محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843501198
مناظره فراستخواه و پارسانیا درباره نسبت دین و علم/ فراستخواه: علم چموش است و نمی تواند اهلی دین شود
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
مناظره فراستخواه و پارسانیا درباره نسبت دین و علم/ فراستخواه: علم چموش است و نمی تواند اهلی دین شود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت:
سلسله مناظرههای علمی در نسبت علم و دین در دانشگاه تربیت مدرس برگزار میشود. نشست این هفته با عنوان «تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین» طی مناظرهای بین دکتر مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه تهران برگزار شد. اکنون گزارشی کوتاه از این مناظره را با هم می خوانیم: فراستخواه: علم چموش است و نمی تواند اهلی دین شود
بنده منتقد علم دینی هستم، همین طور منتقد سایر مفاهیم مانند علم بومی، اسلامی کردن علم، اسلامی سازی علم که این مفاهیم با هم خویشاوندی هایی هم دارند. سهم من در این بحث، پرسش از علم دینی خواهد بود؛ به طور خاص در علوم انسانی. کار من در اینجا تأمل در این حوزه است. من تأثیر فی الجمله امر دینی را بر امر علمی را هم تا حدی می فهمم، یعنی می پذیرم تأثیر امر دینی بر امر علمی می توان اجمالاً وجود داشته باشد و جالب است که می تواند هم نامطلوب و غیر مفید باشد , البته می تواند مطلوب و مفید، درست و منطقی هم باشد. در پایان بحث نهایتاً نتیجه خواهم گرفت که آنچه قائلان علم دینی می پندارند، علم نیست بلکه ناعلم و یا شبه علم است. امر علمی، را معرفت سیستماتیک معطوف به جهان طبیعی یا جهان انسانی یا اجتماعی می دانم. پس بر این حساب فرق زیادی بین علوم از نظر ماهیت این تعریف، نمی بینم. یک شرط مهم در امر علمی وجود دارد و آن اعتبار میان ذهنی است؛ یعنی امر علمی به شکل میان ذهنی قابل نقد است. من همه علوم اعم از Science و knowledge را علم می دانم، در علوم اجتماعی هم می توان با روش کمی علوم پایه و طبیعی کار کرد. امر دینی معطوف به عوالم متعالی و اولوهی و دل نگرانیهای غایی بشر است؛ رستگاری، نجات و تعالی انسان، فلاح. امر دینی دغدغه های نهایی ماست. امر دینی چه تظاهراتی دارد که نسبتی با امر علمی پیدا می کند؟ ما امر دینی، معرفت شناسی دینی و ... داریم که اینها با علم ارتباط پیدا می کنند. فرهنگ و اجتماع دینی، ارزش شناسی، تعلیم و تربیت دینی، اخلاق دینی، زیبایی شناسی دینی، اقتدار و کنترل دینی و ... داریم که با علم ارتباط پیدا می کند. در امر دینی، خوب و بد، مضر و مفید و ... داریم، در جایی امر دینی سلطه و استبداد می شود و به خشونت می انجامد اما در جایی عرفان ناب، عدالت خواهی و انسان دوستی می شود. امر دینی را باید این گونه نگاه کنیم البته ممکن است تبدیل به ایدئولوژی دینی شود. در امر دینی چه گزاره هایی هست که با دین ارتباط برقرار می کند؟ من گزاره های امر دینی را به دو قسمت گزاره های پایه و گزاره های ثانوی تقسیم می کنم، گزاره های پایه در دینهای مختلف فرق می کند. در دینهای انسان مدار یک سری گزاره های پایه داریم و در دینهای خدا مدار یک سری گزاره های دیگر داریم. حتی دین هایی وجود دارد که گزاره های پایه آن خداوند نیست. دین هایی داریم که اصلاً خدا را قبول ندارند و اصلاً خدامدار نیستند. گزاره های پایه آنها معانی کائناتی و حیات باطنی بشر است. گزاره های پایه دینهای خدامدار امر اولوهی است. گزاره های ثانوی نیز در امر دینی وجود دارد که تولید می شود، تاریخی است و به شکلهای مختلفی تولید می شود و گاهی متضاد و متعارض می شوند. گاهی گزاره های ثانوی دین، رهایی بخش هستند، گاهی تمامیت خواه هستند؛ یا صلح جو هستند یا خشونت گرا، درک انسان دوستانه از خدا، درک خشن از خدا، نابرابر سازند، برابری خواه هستند، عدالت جو هستند، اقتدارگرا هستند، عقلگرا هستند، عقل ستیز هستند. اخلاقی اند و غیر اخلاقی اند. امر علمی هم ناب نیست، انواع متافیزیکها بر امر علمی سایه انداز است. فضاهای پارادایمی بر امر علمی سایه انداز است، آنچه که در فلسفه علم، جامعه شناسی علم و جامعه شناسی معرفت دنبال می کنیم. امر علمی، تاریخی است. امر علمی هم تغییر پیدا می کند و کثیر است. علم مدرن بخشی از طرح اجتماعی در جهت توسعه و رهایی است. علم دارای روش است، علم نمی تواند به دیانت تقلیل پیدا کند. علم، فرهنگ نیست بلکه علم، علم است. علم، دین نیست بلکه علم است. علم، سیاست نیست، بلکه علم است. علم برای خودش روش و منطق و ملاک و معیار و آزمون و بررسی اعتبار دارد، موجهیت و وثاقت دارد و الا یا ناعلم است یا شبه علم. علم دینی به ویژه بعد از انقلاب که بسیار تقویت شد و توسط افراد مختلف تعریف و تبیین می شود مرا قانع نمی کند. پس نظر من این است که امر دینی در امر علمی، فی الجمله می تواند تأثیر بگذارد و واقعاً این اتفاق می افتد اما این اتفاق از نوع مبادله می تواند باشد از نوع به اشتراک گذاشتن داد و ستد معرفتی و مبادله می تواند صورت گیرد البته این داد و ستد هم می تواند مفید و هم می تواند مضر باشد. پس تأثیر امر دینی بر امر علمی را بالجمله نمی دانم بلکه فی الجمله می دانم نه گزاف بلکه منطقی تلقی می کنم. اگر امر دینی بخواهد گزاف بر امر علمی تأثیر بگذارد، امر علمی را ناعلم و حتی امر دینی را نادین می کند. امر علمی برای خودش حرف دارد، علم چموش است و نمی تواند اهلی دین شود. علم نمی تواند به چوب دین رانده شود، حتی می تواند دین را تغییر دهد. پارسانیا: ما با علم، دین را باید بشناسیم
برای ورود به این بحث ابتدا باید مشخص شود، منظور از علم چیست و دین چیست وقتی از نسبت علم و دین می پرسم قاعدتاً تعریف ما راجع به علم تعیین کننده است. آیا تعریف واحدی از علم داریم؟ Science از نیمه دوم قرن نوزدهم تا نیمه قرن بیستم تقریباً یک تعریف واحدی داشت اما از نیمه دوم قرن بیستم تعریف متنوع شد. با همین تعاریف متنوعی که در عرض یک قرن مطرح شده نسبت علم و دین فرق کرده است. اگر با رویکرد پوزیتیویستی حلقه وین نگاه کنیم اصلا گزاره های دینی مهمل هستند، اصلاً بی معنا هستند و علم کاملاً مستقل از دین است و اصلاً دین مهمل است. با رویکردهایی که علم را دانشِ آزمون پذیر، حسی و ... تلقی می کنند محدودیتهایی ایجاد می شود و گزاره های ارزشی، گزاره های علمی نخواهند بود. اصلاً علم نباید راجع به این حوزه حرف بزند. آیا دین گزاره های متافیزیکی است؟ در رویکردهای بعد از حلقه وین که تعدد معناها و بازی های زبانی و چرخش های زبانی و ... مطرح می شود، دین بی معنا و مهمل نیست بلکه حوزه معنایی مستقل از علم است که هدف و کارکرد مستقلی دارد که تعاملات بیرونی با هم خواهند داشت. مباحث فلسفه علم تقریباً با یک دهه تأخیر وارد فلسفه علوم اجتماعی شد، پس اینکه ما علم را چگونه تعریف کنیم نسبتش را با غیر علم، مانند فرهنگ، متافیزیک، گزاره های ارزشی و حوزه های دیگر تفاوت پیدا می کند. نظر واحدی نیست. مسأله ای که کاملا مورد وفاق باشد و علم تعریف واحدی داشته باشد که بخواهیم بر آن اساس نظر دهیم این گونه نیست. جامعه علمی هم این گونه بحث نمی کند، مباحثی که در حوزه فلسفه علم به صورت جدی مطرح هست، هم در علوم تجربی و علوم اجتماعی، پیامدهای خود را داشته و پیامدهای تبیینی داریم و حتی رویکردهای تفهمی، هنوز هم تبیینی است، حتی رویکردهای پراگماتیستی و ... داریم که کاملاً معنا را به حوزه فرهنگ باز می گردانند حتی برساخته اجتماعی می دانند، خود Science با این تعریف از علم یک پدیده تاریخی است که روی کانتکس مفاهیم پایه نشسته که آنها هم بر قواعد اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است لذا چند سال دیگر هم ممکن است این معنا از علم نباشد. آیا دین از سنخ علم است؟ آیا دین از سنخ آگاهی است یا از سنخ تعهد است؟ آدم متدین کسی است که چیزی می فهمد یا کسی است که چیزی را می پذیرد؟ اینها محل تأمل است. آیا خدا، دین است یا باور به خدا دین است؟ آیا اسماء و صفات خدا، دین است؟ آیا طبیعت دین است یا چگونه تعامل کردن با طبیعت دین است؟ اگر بحثها این گونه باشد پرسش از نسبت علم و دین به چه معناست؟ مگر علم می تواند دین و دین می تواند علم باشد؟ من اصلاً قائل نیستم که علم، دین است و به هم ملحق می شوند و ... اصلاً این گونه نیست. علم می تواند دینی باشد اما به چه معنایی؟ باید این معنا مشخص شود. یکی از مفاهیم کلیدی در قرآن، علم است. علم در قرآن به معنای نیمه دوم قرن بیستم است؟ آیا علم به معنای مورد نظر قرآن، همان دین است؟ آیا کسی که علم داشت، دین هم دارد؟ آیا کسی که دین داشت اما علم نداشت این دین درست است؟ اینها باید مشخص شود. پس بحث خیلی متنوع است. به نظرم دین مربوط به حوزه عمل و اراده انسان است و اگر از این زاویه بخواهیم در مورد تأویل مفاهیم متافیزیک یا فلسفی سخن بگوئیم دین چیزی است که در قلمرو اداره تشریعی خداوند است. ایمان فعل انسان است و می تواند کور باشد، تعصب و عناد باشد اما علم چیزی است که ملاک صحت و سقم دین است، اینکه چه کسی دینش درست است و چه کسی دینش نادرست است. ما اصلاً درست بودن و غلط بودن دین را با علم می شناسیم. اگر قائل باشیم که علم نداریم که اصل لوازم هستی شناسی و وحی و ... را اثبات بکند باید در قلمرو دین کور عمل کنیم. ما با علم، دین را باید بشناسیم. علم غیر از عقل و حس و وحی است، حس و عقل و وحی منابع معرفتی علمی هستند. /6262
کلید واژه ها: دین - علم بومی - علوم اسلامی -
پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394 - 11:48:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]
صفحات پیشنهادی
بررسی علوم انسانی با دیگر علوم/ مناظره فراستخواه با پارسانیا
امروز برگزار میشود بررسی علوم انسانی با دیگر علوم مناظره فراستخواه با پارسانیا شناسهٔ خبر 2563179 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۹ دین و اندیشه > اندیشمندان تمایز یا شباهت علوم انسانی با دیگر علوم در نسبت با دین طی مناظرهای بین مقصود فراستخواه و حمید پارسانیا امروز برگزار مدوره آموزشی «علم، دین و نظریه علم دینی» برگزار میشود
به همت مدرسه آزاد فکری مهاجر دوره آموزشی علم دین و نظریه علم دینی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2561149 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها دوره آموزشی علم دین و نظریه علم دینی با حضور حسین بستان و دکتر حمیدرضا آیت اللهی در مدرسه آزاد فکری مهاجر برپا میآیت الله جوادی آملی: هنر دینی معقول را محسوس می کند و دارای بار علمی است
آیت الله جوادی آملی هنر دینی معقول را محسوس می کند و دارای بار علمی است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت جمعی از عوامل فیلم زندگی نامه «سید عباس موسوی» دبیر کل سابق حزبالله لبنان به همراه فرزند این شهید با حضور در محل بنیاد بین المللی علوامام جواد(ع)، در علم و روشنگری سرآمد بود
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۳ یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تربیت شاگردان بسیار توسط امام محمدتقی ع گفت امام جواد ع علاوه بر جود و کرم در علم و روشنگری نیز سرآمد بود آیتالله حسن ممدوحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم باحوزه علمیه خراسان قطب علمی تشیع و جهان اسلام بوده است
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۵ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت خراسان و حوزه علمیه آن قطب علمی تشیع و جهان اسلام بوده است به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در دومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوسیره علمی امام جواد(ع)؛ الگویی برای آزاداندیشی
گفتاری از سیدمحمدكاظم طباطبایی سیره علمی امام جواد ع الگویی برای آزاداندیشی شناسهٔ خبر 2564209 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام جواد ع در مناظره با یحیی بن اكثم یک سؤال او را به ۶۴ سؤال فرعی تقسیم كردند و نشان دادند كه اصلاً نحوزه علمیه عهدهدار مقابله با تهاجمات فرهنگی و اعتقادی دشمن است
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۰ دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه گفت دشمن با تمام قوا در مقابل نظام اسلامی صفآرایی فرهنگی و نظامی کرده است که در این میان مقابله با تهاجم فرهنگی و اعتقادی دشمن بر عهده طلاب و حوزههای علمیه است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهآیتالله جوادیآملی: حوزه علمیه قم فرصت خوبی را برای علوم تفسیری ایجاد کرده است
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۳ آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت حوزه علمیه قم فرصت خوبی را برای علوم تفسیری ایجاد کرده است اما نباید به این مقدار بسنده شود و باید تمام نیازهای روز از قرآن کریم پاسخ خود را دریافت کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطمیرکتولی: درسهای تفسیر علوم قرآن در حوزههای علمیه 70 درصد افزایش یافته است
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۶ دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم از افزایش 70 درصدی درسهای تفسیر علوم قرآن حوزههای علمیه خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی چهارشنبه شب در یازدهمین همایش اساتید تفسیجنایت واقعی، سکوت علما و سهل انگاری آنها در قبال مبارزه با فکر داعش است
الحبیب علی الجفری جنایت واقعی سکوت علما و سهل انگاری آنها در قبال مبارزه با فکر داعش است سخن گفتن درباره برائت اسلام از جنایات خوارج زمان علیه مسیحیان دیگر کلیشه ای شده و ارزشی ندارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز الحبیب علی الجفری از روحانیون سنی مذهب مقیم یمن در واکنشفرهنگ سرمایهداری و جهتدهی به علم!
گفتاری از محمد رجبی فرهنگ سرمایهداری و جهتدهی به علم شناسهٔ خبر 2538915 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان در دوران جدید سرمایه داری جهت علم را تعیین می کند به این معنا که هر سرمایه دار شرایطی را برای پژوهشهای خاصی فراهم می کند که مورد نظر خواختلاف شيعي و سني محل بحث علمي است نه عاطفي
اختلاف شيعي و سني محل بحث علمي است نه عاطفي ما شيعه هستيم و افتخار پيروي اهل بيت ع را داريم كوچكترين چيزي حتي يك مستحب يا مكروه كوچك را قابل مصالحه نميدانيم نه توقع كسي را در اين زمينه ميپذيريم و نه از ديگران انتظار داريم كه به نام مصلحت و به خاطر اتحاد اسلامي از يك اصل ازجمعه، زمان برگزاری آزمون ورودی حوزههای علمیه برادران استان تهران
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۸ آزمون ورودی حوزههای علمیه برادران استان تهران برای سال تحصیلی 95-94 جمعه 28 فروردین ماه برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این آزمون ساعت 9 صبح به صورت کتبی یک مرحلهای و در چهار مقطع پایه هشتم سیکل دیپلم و دبیانیه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه در محکومیت کشتار مردم مظلوم یمن
یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با صدور بیانیهای کشتار وحشیانه مردم مظلوم و بیدفاع یمن را محکوم کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این بیانیه آمده است بسم الله قاصم الجبارین مبیر الظامین مدرک الحاربین دشماره ۷۸ فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا منتشر شد
شماره ۷۸ فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا منتشر شد شناسهٔ خبر 2561287 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا هفتاد و هشتمين شماره خود را روانه بازار نشر کرد به گزارش خبرگزاری مهر در اين شماره از خردنامه که توسط بنياد حکمنشست علمی با عنوان «گفتمانهای عثمانیگری جدید» برگزار میشود
در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات نشست علمی با عنوان گفتمانهای عثمانیگری جدید برگزار میشود شناسهٔ خبر 2538888 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی با عنوان Discourses on New Ottomanism با حضور پروفسور اسماعيل صفا اوستون استاد دانشگاه مرمعلمای مسلمان باید به وظیفه خود درقبال امت اسلامی عمل کنند
آیت الله اراکی در دیدار با تجمع علمای مسلمان لبنان علمای مسلمان باید به وظیفه خود درقبال امت اسلامی عمل کنند شناسهٔ خبر 2562250 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان اراکی در دیدار با اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان از آنان خواست تا به مسئولیت خود درقبال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها