تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816342087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام خميني ( ره ) و نظريه تشکيل حکومت اسلامي (3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امام خميني ( ره ) و نظريه تشکيل حکومت اسلامي (3)
امام خميني ( ره ) و نظريه تشکيل حکومت اسلامي (3) شروط رهبري در حکومت اسلامي يکي ديگر از مميزه هاي حکومت اسلامي با ساير رژيم ها و حکو مت ها شروطي است که رهبر ، رئيس و حاکم اسلامي از آن برخوردار است . همين شروط و ويژگي ها، وي را از تعدي ، استبداد و بي عدالتي باز مي دارد . اما هر گاه حاکم و رهبر اسلامي به ظلم و تجاوز دست بزند . خود به خود از حاکميت عزل و جاي آن را فرد شايسته اي پر مي کند . به طور کلي ، شروط رهبري در حکومت اسلامي عبارت است از : 1- شروط دو گانه ي رهبر اسلامي ؛ علم به قوانين اسلام و کمال اعتقادي و اخلاقي :« شرايطي که براي زمامدار ضروري است ، مستقيماً ناشي از طبيعت طرز حکومت اسلامي است . پس از شرايط عامه مثل عقل و تدبير، دو شرط اساسي وجود دارد که عبارتند از : .... 1- چون حکومت اسلام ، حکومت قانون است براي زمامدار علم به قوانين [اسلام] لازم مي باشد ، چنان که در روايت آمده است . نه فقط براي زمامدار ، بلکه براي همه ي افراد هر شغل يا وظيفه و مقامي داشته باشند ، چنين علمي ضرورت دارد ... 2- زمامدار بايستي از کمال اعتقادي و اخلاقي برخوردار وعادل باشد و دامنش به معاصي آلوده نباشد ... زمامدار اگر عادل نباشد در دادن حقوق مسلمانان ، اخذ ماليات ها و صرف صحيح آن و اجراي قانون جزا، عادلانه رفتار نخواهد کرد . »(15) 2- قدرت تشخيص مصلحت : « در حکومت اسلامي ، هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مي کند که نظرات اجتهادي - فقهي در زمينه هاي مختلف - و لو مخالف با يکديگر - آزادانه عرضه شود و کسي توان و حق جلوگيري از آن را ندارد . ولي مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که بر اساس آن ، نظام اسلامي بتواند به نفع مسلمانان برنامه ريزي کند که وحدت رويه و عمل ضروري است و همين جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافي نمي باشد ، بلکه يک فرد اگر اعلم درعلوم معهود حوزه ها هم باشد ولي نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور کلي ، در زمينه ي اجتماعي و سياسي ، فاقد بينش صحيح و قدرت تصميم گيري باشد ، اين فرد در مسائل اجتماعي و حکومتي مجتهد نيست و نمي تواند زمام امور جامعه را به دست گيرد . »(16) 3- کفايت اجتهاد و عدم ضرورت مرجعيت : « ما که نمي توانيم نظام اسلاميمان را بدون سرپرست رها کنيم . بايد فردي را انتخاب کنيم که از حيثيت اسلاميمان در جهان سياست و نيرنگ دفاع کند . من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط مرجعيت لازم نيست ؛ مجتهد عادل مورد تأييد خبرگان محترم سراسر کشور کفايت مي کند . اگر مردم به خبرگان رأي دادند تا مجتهد عادلي را براي رهبري حکومتشان تعيين کنند ، وقتي آن ها هم فردي را تعيين کردند تا رهبري را به عهده بگيرد ،قهري او مورد قبول مردم است . در اين صورت ، او ولي منتخب مردم مي شود و حکمش نافذ است . »(17) 4- مردمي بودن : « حاکم اسلامي مثل حاکم هاي ديگر از قبيل سلاطين يا رؤساي جمهوري نيست . حاکم اسلامي حاکمي است که در بين مردم ، در همان مسجد کوچک مدينه مي آمد و به حرف هاي مردم گوش مي کرد و آن هايي که مقدرات مملکت دستشان بود مثل ساير طبقات مردم درمسجد اجتماع مي کردند و اجتماعشان به صورتي بود که کسي که ازخارج مي آمد نمي فهميد که کي رئيس است و کي صاحب منصب است و چه کساني مردم عادي هستند ؛ لباس ، همان لباس مردم ؛ معاشرت ، همان معاشرت مردم و براي اجراي عدالت طوري بود که اگر چنانچه يک نفر از پايين ترين افراد ملت بر شخص اول مملکت ادعايي داشت و پيش قاضي مي رفت ، قاضي شخص اول مملکت را احضار مي کرد و او هم حاضر مي شد . »(18) پی نوشت ها :15- ولايت فقيه « حکومت اسلامي » ، امام خميني ( ره ) ، ص 58 - 61 .16 - صحيفه نور ، امام خميني ( ره ) ، ج 21 ، ص 129 .17- همان ، ص 129 .18-صحيفه ي نور ، امام خميني ( ره ) ، ج 3 ، ص 84 .منبع: برگرفته از کتاب انديشه هاي سياسي مسلمانان
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن