محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830842580
امیرالمومنین(ع) حکومت رابرای عدالت میخواست/ عدالت جان دین واحکام
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دلشاد تهرانی؛
امیرالمومنین(ع) حکومت رابرای عدالت میخواست/ عدالت جان دین واحکام
شناسهٔ خبر: 2561785 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
مصطفی دلشاد تهرانی گفت: امیر مومنان(ع) به صراحت می گوید حکومت را برای عدالت خواسته ام. حضرت امیر(ع) در یک دوران کوتاه و در یک گستره واقعاً قابل تأمل، به شکل جدی عدالت را پیاده کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «ساختارشناسی عدالت در نهجالبلاغه» با سخنرانی مصطفی دلشاد تهرانی استاد دانشگاه علوم حدیث روز گذشته ۵ اردیبهشت ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.وی در این نشست گفت: این مقوله را به سه قسمت تقسیم بندی میکنم که به اختصار توضیح خواهم داد. قسمت اول اینکه موضوع ساختار شناسی عدالت از کجا پیدا شده و چرا به عنوان یک مسئله آن را باید دنبال کنیم. دوم روش شناسی آن است و سوم ساختارشناسی عدالت. ما در سیره امام علی(ع) با سه مطلب مواجهیم که مسئله ایجاد میکند. ابتدا رفتار امام بیانگر ویژهای برای عدالت است و اهمیت دادن بی مانند ایشان به عدالت است. دوم اینکه امیر مومنان(ع) حکومت را برای عدالت پذیرفته است و به تعبیری هدف اصلی آن عدالت بوده و سوم آموزههایی از امیر مومنان(ع) باقی مانده که حاکی از این است که در یک دوران کوتاه و در یک گستره واقعاً قابل تأمل، به شکل جدی عدالت را پیاده کرده است.وی ادامه داد: من درباره این سه موضوع سه نمونه از رفتار امام(ع) در نهج البلاغه را بیان میکنم. در مطلب اول باید نگاه و دغدغه عدالت وجود داشته باشد تا بتوان برای عدالت گامی برداشت. عبارت «همه کارهای نیک در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند آب دهانی در برابر دریای خروشان است» سخن عدالت خواهانه ای است که در برابر پیشوای ستمگر گفته می شود، این نگاه امیر مومنان(ع) در مورد عدالت است که زنده است و عجیب تر آن که از مردم دعوت می کند که با خودش به عدالت رفتار کنند. امام در میدان صفین می گوید با من این گونه رفتار کنید، اعتراض کنید، فریاد بزنید، داد بزنید.این استاد دانشگاه افزود: این نمونه ای از یک عدالت زنده است و تا عدالت این گونه دیده نشود راه تحقق آن گشوده نمی شود. هیچ چیز مانند عدالت آباد و احیا نمی کند. این نگاه امام علی(ع) به عدالت است و حتی جان دین و احکام، عدالت است. اگر در جامعه ای عدالت نباشد هر چقدر هم دم از دین بزنند، دروغ است. عدالت مایه پاک شدن از گناهان و ستم هاست، یعنی اگر شما می خواهید ستم و گناه را در جامعه کم کنید، راه آن عدالت است و این روشی است که امام علی(ع) برای تحقق عدالت انتخاب می کند.وی با بیان اینکه امیر مومنان(ع) به صراحت می گوید حکومت را برای عدالت خواسته ام گفت: برخی حکومت را برای قدرت، مکنت، ... می خواهند. امیر مومنان در کلام ۱۳۱ نهج البلاغه می گوید تمام این مبارزه ای که کردیم برای رسیدن به قدرت و چیزهای دنیوی نبوده بلکه برای رسیدن به عدالت است. همچنین در جمله ای در خطبه شقشقیه می فرماید اگر مردم حاضر نمی شدند و اصرار نمی کردند و اگر خداوند از عالمان تعهد عدم سکوت در برابر سیری ظالم و گرسنگی مظلومی را نگرفته بود، افسار شتر خلافت را به گردنش می انداختم و لقایش را به عطایش می بخشیدم. وی با اشاره به اینکه دو گروه تلاش کرده اند که تصویری خشن از حکومت امام علی(ع) به تصویر بکشند و دو انگیزه پشت آن نهفته است افزود: یکی مخالفان حضرت علی(ع) بودند و کارهایی کردند از جمله اینکه رقم کشته شدگان را در جنگ های امام علی (ع) بالا بردند و به فرض مثال گفتند در جنگ جمل ۲۰ هزار نفر کشته شدند در حالیکه تاریخ نگاران نزدیک به آن دوره که تحقیق کرده اند، کشته شدگان جنگ جمل را حدود ۱۲۰ نفر گزارش کرده اند.دلشاد تهرانی تأکید کرد: هر جا امیر مومنان(ع) برنامه عدالتش محقق شده شرایط رفاه برای مردم نیز فراهم شده است. اگر این اخبار درست باشد پس یک امر نادر در یک زمانه کوتاه اتفاق افتاده که در عالم بی نظیر بوده است. این سه مسئله یعنی حساسیت، نوع نگاه و پذیرش حکومت برای عدالت و شواهدی که به نظر می رسد عدالت تا اندازه زیادی محقق شده است اگر این سه تا را بپذیریم آن موقع با این مسئله مواجه می شویم که چگونه ممکن است؟ در پاسخ به این مسئله باید یک کار پژوهشی کرد که آیا در نظریه و مدل امام می توان ساختار عدالت را یافت یا نه؟ یعنی با حرفهای عاطفی نمی شود به عدالت رسید مگر اینکه یک ساختار مبتنی بر عدالت داشته باشیم.وی با بیان اینکه جرج جرداق می گوید امیرمومنان از نظر عاطفی تحت تأثیر قرار می گرفته اما شمشیر عدالت را کشید و غده های سرطانی ظلم را خشکاند یادآور شد: به نظرم نمی شود به این سادگی این مهم را انجام داد مگر اینکه مدلی وجود داشته باشد. برای اینکه به سراغ روش برویم بهترین منبع نهج البلاغه است. نهج البلاغه در رجب سال چهارصد هجری تمام شده است. سید رضی از نظر سبک شناسی چند ویژگی را در سبکش رعایت کرده است. اول اینکه گزیده است و بنا بر مشرب حدیثی خودش چیزهایی را آورده که صحت بالایی دارد، دوم بلیغ ترین را آورده و حسن بلیغ بودن آن این است که سخن، وقتی تا اندازه ای بالا برود جعل آن سخت است و احتمال آن پائین می آید. ویژگی دیگر تنوع موضوعی را رعایت کرده در عین حال تنوع ساختاری را رعایت نموده است.دلشاد تهرانی افزود: اما از نظر روش نکاتی را باید رعایت کرد. سید رضی پیوستگی تاریخی را رعایت نکرده و در جاهایی تقطیع و تنظیم کرده است یعنی در موارد متعددی از یک خطبه چند جمله را برداشته و چند جمله دیگر را از خطبه دیگر برداشته و آنها را در کنار هم گذاشته و یک خطبه ساخته است. اگر ما بخواهیم از نظر روش به آن اتکا کنیم باید متن را در زمانه تاریخ آن ببینیم. اگر همه اینها را رعایت کنیم می توانیم ساختاری درآوریم که شامل سه بخش است. بخش نخست مفهوم شناسی عدالت، بخش دوم ملازمه شناسی و بخش سوم وجود شناسی عدالت است که این سه به هم متصلند.وی در ادامه با اشاره به این سه مطلب گفت: از مطالب امیر استنباط می شود که ما تا عدالت را درست نفهمیم نمی دانیم به دنبال چه چیزی هستیم. دوم اینکه عدالت در پیوند با چه چیزهایی معنا پیدا می کند. عدالت با یک سری چیزها گره خورده است و جدا ناپذیر است. سوم عدالت در یک جامعه مانند محلول ریخته شده در ظروف مرتبطه است. نمی شود گفت ما عدالت اجتماعی می خواهیم بدون عدالت سیاسی.این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با توضیح عدالت از نگاه امام علی(ع) گفت: از مطالب و رفتار امام پنج مفهوم از عدالت استنتاج می شود. اول قرار دادن و قرار گرفتن هر چیز در جای خودش. این معنای سنتی عدالت است اما امام(ع) آن را با نگاه و بیان خاص خود مطرح می کند. بخاری، حدیثی از پیامبر نقل می کند که بسیار شنیده اید. می گوید هر وقت کار به نا اهل سپرده شد منتظر فاجعه باشید. دومین مفهوم انصاف و داد است. امام می گوید جایی که انصاف نیست عدالت هم وجود ندارد و سوم مفهوم عدالت در برابر امور و قوانین است. در نامه ۵۹ حضرت امیر همین نظر را دارد. چهارم، رعایت حقوق و رساندن حق هر ذیحقی به او است. حال این امور سیاسی، اجتماعی و... است. در خطبه ۲۱۶ امام می فرماید اگر مردم حقوق والی را ادا کنند و حکومت هم حق مردم را ادا کند، حق در بین آنها ارجمند می شود و این گونه دین جاری می شود و به تبع آن عدالت هم جاری می شود.وی افزود: نمی شود حقوق آدمها رعایت نشود و بعد بخواهیم عدالت رعایت شود. پنجمین ویژگی، اعتدال و میانه روی است که یکی از مفاهیم عدالت است. این پنج مفهوم در فرمایشات امیر به چهار ملازمه می رسند. یعنی عدالت از نظر امیرالمومنین به چهار چیز دیگر گره خورده است که عبارتند از آزادی، اخلاق، حقوق و قانون. امیرالمومنان(ع) معتقد است در جامعه ای که مردم آزاد نیستند که سرنوشت خودشان را رقم بزنند عدالت هم محقق نمی شود. نمی شود کاری مبتنی بر عدالت انجام گیرد جز اینکه بر اخلاق مبتنی باشد. در واقع عدالت در گرو راستی و در گرو عهد و پیمان است.دلشاد تهرانی همچنین گفت: مسأله سوم حقوق است. باید در تمام امور حقوق تعریف شود و به آن پایبندی نشان داده شود تا عدالت بتواند سامان بیابد و چهارمین موضوع ملازمه، قانون است. امکان ندارد که با قانون شکنی و دور زدن قانون و حریم شکنی عدالتی سامان بیابد. اگر عدالت می خواهد محقق شود باید قانون رعایت شود و هیچ مقام یا موقعیتی نباید فراقانونی باشد.وی در پایان گفت: با این چهار ملازمه می توان یافت که عدالت باید در همه وجوه آن رعایت و دیده شود یعنی در وجه سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، مدیریتی، .... دیده شود. حضرت امیر سعی کرده است که عدالت را در همه این امور پیدا کند و آن را وارد کند. امام علی(ع) در جایی می فرماید هرگز جامعه رنگ سلامت نمی بیند مگر در آن جامعه انسان ضعیف و ناتوان بتواند حقش را از قوی بگیرد. به نظر می رسد که چنین است و اگر مردم بتوانند دادشان را از حکومت ها بگیرند، هر زمانی این گونه شد عدالت محقق می شود. حضرت در مسائل فرهنگی برخلاف مسائل اقتصادی می گوید مردم باید هیچ محدودیتی برای حرف، نظر، عقیده نداشته باشند و اخبار را تمام و کمال بشنوند و به نظر می رسد این مدلی است که می شود از نهج البلاغه درآورد و محل تأمل قرار داد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
پیشنهاد به برنامه ششم توسعه با محوریت « توسعه و عدالت آموزشی»
فراخوان هم فکری و پیشنهاد پیشنهاد به برنامه ششم توسعه با محوریت توسعه و عدالت آموزشی شناسهٔ خبر 2533854 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن غیر دولتی حامیان فردا از صاحب نظران به هم فکری و پیشنهاد به برنامه ششم توسعهشیوه صحیح برخورد با مخالفان حکومت دینی چیست؟
معارف شیوه صحیح برخورد با مخالفان حکومت دینی چیست یکی از گروههایی که در زمان خلافت امیر المؤمنین علی علیه السلام به مخالفت برخاستند خوارج بودند به گزارش سرویس دینی جام نیوز در طول تاریخ نمیتوان حکومتی را یافت که مخالف نداشته باشد بدون استثناء همه حکومتهاکمال اخلاقی و عدالتطلبی در عصر ظهور
اکمال اخلاقی و عدالتطلبی در عصر ظهورنظام اخلاق دینی ارتباط درونی عناصر یک مجموعه در کنار اشتراک در اهداف با منشأ خاص تعریف میشود که در حکومت مهدوی اخلاق فردی یا اخلاق اجتماعی به تنهایی مد نظر نیست بلکه هر دو اجزای مکمل این نظام حکومتیاند چکیده این پژوهش تحلیلی مختصر از ماهینشست« ساختار شناسی عدالت در نهج البلاغه» برگزار میشود
با سخنرانی دلشاد تهرانی نشست ساختار شناسی عدالت در نهج البلاغه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2534616 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها سی و دومین نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی ع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان ساختار شناسی عدالت درعدالت خانه علی (ع)
حدیث عدالت خانه علی ع حضرت زهرا عليها السلام پاسخ داد رسول خدا صلي الله عليه و آله به من سفارش فرموده كه كارهاي خانه را با فضه تقسيم كنم يك روز او كار كند و روز ديگر من به گزارش سرویس دینی جام نیوز از سلمان نقل می شود که وارد منزل حضرت شدم دیدم فاطمه زهرا سلام الله علیها نش۱۸۰ هزار حاشیهنشین زنجان تحت پوشش طرح عدالت سلامت قرار می گیرند
بیگلری ۱۸۰ هزار حاشیهنشین زنجان تحت پوشش طرح عدالت سلامت قرار می گیرند شناسهٔ خبر 2561952 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۸ استانها > زنجان زنجان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بر لزوم رعایت عدالت سلامت در بین عموم مردم تاکیدکردو گفت با اجرای این طرح ۱۸۰ هزار نفر از حااهمیت بنیادین عدالت در گفتمان رهبری
اهمیت بنیادین عدالت در گفتمان رهبریمطالبهی عدالت به معناى این است که عدالت گفتمان غالب در محیطهاى جوان و دانشجویى شود عدالت را مطالبه کنند و آن را از هر مسؤولى بخواهند یک لحظه از درخواست و مطالبهی عدالت کوتاهی نکنید این شأن شماست عدل و عدالت از مسائل مهمّ زمدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان خبر داد جریمه 8 میلیارد ریالی متخلفان در فروردین امسال
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان خبر دادجریمه 8 میلیارد ریالی متخلفان در فروردین امسالمدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان از جریمه 8 میلیارد ریالی متخلفان در فروردین امسال خبر داد مرتضی ممیزی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد طبق آمار دریافتی فروردینرئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد تأمین 96 درصد مراکز درمانی آذربایجانشرقی/مهمترین شاخصهای عدالت در سلا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر دادتأمین 96 درصد مراکز درمانی آذربایجانشرقی مهمترین شاخصهای عدالت در سلامترئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت 96 درصد مراکز درمانی آذربایجانشرقی پزشک دارند به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز محمدحسین صومی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت«عدالت از منظر مردمسالاری دینی و لیبرال» منتشر شد
عدالت از منظر مردمسالاری دینی و لیبرال منتشر شدکتاب عدالت از منظر مردم سالاری دینی و لیبرال اثر سیدمحمدرضا شریعتمدار و سیدکاظم سیدباقری از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس مفهوم بنیادین عدالت به مثابه دغدغه خاموشی ناپذیر در تاریخ اندیشهورزرئیس دیوان عدالت اداری در گفتوگو با فارس: کارشکنیها در پرونده علاءالدین روی ما تأثیری نمیگذارد/منتظر رأی تج
رئیس دیوان عدالت اداری در گفتوگو با فارس کارشکنیها در پرونده علاءالدین روی ما تأثیری نمیگذارد منتظر رأی تجدید نظر هستیمرئیس دیوان عدالت اداری گفت پرونده علاءالدین در مرحله تجدید نظر است و کارشکنیها در این زمینه روی ما اثر ندارد حجتالاسلام محمدجعفر منتظری در گفتو- عدالت خواهی و مبارزه با تبعیض، از ویژگی های بارز حکومت علوی هستند
امام جمعه خوی عدالت خواهی و مبارزه با تبعیض از ویژگی های بارز حکومت علوی هستند ارومیه - ایرنا - امام جمعه خوی گفت عدالت خواهی و مبارزه با تبعیض از ویژگی های بارز حکومت علوی به شمار می روند حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری در خطبه های نمازجمعه این هفته خوی افزود حکومت امام علیسپاه همواره خود را فرزند معنوی و دینی روحانیت و اسلام بداند
آیت الله جوادی آملی سپاه همواره خود را فرزند معنوی و دینی روحانیت و اسلام بداند شناسهٔ خبر 2530328 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۴ دین و اندیشه > سایر آیت الله جوادی آملی گفت اگر سپاه همواره خود را فرزند معنوی و دینی روحانیت و اسلام بداند هم خود را حفظ خواهد کرد و هم محافظ اسلبرگزاری آئین نمادین هفته سلامت در آموزشگاه نجمه دلیجان
برگزاری آئین نمادین هفته سلامت در آموزشگاه نجمه دلیجان خبرگزاری پانا آئین نمادین هفته سلامت با حضور جمعی از مسئولین ادارات و نهادهای شهرستان کارشناسان شبکه بهداشت و درمان دانش آموزان و کارکنان آموزشگاه نجمه دلیجان برگزار شد ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ ارديبهشت ساعت 11 39 به گزارش خبرنگاربررسی دین پژوهی تطبیقی در شماره جدید ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت
بررسی دین پژوهی تطبیقی در شماره جدید ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت شناسهٔ خبر 2536470 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۹ دین و اندیشه > سایر شماره صد و هشتم ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت در فروردینماه سال جاری با موضوع محوری دینپژوهی تطبیقی ۲ منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر دفتر اتحقق عدالت آموزشی از مسیر آموزش از راه دور میسر است
مدیر آموزش از راه دور تحقق عدالت آموزشی از مسیر آموزش از راه دور میسر است خبرگزاری پانا مدیر آموزش از راه دور سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکتهای مردمی گفت تحقق عدالت آموزشی از مسیر آموزش از راه دور میسر است زیرا برای خدمت رسانی به افرادی است که امکان حضوری برای بهره بری از خدمدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان خبر داد کشف 570 هزار نخ سیگار قاچاق در زنجان
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان خبر دادکشف 570 هزار نخ سیگار قاچاق در زنجانمدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان از کشف 570 هزار نخ سیگار قاچاق در زنجان خبر داد مرتضی ممیزی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد طی روزهای گذشته چند محموله قاچاق در استان زنجان کش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها