تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834517364
هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد
شناسهٔ خبر: 2536455 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
مرحوم آیت الله العظمی آقامجتبی تهرانی در درس اخلاق خود گفته است: امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر چکیده دهمین جلسه از بحث حسد از سلسله مباحث اخلاق مرحوم آیت الله العظمی آقامجتبی تهرانی است که فایل صوتی آن در سایت دفتر حفظ و نشر آثار وی، موجود است.قال امام المجتبی(ع): "هلاک الناس فی ثلاث: الکبر، الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس. الحرص عدو النفس و به اخرج آدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل. "امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. حرص که دشمن جان آدمی ست و بواسطه ی آن آدم از بهشت خارج شد. حسد که سر رشته ی بدی ست و بواسطه آن قابیل، هابیل را کشت.در هفته گذشته در رابطه با معالجه حسد از دو راه علمی و عملی صحبت کردیم. گفتیم علاج این رذیله با نگاه علمی، به این صورت است که فرد بیندیشد و ببیند که این رذیله برایش هم ضرر دنیوی دارد و هم ضرر دینی و ایمان او را از بین می برد.بین رذیله حسد و ایمان تضاد وجود دارد به این صورت که نمی شود کسی هم مومن باشد و هم حسود. از یک طرف ابتلا به این رذیله، مایه ی تباهی اعمال و دوری از خدا ست، و از طرفی عدم ابتلا به آن، اینطور نیست که حالتی خنثی باشد؛ بلکه عدم ابتلا به این رذیله خودش یک فضیلت است و آثار نیک بسیاری دارد. در روایات آمده است که راه های تقرب به خدا بعد از معرفت الله، اقامه ی نماز و نیکی کردن به پدر و مادر، ترک حسد است. ترک حسد، یا دال بر عدم ابتلا به حالات نفسانی ای ست که نشانه حسدورزی ست و یا ترک همه کارهایی که از حسد نشات می گیرند؛ و اگر کسی برای ترک حسد به هر دو طریق اقدام کرد، همین باعث تقرب او به خدا می شود.پیشتر گفتیم حسود، به واسطه تمایلش به زوال نعمت از غیر، به خدا و حکمت او اعتراض دارد. حضرت امیر (ع) در حدیثی دارند "الحسود غضبانٌ علی القدر". حسود در هنگام شروع ابتلا به این رذیله باید بیندیشد که آیا حسدش بر دوام و زوال نعمتی که دیگری از آن برخوردار است، تاثیری دارد یا خیر؟ ببیند آیا حسدورزی اش مانع فیض الهی خواهد شد و تاثیری در زوال نعمت از غیر دارد؟ قطعاَ پاسخش منفی خواهد بود. چرا که اگر قرار بود حس حسادت نسبت به غیر مانع فیض الهی باشد باید در درجه اول تمام نعماتی که در اختیار حسود هست از او گرفته می شد، همینطور، در هیچ کجای دیگر عالم و در دست هیچ کسی، هیچ نعمت دیگری وجود نداشت و این یک قانون عقلی ست."اگر قرار باشد حسد باعث زوال نعمت از غیر شود، چون همه انسان ها به جز ۱۴ معصوم، در مقطعی از زمان و در درجه ای از طیف حسد، مبتلا به این رذیله هستند، پس باید تمام نعمات از همه افراد زایل می شد. چون خود افراد حسود هم بنا به آنچه پیشتر گفتیم دارای نعماتی هستند. (در یکی از شقوق حسد داشتیم که خود فرد نعمتی را دارد و می خواهد دیگری نداشته باشد، پس خودش هم می تواند محسود قرار گیرد)."قطعا این گونه نخواهد بود. خداوند برای هر چیز "قدری" قرار داده است. لطف حق دایم است و فیض حق، مستمر و هیچ مانعی بر آنها نیست و نه حسد و نه هیچ چیز دیگر نقشی در آن ندارد.در سوره ی بقره آمده است: "وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ" یعنی ایمان مومنان (نعمت غیر مادی) مورد حسد واقع شده است. آیا این حسدورزی تاثیری هم در میزان ایمان مومنان داشته؟ در سوره آل عمران پاسخ می دهد که "وَدَّت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ. " که کفاری که می خواستند شما را گمراه کنند، خودشان گمراه شدند و فهم و شعورشان به این مساله نمی رسد (که حسدشان باعث گمراهی خودشان شد و نه شما).اگر انسان به این نکته توجه کند که تمام نعمات و کمالات از منبع لایزال الهی و از آن اوست و همه چیز در ید قدرت اوست و محسود، موجودی فانی و ناتوان مثل خود اوست و نعمتش هر آینه ممکن است از دستش برود، آیا دیگر جایی برای حسادت می ماند؟ اگر آدمی خودش را به منبع و منشآ تمام خیرات و برکات پیوند دهد برایش راهگشا تر و امن تز و آرامش بخش تر نیست؟اگر آدمی اینگونه فکر نکند بلاشک به وادی حسادت می افتد و نتیجه اش همان می شود که گفتیم:ضرر به دین و دنیای خودضرر نرساندن به محسودنفع دنیوی و اخروی رساندن به محسود: وقتی کسی حسد بورزد در واقع دارد ظلم می کند و همینجا اولین امتیاز را به محسود می دهد که او را در جایگاه مظلوم قرار داده و خودش ظالم شده است. از طرفی اگر حسدش جنبه عملی (قولی و زبانی و ...) پیدا کند، نفع رساندن به محسود است و حسنات خود را به پرونده محسود منتقل کرده و سیئات او را برای خود می خرد.انسانی که به معاد و روز قیامت ایمان دارد کسی است که اگر مبتلا به حسد شد، امید به درمانش هست. و این انسان به واسطه ی اعتقادش، می داند که بزرگترین و سرنوشت ساز ترین و ارزشمند ترین نعمت، حسنات است که می تواند برایش نجات دهنده باشد. و از طرفی بالاترین ضرر و زیان و نقمت عبارتست از سیئات. حسود تمامی حسناتش را که بالاترین نعمت است، به محسود تقدیم می کند و تمامی سیئات او را، که بدترین ضرر ها و نغمت هاست، در هر حدی که باشد را دریافت می کند.این شد یک نقض غرض! حسود می خواست نعمت را از محسود زایل کند اما خودش ضرر کرد و او حسود. حسود مثل یک ظالم به خودش بدترین ظلم را کرد. نه فقط در بعد آخرتی، که حتی در همین دنیا. حسود دشمن خودش است و دوست دشمنِ خودش! بدتر از هر دشمنی به خود آسیب می زند و دشمنش را شاد می کند.۱- (پس برای علاج حسد در بعد علمی) محال است انسانی که معتقد به معاد و قیامت است، کمی به این مسائل بیندیشد و دست و دل از این رذیله نشوید و پرهیز نکند.۲- (اما در بعد عملی، در قسم اول) علمای اخلاق می گویند فرد مقید بشود که اعمالی از او سر بزند که ضد حسد است. یعنی نصیحت. حسد انسان را به کبر می کشاند و نصیحت انسان را به وادی تواضع می برد. اگر کسی لبه پرتگاه حسد قرار گرفت بلافاصله شروع کند به نصیحت و خیرخواهی و اگر مثلاَ جایی در معرض غیبت و بدگویی از کسی قرار گرفت بلافاصله به یاد کردن به نیکی از وی بپردازد (نه به دروغ، بلکه برای خریدن آبروی او) و اهتمام به این کار به تدریج برای انسان ملکه شده، کم کم به دوستی و مودت تبدیل می شود.۳- (قسم دوم در بعد عملی) اگر می بیند نمی تواند مطابق مورد بالا عمل کند محیطش را طوری قرار دهد که برخوردی با محسود نداشته باشد. چرا که محیط رفت و آمدی و تعاملی فرد روی افکار او تاثیر دارد، حالت درونی اش را تشدید می کند و اگر نتواند خودش جلوی این حالت را بگیرد باید با تغییر محیط سعی کند که از خاطرش برود.۴- (قسم سوم در بعد عملی) مصاحبت: انسان خود را مقید کند با کسانی معاشرت و مراوده کند که عاری از حسد هستند. از کسانی که عاری از حسد هستند افرادی را می توان برشمرد که نظر بلند دارند و اهل تنگ نظری و خساست و مال اندوزی نسیتند. همچنین در ارتباط با افراد بد دهن باید توجه بسیار داشت و حساس بود...۵- (قسم چهارم و مهمترین راهکار در بعد عملی) عدم غفلت از الله تعالی. همه مواردی که برشمردیم بدون مدد الله تعالی هیچ است؛ هیچ ... اگر مدد الهی همراه فرد نباشد، هیچ کدام از اقداماتش راه به جایی نمی برد.انسان در هر لحظه به خدا پناه ببرد و اگر مبتلا به هر رذیله ای شد، بنشیند و ریشه یابی کند که این دامی که گرفتارش شده از کجا ناشی می شود و قبل از اینکه در وجودش ریشه بدواند، برود سراغ درمان آن. خدا به یاری اش می شتابد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
انسانها هنگام مرگ چه چیزهایی میبینند؟
دیدن نور و تونل شاید رایجترین درک موجود از مرگ باشد موارد عجیب و جدید دیگری از تجربه نزدیک به مرگ گزارش شده است رِیچل نووِر گزارش میدهد آقای الف 57 ساله یک مددکار اجتماعی در انگلستان است که در سال 2011 در بیمارستان عمومی ساوثهمپتون پذیرش شد کارکنان پزشکی بیمارستان در حال«علی اکبر آقایی» نماینده مردم سلماس در مجلس درگذشت
پیش از ظهر امروز علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس درگذشت شناسهٔ خبر 2529791 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۴ سیاست > مجلس علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز بر اثر بیماری درگذشت محمد فیروزی نماینده مردم نطنز و دبیر کمیسیون عمرمسئولیت مدیران جامعه، در زمینه ایجاد الفت و همدلی در میان مردم
آیت الله محمدی ری شهری عنوان کرد مسئولیت مدیران جامعه در زمینه ایجاد الفت و همدلی در میان مردم شناسهٔ خبر 2534318 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۸ دین و اندیشه > سایر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبرمعظم انقلاب گفت باید همهعلی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس درگذشت |اخبار ایران و جهان
علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس درگذشت کد خبر ۴۸۹۷۷۲ تاریخ انتشار ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۴ - 09 April 2015 علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز بر اثر بیماری درگذشت محمد فیروزی نماینده مردم نطنز و دبیر کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگارعلل گرایش مردم جهان به دین اسلام
بحث و نظر علل گرایش مردم جهان به دین اسلام بینش مردم غرب علیرغم تبلیغات ضد اسلامی تقویت یافته است و دیگر اینگونه تبلیغات مثل گذشته اثرات سوء خود را ندارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز قرن هاست که از تقابل مجریان ادیان می گذرد جنگ هایی ماندگار تا ثابت شود کدام دین حق استسیامک انصاری: سریال "در حاشیه" فقط برای شادکردن مردم و خنداندن آنهاست،نه چیزی دیگر
سیامک انصاری سریال در حاشیه فقط برای شادکردن مردم و خنداندن آنهاست نه چیزی دیگر فرهنگ > تلویزیون - سیامک انصاری بازیگر سریال در حاشیه به روزنامه شرق گفت فکر نمیکردم مردم اینقدر سریال را دوست داشته باشند و از آن استقبال کنند اما تصور میکردم حوبرای پیروزی شما مردم پاکطینت و مسلمان یمن دعا میکنیم
پیام استاد انصاریان به یمنیها برای پیروزی شما مردم پاکطینت و مسلمان یمن دعا میکنیم استاد شیخ حسین انصاریان در پیامی به مردم پاکطینت و مسلمان یمن نوشت یقین داشته باشید خداوند و بندگان مؤمن او در همه جای جهان پشتیبان شما و یار شما هستند به گزارش سرویس دینی جام نیوز استاد شوقتی هنوز «هیچچیز در اختیار نداریم» چرا دلواپس نباشیم؟ / شاد کردن بی مبنای مردم خلاف تدبیر است!
نکاتی درباب توافقی که شاید صورت بگیرد وقتی هنوز هیچچیز در اختیار نداریم چرا دلواپس نباشیم شاد کردن بی مبنای مردم خلاف تدبیر است عجله - علاوه بر غیرمنطقی و غیرضروری بودن - برای سرشناسان کاری پُرخطرتر است این رفتارِ خلافِ تدبیر ممکن است افراد را تا مرزهای اتهامِ تلاظرفیتهای مردمی آموزش و پرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی
در موسسه اشراق بررسی میشود ظرفیتهای مردمی آموزش و پرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی شناسهٔ خبر 2529734 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها اولین نشست از مجموعه نشستهای آموزش و پرورش و تحول علوم انسانی یکشنبه ۲۳ فروردین در موسسه اشراق برگزار میحمایت آیتالله سیستانی از «بسیج مردمی»
در دیدار نخستوزیر عراق در نجف اشرف حمایت آیتالله سیستانی از بسیج مردمی خبرگزاری تسنیم مرجع عالیقدر شیعیان در عراق در دیدارش با نخستوزیر این کشور بر حمایت کامل از نیروهای امنیتی و بسیج مردمی تأکید کرد به گزارشسرویس دینی جام نیوز «حیدر العبادی» نخستوزیر- «علی اکبر آقایی» نماینده مردم سلماس درگذشت
علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس درگذشت علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت به گزارش خبرگزاری خانه ملت علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر اوزارت خارجه با دیپلماسی قوی دست ظالم را از مردم یمن کوتاه کند
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹ ۱۵ آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت امروز مردم یمن مظلوم هستند و وظیفه اصلی وزارت خارجه کشور این است که با دیپلماسی قوی وارد شده و بتواند دست ظالم را از آنها کوتاه نماید به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم به نقل ازمیرباقری: ساختن یک ژاپن اسلامی همه چیز ما را از بین میبرد
گزارش از نشریات میرباقری ساختن یک ژاپن اسلامی همه چیز ما را از بین میبرد شناسهٔ خبر 2525994 شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشمندان میر باقری با اشاره به اینکه سبک زندگی بحثی عمیق است گفت اینکه غرب و سیستم آنرا نبینیم و به خوب و بد تقسیمش کنیم و تکنولوژی راآیت الله مکارم شیرازی با صدوربیانیه ای حمله به مردم یمن را محکوم کرد
بیانیه آیت الله مکارم شیرازی آیت الله مکارم شیرازی با صدوربیانیه ای حمله به مردم یمن را محکوم کرد زمامداران سعودى بدانند اگر اين آتش را خاموش نكنند يا انقلابيون يمن به احتمال قوى غالب خواهند شد و يا سالها اين جنگ ادامه مىيابد و ويرانهاى از هر دو كشور به جاى خواهد ماند به گزراتوجه به تشکلهای مردمنهاد قرآنی در سال ۹۳ اقدامی دلگرمکننده بود
لاله افتخاری توجه به تشکلهای مردمنهاد قرآنی در سال ۹۳ اقدامی دلگرمکننده بود شناسهٔ خبر 2526654 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت توجه به تشکلهای مردمنهاد قرآنی در سال ۹۳ یکی از قدمهای دلگرمککسانی که در مرحله اعلای تقوا هستند مبتلا به حسد نمیشوند
آقامجتبی تهرانی کسانی که در مرحله اعلای تقوا هستند مبتلا به حسد نمیشوند شناسهٔ خبر 2526444 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی کسانی که در مرحله اعلای تقوا هستند مبتلا به حسد نمی شوند در روایتی از حضرت علی ع آمده است کسی که دلش دارای تقنماینده مردم سمنان در مجلس: نظام اسلامی چیز پنهان شدهای نسبت به مردم ندارد /روند مذاکرات باید شفافسازی شود
نماینده مردم سمنان در مجلس نظام اسلامی چیز پنهان شدهای نسبت به مردم ندارد روند مذاکرات باید شفافسازی شودنماینده مردم شهرستانهای سمنان مهدیشهر و سرخه در مجلس گفت نظام اسلامی چیز پنهان شدهای نسبت به مردم ندارد و روند مذاکرات باید شفافسازی شود به گزارش خبرگزاری فارس از سمن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها