محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830670155
شاعران چگونه میتوانند به آرمانشهر افلاطون برگردند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پیتر لامارک و فلسفه ادبیات؛
شاعران چگونه میتوانند به آرمانشهر افلاطون برگردند
شناسهٔ خبر: 2561677 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
دین و اندیشه > اندیشمندان
افلاطون میخواست شاعران را از آرمانشهر اخراج کند چرا که شاعران فریبکار هستند و مدعی معرفتی هستند که ندارند با این حال افلاطون میگوید اگر شاعران سودمندیشان برای جامعه را نشان دهند، میتوانند برگردند. به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری بر این باور هستند که آثار ادبی بزرگ حقایقی را درباره طبیعت بشر و شرایط انسانی نمایان می سازند و به همین خاطر اهمیت بسیار زیادی دارند. پیتر لامارک، استاد فلسفه دانشگاه یورک انگلستان، که در زمینه فلسفه ادبیات فعالیت میکند، نظری متفاوت دارد.برخی عنوان می کنند رمانهایی مانند جنایات و مکافات داستایوفسکی حقایقی ژرف در مورد شرایط انسان را نمایان می سازند و از همین جهت خواندن این رمانها اهمیت بسیار دارد. پیتر لامارک بر این بارو است که حقیقت، معرفت و دانش عبارتهایی نامناسب برای نشان دادن ارزش یک اثر ادبی هستند. سنتی بین علاقه مندان به ادبیات وجود دارد که رمانهای داستایوفسکی و تولستوی را نمایان گر حقایقی ژرف درباره طبیعت بشر، وجود بشر و انسان بودن بر می شمارند.همچنین برخی بر این باور هستند که شکسپیر حقایق روانشناختی بشر را در آثار خود نمایان ساخته است یا آنچنان که هرولد بلوم گفته است شکسپیر ما را خلق کرده است چرا که حساسیت مدرن را برای ما به تصویر می کشد. هنگامی که ما به مطالعه این آثار می پردازیم، تخیل ما درگیر این آثار می شود، گاهی خود را جای شخصیتهای متفاوت داستان می گذاریم، از خواندن اثر ادبی لذت می بریم و ممکن است از این آثار بیاموزیم ولی این ایده که روانشناسی یا حقیقتهای عمیقی در آثار ادبی نهفته است یا شکسپیر و داستایوفسکی با فلاسفه در توصیف و نمایان ساختن طبیعت بشر در رقابت هستند از نظر لامارک اشتباه است.چنین خصوصیاتی برای آثار ادبی در نظر گرفتن، ناشی از قرار دادن آثار ادبی در دسته بندی فلسفه یا علم است در حالی که جای این آثار در این دسته بندی ها نیست. بنابراین هنگامی که از عباراتی مانند حقیقت یا معرفت برای توصیف خصوصیات آثار ادبی استفاده می کنیم آنها را در دسته بندی علم یا فلسفه قرار داده ایم و این بی عدالتی در حق آثار ادبی است.ما می توانیم واقعیت هایی را از طریق خواندن آثار ادبی بیاموزیم. می توانیم در مورد جغرافیا، تاریخ، آداب و رسوم مردمان متفاوت و نوع رفتار آنها یاد بگیریم. با این حال نویسندگان گاهی مشاهدات کلی خود از زندگی را در آثار خود مطرح می کنند. به عنوان مثال تولستوی در آغاز کتاب آنا کارنینا می گوید «همه خانواده های خوشبخت به هم شبیه اند، اما تیره بختی یک خانواده بدبخت مخصوص به خود است.» تولستوی اینجا یک ایده را مطرح می کند و لزومی ندارد ما آن را به عنوان یک حقیقت بپذیریم بلکه باید درباره خانواده های خوشبخت و تیره بخت فکر کنیم به خصوص اینکه قرار است ما با یک خانواده تیره بخت آشنا شویم.شاید این جمله تولستوی حقیقت داشته باشد، ولی برای اینکه مشخص شود حقیقت دارد یا خیر باید از روانشناسان و جامعه شناسان بخواهیم که به روی خانواده خوش بخت و تیره بخت آزمایش تجربی انجام دهند، هرچند به نظر خیلی بعید می آید که همه خانواده های خوشبخت شبیه هم باشند ولی صدق این گزاره اصلاً برای یک اثر ادبی مهم نیست. این گونه جملات که در آثار ادبی کم هم نیستند، راهنمای ما برای فکر کردن به شخصیت های تخیلی به شکلی به خصوص است. به جای اینکه این گونه جمله ها را از اثر ادبی جدا کنیم و در جاهای مختلف آنها را بنویسیم و به عنوان حقایق ژرف بشری آنها را مطرح کنیم بهتر است به این جمله ها دقت کنیم و ببنیم که چه چیزی در مورد شخصیت های داستان به ما می گویند.در حال خواندن آثار ادبی وقتی به چنین جمله های کلی در مورد انسان ها می رسیم آیا باید سیر تخیل خود را متوقف کنیم و ببینیم که آیا این جمله ها حقیقت دارند یا خیر؟ اگر چنین کنیم اثر ادبی را مختل کرده ایم. گاهی دوست داریم به نویسنده بگوییم که از گفتن نظرات خود در مورد انسان ها دست بردار و به شخصیت های داستان برگرد (جورج الیوت یکی از این نویسنده هاست). البته همیشه می توان از خود پرسید که آیا این دید نویسنده به جهان و انسان حقیقت دارد یا خیر؟ ولی در مواجهه با اثر ادبی بهتر است از خود بپرسیم آیا این نگرش جالب است، آیا ما را به فکر کردن وا می دارد؟هنگامی که فیلسوف ها یا روانشناس ها در مورد طبیعت بشر سخن می گویند دلیلی می آورد، نظریه ای ارائه می کنند و به شواهد اشاره می کنند. ولی در رمان ها و آثار ادبی ما شاهد چنین فرآیندهایی نیستیم. به عنوان مثال پروست نظریه ای در مورد حافظه ندارد. یا وقتی کسی آثار کافکا را می خواند ممکن است بگوید که حالا می دانم از خودبیگانه شدن یعنی چه و بروکراسی چیست و من حقیقت هایی را از این اثر دریافت کردم. داستانهای کافکا تصویری از دنیا به ما ارائه می دهد که در آن انسانها سرکوب و از خودبیگانه شده اند، از دوستان خود جدا افتاده اند و در بروکراسی غیرعقلانی و بی رحمی گیر افتاده اند.با معیار خیلی دقیق صحیح و غلط که به این آثار نگاه کنیم، آنچه که کافکا در مورد طبیعت بشر به ما می گوید غلط است ولی آیا این دلیل می شود که این اثر را نخوانیم؟ نویسنده های مدرنیست تصویری از انسان از خودبیگانه شده به ما می دهند، آنها توانسته اند در یک محیط تخیلی چنین دیدی به زندگی را به ما نشان بدهند و هیچ راهی بهتر از خواندن این رمان ها برای دریافت این نگاه به زندگی وجود ندارد.افلاطون می خواست شاعران را از آرمان شهر خود اخراج کند چرا که شاعران فریبکار هستند و مدعی معرفتی هستند که ندارند و به جای اینکه از ما بخواهند از عقل خود برای بدست آوردن باورهایمان استفاده کنیم، ما را به روی آوردن به باورهای مورد نظرشان فریب می دهند. با این حال افلاطون می گوید اگر شاعران سودمندیشان برای جامعه را نشان دهند، می توانند به آرمانشهر بازگردند.لامارک با افلاطون موافق است که آثار ادبی نمی توانند حقایق عمیقی را برای انسان ها به ارمغان بیاورند و نگرانی های افلاطون را درباره اغوا شدن خوانندگان آثار ادبی با این باور که حقیقت را فهمیده اند به جا می داند. یک اثر تأثیرگذار و قوی ادبی می تواند ما را مجبور به قبول کردن مجموعهای از باورها کند، بی آنکه پشتوانه و دلیلی داشته باشند. ولی لامارک برخلاف افلاطون بر این باور است که باید از آثار ادبی حمایت کرد چرا که به ما کمک می کنند تخیل خود را تقویت کنیم، به امکان های جدید در زندگی بیاندیشیم، ما را به فکر وا می دارند و لذت بخش هستند.___________________________*مترجم: زهیر باقری نوع پرست**این مطلب برگرفته از گفت و گویی بین پیتر لامارک و نایجل واربرتون است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
چگونه خود را در معرض نسیم رحمت الهی قرار دهیم؟
توصیههای آیتالله ریشهری در آغاز ماه رجب چگونه خود را در معرض نسیم رحمت الهی قرار دهیم شناسهٔ خبر 2539439 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع با بیان اینکه رجب رحمت الهی بر امت اسلام فرو می ریزبا همسايه فاسد چگونه بايد رفتار كرد؟
پاسخ به سؤالات دینی با همسايه فاسد چگونه بايد رفتار كرد شناسهٔ خبر 2536603 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی داشتن همسايه خوب را نعمت و همسايه بد را نقمت و سبب دردسر شمرده اند چون انسان در طول زندگی دچار تعامل و برخورد با همسايه می شود ازلیلةالرّغائب چگونه شبی است؟
پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۰ امشب اولین شب جمعه ماه رجب است که به آن لیلةالرّغائب گویند در این شب ملائک بر زمین نزول میکنند برای این شب عملی از رسول خدا ص ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کلمه رغائب جمعشیطان چگونه در آرزوها و خواستههای انبیاء نفوذ میکند و آنها را تغییر میدهد؟
آیتالله جوادی آملی شیطان چگونه در آرزوها و خواستههای انبیاء نفوذ میکند و آنها را تغییر میدهد بر اساس آیه 13 سوره اعراف شیطان هرگز به آرزوها و خواستههای انبیاء و معصومین نمیتواند نفوذ کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیچگونه سرمایههای اندک میتوانند اقتصاد کشور را متحول کنند؟
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۸ استاندار هرمزگان گفت با استفاده از بخش تعاون میتوان سرمایههای اندک و کوچک افراد را تبدیل به اقیانوسی کرد که اقتصاد کشور را متحول کند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خلیج فارس جاسم جادری در نشست ستاد عالی هماهنگی و توسعهامشب به مجلس انس و بخشش دعوت شده اید / به جای «چه اندازه عبادت کردن» به «چگونه عبادت کردن»
امشب به مجلس انس و بخشش دعوت شده اید به جای چه اندازه عبادت کردن به چگونه عبادت کردن دل سپارید فرهنگ > دین و اندیشه - امشب چه سیاه باشی و چه سپید هر چه قدر که ناامید هر چه که بخواهی از خدا امیدوار باش به اجابت امشب اعانت جستن به فضل و کرمش برای آنکه امیدرابطه زن و مرد با يكديگر بين فرزندان و اطرافيان باید چگونه باشد؟
پاسخ به سؤالات دینی رابطه زن و مرد با يكديگر بين فرزندان و اطرافيان باید چگونه باشد شناسهٔ خبر 2561118 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها بيشترين سفارش اسلام در مورد مسايل خانوادگي و ارتباط با فرزندان و ديگران اين است كه بايد از اشتباهات و خطاهاي يكديچگونه اهل بیت(ع) میتوانند برای ما الگو باشند، در حالیکه خود آنان فرمودند کسی با ما قابل مقایسه نیست؟!
پاسخ به یک شبهه چگونه اهل بیت ع میتوانند برای ما الگو باشند در حالیکه خود آنان فرمودند کسی با ما قابل مقایسه نیست امیرالمومنین ع فرمودهاند هیچکسی با خاندان رسول خدا ص قابل قیاس نیست پس چرا گفته میشود اهل بیت ع باید برای ما الگو باشند به گزارش سرویس دینی جام نیوچگونه حضرت یوسف(علیه السلام) از اموال بیت المال به برادرانش داد؟
پرسش و پاسخ چگونه حضرت یوسف علیه السلام از اموال بیت المال به برادرانش داد یوسف علیه السلام از این حق در مورد برادران خویش که در آن هنگام مستضعف بودند استفاده کرد همان گونه که در مورد سایر مستضعفان استفاده مى کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مسبک زندگی فاطمی در اشعار شاعران تجلی یابد
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۹ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شاعران اهل بیت ع سخنگویان و مروجان عشق الهی هستند گفت شاعران تلاش کنند تا سبک زندگی فاطمی در اشعارشان تجلی یابد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله محسن اراکی دخدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
خدا را چگونه بخوانیم آهسته یا بلند وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی کدام روش مورد توصیه قرار گرفته است واژه عبادت در اصلدانش فقه چگونه با دولت جدید مواجه شده است؟/ بررسی تحولات دولت
حجت الاسلام داود فیرحی دانش فقه چگونه با دولت جدید مواجه شده است بررسی تحولات دولت شناسهٔ خبر 2534496 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها فیرحی در نشست نقد و بررسی کتاب فقه و سیاست در ایران معاصر گفت در این کتاب صحبتم این است که دانش فقه چامام جواد (ع) چگونه خلیفه عباسی را رسوا کردند
معارف امام جواد ع چگونه خلیفه عباسی را رسوا کردند یا ابن رسولالله من از آنچه انجام دادهام پشیمان هستم و توبه میکنم دعا کن خداوند این خطر را از ما برطرف گرداند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مرحوم راوندى و دیگر بزرگان داستانی از برنامه متعصم عباسی برای تخریب امام جواداعاده دادرسی چیست و چگونه انجام میشود
اعاده دادرسی چیست و چگونه انجام میشود جام جم سرا- دادرس نیز مانند سایرین در معرض خطا و اشتباه قرار دارد به همین دلیل و برای جبران خطای صورتگرفته میتوان اعاده دادرسی کرد اطلاعات بیشتر در این زمینه را در ادامه مطلب بخوانید تا اگر قضاوت خطایی درباره شما شد بدانید که چه باید انپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی رابطه دعا کردن با قضا و قدر الهی چگونه است
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیرابطه دعا کردن با قضا و قدر الهی چگونه استخدای سبحان میداند که فلان شخص صله رحم میکند در نتیجه از عمر طولانی برخوردار میشود و دیگری قطع رحم میکند و از عمر طولانی محروم میشود پس چرا دعا کنیم به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس واژزنان بالای 40 سال چگونه آمادگی جسمانی خود را افزایش دهند |اخبار ایران و جهان
زنان بالای 40 سال چگونه آمادگی جسمانی خود را افزایش دهند زنان بالای 40 سال در صورتی که میخواهند سر حال و شاداب بمانند باید آمادگی جسمانی لازم را حاصل کرده و عضلات بدن خود را پرورش دهند کد خبر ۴۹۲۳۲۳ تاریخ انتشار ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۲ - 18 April 2015 به گزارش ایسنا شرایط برچگونه از ویروسی شدن تلفن همراه خود آگاه شویم
به گزارش جام جم کلیک به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان با توجه به استفاده روزافزون مردم از ابزارهای مجهز به فناوری نوین اینگونه تجهیزات فرصتی مناسب برای سودجویان به منظور سرقت اطلاعات انتشار بدافزار و است پلیس فتای استان سمنان برای آگاهی ش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها