محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831241864
اولین موجودی که حسد ورزید خود شیطان بود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: درس اخلاق مرحوم آقامجتبی تهرانی:
اولین موجودی که حسد ورزید خود شیطان بود
شناسهٔ خبر: 2562107 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است که شیطان به سپاهیانش می گوید بین آدمیان بغی و حسد راه بیاندازید چرا که از این دو، تا شرک راهی نیست. اولین موجودی که حسد ورزید نیز خود شیطان بود. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر چکیده یازدهمین جلسه از بحث حسد از سلسله مباحث اخلاق مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی است و فایل صوتی آن در سایت دفتر حفظ و نشر آثار وی موجود است.قال امام المجتبی(ع): هلاک الناس فی ثلاث: الکبر،الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس. الحرص عدو النفس و به اخرج آدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل: امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. حرص که دشمن جان آدمی است و به واسطه آن آدم از بهشت خارج شد. حسد که سر رشته ی بدی است و به واسطه آن قابیل، هابیل را کشت.در قسمت قبل در رابطه با راه های علاج حسد صحبت کردیم. گفتیم فرد مبتلا می تواند به دو روش علمی و عملی با این رذیله بجنگد و ورای همه راه ها، باید به خدای منان پناه ببرد؛ که اگر لطف او نباشد نمی توانیم قدم از قدم برداریم.در این قسمت از مطلب می خواهیم به این نکته بپردازیم که انسانی که محصور در عالم ماده است و هنوز شخصیتش کاملاً الهی نشده و با توجه به اینکه در محدوده ی مادیات، تزاحم خواسته ها پیش می آید، حتی اگر شخص مبتلا به این رذیله نباشد، چون زمینه ی ابتلا برایش فراهم است، باید چه بکند که مبتلا به حسد نشود؟ یعنی شخصی که مقتضی حسد در وجودش موجود است، باید چه بکند که به فعلیت نرسد؟ باید روی خودش کار کند که خطورات و حالات تبدیل به ملکه نشود. خطورات چیست؟همین که یک دفعه به ذهن فرد متبادر می شود که کاش فلانی نعمتی که من دارم را نداشت یا کاش نعمتی که فلانی دارد از او به من می رسید. پس همه ی افراد (به جز آنها که به مراتب اعلی علیین رسیده باشند) به سبب اینکه ممکن است یک موقعی ذهنشان درگیر این افکار شود مقتضی ابتلا به حسد هستند و باید جلوی ریشه دواندن این حالت را بگیرند که مبادا ملکه شود.از امام صادق(ع) در رابطه با حسد سؤال کردند؛ ایشان فرمودند: گوشت و خون است. دور می زند در مردم تا اینکه به ما می رسد وآنگاه که به ما رسید مأیوس می شود و او شیطان است. از این روایت می توان این نکته را برداشت کرد که اولاً مثل خونی که در رگهای بدن همه جریان دارد، هیچ کس استثنا نشده و بعد اینکه چطور است که وقتی به ائمه اطهار(ع) می رسد مایوس می شود؟ چون این رذیله حتی در حد خطورات ذهنی نیز در ائمه اطهار وجود ندارد.در روایت دیگری از امام صادق(ع) آمده است که: سه چیز است که هیچ نبی ای و هر آنکس که پایین تر از اوست، از آنها نجات پیدا نکرده است؛ اول اندیشه در وسوسه در آفرینش؛ دوم فال بد زدن؛ سوم حسد. از این روایت نیز این طور بر می آید که این رذیله در بین افراد مختلف جریان دارد.از کنار هم قرار دادن این دو روایت توجهمان جلب می شود که در روایت دوم «نبی» آمده و نه «رسول» و رسول و نبی فرق دارند. یعنی انبیای مرسل و چهارده معصوم را از زمره این افراد مستثنی کرده است و در رابطه با انبیا نیز که حرف می زند شاید در حد خطورات ذهنی منظورش باشد.پس تا اینجا دریافتیم:۱- مقتضی و بستر حسد در همه افراد وجود دارد. حتی در انبیا ممکن است به صورت خطورات ذهنی یا بصورت غبطه وجود داشته باشد. (مثلاً در رابطه با سیر نزول حضرت آدم و دیدن اسماء خمسه طاهرین، یک احتمال می دهند که ایشان دچار حالت غبطه و شاید حسد شده باشند.)۲- حسد امری است شیطانی؛ بنا به روایتی که از امام صادق(ع) خواندیم دیدیم که می فرمایند این امر، امری ست شیطانی و تا آن موقع که این خصلت به طور کامل مهار نشده و شخصیت انسان بطور کامل الهی نشده، نداهای شیطانی در درون انسان همواره وجود دارد.در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است که شیطان به سپاهیانش می گوید بین آدمیان بغی و حسد راه بیاندازید چرا که از این دو تا شرک راهی نیست. اولین موجودی که حسد ورزید نیز خود شیطان بود. حسد او نه فقط در درون، که در عمل او نیز تراوش کرد و مانع این شد که وی به آدم سجده کند و رانده شد.انسان تا مبتلا به رذایل و آلودگی ها نشده باشد شیطان به دنبال اوست اما به محض اینکه او را آلوده کرد و فطرت الهی اش را تیره و تار کرد، دیگر شیطان هم فرد را ترد می کند.پس انسان توجه داشته باشد که مقتضی حسد در او هست و در معرض خطر ابتلا هست و به پیشگیری اهتمام ورزد.اما چه مسائلی زمینه ساز حسدورزی در وجود اوست؟۱- (بزرگترین مقتضی حسد) بودن در بستر مادیات است. چرا که چنانکه گفتیم این مسأله شروع خطورات ذهنی مبنی بر اینکه کاش فلان نعمت از آن من بود و ... است و اگر آدمی به این حالات گذرا حساس نباشد تبدیل به ملکات می شوند.۲- توارث (به ارث رسیدن) : در بحث حالات روحی و روانی مطرح می کنند که اگر پدر یا مادری دارای خصلتی باشند این حالت به فرزند آنها نیز منتقل می شود. اما نه بصورت علت تامه. یعنی فقط زمینه ی بروز و ظهور آن به فرزند منتقل می شود. نه اینکه اگر کسی مبتلا به حسد بود بگوید پدرم حسود بود که من حسود شدم! مثلاَ معاویه (در زمان حضرت علی علیه السلام) بگوید من حسود بودم چون پدرم ابوسفیان (در زمان پیامبر) حسادت ورزید و یزید هم بگوید من حسود شدم چون پدرم معاویه حسود بود.اما در همین جا این استدلال را نقض می کنیم. به این صورت که معاویه بن یزید(معاویه پسر یزید) علی القائده باید یک حسود چند جانبه تند و تیز در آمده باشد اما در تاریخ خلاف این است. به این صورت که وی ادعای حکومت بعد از یزید را ندارد و بیعت می کند. پس نتیجه این شد که توارث فقط در بحث مقتضی، آن هم نه به صورت شدید، تاثیر دارد و نه بصورت علت تامه و ملکه.اگر این طور گفته شود که مقتضی حسد در هر انسانی هست، اما افرادی که پدر و مادرشان مبتلا به حسد هستند مقتضی درشان شدید تر است قابل قبول است.۳-(قوی ترین عامل خارجی): شرایط محیط زندگی انسان. اگر فرد در محیط زندگی ای (اعم از خانواده و مدرسه و کار و محیط رفاقتی و ...) قرار گیرد که شرایط او را سوق دهند به سمت حسادت او احتمال ابتلایش به این رذیله خیلی بیشتر است. در نقطه مقابل شرایط محیط زیست اگر الهی و رحمانی باشد، فرد را در سیر تکاملی و الهی کمک می کنند و بر سرعتش در طی طریق می افزایند.لذا ممکن است فردی از پدر و مادری بسیار با فضیلت به دنیا بیاید اما در محیطی شیطانی قرار گیرد و همین دلیل می شود بر اینکه مقتضیات رحمانی که از پدر و مادر گرفته همه از بین بروند و مقتضیات شیطانی در او ریشه بدوانند. عکس این مطلب هم ممکن است. در این موارد مثال های فراوانی نیز داریم. مثل حضرت نوح و فرزندش.سؤال : اگر فرد در محیطی قرار بگیرد که خصلتهای شیطانی در آنجا بود بصورت بیماری واگیردار به او سرایت می کند؟ یعنی مثلاً اگر پدر حسود بود این رذیله از وی به فرزندش سرایت می کند یا نه؟ نه! اینجا انتقال این خصلت شیطانی به صورت منابهه و محاکات است یعنی علت یک فعل می تواند در دو نفر متفاوت باشد، حتی اگر فعلشان مشترک باشند. مثل وقتی دو نفر همدیگر را می بینند در حالی که یکی دارد خمیازه می کشد، دیگری نیز تحریک می شود و خمیازه می کشد. یعنی یکی یک فعلی را انجام می دهد و دیگری او را می بیند و حالتی که در وجود خودش نیز دارد از دیدن او دارد تحریک می شود و همین باعث می شود که او نیز مبتلا شود.عوامل درونی ای که زمینه ساز این رذیله هستند را نیز متعاقباً مطرح خواهیم کرد اما عمده مطلبی که روی آن تکیه داریم این است که انسان اگر از نظر درونی خودش را تقویت کند و روی بعد رحمانی اش کار کند خطوراتش نیز رحمانی می شود و دیگر بعد شیطانی نمی تواند فعالیتی داشته باشد و خطورات شیطانی نیز قطع خواهد شد و نهایتاَ در همه احوال به خدا پناه ببرد که اوست دستگیر و بنده نواز.در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که حضرت رسول(ارواحنا فداه) در "هر روز" از شش چیز به خدا پناه می برد: ۱- شک و وسوسه، ۲- شرک، ۳- عصبیت جاهلانه، ۴- خشم، ۵- بغی، ۶- حسد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
فاضل لنکرانی: دولت عربستان باید رفتار خود را تغییر دهد
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲ ۰۷ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ع گفت دولت عربستان باید ضمن معذرتخواهی رسمی از ملت ایران قول تغییر جهت رفتار خود را بدهد و هماکنون مسئولان نظام و مراجع تصمیمات بهجایی اتخاذ کردند تا از کیان و حرمت مردم شریف ایران صیانت شود به گزارش خبرنگار خبرگزالزومی ندارد ایرانیها پول خود را در عربستان خرج کنند
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۳۴ رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت امروز جوامع اسلامی و سازمانها باید با یک رویکرد قاطع و درست در قضیه حادثه فرودگاه جده ورود کنند حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفیمقدم در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویاعکس/ اولین خودرو روکش مخمل در ایران
تصویر عکس اولین خودرو روکش مخمل در ایران بدنه این لکسوس از مخمل پوشیده شده است و اولین بار است چنین خودرویی در ایران تردد می کند ۲۸ ۰۱ ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰نماینده ایران در آسیا در انتظار پاسخ طاهری تأسیسات دریایی اولین خرید رسمی خود را انجام داد/ شروع تمرینات از 20
نماینده ایران در آسیا در انتظار پاسخ طاهریتأسیسات دریایی اولین خرید رسمی خود را انجام داد شروع تمرینات از 20 اردیبهشتتیم فوتبال تأسیسات دریایی برای حضور در جام باشگاههای آسیا و همچنین آغاز فصل آینده لیگ برتر اولین خرید رسمی خود را انجام داد به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارسانتشار کتاب«سایبان خودساخته عرفان مدرن» با هدف آسیبشناسی باورداشتهای دینی
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۰ کتاب سایبان خودساخته عرفان مدرن با هدف آسیبشناسی باورداشتهای دینی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم ع منتشر شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم پژوهشکده باقرالعلوم ع این کتاب را با هدف آسیبشناسی در حوزه باورداشتهای دینیسرمربی تیم بسکتبال شهرداری گرگان در گفتوگو با فارس: تماشاگران ثامن بر سر ما آشغال ریختند/ دوپینگیها اولین لط
سرمربی تیم بسکتبال شهرداری گرگان در گفتوگو با فارس تماشاگران ثامن بر سر ما آشغال ریختند دوپینگیها اولین لطمه را به خود میزنندسرمربی تیم بسکتبال شهرداری گرگان گفت در دیدار با ثامن تماشاگران این تیم بر سر ما آشغال ریختند اسدالله کبیر در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاریسپاه همواره خود را فرزند معنوی و دینی روحانیت و اسلام بداند
آیت الله جوادی آملی سپاه همواره خود را فرزند معنوی و دینی روحانیت و اسلام بداند شناسهٔ خبر 2530328 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۴ دین و اندیشه > سایر آیت الله جوادی آملی گفت اگر سپاه همواره خود را فرزند معنوی و دینی روحانیت و اسلام بداند هم خود را حفظ خواهد کرد و هم محافظ اسلهلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد
هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است کبر و حرص و حسد شناسهٔ خبر 2536455 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان مرحوم آیت الله العظمی آقامجتبی تهرانی در درس اخلاق خود گفته است امام حسن مجتبی ع فرمودند هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است کبر و حرص و حسد به گزارتخلیه از رذائل؛ اولین گام برای رسیدن به مقام بندگی است
پای درس اخلاق آیت الله قرهی تخلیه از رذائل اولین گام برای رسیدن به مقام بندگی است شناسهٔ خبر 2530408 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی در درس اخلاق خود گفت فریب بزرگ شیطان به بشر این است که اگر مقداری گناه هم کردی مهم نیستمسئولان از تمام توان خود برای حفظ ارزشهای اسلامی استفاده کنند
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱ ۲۳ آیتالله حسین وحید خراسانی ترویج فرهنگ ناب اسلامی را یکی از مهمترین رسالتهای شهرداری دانست و اظهار کرد مسئولان باید تمام تلاش خود را برای حفظ ارزشهای اسلامی بهکار گیرند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید روز سهعلمای مسلمان باید به وظیفه خود درقبال امت اسلامی عمل کنند
آیت الله اراکی در دیدار با تجمع علمای مسلمان لبنان علمای مسلمان باید به وظیفه خود درقبال امت اسلامی عمل کنند شناسهٔ خبر 2562250 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان اراکی در دیدار با اعضای تجمع علمای مسلمان لبنان از آنان خواست تا به مسئولیت خود درقبالاخبار پرسپولیس در قطر سرخپوشان اولین تمرین خود را امروز برگزار میکنند
اخبار پرسپولیس در قطرسرخپوشان اولین تمرین خود را امروز برگزار میکننداولین تمرین تیم فوتبال پرسپولیس امروز و در ساعت 18 به وقت محلی در زمین باشگاه لخویای قطر برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس پس از رسیدن به دوحه و مستقر شدن در اتاقهایشانمردم باید کارهای خود را با جامعه متدینین تنظیم کنند
محسن اسماعیلی در جلسه شرح نهجالبلاغه مردم باید کارهای خود را با جامعه متدینین تنظیم کنند شناسهٔ خبر 2535892 جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها محسن اسماعیلی در جلسه شرح نهج البلاغه گفت انسان نباید هنجارهای جامعه دینی را بشکند امام علی ع می فررسالت تربیت ایجاد رابطهای صحیح بین خود، خدا و جهان است
یادداشتی از احمدعلی افتخاری رسالت تربیت ایجاد رابطهای صحیح بین خود خدا و جهان است شناسهٔ خبر 2528120 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان رسالت خطیر تربیت ایجاد تعادل بین نیازها و گرایشهاست ایجاد رابطهای صحیح بین بین خود خدا و جهان است به گزارش خبرنایب قهرمان مسابقات جهانی 2014 ، مدال خود را به حضرت معصومه (س) اهدا کرد
طی مراسمی با حضور تولیت آستان مقدس قم صورت گرفت نایب قهرمان مسابقات جهانی 2014 مدال خود را به حضرت معصومه س اهدا کرد باعث افتخار من است که مدال خود را به حرم بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه س اهدا می کنم و امید است این بانوی بزرگ اسلام این مدال بنده را بپذیرند به گزارش سرویرسانههای نظام حضور خود در فضای بینالمللی را تقویت کنند
چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۹ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور بر لزوم توسعه قدرت رسانههای جمهوری اسلامی ایران در فضای ملی و بینالمللی تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسآیا خواب های خود را درست تعبییر می کنید؟
آیا خواب های خود را درست تعبییر می کنید اشتباه در تشخیص خواب درست از غلط در تعبیر خواب و فهم معنای خواب نباید باعث چشم پوشی از تلاش برای جستجوی معنای خواب شود در تعبیر خواب ممکن است دچار اشتباه شویم ولی این دلیل نمی شود که تعبیر کردن را کنار بگذاریم دقیقاً مثل راه رفتن حرف زد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها