محبوبترینها
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854483239
ابن عقده و مقام او در حديث (1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ابن عقده و مقام او در حديث (1) نويسنده: عبدالمهدى جلالى نام او ، ابوالعباس احمدبن محمد كوفى (ابن سعيدبن عبدالرحمن بن ابراهيم بن زيادبن عبداللّه بن عجلان) است كه به ابن عقده نامبردار گشته است.1 جدّ چهارمش (زياد) را باعبد الواحدبن عيسى بن موسى هاشمى، رابطه «ولاى عتق» پيوند مى داد و جدّ ششم او (عجلان) ، مولاى عبدالرحمان بن سعيد بن قيس همدانى بود. ابن عقده به سال 249هـ در كوفه ولادت يافت.2 وفات او را سيره نگاران و صاحبان تراجم و تاريخ، از جمله شيخ طوسى در كتاب الفهرست، در 333هـ دانسته اند؛ با وجود اين، شيخ در رجال خود، سال 332هـ را آورده است.3 ذهبى براى تاريخ ولادت ابن عقده سال 241هـ، يعنى هشت سال جلوتر از تاريخ مشهور (249هـ) را ذكر كرده است كه نبايد درست باشد.4 خطيب بغدادى ، شبانگاه نيمه محرم 249هـ را زمان ولادت او نقل كرده و هفتم ذى القعده 333هـ را زمان درگذشت وى شناسانده است.5پدر ابن عقده ، محمدبن سعيد ، ملقّب به عقده و در علم نحو زبردست بود و اصلا به سبب آگاهى از پيچيدگى هاى دو علم تصريف و نحو ، چنين لقبى يافت. چراكه در مسائل بغرنج صرف و نحو، صاحبنظر بود و درباره پيچيدگى ها و گرهها (عقده ها)ى آن دو علم ، سخنان راهگشا مى گفت. او در كوفه به استنساخ و فروش كتاب اشتغال داشت و علاوه بر آن ، قرآن و ادبيات هم تدريس مى كرد. عقده را عالمى عامل و نحوى يى صالح دانسته اند.6 ابن نجّار، او را زيدى مذهب، زاهد و عابد و ورّاقى7 خوش خط معرفى كرده است.8مذهب ابن عقدهشيخ طوسى او را زيدى جارودى دانسته و معتقد است بر همين مذهب، درگذشته است.9نجاشى نيز در فهرست (رجال) خود ، وى را زيدى جارودى معرفى كرده است.10 خطيب بغدادى از مذهب ابن عقده سخنى نگفته و صرفا درباره پدرش (عقده) زيدى بودن وى را مطرح كرده است.11علامه شوشترى درباره مذهب ابن عقده چندين احتمال داده است؛ او سكوت خطيب درباره مذهب ابن عقده را چنين تفسير كرده است:«از سكوت خطيب بغدادى درباره مذهب ابن عقده ، برمى آيد كه وى (ابن عقده) عامّى مذهب بوده است و مؤيّد اين حرف، آن كه خطيب به نقل از ابن عقده سه روايت آورده كه در آنها از على(علیه السّلام) و خلفاى پيش از او تمجيد و تجليل شده است».12احتمال دومى كه درباره مذهب ابن عقده مى رود ، زيدى بودن اوست ؛ علامه شوشترى دراين باره مى نويسد:«در عين حال ، زيدى بودن ابن عقده نيز محتمل و ممكن است؛ منتها زيدى مذهبى كه از اهل سنّت روايت مى كرده، همچنانكه از شيعه اماميه روايت مى كرده است».احتمال سوم، امامى مذهب بودن ابن عقده است كه علاّمه شوشترى پس از ذكر دو روايت ابن عقده از امام صادق(علیه السّلام) ، به ميان افكنده است. درواقع شايد بتوان از اين دو روايت، توجّه ارادتمندانه و اهميتى را كه ابن عقده براى نظر امام صادق(علیه السّلام) قائل بوده است، استنباط كرد ولى به دست آوردن «امامى مذهب بودن» ابن عقده، به صرف نقل اين دو روايت، مشكل است.آن دو روايت، بدين قرارند:1) «عن أبى الصباح ، قال: دخلت على أبى عبداللّه ـ عليه السلام ـ فقال لى: ماوراءك ؟ فقلت: سرور من عمّك زيد خرج يزعم أنّه … قائم هذه الأمّة وأنّه إبن خيرة الإمام! فقال: كذب ليس هو كما قال، إن خرج قتل».ابوالصباح روايت كرده كه بر امام صادق(علیه السّلام) واردشدم. به من فرمود: «چه خبر؟» گفتم: «از عمويت زيد، خبر مسرّت بخشى دارم ؛ قيام كرده و مدّعى گشته كه قائم اين امّت و فرزند (برگزيده) بهترين امام است». امام صادق(علیه السّلام) فرمود: «چنين كه مى گويد نيست؛ او دروغ مى گويد و اگر قيام كند، كشته خواهد شد».2) «خرج حفص مع زيد وظهر من الصادق ـ عليه السّلام ـ تصويبه لذلك».به همراه زيد، حفص قيام كرد و امام صادق (علیه السّلام) آن را تصويب نمود.مضمون اين دو روايت، از دو جنبه متفاوت، ديدگاه و نظر امام صادق(علیه السّلام) را نسبت به زيد و قيام و ياران او مى رساند و مى نماياند. علامه شوشترى پس از نقل روايتها مى نويسد:«فمثله ـ كما ترى ـ يوجب اماميّته وينافى زيديّته».چنين كسى ـ همانگونه كه مى بينى ـ ضرورتا امامى است و (نقل چنين رواياتى) با زيدى بودن او منافات دارد.سپس علامه شوشترى در جارودى بودن ابن عقده نيز ترديد مى كند و از شهرستانى نقل مى كند كه: «جارودى شخصى است كه عقيده دارد پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ، على(علیه السّلام) را نه به اسم بلكه به وصف معيّن كرده است. امام پس از پيامبر، على است، ولى مردم قصور ورزيدند و كوشش نكردند وصف را بشناسند و موصوف را بجويند»13؛ درحالى كه ابن عقده در ميان آثار خود، «كتاب الولاية ومن روى غديرخم» را دارد كه در كتاب «الطرائف»، به نقل از آن، اسامى راويان حديث غدير از ميان صحابه، ذكر شده است.14درواقع، مؤلف قاموس الرجال مى خواهد نتيجه بگيرد كه نوشتن كتابى در موضوع ولايت و بيان و شناساندن راويان ماجراى غديرخم، با مبانى فكرى جاروديان (كه تعيين على (علیه السّلام) به امامت را از سوى پيامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و به اسم و رسم قبول ندارند)، منافات دارد و چنين كسى نمى تواند جارودى مذهب باشد.مقام ابن عقده در حديثابن عقده در دانش عظيم و دامن گستر حديث ـ سندا و متنا ـ داراى مقامى بس والا و ارجمند است. آغاز و فرجام كوشش پيگير و خجسته او در اين عرصه، با دوران غيبت صغرى مقارن است. آغاز جستجوى او در كار حديث را به سال دويست و شصت و اندى دانسته اند كه با توجّه به زمان ولادتش (249هـ) بايد گفت از پايان دوران كودكى و با آغاز نوجوانى به اين كار اشتغال ورزيده است. او از بسيارى كسان در بغداد، كوفه و…، آن قدر حديث نگاشته كه به شمار و وصف درنيايد.15خطيب بغدادى در اين باره مى نويسد:«ابن عقده، حافظ16 و عالم و ـ در نقل و بازگويى روايات ـ فراوان گو بوده است. او تراجم، ابواب و مشيخه را گردآورى كرد؛ بسيار روايت نمود و حديثش انتشار يافت. حافظان و بزرگان حديث، روايتگران روايات اويند».17ابن نجّار گفته است: «ابن عقده در زمان ما، حافظترين شخص در حديث است.18محمدبن على مقرى درباره محمدبن عبدالله بن احمد نيشابورى خبرداده كه وى اظهارداشت كه از ابوعلى حافظ شنيده است: «در حديث كوفيان، كسى را از ابن عقده حافظتر نديده ام».19دارقطنى مى گفت:«كوفيان اتفاق نظر دارند كه از زمان عبدالله بن مسعود تا دوران ابوالعباس ابن عقده، حافظتر از او ديده نشده است».20ابوالطيب احمدبن حسن بن هرثمه اظهار داشته است: «در محضر ابوالعباس ابن عقده كوفى محدّث نشسته بوديم و از او حديث مى شنيديم و مى نوشتيم. مردى هاشمى پهلوى ابن عقده نشسته بود. سخن از حافظان حديث به ميان آمد؛ ابن عقده گفت: من درباره سيصدهزار حديث از احاديث اهل بيت اين مرد ـ و با دست خود به بدن مرد هاشمى زد ـ غير از احاديث ديگر ، سخن مى گويم و پاسخگو هستم»؛ ابوالحسن على بن عمر نيز بيان داشته كه: «من خود ، اين مطلب را از ابن عقده شنيده ام». ابوبكربن ابى دارم حافظ نيز، حفظ اين مقدار حديث را به ابن عقده نسبت داده است.21 از خود ابن عقده در اين باره چنين روايت شده است: «به طور منظّم و سازمان يافته، دويست وپنجاه هزار حديث را با اسانيد و متون در خاطر دارم و پيرامون اسانيد، پاره اى متون، مراسيل22 و مقاطيع23 ششصدهزار حديث ، حرف براى گفتن دارم و مذاكره و بحث و بررسى مى كنم».24روايات متعدّد و متفاوت موجود در خصوص كميّت احاديث منسوب به ابن عقده را مى توان ناظر به ادوار زندگى پرثمر او و بيانگر اين امر دانست كه ابن عقده در زندگى هشتاد و چندساله خود (333ـ249هـ.)، در راه پرزحمت پرباركردن گنجينه روايى خود، بسيار پويا و زحمتكش بوده است.ذهبى درباره گستردگى پهنه حديث پژوهى او چنين مى نويسد:«دايره كار ابن عقده در حديث نسبت به متقدّمان و متأخران از او كه در كوفه در كار حديث جدّ و جهدى داشته اند، فراختر است».25در اين باره، ابن عقده خود داستانى شنيدنى دارد:برديجى وارد كوفه شد و لاف زد: از من حافظتر در امر حديث كيست؟ بدو گفتم: «در اين ميدان، بردى ندارى … به كتابفروشى مى رويم، هرچه كتاب و نوشته (پيرامون حديث) خواستى در قپان بگذار و بركش! آنگاه كتابها را عرضه كن و هريك از ما مطالب و مندرجات آن را بيان مى داريم؛ آن وقت معلوم مى شود كداميك از ما حافظتر است». چون چنين گفتم ، برديجى را ديدم كه مات و مبهوت بر جاى ماند و خشكش زد.26عبدالله فارسى، در اين باره مى گويد:چندين سال با برادرانم در كوفه مانديم و از ابن عقده ـ حديث شنيديم و ـ نوشتيم؛ چون عزم بازگشت كرديم، به قصد وداع، نزد او رفتيم. ابن عقده گفت: «به آنچه از من شنيديد اكتفا كرديد؟! من از كمترين شيخى كه از او استماع حديث كرده ام ، نزد خود، صدهزار حديث به يادگار دارم». به وى گفتم: «اى استاد! ما چهار برادريم و هر كداممان يكصدهزار حديث (در محضر تو) نگاشته ايم!».27ابن عقده در اسانيد احاديث نيز دستى تمام و احاطه اى كم نظير داشته است. خطيب بغدادى به ذكر سه ماجرا درباره ابن عقده پرداخته كه در هر سه، اطلاعات كامل و فراگير ابن عقده نسبت به سند و طرق احاديث، به خوبى نمايانده شده است.28مشايخ روايت ابن عقدهابن عقده در مسير دشوار جستجوى حديث، دست ارادت به استادان و مشايخ حديث فراوانى داده و در هر ديدار، كوشيده است گنجينه روايى خود را هرچه غنى تر و پربارتر سازد. البته بايد دانست كه او در پايان عمر، مجدّدا به بغداد بازگشت و در اين شهر ، به نقل و روايت احاديث، همّت ورزيد. در ميان مشايخ روايت او مى توان از اين كسان يادكرد:ابن كريب (محمدبن علاء بن كريب همدانى كوفى، از حافظان نامدار كوفه)29، محمدبن عبيدالله منادى ، على بن داود قنطرى، حسن بن مكرم ، يحيى بن أبى طالب ، احمدبن ابى خيثمه ، عبدالله بن روح مدائني و اسماعيل بن اسحاق قاضى (كه به گفته ابن جعابى، بار اوّل كه ابن عقده به بغداد سفركرده، از او حديث شنيده است).30قزوينى در «الإرشاد»، نام بيش از پانزده تن ديگر از مشايخ روايى ابن عقده را ذكر كرده است.31راويان ابن عقدهتعداد پرشمارى از روايتگران و پژوهندگان حديث، از ابن عقده روايت كرده اند؛ بزرگان و حافظانى نظير: ابوبكربن جعابى، عبدالله بن عدى جرجانى، ابوالقاسم طبرانى، محمدبن مظفر، ابوالحسن دارقطنى، ابوحفص بن شاهين، عبدالله بن موسى هاشمى، عمربن ابراهيم كتانى، ابوعبيداللّه مرزبانى و شمارى ديگر كه با نامبردگان در يك طبقه قرار داشته اند و راويانى كه در طبقات بعدى بوده اند.32 ابوعلى حافظ نيشابورى و ابواحمد كرابيسى كه هردو از حافظان بزرگند، از ديگر روايتگران روايات ابن عقده اند.33 مشايخ اجازه شيخ طوسى، پنج تن اند كه يكى از آنان «احمدبن محمدبن موسى» معروف به «ابن الصّلت»، از راويان حديث ابن عقده است و شيخ، كتب ابن عقده را توسط او روايت كرده است.34علماى عامّه و ابن عقدهدر ميان عالمان و رجاليان عامّه ، دو ديدگاه مثبت و منفى درباره ابن عقده وجود دارد. يكى از علّتهاى وجود ديدگاه منفى را بايد تفاوت مذهب و تعصّبات فكرى دانست.شمس الدين ذهبى درباره او مى نويسد:«ابن عقده، حافظ و علاّمه و يكى از استوانه هاى حديث، نادره دوران و صاحب مصنّفاتى ـ كه خالى از ضعف هم نيست ـ مى باشد».35ابوعبدالله نيشابورى گويد:به ابوعلى حافظ گفتم: «برخى از مردمان درباره ابن عقده، حرفهايى مى زنند». پرسيد: «در چه موردى؟» گفتم: «اين كه او در ذكر سخنان ضعيف و نامتناسب از اشخاص مجهول، بى نظير است!» ابوعلى حافظ اظهار داشت: «خودت را بيهوده با آن حرفها مشغول نكن! ابن عقده، امامى حافظ است؛ موقعيت او، منزلت و مكانت شخصى است كه از تابعان و اتباعشان سؤال و روايت مى كند (نه از اشخاص متفرقه و مجهول)». 36 با دقت و تأمل در روايت فوق، احتمال وجود و بروز انگيزه هاى غرض آلود ، همچون حسادت ، تنگ نظرى و انحصارطلبى ، در برخى منتقدان ابن عقده (كه نوعا از طايفه علما و محدّثان عامه مى باشند) را منتفى نمى دانيم. در مقابل ، اشخاصى چون دعلج بن احمدبن دعلج بن عبدالرحمان سجستانى معدّل ثقه را مى بينيم كه كتاب خود ، تحت عنوان «المسند» را براى ابن عقده مى فرستد تا در آن بنگرد ـ و نظر دهد ـ و در اجزاى كتاب، بين هردو برگ ، دينارى مى نهد.37ادامه دارد ....پي نوشت : 1. (درباره نام ابن عقده بنگريد به) تاريخ بغداد، احمدبن على خطيب بغدادى (392ـ463هـ)، دارالفكر، بيروت، بى تا: 5/14؛ سير أعلام النبلاء، شمس الدين محمد ذهبى، تحقيق ابراهيم الزيبق، چاپ هفتم، مؤسسةالرسالة، بيروت، 1410هـ: 15/340؛ قاموس الرجال، محمدتقى شوشترى، چاپ دوم، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1410هـ: 1/6022. تاريخ بغداد: 5/143. رجال الطوسى، ابوجعفر محمدبن حسن طوسى، تحقيق جواد قيّومى اصفهانى، چاپ اوّل، مؤسسة النشر الإسلامى، قم، 1415هـ: 4094. سير أعلام النبلاء: 15/41م5. تاريخ بغداد: 5/236. (برا ى مجموع مطالب بنگريد به) تاريخ بغداد: 5/15؛ الأنساب، عبدالكريم بن محمدبن منصور تميمى سمعانى (م562هـ)، تحقيق عبداللّه عمر البارودى، چاپ اول، دارالجنان، بيروت، 1408هـ ـ 1988م: 4/214؛ فرهنگ زندگى نامه ها، گروه مؤلفان، مركز نشر فرهنگى رجاء، تهران، 1369ش: 1/600؛ سير أعلام النبلاء: 15/340؛ تذكرةالحفّاظ، شمس الدين محمد ذهبى (م748هـ)، دار احياءالتراث العربى، بيروت، بى تا،: 3/8397. ورّاق: كاغذدار، كاغذفروش، كاغذساز. (فرهنگ لاروس عربى ـ فارسى: 2/2173)8. تاريخ بغداد: 5/159. الفهرست، محمدبن حسن طوسى، به كوشش محمود راميار، دانشگاه مشهد، 1351ش: 4210. فهرست اسماء مصنّفى الشيعة المشتهر برجال النجاشى، احمدبن على نجاشى، تحقيق سيدموسى شبيرى زنجانى، چاپ پنجم، مؤسسة النشر الإسلامى، قم، 1416هـ: 9411. تاريخ بغداد: 5/1512. قاموس الرجال: 1/60413. همان: 1/604ـ605، به نقل از «الملل والنحل»: 1/15714. همان: 60515. سير أعلام النبلاء: 15/34116. «حافظ» عنوان كسى است كه در معرفت حديث و اسماى رجال آن مهارت داشته باشد. آن كه هرچه حديث بشنود، حفظ و نقل كند … و آن كه در حدود 000/100 حديث بداند. (دايرةالمعارف فارسى، به سرپرستى غلامحسين مصاحب، انتشارات فرانكلين، تهران، 1345ش: 1/827، 835)17. تاريخ بغداد: 5/1418. همان: 1519. همان: 1620. همان.21. همان: 16ـ1722. جمع مرسل؛ مرسل، حديثى است كه شخصى كه خود، حديث را از پيغمبر يا امام نشنيده، بدون وساطت صحابى از معصوم نقل كند؛ به عبارت ديگر، مرسل حديثى است كه آخرين راوى آن، مذكور و معلوم نباشد. گاهى نيز مرسل بر حديثى اطلاق شده كه بيش از يك تن از سلسله سند آن حذف گرديده است. (درايةالحديث، كاظم مدير شانه چى، چاپ سوم، دفتر انتشارات اسلامى، قم، بى تا: 80)23. جمع مقطوع؛ مقطوع، حديثى است كه از تابعان نقل شود. بعضى قول صحابى را كه گويند: «كنّا نفعل كذا ونقول كذا … چنين مى كرديم و چنان مى گفتيم»، در شمار حديث مقطوع آورده اند. (درايةالحديث، ص82 ـ 83)24. تاريخ بغداد: 5/1725. سير أعلام النبلاء: 15/245ـ24626. تاريخ بغداد: 5/16 (ترجمه آزاد)27. همان: 16ـ1728. در اين باره بنگريد به: تاريخ بغداد، ج5، ص18ـ1929. دايرةالمعارف بستانى: 1/66130. تاريخ بغداد: 5/14، 18ـ1931. الإرشاد فى معرفة علماء الحديث، قزوينى (م446هـ)، دارالفكر، بيروت، بى تا: 370ـ37132. تاريخ بغداد: 5/1433. الإرشاد فى معرفة علماء الحديث، 18134. يادنامه شيخ طوسى، دانشگاه مشهد، 1354ش: 3/18535. سير اعلام النبلاء: 15/34136. تاريخ بغداد: 5/1937. وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ابن خلّكان، تحقيق دكتر احسان عباس، دار صادر، بيروت، بى تا: 1/271منبع: www.hadith.net/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]
صفحات پیشنهادی
ابن عقده و مقام او در حديث (1)
ابن عقده و مقام او در حديث (1) نويسنده: عبدالمهدى جلالى نام او ، ابوالعباس احمدبن محمد كوفى (ابن سعيدبن عبدالرحمن بن ابراهيم بن زيادبن عبداللّه بن عجلان) است كه به ابن ...
ابن عقده و مقام او در حديث (1) نويسنده: عبدالمهدى جلالى نام او ، ابوالعباس احمدبن محمد كوفى (ابن سعيدبن عبدالرحمن بن ابراهيم بن زيادبن عبداللّه بن عجلان) است كه به ابن ...
نقل به معنا در احادیث روایی (1)
... دين، و ديگرى حوزه صحّت متن منقول.در حوزه نخست (كه ويژه بررسى اطمينان به صدور حديث از پيش. ... ابن عقده و مقام او در حديث (2) · ابن عقده و مقام او در حديث (1) ...
... دين، و ديگرى حوزه صحّت متن منقول.در حوزه نخست (كه ويژه بررسى اطمينان به صدور حديث از پيش. ... ابن عقده و مقام او در حديث (2) · ابن عقده و مقام او در حديث (1) ...
زندگى ابن بطريق
احادیث و روایات: امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند. .... به مقام اجتهاد در مذهب اماميه رسيد, اخمص رازي15 بود.16 آن گاه كه ابن بطريق به جايگاه استادى رسيد, ... الحسن على بن ابى الغنائم المعمر بن محمد بن احمد بن عبداللّه الحسينى.21 روايت كنندگان از او 1 . ..... آيا تنگدستي مانع عقد ازدواج است؟
احادیث و روایات: امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند. .... به مقام اجتهاد در مذهب اماميه رسيد, اخمص رازي15 بود.16 آن گاه كه ابن بطريق به جايگاه استادى رسيد, ... الحسن على بن ابى الغنائم المعمر بن محمد بن احمد بن عبداللّه الحسينى.21 روايت كنندگان از او 1 . ..... آيا تنگدستي مانع عقد ازدواج است؟
بررسى احاديث آغاز وحى (1)
لذا هنگام نزول وحى , رسول خدا شك كرد كه شايد جنون بر او عارض شده يا اين كه شيطان ... كه آنچه در غار حِرا بر او نازل شده وحى است و با «بيّنه», آن را دريافت مى نمود و او در مقام دريافت ... ابن سعد در الطبقات الكبرى, با سه سند و سه متن, حديث را نقل مى كند. .... الف) عايشه در شش يا هفت سالگى به عقد پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درآمده بود و ...
لذا هنگام نزول وحى , رسول خدا شك كرد كه شايد جنون بر او عارض شده يا اين كه شيطان ... كه آنچه در غار حِرا بر او نازل شده وحى است و با «بيّنه», آن را دريافت مى نمود و او در مقام دريافت ... ابن سعد در الطبقات الكبرى, با سه سند و سه متن, حديث را نقل مى كند. .... الف) عايشه در شش يا هفت سالگى به عقد پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درآمده بود و ...
فضائل امام على عليه السلام در كلام خلفا
يعنى حفظ كنيد (حرمت) او را در ميان اهل بيتش ، پس اهل بيت آن حضرت را اذيت نكنيد. ... او را ديد گفت:هر كس خودش دارد كه بنگرد به كسى كه بزرگترين مردم است در مقام و منزلت ... الصديق يقول لعلى بن ابى طالب، عقدة (10) رسول الله ، صلى الله عليه و آله و سلم. ..... .1- ابن عساكر در شرح حال امام على عليه السلام از تاريخ دمشق،ج 2،ص 391،حديث ...
يعنى حفظ كنيد (حرمت) او را در ميان اهل بيتش ، پس اهل بيت آن حضرت را اذيت نكنيد. ... او را ديد گفت:هر كس خودش دارد كه بنگرد به كسى كه بزرگترين مردم است در مقام و منزلت ... الصديق يقول لعلى بن ابى طالب، عقدة (10) رسول الله ، صلى الله عليه و آله و سلم. ..... .1- ابن عساكر در شرح حال امام على عليه السلام از تاريخ دمشق،ج 2،ص 391،حديث ...
أحاديثى توهين آميز به مقام پيامبران الهى در مجامع روائى اهل سنّت
1- ابن سعد در طبقات از رسول خدا(ص) نقل مى كند كه از دوران آدم نطفه من از راه ازدواج ... مى گرفت باب مخصوص بدين عنوان ساخته است كه اگر از رسول خدااز آنچه به او در آن باره وحى .... در اين حديث مطالبى هست كه نه با مقام الوهيت سازش دارو نه مضمون اين حديث با مقام ... احاديث خواسته اند ننگ خانوادگى خورابدين صورت بر طرف سازند و اين عقده حقارت ...
1- ابن سعد در طبقات از رسول خدا(ص) نقل مى كند كه از دوران آدم نطفه من از راه ازدواج ... مى گرفت باب مخصوص بدين عنوان ساخته است كه اگر از رسول خدااز آنچه به او در آن باره وحى .... در اين حديث مطالبى هست كه نه با مقام الوهيت سازش دارو نه مضمون اين حديث با مقام ... احاديث خواسته اند ننگ خانوادگى خورابدين صورت بر طرف سازند و اين عقده حقارت ...
ازدواج مرد مسلمان با زن اهل كتاب(1)
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا .... جواز در عقد منقطع يا هنگام ضرورت و حرمت در غير اين دو صورت(14). ... (37) از عبارت ابن ادريس هم مي توان همين قول را برداشت كرد، البته عبارت او به نوعي ابهام دارد. .... «مات» اكتفا مي شد محتمل مي نمود كه اين آيه كه در مقام مذمت مخاطبان نازل شده است، تنها مرگ ...
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا .... جواز در عقد منقطع يا هنگام ضرورت و حرمت در غير اين دو صورت(14). ... (37) از عبارت ابن ادريس هم مي توان همين قول را برداشت كرد، البته عبارت او به نوعي ابهام دارد. .... «مات» اكتفا مي شد محتمل مي نمود كه اين آيه كه در مقام مذمت مخاطبان نازل شده است، تنها مرگ ...
آيا تنگدستي مانع عقد ازدواج است؟ (1)
(1) نویسنده : سيدضياء مرتضوى «وَ أَنْكِحُوا الأيامي مِنْكُمْ و الصّالحينَ مِنْ عبادِكُمْ و إمائِكُمْ إنْ ... و اگر زن پس از عقد فهميد كه شوهرش در حالي كه توان پرداخت مخارج زندگي او را نداشته، .... را از شانهاش برنميدارد (كنايه از اينكه دستِ بزن دارد)، با اسامة بنزيد ازدواج كن. ... 4ـ آن دسته از رواياتي كه در مقام بيان شرايط «كفو» بودن است و فقط از اسلام و ايمان ...
(1) نویسنده : سيدضياء مرتضوى «وَ أَنْكِحُوا الأيامي مِنْكُمْ و الصّالحينَ مِنْ عبادِكُمْ و إمائِكُمْ إنْ ... و اگر زن پس از عقد فهميد كه شوهرش در حالي كه توان پرداخت مخارج زندگي او را نداشته، .... را از شانهاش برنميدارد (كنايه از اينكه دستِ بزن دارد)، با اسامة بنزيد ازدواج كن. ... 4ـ آن دسته از رواياتي كه در مقام بيان شرايط «كفو» بودن است و فقط از اسلام و ايمان ...
امامت در حديث غدير
امامت در حديث غدير نويسنده: غلامرضا كاردان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پس از ... انزل اليك من ربك (1) :اى پيامبر آنچه را كه بسويت از جانب پروردگارت نازل شده است تبليغ ... فرمود:«من كنت مولاه فعلى مولاه»كسى كه من مولاى او هستم(اولى بنفس و صاحب ... طرق حديث غدير را در كتابهاى مستقلى آوردهاند از جمله طبرى (10) و ابن عقده (11) كه ...
امامت در حديث غدير نويسنده: غلامرضا كاردان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پس از ... انزل اليك من ربك (1) :اى پيامبر آنچه را كه بسويت از جانب پروردگارت نازل شده است تبليغ ... فرمود:«من كنت مولاه فعلى مولاه»كسى كه من مولاى او هستم(اولى بنفس و صاحب ... طرق حديث غدير را در كتابهاى مستقلى آوردهاند از جمله طبرى (10) و ابن عقده (11) كه ...
بازتاب حمايت و دفاع حضرت فاطمه زهراعليها السلام از مقام ولايت در شعر ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد. ... بازتاب حمايت و دفاع حضرت فاطمه زهراعليها السلام از مقام ولايت در شعر معاصر فارسي(1) ... پس به همان نامي او را مي خوانم که خدا برايش برگزيد:«علي». ... براي افکندن عقد الهي و ملکوتي جانشيني رسول، حتي اگر لازم شد گردن صاحب حديث غدير و افراشته ترين ...
احادیث و روایات: امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد. ... بازتاب حمايت و دفاع حضرت فاطمه زهراعليها السلام از مقام ولايت در شعر معاصر فارسي(1) ... پس به همان نامي او را مي خوانم که خدا برايش برگزيد:«علي». ... براي افکندن عقد الهي و ملکوتي جانشيني رسول، حتي اگر لازم شد گردن صاحب حديث غدير و افراشته ترين ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها