تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836848751
سارا شریعتی: هشت دهه پایداری در جامعه بیثبات ما دستاورد کمی نیست
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سارا شریعتی: هشت دهه پایداری در جامعه بیثبات ما دستاورد کمی نیست فرهنگ > دین و اندیشه - سخنرانی سارا شریعتی در همایش «هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران» *
هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران، فراخوانی به تامل در این پیشینه است. این هشت دهه چه دستاوردهایی داشته است؟ آیا این دستاوردها را میتوان در درون دانشگاه محصور كرد؟ آیا میتوان از این دستاوردها خارج از دانشگاه نیز سخن گفت؟ «در- خارج» از دانشگاه چگونه موقعیتی است؟ علوم اجتماعی در این موقعیت، چه بیانهایی مییابد؟ نگاهی به تجربه شریعتی (مرحوم دكتر علی شریعتی)، در و خارج از دانشگاه میتواند طرح پاسخی باشد. از ما پرسیده شده است دستاوردهای هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه چه بوده است؟ تمایل دارم پیش از هر چیز به این سوال پاسخ دهم كه نخستین دستاورد، همین هشت دهه است. هشت دهه وجود، به معنای هشت دهه پایداری است. هشت دهه پایداری در جامعه بیثبات ما. این دستاورد كمی نیست. در جامعهای كه جوانمرگی در دورههایی به قاعده بدل میشود - جوانمرگی آدمها، نشریات، نهادها و در مواردی رشتهها... - ٨٠ سالگی این رشته، خود دستاورد مهمی است. در عین حال میتوان به دستاوردهای مهم دیگری نیز اشاره كرد: شكلگیری رشتههای متمایز دانشگاهی، به وجود آمدن جمعی از اصحاب علوم اجتماعی، انتشار نشریات پژوهشی، ساخت انجمنهای علمی... به یمن این دستاوردها، علوم اجتماعی امروز از پیشینه، ساختارها و نهادهای كم و بیش تثبیت شدهای برخوردار است. در این هشت دهه، پژوهشهای ملی متعددی انجام شده كه سرمایه ارزشمندی هستند و باید بیشتر به كارشان انداخت، به حرفشان گرفت و تواناتر از آن بهره برد. هر چند طبیعت این علوم همچنان موضوع مناقشه است و حتی گاه در مظان اتهام، اما میتوان خوشبینانه گفت كه همین امر نیز، در تامل بیشتر و در نتیجه تقویت و توانمندی نظری علوم اجتماعی موثر بوده است. اما عنوان بحث من، «هشت دهه علوم اجتماعی» در- خارج دانشگاه است و میخواهم از این فرصت استفاده كنم تا توجه علوم اجتماعی دانشگاهی را به حاشیه این علوم در خارج دانشگاه جلب كنم. به موقعیت «در- خارج» بودن، به داخل و خارج، به درون و بیرون. میخواهم از نسبت دانشگاه و علوم اجتماعی دانشگاهی با جامعه صحبت كنم، از ضرورت گشایش دانشگاه به سمت جامعه و از كاربست این علوم در جهت فهم مسائل اجتماعی. پرسشم این است: دستاوردهای علوم اجتماعی در- خارج دانشگاه چیست؟ هر سال، هر ترم، صدها و هزاران دانشجوی علوم اجتماعی، از دانشگاه فارغالتحصیل میشوند، این فارغالتحصیلان علوم اجتماعی، پس از دانشگاه، به كجا میروند؟ پس از خروج از دانشگاه، چه نقشی در علوم اجتماعی ایفا میكنند؟ برخی پس از تحصیل در درون دانشگاه مشغول به كار میشوند اما اغلب به متن جامعه بازمیگردند. یا در نهادهای اجتماعی، مشغول به كار میشوند یا در خانه مشغول خدمت. به این ترتیب، فارغالتحصیلان علوم اجتماعی، علوم اجتماعیای منتشر، سیال و خارج از نهاد دانشگاه را عمومیت بخشیدهاند. این نیروهای علوم اجتماعی در خارج دانشگاهند كه دانش علوم اجتماعی را به یك مطالبه مدنی بدل كرده و در ترویج ادبیات، مفاهیم و تحلیلهای آن موثر بودهاند و در حالی كه ما در درون دانشگاه، بیشتر درگیر مسائل اداری، تمایزات رشتهای یا امواج فكری هستیم، آنها، مستقیم و بیواسطه با مسائل اجتماعی درگیرند و به عنوان فارغالتحصیلان علوم اجتماعی، در معرض پرسشها ومسائل واقعی هستند. با این وجود به نظر میرسد دانشگاه به این سرمایه عظیم انسانی، بیتوجه است. اصولا دانشگاه به این موقعیتهای «در- خارج دانشگاه» بدبین است، آن را به رسمیت نمیشناسد. فعالیتهای خارج از دانشگاه دانشجویان و اساتید خود را نیز نادیده میگیرد، حتی گاه توبیخ میكند. دانش دانشگاهی را در محدوده كلاس درس، چاپ مقاله علمی-پژوهشی و نشر كتاب ترجیحا در انتشارات دانشگاهی، ارجحیت میدهد و در این صورت است كه ارزشگذاری میكند. به نظر میرسد كه استاد و دانشجو، با تمركز فعالیت خود در درون دانشگاه، هم از منزلت علمی بیشتری برخوردار میشوند و هم از امنیت اجتماعی و سیاسی بیشتری. این وضعیت، به بسته شدن هر چه بیشتر دانشگاه و تخصصی شدن دانش دانشگاهی انجامیده است. اما به میزانی كه دانشگاه به یك نهاد بسته، منفك از جامعه و محصور در خود بدل میشود، همزمان نیاز به خروج از این محدوده و كاربست دانش تخصصی نیز افزایش یافته است. پدیدههایی چون موسسات آموزش علوم انسانی كه در سالهای گذشته خارج از دانشگاه به وجود آمدهاند، یا «آكادمی موازی» كه در متن دانشگاه شكل گرفت و حتی مواردی چون دعوت از اساتید علوم انسانی تا رشتههای خود را در یك روز، یا طی یك وركشاپ، تعلیم دهند...، همه در واكنش به دانشگاهی بسته و دانشی به افراط تخصصی شده است. جامعهشناسی پوبلیك در امریكا را نیز - جامعهشناسی مردم مدار- میتوان واكنشی به این دانش محصور دانست. پدیدهای كه قبل آن، در دورهای كه دانش اجتماعی در پیوند و در جهت مسائل اجتماعی بود و جامعه شناسان هر كدام در حوزه عمومی نیز حضور داشتند، پدید نیامد. مقصودم البته از حضور در حوزه عمومی، صرفا از طریق سیاست نیست. سیاست هم البته هست اما فقط سیاست نیست. دریدا با مشاركت در قانون آموزشی فلسفه، یا بوردیو با انتشار فلاكت جهان، و در ایران، سعید مدنی در پژوهشهای وسیع خود در زمینه آسیبهای اجتماعی، در نقش سیاسی نبود كه حضور یافتند. شریعتی نمونه خوبی از این موقعیت «در- خارج» از دانشگاه است. مقصودم فرد علی شریعتی است و نه اندیشه وی. علی شریعتی، نخست دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران و بعد دانشجوی ادبیات دانشگاه مشهد. رتبه اول میشود و به عنوان بورسیه برای اخذ دكترا به خارج میرود و در بازگشت، پس از دوره دبیری، استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد است. قبل و بعد دانشگاه، همواره خارج از دانشگاه حضوری فكری، اجتماعی و سیاسی نیز داشته است. از زمان ورود به دانشگاه، به عنوان نویسنده و مترجم شناخته میشده است و همچنین به عنوان زندانی سیاسی. در طول زندگی دانشگاهیاش همواره به دلیل فعالیتهای فكری خارج از دانشگاه، تذكر دریافت كرده، در مواردی توبیخ شده یا از آن ممانعت به عمل آمده است. در نهایت در جریان جشنهای دو هزار و ٥٠٠ ساله، اجبارا به بخش تحقیقاتی وزارت علوم به تهران منتقل میشود و بعد بازنشستگی اجباری در سی و چند سالگی. از اینجا زندگی پس از دانشگاه شریعتی شروع میشود. و اگر پیش از آن كل فعالیت خارج از دانشگاه شریعتی به چند سخنرانی در دیگر دانشگاهها محدود بود، با خروج از دانشگاه این فعالیتها بسط و گسترش چشمگیری مییابد. شریعتی امكان ورود به حوزه عمومی را با خروج-اخراج از دانشگاه یافت و اجبارا زیرزمین ارشاد را به كلاس درس بدل كرد. یك آكادمی موازی، یك جامعهشناسی پوبلیك. اما این دانشگاه بود كه مسبب و مولد این جریان موازی شد. این دانشگاه بود كه اخراجیهایش را آفرید. هنوز هم میآفریند. این دانشگاه بود كه با شكل دادن به آكادمیسمی محصور و با طرد و توبیخ كردن هر نوع خروج از محدوده و گرایش به سمت جامعه، دو گانه آكادمیك- روشنفكر را ایجاد كرد. به نظر میرسد در ایران - بر خلاف امریكا كه ریاست انجمن جامعهشناسیاش به عنوان نهاد مشروع علم، نظریه پرداز جامعهشناسی مردممدار میشود- پوبلیك شدن جامعهشناسی به قیمت خروج از دانشگاه است. گویی شرط ورود به جامعه، خروج از دانشگاه است. جمعبندی میكنم: دانش علوم اجتماعی در جهت تحلیل مسائل اجتماعی و فهم جامعه امروز یك نیاز است. اگر دانشگاه با ارجحیت دادن فعالیتهای درون دانشگاهی و به رسمیت نشناختن هرگونه موقعیت «در- خارج» از نهاد، نتواند یا نخواهد به این نیاز پاسخ دهد و میان دانش تخصصی و مسائل اجتماعی رابطه برقرار كند، در بهترین حالت، این روشنفكران منتقد خارج از دانشگاهند كه به این نیاز پاسخ خواهند داد و بار دیگر دوگانه آكادمیك-روشنفكر در درون و در خارج دانشگاه ساخته خواهد شد. این دو گانه خوبی نیست. این دوگانه به نوعی نشاندهنده خنثی بودن دانش آكادمیك، ناكارآمدی آن و محصور و منزوی بودن این دانش است. این دوگانه نشان از ناتوانی دانش دانشگاهی در جهت برقراری ارتباط با متن جامعه دارد. تصور غلطی است اگر فكر كنیم كه اصل «خنثی بودن ارزشی» به دانشی بیشناسنامه، بیمصداق، ناكارآمد و ضرورتا بیربط با متن جامعه میانجامد. میتوان به شكل موردی، نشان داد كه همه جامعه شناسان بزرگ، چطور با مهمترین پروندههای اجتماعی جامعه خود درگیر بودند. گفتم كه در بهترین حالت این روشنفكران منتقدند كه به نیاز كاربست دانش اجتماعی در متن جامعه پاسخ میدهند اما در بدترین حالت، این عوام فریبانند كه به نام عمومیت بخشی به علم، آن را تملك میكنند، از ادبیات علوم اجتماعی استفاده میكنند تا ناكارآمدش كنند. در این میان، البته كه مردم نیز نقشی ایفا میكنند. مردم همواره مصرفكننده نیستند. آنها هم برای فهم مسائل اجتماعی، جامعهشناسی خود را، جامعهشناسی مردم را شكل میدهند. یك جامعهشناسی مردم، توسط مردم و برای مردم! این چگونه جامعهشناسیای است؟ این همان تحلیلهای اجتماعی است كه هر روز از مردم میشنویم، در تاكسی، در صف، در خیابان. ظهور این اشكال دانش اجتماعی، شاید نشانی از همان «بحران مرجعیت» دانشگاه و جامعهشناسی باشد كه عنوان سخنرانی دكتر قانعیراد بود و متاسفانه از آن محروم شدیم. اینها انواع دانش خودآموخته اجتماعی است و نشان از یك نیاز اجتماعی دارد. انواع دانش خودآموختهای كه در جامعه ما دارد شكل میگیرد و عمومیت مییابد، اگر دانشگاه همچنان به عنوان یك نهاد بسته و منفك از جامعه عمل كند، اگر دانشگاه نتواند در نقش مرجع فكری حضور پیدا كند. ......... * متن این سخنرانی در روزنامه اعتماد منتشر شده است. /6262
کلید واژه ها: جامعهشناسی - علی شریعتی -
چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - 11:35:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
همایش هشت دهه در علوم اجتماعی در دانشگاه تهران برگزار میشود
همایش هشت دهه در علوم اجتماعی در دانشگاه تهران برگزار میشود شناسهٔ خبر 2536236 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و انجمن جامعه شناسی ایران همایش هشت دهه در علوم اجتماعی در دانشگاه تهران برگزار میشود به گزارش خمهمترين عامل پايداري شغلهاي ايجاد شده توسط کميته امداد نظارت دقيق بر طرحهاست
۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۳ ۱۳ب ظ مهمترين عامل پايداري شغلهاي ايجاد شده توسط کميته امداد نظارت دقيق بر طرحهاست موج - مديرکل کميته امداد استان لرستان گفت پايداري شغلهاي ايجادي در استان لرستان به دليل نظارت واقعي بر طرحها است که بايد به يک الگو تبديل شود به گزارش خبرگزاري موج از خرمردم باید کارهای خود را با جامعه متدینین تنظیم کنند
محسن اسماعیلی در جلسه شرح نهجالبلاغه مردم باید کارهای خود را با جامعه متدینین تنظیم کنند شناسهٔ خبر 2535892 جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها محسن اسماعیلی در جلسه شرح نهج البلاغه گفت انسان نباید هنجارهای جامعه دینی را بشکند امام علی ع می فرتبیین جامعهشناختی مؤلفههای همبستگی اجتماعی در جامعه مهدوی
تبیین جامعهشناختی مؤلفههای همبستگی اجتماعی در جامعه مهدوییکی از عوامل مهمی که در همبستگی اجتماعی تأثیرگذار است توسعه عدالت اجتماعی است گسترش عدالت در جامعه سببساز توسعه رضایتمندی عمومی میشود بخش سوم و پایانی 4 توسعه مهرورزی وجود رابطه عاطفی بین اعضای یک نظام اجتماعی می&zدبیر کمیته جامعه ایمن گلپایگان خبر داد کاهش مصدومان ناشی از حوادث در گلپایگان
دبیر کمیته جامعه ایمن گلپایگان خبر دادکاهش مصدومان ناشی از حوادث در گلپایگاندبیر کمیته جامعه ایمن گلپایگان گفت در سال 1392 یکهزار و 405 نفر در حوادث مختلف در گلپایگان مصدوم شدند که با پیشگیری از حوادث این آمار در سال گذشته به 985 نفر رسید علی کریمی امروز در گفتوگو با خبدر سیوهشتمین نشست «سینما روایت» عنوان شد اسیدپاشی برخی رسانه ها روی امنیت اخلاقی جامعه/ صف کشیدن هش
در سیوهشتمین نشست سینما روایت عنوان شداسیدپاشی برخی رسانه ها روی امنیت اخلاقی جامعه صف کشیدن هشتاد دانشگاه برای اکران چشم در برابر چشمکارگردان مستند چسم در برابر چشم گفت ماجرای اسیدپاشی در اصفهان نکته مهمی داشت که برخی از رسانهها میگفتند این کار برای امر به معروف و نهی از منجزئیات دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری با آیتالله مصباح یزدی/ وحدت اصولگرایان دستاورد این دیدار است
متقیفر در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جزئیات دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری با آیتالله مصباح یزدی وحدت اصولگرایان دستاورد این دیدار است عضو جبهه پایداری گفت هدف از برقراری چنین دیدارهایی یکپارچه سازی جامعه و هموارساختن مسیر همدلی و تبادل نظرات است مجید متقیفر عضو جتجمع اعتراضی جامعه قرآنی به جنایات آل سعود در یمن
۵ اردیبهشت برگزار میشود تجمع اعتراضی جامعه قرآنی به جنایات آل سعود در یمن شناسهٔ خبر 2537645 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی جامعه قرآنی همنوا با سایر اقشار مردم انقلابی ایران از جنایات آل سعود در یمن ابراز انزجار و بر آرمان فلسطین و بی تأثیرمروری بر سه نسل جامعهشناسی علم
مقاله مروری بر سه نسل جامعهشناسی علم شناسهٔ خبر 2539617 جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۶ دین و اندیشه > اندیشمندان متفکرین در بررسی تاریخ تحول جامعهشناسی علم سه مرحله جامعهشناسی علم قدیم جامعهشناسی جدید علم عصر علم-فنآوری را در نظر میگیرند به گزارش خبرگزاری مهر مروریاصول هشت گانه مومن!
حدیث اصول هشت گانه مومن ازامـام صـادق ع نقل شده که فـرمـود مؤ من را سزاوار است كه داراى هشت خصلت باشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز ازامـام صـادق ع نقل شده که فـرمـود مؤ من را سزاوار است كه داراى هشت خصلت باشد 1- هنگام شدائد بـا وقـار بـاشـد 2- هـنـگـام20 اردیبهشت جشن بزرگ اردیبهشت تئاتر در گچساران برگزار میشود
20 اردیبهشتجشن بزرگ اردیبهشت تئاتر در گچساران برگزار میشودرئیس انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد گفت به مناسبت روز جهانی تئاتر در 20 اردیبهشت جشن بزرگ اردیبهشت تئاتر در گچساران برگزار میشود رضا گشتاسبی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در گچساران با بیان ایپایداری اشتغال مددجویان از برنامه های ۹۴ کمیته امداد فارس است
الهیاری در گفتگو با مهر پایداری اشتغال مددجویان از برنامه های ۹۴ کمیته امداد فارس است شناسهٔ خبر 2539963 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۶ استانها > فارس شیراز – مدیر کل کمیته امداد فارس گفت پایداری اشتغال ایجاد شده برای مددجویان تحت پوشش این مجموعه جزو برنامه های اصلی این نراهکار اسلام برای همدلی جامعه/ آل سعود غارتگران حرمیناند
آیتاللهجوادیآملی عنوان کرد راهکار اسلام برای همدلی جامعه آل سعود غارتگران حرمیناند شناسهٔ خبر 2539744 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی با اشاره به جنایتهای آل سعود در یمن گفت آل سعود غارتگران حرمین هستند به گزارش خبرگزاریبُروز مشکلات در جامعه بهدلیل افراط و تفریط است
چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۲ براساس یک سنت حوزوی حوزههای علمیه در سالروز شهادت ائمه علیهم السلام تعطیل است اما آیتالله جوادیآملی در اقدامی موثر برای کاهش تعطیلات دروس حوزه امروز که شهادت امام هادی ع است را روز درسی اعلام کرد این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر روز سهشپذیرش غیرایرانیها در جامعه الزهرا(س)/ مهلت ثبتنام تا ۲۵اردیبهشت
در گفتگو با مهر مطرح شد پذیرش غیرایرانیها در جامعه الزهرا س مهلت ثبتنام تا ۲۵اردیبهشت شناسهٔ خبر 2563791 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۷ حوزه و دانشگاه > حوزه معاون بین الملل جامعه الزهرا س از آغاز ثبت نام متقاضیان خواهر غیرایرانی در این نهاد حوزوی خبر داد حجتالاسلامابزار تسلط بنیامیه بر جامعه
ابزار تسلط بنیامیه بر جامعهامویان از اندیشه جبر به عنوان ابزار تسلط بر جامعه حمایت نموده و در ترویج آن کوشش میکردند زیرا آن را مایه بقای حکومت خود میدانستند و از این طریق توده مظلوم را از انقلاب و یورش علیه حکومت باز میداشتند بخش اول چکیده قضا و قدر و بهتبع آن جبر ونشست تاریخ اجتماعی و جامعهشناسی تاریخی برگزار میشود
نشست تاریخ اجتماعی و جامعهشناسی تاریخی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2534693 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست تاریخ اجتماعی و جامعه شناسی تاریخی واگرایی ها و همگرایی ها با حضور دکتر محمدرضا جوادی یگانه ۳۱ فروردین ماه برگزار میشود به گزارش خبرگزا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها