محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852659363
تحلیل همدلانه و فراتر از نقد یا تأیید؛ حلقه مفقوده مطالعات دین
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی به بهانه همایش ملی مطالعات اجتماعی دین؛
تحلیل همدلانه و فراتر از نقد یا تأیید؛ حلقه مفقوده مطالعات دین
شناسهٔ خبر: 2538775 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
مطالعات اجتماعی دین به دنبال فهم مکانیسم ها و فرآیندهای برساخت اجتماعی دین و تجلی تاریخی دین در جامعه و فرهنگ مردم است. به گزارش خبرگزاری مهر، همایش مطالعات اجتماعی دین در این روزها با همکاری انجمن جامعه شناسی و نهادی دیگر در وزارت علوم و دانشکده علوم اجتماعی در حال برگزاری است. به همین بهانه جبار رحمانی دانش آموخته مردم شناسی، یادداشتی تحت عنوان «به بهانه همایش ملی مطالعات اجتماعی دین» که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم؛مطالعات اجتماعی دین یکی از چالش برانگیزترین حوزه های مطالعاتی در علوم اجتماعی ایران است. این نوع مطالعات را می توان در رشته هایی مانند جامعه شناسی، انسان شناسی، تاریخ، ارتباطات و مطالعات فرهنگی دنبال کرد، وجه مشترک همه این رویکردهای علمی به دین، تفسیر و تبیین امر دینی به مثابه امر اجتماعی و با ارجاع بدان است. مطالعات اجتماعی دین به دنبال فهم مکانیسم ها و فرآیندهای برساخت اجتماعی دین و تجلی تاریخی دین در جامعه و فرهنگ مردم است.در جامعه ایران نهاد دین به واسطه رابطه ای که با سایرنهادها، به ویژه نهاد قدرت دارد، یکی از قلمروهای دشوار و گاه ممنوعه برای مطالعات اجتماعی دین بوده است. عموماً سنت مطالعات دین در ایران ذیل گفتمان روشنفکری و در فضایی انتزاعی و با هدف نقد فلسفی و گاه جامعه شناختی دین شکل گرفته، لذا پروبلماتیک محوری آن مطالعات نظری و تاریخی درباب نسبت دین و مدرنیته و موضوع سکولاریسم بوده و هست. به دلیل این رویکردهای انتقادی و گاه سلبی گفتمان سنتی مطالعات علمی دین در ایران، همیشه شاهد نوعی تضاد و تقابل میان گفتمان دین و دینداران با گفتمان مطالعات اجتماعی و فرهنگی دین بوده ایم.مسأله مطالعات دین در دوره بعد از انقلاب هرچه بیشتر به حاشیه رانده شد و صرفاً توانست روزنه هایی برای بقا در گفتمان روشنفکری پیدا کند. آنچه در این میان به شدت مغفول واقع شد، مطالعات میدانی و تجربی دین در فضای روزمره و گفتمان های فرهنگی روز بود. پرداختن به دین عموماً ذیل دو طیف قرار می گرفت، اصحاب علوم اجتماعی که به دنبال نقدهای بنیادین دین بودند و اصحاب دیندار علوم اجتماعی به دنبال توجیه دین از طریق علوم اجتماعی بودند. در هر دوی این دو دسته نتیجه از قبل مشخص بود: یکی نقد می کرد و دیگری تأیید. در این میان حلقه مفقوده بررسی و تحلیل همدلانه دین از منظر فرهنگی و اجتماعی بود، بی آنکه از قبل مسیر نهایی نتایج در نقد یا تأیید دین مشخص باشد.در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شمسی مطالعات اجتماعی دین، وضعیت دشواری داشت و فارغ از گفتمان های روشنفکری و انتقادی، پرداختن به دین موضوعی جذاب و پرطرفدار نبود. نگاهی مبهم و طردکننده نسبت به دانشجویان علوم اجتماعی علاقه مند به مطالعه دین وجود داشت. آنها یا متهم به طرفداری از دین بودند یا متهم به نفی دین. در همان سالها به تدریج جریانی از دانشجویان علوم اجتماعی شکل گرفت که به دنبال مطالعات کیفی و میدانی دین در تجلی های عینی و تاریخی آن بودند. دین آنگونه که در عمل وجود داشت، دین مشاهده شده و تجربه شده، مسأله اصلی و محوری این مطالعات بود.یکی از مهمترین کسانی که این نوع مطالعات را شروع کرد، دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی دانشگاه تهران در اوایل دهه هشتاد شمسی، جناب آقای محسن حسام مظاهری بود که می توان گفت یکی از بهترین و کیفی ترین مطالعات میدانی در حیطه دین را انجام داد. تجربه زیسته و مطالعات میدانی او مبنایی برای تولید مجموعه ای از کتابها و پژوهش ها در حیطه دین و جامعه بود که مهمترین آنها کتاب رسانه شیعه بود. کتاب محسن حسام مظاهری شاید از معدود آثاری بود که در آن سالها در حیطه دین، بی دغدغه روشنفکرانه و بی دغدغه دینداران متعصب نوشته شد. همزمان با او کارهای دیگری نیز انجام می گرفت. اما هنوز مطالعات میدانی و کیفی دین در حاشیه قرار داشت. تنها تغییری که از نیمه دهه هشتاد شمسی رخ داد، رشد مطالعات پیمایشی دین بود که معمولاً نسبت متغیر دین را با متغیرهای اجتماعی دیگری بررسی میکرد.به تدریج مطالعه اجتماعی دین جاذبه بیشتری پیدا کرد و استادان بیشتری در دانشکده های علوم اجتماعی مدعی تخصص دین بودند. اما همچنان رگه های رویکرد روشنفکری اهمیتی خاص داشت، به گونه ای که گاهی نمی توان میان رویکرد روشنفکرانه و رویکردهای جامعه شناختی تمایز قائل شد. منظورم از رویکرد روشنفکرانه گونه ای از مطالعه است که به دنبال نقد مدرن و عقلانی دین است که معمولاً از مفاهیم و مقولات جامعه شناختی به ویژه در سنت مارکسیستی آن مانند ایدئولوژی استفاده می کند. به همین دلیل هم این سنت خودش در عمل یک کار دینی بود، زیرا بیش از آنکه به دنبال نقد دین باشد، به دنبال تغییر دین و رواج روایتی مدرن از دین بود. در مقابلش، می توان رویکرد جامعه شناختی و انسان شناختی و مطالعات فرهنگی را قرار داد که از پیش به دنبال نقد و نفی دین نبوده، بلکه به دنبال فهم همدلانه دین، آنگونه که در جامعه هست و کارکردهای مثبت و منفی خودش را دارد، بود. در این رویکرد دوم، دین تاریخی، آنگونه که هست و دیده می شود اهمیت دارد، نه آنکه محقق به دنبال دین آرمانی باشد.به نظر می رسد هنوز هم دراساتید علوم اجتماعی دین این دو سطح روشنفکرانه و علوم اجتماعی، به دشواری قابل تمیز باشد. رواج پایان نامه هایی با موضوع دین در دانشکده های علوم اجتماعی، نوید شرایطی را می دهد که در آن مطالعات اجتماعی دین توسعه یافته و به تدریج سنت خاص خودش را شکل می دهد.همایش مطالعات اجتماعی دین که به همت برخی از دانشجویان فارغ التحصیل علوم اجتماعی برگزار شده، از سوی کسانی ساماندهی و اجرا شده که در حیطه دین کار کرده اند، و به تعبیری دقیق تر می توان آنها را نسلی جدید در متخصصان رویکرد علوم اجتماعی به دین دانست. این همایش نمای گویا از این سنت نوظهور در مطالعات اجتماعی دین است. آمارهایی که از پایان نامه های دانشجویی درحیطه دین ارائه شده (هرچند گویای همه پایان نامه ها در کشور ما نیست)، به خوبی نشان می دهد از سال ۱۳۹۰ به این سو ما شاهد رشد فزاینده ای در پایان نامه ها هستیم. در مجموع ۷۵ پایان نامه به این همایش ارائه شده که ۶۲ مورد آن در خلاصه پایان نامه ها منتشر شده اند. نگاهی به عناوین پایان نامه نشان میدهد که مطالعات میدانی و کیفی دین در تجلی عینی و روزمره آن جایگاهی خاص یافته است و نوعی چرخش پارادایمی از مطالعات سطوح نخبگان دینی (متون مقدس، علما و روشنفکران دینی) به سمت مطالعات میدانی رخ داده و یا حداقل شاهد هم ارز قرار دادن مطالعات میدانی با مطالعات نخبگان و متون مقدس دینی هستیم.محوریت یافتن تجربه زیسته دینی و حتی تجربه زیسته بی دینی در مطالعات اجتماعی دین در ایران نوید تحولی کیفی در این عرصه است. این تحول را می توان در ریشه های فکری و معرفت شناختی نسل آینده متخصصان اجتماعی دین دانست. نسل پیشین از گفتمان روشنفکری و جامعه شناسی انتقادی وارد مطالعه دین می شدند، در حالیکه نسل جدید و نسل آینده متخصصان اجتماعی دین از مطالعات میدانی و کیفی و همچنین از رویکردهای همدلانه و تفسیری وارد مطالعات دین می شوند. نقد آنان نیز قبل از هرچیز مبتنی است بر درک و تجربه زیسته عرصه دینی مورد مطالعه. در شرایط قبلی گفتمان مطالعات اجتماعی از دو ناحیه ضربه پذیر بود: غلبه رویکرد انتقادی روشنفکرانه در محققان آن از یکسو و تمایل به سرکوب این نوع مطالعات از جانب برخی متولیان قدرت از سوی دیگر. اما این موج جدید مطالعات اجتماعی دین این دو آسیب پذیری را ندارد.بیشتر نسل جدید محققان اجتماعی و فرهنگی دین کارشان نه تنها مبتنی بر تجربه زیسته از فضای دینی است، بلکه خود محققان را میتوان دیندار به شمار آورد. در این نسل مطالعه اجتماعی دین لزوماً در تناقض با دیندار بودن نیست. دینداران آموخته اند که دین تاریخی را بصورت علمی مطالعه کنند و در عین حال در فضای دینداری خودشان باشند. لذا دیگر نمی توان انگ کفر و الحاد به آنها زد. بچه مسلمان ها و بچه هیأتی ها دیروز، به محققان امروز دین تبدیل شده اند. آنچه که این موقعیت دوگانه زیست فرهنگی را به یک سرمایه برای غنای بیشتر مطالعات اجتماعی دین تبدیل می کند، ریشه آنها هم در فضای علمی است و هم در فضای دینی. لذا دیگر علم اجتماعی دین در انحصار سکولارها نیست و دین نیز در انحصار متعصبان نیست.به هرحال توسعه کمی و کیفی این نسل جدید محققان، طلایه های سنت مطالعاتی است که ضرورتی بزرگ برای جامعه امروز ما هست. شناخت دین یکی از شاه کلیدهای اصلی شناخت جامعه ایرانی است. هرچند هنوز تیغ تیز سرکوب از جانب منتقدان این نسل جدید (با اتهاماتی مانند غیر علمی بودن یا ضد دین بودن) پابرجاست، اما این همایش بیانگر شرایط امیدوارکننده ای برای علاقه مندان به این حوزه است. و امیدوارم شاهد همایش های تخصصی بیشتری باشیم.نویسنده: جبار رحمانی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
همایش «مطالعات اجتماعی اسلام / دین در ایران»برگزار میشود
همایش مطالعات اجتماعی اسلام دین در ایران برگزار میشود شناسهٔ خبر 2538085 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همایش مطالعات اجتماعی اسلام دین در ایران به همت گروه جامعه شناسی دین انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنهمایش «مطالعات اجتماعی اسلام / دین در ایران»برگزار می شود
همایش مطالعات اجتماعی اسلام دین در ایران برگزار می شود شناسهٔ خبر 2528088 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همایش مطالعات اجتماعی اسلام دین در ایران به همت گروه جامعه شناسی دین انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهمحکومیت مسئول دینپژوهی فرقه ضاله «حلقه» |اخبار ایران و جهان
محکومیت مسئول دینپژوهی فرقه ضاله حلقه مسئول کمیته دینپژوهی فرقه ضاله حلقه به اتهام توهین به مقدسات و ترویج تفکرات انحرافی از طریق برگزاری کلاسهای غیرقانونی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد کد خبر ۴۹۱۳۴۱ تاریخ انتشار ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۵ - 14 April 2015 مسئول کمیته دینپژدین پیکره ای متناسب و همگون از اعتقادات، اخلاقیات و احکام است
قاسم کاکایی دین پیکره ای متناسب و همگون از اعتقادات اخلاقیات و احکام است شناسهٔ خبر 2527088 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشمندان دین پیکره ای متناسب و همگون از اعتقادات اخلاقیات و احکام است بنابراین اگر ما حق هرکدام از این اندامها را ادا نکنیم ناقص خمدیر عامل بانک مرکزی: بانکها ۸۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکارند/سود بانکی دستوری تعیین نشود/تقاضای ن
مدیر عامل بانک مرکزی بانکها ۸۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکارند سود بانکی دستوری تعیین نشود تقاضای نقدینگی و پول در بازار خیلی بالاستمدیر عامل بانک ملی با بیان این که بانکها ۸۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکارند گفت تقاضای نقدینگی و پول در بازار خیلی بالا است بنقدینگی چالش اصلی صنایع/ تعطیلی بیشتر واحدهای نساجی تا پایان فروردین
رییس انجمن نساجی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد نقدینگی چالش اصلی صنایع تعطیلی بیشتر واحدهای نساجی تا پایان فروردین رییس انجمن نساجی گفت بسیاری از واحدهای نساجی که به دلیل کمبود نقدینگی و نبود بازار تعطیل شده بودند تا پایان فروردین تعطیل خواهند ماند محمد مروج حسینی در گبررسی دین پژوهی تطبیقی در شماره جدید ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت
بررسی دین پژوهی تطبیقی در شماره جدید ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت شناسهٔ خبر 2536470 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۹ دین و اندیشه > سایر شماره صد و هشتم ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت در فروردینماه سال جاری با موضوع محوری دینپژوهی تطبیقی ۲ منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر دفتر ادین اسلام مختص گروه و فرقه خاصی نیست
شیخ الازهر دین اسلام مختص گروه و فرقه خاصی نیست دین مبین اسلام نخستین دینی است که انسانها را بر اساس ارزشهای شهروندی جهانی پرورش داد به گزارش سرویس دینی جام نیوز عباس شومان معاون الازهر دیروز 25 فروردینماه ضمن سخنانی به نمایندگی از احمد الطیب شیخ الازهر در همایشرونق بازار فولاد پیش از تحریم، به سیاستهای دولت بستگی دارد/ بازگشایی گره نقدینگی در هالهای از ابهام
عضو انجمن فولاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران رونق بازار فولاد پیش از تحریم به سیاستهای دولت بستگی دارد بازگشایی گره نقدینگی در هالهای از ابهام عضو انجمن فولاد با بیان تا شش ماه آینده حوزه فولاد رویه سال گذشته را خواهد داشت گفت در صورت لغو تحریمها بازار کمی تکان میخورد ولی15 تا 20 درصد از نقدینگی کشور نزد موسسات مالی غیرمجاز
درنشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی عنوان شد 15 تا 20 درصد از نقدینگی کشور نزد موسسات مالی غیرمجاز رئیس کل بانک مرکزی گفت هم اکنون 15 تا 20 درصد از نقدینگی کشور نزد موسسات مالی غیرمجاز تجمیع شده است به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بآیتالله تسخیری: افراطگرایی محصول دین نیست
نقش مؤمنان برای مقابله با افراطگرايی ۳ آیتالله تسخیری افراطگرایی محصول دین نیست شناسهٔ خبر 2534328 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در نشست گفتگوی دینی با اندیشمندان مدرسه عالی دینی هارتفورد گفتورود موج دوم نقدینگی به بازار سرمایه
ایلنا مدیرعامل کارگزاری کالا سپهر گفت کسب سود سهامداران به واسطه اثرات ناشی از رفع تحریم ها و مثبت شدن بازار موجب ورود موج دوم از نقدینگی تازه به بازار سرمایه می شود که با این اتفاق می توان شرایط سودآورتری را برای بازار سرمایه متصور بود به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع ربرگزاری نشست علمی باحضور رئيس مركز مطالعات غربی دانشگاه ملی مالزی
برگزاری نشست علمی باحضور رئيس مركز مطالعات غربی دانشگاه ملی مالزی شناسهٔ خبر 2527738 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی با عنوان Nation and Narration Voices from New Literature in English با حضور رئيس مركز مطالعات غربی دانشگاه ملی مالزی در پژصنعت فولاد در گیر و دار تصمیمات مقطعی/ بازگشایی گره نقدینگی در هالهای از ابهام
عضو انجمن فولاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد صنعت فولاد در گیر و دار تصمیمات مقطعی بازگشایی گره نقدینگی در هالهای از ابهام عضو انجمن فولاد با بیان تا شش ماه آینده حوزه فولاد رویه سال گذشته را خواهد داشت گفت در صورت لغو تحریمها بازار کمی تکان میخورد ولی باز هم این مسئورود موج دوم نقدينگي به بازار سرمايه
۲۱ فروردين ۱۳۹۴ ۱۰ ۶ق ظ ورود موج دوم نقدينگي به بازار سرمايه موج- يک کارشناس بازار سرمايه گفت کسب سود سهامداران به واسطه اثرات ناشي از رفع تحريم ها و مثبت شدن بازار موجب ورود موج دوم از نقدينگي تازه به بازار سرمايه مي شود که با اين اتفاق مي توان شرايط سودآورتري را براي بازار سبررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیث
بررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیثشروع جنگ در اسلام مشروط به شرایطی چون مقابله با تجاوزگری دفاع از مظلوم رفع فتنه فقدان راه حل مسالمتآمیز است که همگی از اصول مترقی اخلاقی اسلام خبر میدهد بخش دوم و پایانی 3 اخلاقی بودن جهاد ابتدایی دیدگاه سوم در این رابطه مشروع دمکاتب نوظهور، پیامآور مبارزه با دینباوری هستند
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۲ یک استاد دانشگاه امام صادق ع گفت آنچه ما میتوانیم بهعنوان عرفان اصیل اسلامی از آن یاد کنیم همان عرفانی است که در اندیشه و رفتار امام ره دیده میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان علیزاده در کارگاه آموزشی ویژه با-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها