تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816445102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درس عدالت از محضر امام علي (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
درس عدالت از محضر امام علي (ع)
درس عدالت از محضر امام علي (ع) بیانات مقام معظم رهبری در زندگي جمعي و حکومتي اميرالمؤمنين ، نقطه ي بارزتر از همه چيز « عدالت » است. همچنان که در عمل فردي اميرالمؤمنين نقطه ي بارز تقواست ، در عمل حکومتي و سياسي و شأن خلافت اميرالمؤمنين ، بارزترين نقطه ، عدالت است. اين براي ما که خود را پيرو اميرالمؤمنين مي دانيم ، نقطه ي بسيار با اهميت است. ملاحظه ي عدالت ، اجر نهادن به عدالت و عمل کردن به آنچه مقتضاي عدالت است ، وظيفه ي ماست و بايد شاخصه ي نظام اسلامي به حساب بيايد. همه چيز تحت الشعاع عدالت قرار مي گيرد ؛ اين منطق اميرالمؤمنين ( عليه الصلاه و السلام ) است. اگر به زندگي اميرالمؤمنين و حوادث دوران تقريباً پنج ساله ي حکومت آن حضرت نگاه کنيم ، مي بينيم عمده ي آنچه براي آن بزرگوار در اين مدت به عنوان مشکل پيش آمد ، ناشي از عدالت خواهي ايشان بود ؛ اين نشان مي دهد که مسأله ي عدالت چه قدر سخت است . عدالت خواهي و دنبال عدالت رفتن، به زبان آسان است؛ اما در عمل آن قدر با موانع گوناگون مواجه مي شود که دشوارترين کار هر حکومت و نظامي اين است که عدالت اقتصادي نيست؛ عدالت در همه ي امور و شؤون زندگي بسيار دشوار است؛ اين همان چيزي است که اميرالمؤمنين با آن قدرت ملکوتي و شأن الهي، آن را وجهه ي همت خود قرار داد و دنبال کرد.لذا اميرالمؤمنين در اين عبارت معروف فرموده است: « والله لان ابيت علي حسک السّعدان مسهدا و اجرّ في الاغلال مصفّدا احبّ اليّ من أن القي الله و رسوله يوم القيامه ظالما لبعض العباد و تارکا لشييء من الحطام »؛ يعني از خلافت کنار آمدن که هيچ؛ اگر من را به غل و زنجيربکشند و روي خارهاي مغيلان هم با تن عريان بکشانند، حاضر نيستم حتي به يک نفر از بندگان خدا ظلم کنم به خاطر همين منطق، اميرالمؤمنين همه ي مشکلات دوران خلافت خود را لمس کرد و با آنها مواجه شد؛ چون عدالت او بود که آن دشمنها و دشمني ها را عليه او به وجود مي آورد. اميرالمؤمنين ايستادگي کرد و به خاطر مواجهه ي با مشکلات و حل آنها حاضر نشد از عدالت دست بردارد؛ اين شد درس.

پنج سال حکومت اميرالمؤمنين دوران بسيارکوتاهي در تاريخ اسلام است؛ اما آنچه به اين دوران کوتاه اهميت مي دهد، اين است که اميرالمؤمنين عملاٌ عدالت را نشان داد؛ مثل سرمشقي که بالاي صفحه مي نويسند و متعلم بايد مثل آن را در صفحه تکرار کند. اميرالمؤمنين اين سرمشق را نوشت که اگر به خاطر عدالت خواهي، اين همه مشکل براي حاکم اسلامي به وجود بيايد ـ که در طول نزديک به پنج سال نگذاشتند اميرالمؤمنين بدون دغدغه به اداره ي کشور و مسائل آن بينديشد؛ سه جنگ را با مشکلات و دنباله هاي گوناگون بر او تحميل کردند ـ بايد تسليم نشد. تسليم نشد، يعني چه؟ يعني از راه عدالت عقب نشيني نکرد؛ اين شد درس. امروز ما مدعي پيروي از اميرالمؤمنين ايم. البته علي بن ابي طالب مخصوص شيعه نيست؛ دنياي اسلام براي علي شأن و عظمت قائل است و او را امام خود مي داند.تفاوتي که وجود دارد، اين است که در مقام تطبيق با گفتار و کردار ديگران، ما هر فعل و ترک آن بزرگوار را به خاطر عصمتش براي خود حجت مي دانيم؛ اين خصوصيت شيعه است. بنابراين ما به عنوان شيعه بايد اين درس را به ياد داشته باشيم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نيست و هيچ يک از مصالح گوناگون ـ نه مصالح فردي و نه مصالح حکومت و کشور اسلامي ـ نمي تواند با عدالت معامله شود. اميرالمؤمنين به خاطر عدالت اين مشکلات را تحمل کرد و عقب نشيني نکرد. منبع:http://farsi.khamenei.ir
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن