ خود در اين موقعيت باقي ماند. بعدها به هند سفر کرد و بقيه عمر خود را در آنجا گذراند. در آنجا به مطالعه هندوئيسم پرداخت و دانشگاه مرکزي هندو را در بهاراناسي تاسيس کرد و در سياست نيز وارد شد. در آن زمان ، ناسيوناليست هاي هندي در حال مبارزه آرام در جهت استقلال هند بودند. وي رهبري بخش کلکته کنگره ملي هند را به دست گرفت.به علت فعاليت سياسي به دست مقامات استعماري انگليس ، در خلال سالهاي جنگ اول جهاني ، زنداني شد.بسانت در هند به مطالعه اسلام نيز پرداخت و از خود نسبت به اين دين علاقه نشان داد و در نهايت به اسلام گرويد. در کتابش به نام «زندگي و تعاليم محمد ص» (مدرس ، 1932) مي نويسد: «تنها بيست سال است که مسيحيت انگليسي ، حقوق زنان در مالکيت را به رسميت شناخته است ، در حالي که اسلام ، از آغاز اين حقوق را به رسميت شناخته و به آن احترام مي گذارد.» (در اسلام) ، زنان از نظر معنوي و فکري با مردان برابر ديده مي شوند ، در حالي که اين تصوير از اسلام در غرب نشان داده نمي شود.او درباره پيامبر اکرم محمدص مي نويسد:غيرممکن است کسي زندگي و شخصيت پيامبر بزرگ را مطالعه کند و او را تکريم نکند. کسي که يکي از بزرگترين پيامبران خداست... من هر چه زندگي پيامبر را بيشتر مطالعه مي کنم ، احساس تمجيد و تکريم من نسبت به او شکل جديدتري مي گيرد و احساس جديدي از بزرگي اين استاد بزرگ عرب به من دست مي دهد.**************نام محمد (ص)لويي توماسنويسنده معروف امريکايي مي گويد: کمتر خانواده اي در عربستان ديده مي شود که نام يکي از فرزندان خود را (محمد) نگذارد و اصولا" انتشار اين نام درعالم بيشتر از انتشار« پطرس و يوحنا » است.**************شخصيت محمد (ص)ستانلي لين بولمستر «ستانلي لين بول» در کتاب خود موسوم به «اقوال محمد» مي گويد: محمد (ص) مرد روئوف و با شخصيتي بود از بيماران عيادت مي کرد و از نشست و برخاست با فقيران ننگ نداشت و دعوت غلامان و زرخريدان را اجابت مي نمود . با دست خود لباسهايش را اصلاح مي نمود پس بدون شک و شبهه پيغمبر مقدسي است او يتيمي است که بعد ها فاتح عظيمي شد .
طلب علمديسونمگر پيغمبر اسلام (ص) به پيروان خود دستور نداد که از گهواره تا گور جوياي علم باشند ؟ آيا به آنها نفرمود که طلب علم بر هر مرد مسلمان و زن مسلمان واجب است ؟ مگر به آنها نفرمود که علم را اگرچه در سرزمين چين باشد بايد به دست آورند ؟ پس درحقيقت مي توان گفت که اسلام براي ترقي و پيشرفت از ساير اديان بهتر و به تمدن نزديکتر است .**************شخصيت محمد (ص)لورا فکشيا فاليبريدانشمند ايتاليا مي گويد : شکي نيست آن دروغهايي که در قرون وسطي در وصف محمد(ص) و ديانت او مي گفتند در اين دوره خيلي تخفيف يافته و مردم طالب بدست آوردن حقيقت تاريخي محمد (ص) و اسلام هستند .**************آخرين پيامبراورينجمستر «اورينج» تاريخ نويس معروف مي گويد : آخرين پيامبر مردي با خلوص نيت و خوش اخلاق و با فکر و بزرگوار و صاحب آرا عالي بود و گفتار هاي او کوتاه و زيبا و داراي معاني بزرگي است بنابراين او مردمقدس و بزرگواري بود .**************دين و بهداشتومف بايرونهر قدر بيشتر با اسلام و زندگاني اسلامي آشنا مي شوم از قواعد بهداشتي که محمد پيغمبر براي مسلمين وضع نموده بيشتر در شگفت مي شوم و تاسف مي خورم از اينکه بيشتر مصريان از آنها پيروي نمي کنند.منبع: www.payambarazam.irادامه دارد.../ج
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 458]