محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829181948
امام علي (ع) و اصل مشاركت مردم در حكومت
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امام علي (ع) و اصل مشاركت مردم در حكومت اهميت جايگاه و مشاركت مردم در حكومت ها امروزه سخت مورد توجه قرار دارد. به طوري كه همواره موجب گفتمان هاي متعدد و گاه متضاد در عرصه مباحث اجتماعي شده است و قرائت هاي گوناگوني از آن ارايه گرديده است. واژه هايي چون مردم سالاري دموكراسي حقوق بشر و... معمولا با هدف چگونگي روش و شيوه حكومت داري و تدبير منزل طرح و بحث مي شوند. اما حقيقتا گاه بدون رعايت ملاك ها و ميزان ها و تنها بر مبناي ذوق و سليقه و خوشايندي گروه ها و شخصيت ها بسط و گسترش مي يابد. صرف نظر از اينكه اين مباحث تاكنون چه پيامدها و آثاري را براي بشريت به همراه داشته در اين نوشته برآنيم تا جايگاه مردم را در حكومت علوي بيان كنيم. با نگاهي كوتاه به شيوه حكومت داري پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله) و مولاي متقيان علي (عليه السلام) درمي يابيم كه اسلام ديني است مردم سالار و مبتني بر فطرت پاك انساني با استبداد ناسازگاري دارد و انسان را به عنوان خليفه الله در زمين حاكم بر مقدرات و سرنوشت خويش مي داند و براساس آيه «ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا مابانفسهم» (1) حق دخالت در سرنوشت انسان را براي او محفوظ مي دارد. چرا كه از نظر مولاي متقيان توده مردم در گماردن حاكمان اسلامي نقش تعيين كننده اي دارند اجتماعات پرشور اسلامي را بوجود مي آورند پشتيبان واقعي حكومت اند و ستون استوار دين به شمار مي روند. اصولا در كلام آن روح متعالي مردم جايگاه خاص دارند و به ويژه عامه آنها بر خواص ترجيح داده شده اند. آنجا كه در نامه معروفشان به مالك اشتر مي فرمايند: وليكن احب الامور اليك اوسطها في الحق واعمها في العدل و اجمعها الرضي الرعيه فان سخط العامه يجحف برضي الخاصه و ان سخط الخاصه يغتفر مع رضي العامه. وليس احد من الرعيه اثقل علي الوالي موونه في الرخا واقل معونه له في البلا واكره للانصاف واسال بالالحاف و اقل شكرا عندالاعطا ابطا عذرا عندالمنع و اضعف صبرا عندملمات الدهر من اهل الخاصه. و انما عمادالدين و جماع المسلمين و العده للاعدا العامه من الامه فليكن صغوك لهم و ميلك معهم (2) «دوست داشتني ترين چيزها در نزد تو در حق ميانه ترين و در عدل فراگيرترين و در جلب خوشنودي مردم گسترده ترين باشد كه همانا خشم عمومي مردم خوشنودي خواص (نزديكان) را از بين مي برد اما خشم خواص را خوشنودي همگان بي اثر مي كند. خواص جامعه همواره بار سنگيني را بر حكومت تحميل مي كنند. زيرا در روزگار سختي ياري شان كمتر و در اجراي عدالت از همه ناراضي تر و در خواسته هايشان پافشارتر و در عطا و بخشش ها كم سپاس تر و به هنگام منع خواسته ها دير عذرپذيرتر و در برابر مشكلات كم استقامت تر مي باشند. در صورتي كه ستون هاي استوار دين و اجتماعات پرشور مسلمين و نيروهاي ذخيره دفاعي عموم مردم مي باشند. پس به آنها گرايش داشته باش و اشتياق تو با آنان باشد.» علي (عليه السلام) در اين فراز مهم از نامه خود به حقايقي اشاره مي كند كه براي هر زمامداري پراهميت تلقي مي شود. در حقيقت از سخن نغز امام اين گونه برداشت مي شود كه: خواص پر خرج و اسراف كارند عامه مردم كم خرج و كم توقع. خواص در هنگام گرفتاري ها ياريگر نيستند در حالي كه عامه مردم هميشه به ياري دولت مي شتابند. خواص از عدل و انصاف گريزان و عوام تشنه عدالت و انصافند. خواص طمعكار و پرچانه اند و عامه مردم زبان اصرار و الحاح و چانه زدن ندارند. خواص هنگام نوازش كمتر سپاس گويند و عوام با اندك نوازشي زبان به شكر و سپاس مي گشايند. و در جاي ديگر دارد كه: و ان افضل قره عين الولاه استقامه العدل في البلاد و ظهور موده الرعيه و انه لاتظهر مودتهم الا بسلامه صدورهم ولاتصح نصيحتهم الا بحيطتهم علي ولاه الامور و قله استثقال دولهم و ترك استبطا انقطاع مدتهم. (3) «همانا برترين روشني چشم زمامداران برقراري عدل در شهرها و آشكار شدن محبت مردم نسبت به رهبر است كه محبت دلهاي رعيت جز با پاكي قلب پديد نمي آيد و خيرخواهي آنان زماني است كه با رغبت و شوق پيرامون رهبر را گرفته و حكومت بار سنگيني را بر دوش رعيت نگذاشته باشد و طولاني شدن مدت زمامداري بر ملت ناگوار نباشد.» لذا در نظر مولاي متقيان رفتار به عدالت و توجه به عامه مردم آن چنان اهميتي دارد كه هيچ چيز جايگزين آن نمي شود و هيچ عنصري نبايد با آن مقايسه گردد. در روايت است كه شخصي از وجود مقدسش سئوال كرد كه: «ايهما افضل: العدل اوالجود» «آيا عدل برتر است يا بخشش» حضرت پاسخ داد: العدل يضع الامور مواضعها و الجود يخرجها من جهتها و العدل سائس عام والجود عارض خاص فالعدل اشرفهما و افضلهما(4) «عدالت هر چيزي را در جاي خود مي نهد در حالي كه بخشش آن را از جاي خود خارج مي سازد. عدالت تدبير عمومي مردم است در حالي كه بخشش گروه خاصي را شامل است. پس عدالت شريف تر و برتر است.» معناي سخن امام اين است كه عدل حق را به ذيحق مي رساند و عدالت پايه و مبناي زندگي و اساس مقررات قرار مي گيرد. در واقع مولاي متقيان با مقياس هاي اجتماعي به عدل نگاه مي كند و اندازه گيري مي نمايد در حالي كه اغلب افراد با تفكر فردي و مقياس هاي شخصي موضوع را بررسي مي كنند نه منافع عامه مردم بنابراين بايد گفت اساس ديدگاه آن «آيت حق» مردم گرايي و گرايش به حاكميت مردم به معناي واقعي آن است. آنجا كه مي فرمايد: فاذا ادت الرعيه الي الوالي حقه وادي الوالي اليها حقها عزالحق بينهم و قامت مناهج الدين و اعتدلت معالم العدل و جرت علي اذلالها السنن فصلح بذلك الزمان و طمع في بقا الدوله و يئست مطامع الاعدا. (5) «آنگاه كه مردم حق رهبري را ادا كنند و زمامدار حق مردم را بپردازد حق در آن جامعه عزت يابد و راههاي دين پديدار و نشانه هاي عدالت برقرار و سنت پيامبر(صلي الله عليه و آله) پايدار گردد پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حكومت اميدوار و دشمن در آرزوهايش مايوس مي گردد.» در منطق علي (عليه السلام) فلسفه حكومت داري پاسداري از اصولي است كه شارع مقدس وضع كرده است. در نظر او جايگاه رفيع حاكم اسلامي در صورتي ارزشمند و پايدار است كه رضايت عامه مردم جلب شود و همه بايد به طور يكسان به حقوق خود دست يابند. اما نكته مهمي كه اشاره به آن ضرورت دارد اينكه از ديدگاه علي (عليه السلام) گرايش به مردم و تكيه بر آرا مردم به معناي خدشه دار كردن حق حاكميت الهي نيست. او اصالت را به معيارهاي اسلامي مي دهد نه فقط راي اكثريت. به عبارتي راي مردم مهم است اما در پرتو ملاكهاي اسلامي. چنانكه بر اين اعتقاد پاي مي فشارد كه پذيرفتن نظر و راي مردم براي در اختيار گرفتن حكومت به معناي پذيرفتن همه خواسته هاي آنها نيست و اين بي ترديد مهمترين فراز سخن امام هنگام بيعت كردن مردم با وي بود: دعوني والتمسوا غيري فانا مستقبلون امرا له وجوه و الوان لا تقوم له القلوب و لاتثبت عليه العقول. و ان الافاق قد اغامت و المحجه قد تنكرت. واعلموا اني ان اجبتكم (احببتكم) ركبت بكم ما اعلم ولم اضغ الي قول القائل و عتب العاتب. (6) «مرا واگذاريد و ديگري را به دست آريد زيرا ما به استقبال حوادث و اموري مي رويم كه رنگارنگ و فتنه آميز است و چهره هاي گوناگون دارد و دلها بر اين بيعت ثابت و عقل ها بر اين پيمان استوار نمي ماند چهره افق حقيقت را ابرهاي تيره فساد گرفته و راه مستقيم حق ناشناخته ماند. آگاه باشيد اگر دعوت شما را بپذيرم براساس آنچه كه مي دانم با شما رفتار مي كنم و به گفتار اين و آن و سرزنش سرزنش كنندگان گوش فرا نمي دهم.» و تنها دو روز پس از آنكه خلافت را پذيرفته بود بي توجه به راي بسياري از مردم و حتي خواص كه درخواست كردند امام علي (عليه السلام) گذشته را فراموش كند و به آينده بينديشد. فرمود: «حقوقي كه در گذشته پايمال شده است. شرعا وظيفه دارم آن را به صاحبانش برگردانم. از اختيار من نيست كه ببخشم و صرف نظر كنم.» و در مقابل اعتراض برخي از آنها نسبت به عزل معاويه استاندار شام فرمود: لا والله لااستعمل معاويه يومين ابدا. (7) «نه به خدا هيچ گاه براي دو روز هم با معاويه همكاري نمي كنم و او را به كار نمي گيرم.» مردم حقشان اين است كه از بين ضلالت و هدايت يكي را برگزينند و اگر هدايت و صلاح و امام عادل را پذيرفتند بايد سرنوشت خويش را به او بسپارند و از درخواست هايي كه موجب اخلال و نقص در نظام حقوقي اسلام و حكومت مي شود پرهيز كنند. اين جاست كه عدالت برقرار مي گردد و در واقع مردم بر سرنوشت خويش حاكم مي شوند. چون غايت هدف مردم در دنيا حاكميت حق و عدالت است. آنها خود تصميم گرفته اند امام عادل و برگزيده خدا را يافته اند به امر او گردن نهاده اند و از حق فردي خود براي پيشبرد امر جامعه گذاشته اند و نهايتا آنچه كه حق و صلاح آنها بوده است تحقق يافته است. (در سايه آفتاب اسماعيل سعادت ج 2 ص 17 ـ9) پي نوشت : 1 ـ سوره رعد آيه 11 2 ـ نهج البلاغه نامه 53 3 ـ همان مدرك 4 ـ همان مدرك حكمت 437 5 ـ همان خطبه 216 6 ـ همان خطبه 92 7 ـ مروج الذهب ج 2 ص 241 منبع: روزنامه جمهوری اسلامی/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]
صفحات پیشنهادی
امام علي (ع ) و اصل مشاركت مردم در حكومت
15 نوامبر 2008 – امام علي (ع ) و اصل مشاركت مردم در حكومت-امام علي (ع ) و اصل مشاركت مردم در حكومت اهميت جايگاه و مشاركت مردم در حكومت ها امروزه سخت مورد توجه قرار دارد.
15 نوامبر 2008 – امام علي (ع ) و اصل مشاركت مردم در حكومت-امام علي (ع ) و اصل مشاركت مردم در حكومت اهميت جايگاه و مشاركت مردم در حكومت ها امروزه سخت مورد توجه قرار دارد.
حقوق حكومت و مردم از ديدگاه امام علي(ع)
در كجاي دنيا سراغ داريد كه زمامداري در اوج قدرت، نسبت به مردم اينگونه سفارش كند؟ امام علي (ع) و اصل مشاركت مردم در حكومت امام علي (ع) و اصل مشاركت مردم در حكومت-امام علي ...
در كجاي دنيا سراغ داريد كه زمامداري در اوج قدرت، نسبت به مردم اينگونه سفارش كند؟ امام علي (ع) و اصل مشاركت مردم در حكومت امام علي (ع) و اصل مشاركت مردم در حكومت-امام علي ...
امام (ره) اصل حق حاكمیت مردم بر سرنوشتشان را زنده كرد
امام علي (ع) و اصل مشاركت مردم در حكومت اهميت جايگاه و مشاركت مردم در حكومت ها امروزه ... ما بقوم حتي يغيروا مابانفسهم» (1) حق دخالت در سرنوشت انسان را براي او محفوظ مي ...
امام علي (ع) و اصل مشاركت مردم در حكومت اهميت جايگاه و مشاركت مردم در حكومت ها امروزه ... ما بقوم حتي يغيروا مابانفسهم» (1) حق دخالت در سرنوشت انسان را براي او محفوظ مي ...
مبانى فقهى مشاركت سياسى (2)
احادیث و روایات: امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلقترین و با ... عين حال, مقبوليت حكومت كه از رهگذر رضايت عمومى و مشاركت همگانى در قالب بيعت مردم با رهبر ... (33) حضرت على(ع) هنگام بيعت مردم با وى, حق حاكميت و تعيين حاكم را از حقوق ... مى توان گفت كه مردم در اصل يعيين رژيم اسلامى هم داراى نقش هستند, البته اين را به ...
احادیث و روایات: امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلقترین و با ... عين حال, مقبوليت حكومت كه از رهگذر رضايت عمومى و مشاركت همگانى در قالب بيعت مردم با رهبر ... (33) حضرت على(ع) هنگام بيعت مردم با وى, حق حاكميت و تعيين حاكم را از حقوق ... مى توان گفت كه مردم در اصل يعيين رژيم اسلامى هم داراى نقش هستند, البته اين را به ...
امام علي(ع) و آزادي اجتماعي
امام علي(ع) و آزادي اجتماعي نويسنده: حبيبالله احمدي مفهوم آزادي واژه آزادي، از زيباترين ... كاربرد آزادياين واژه، در اصل مفهوم هماهنگ است; ليكن كاربردهاي گوناگون دارد: آزادي ... مشاركت و بيعت: از شاخصههاي حكومت امام، آزادي دادن به مردم در نقشآفريني در عرصه ...
امام علي(ع) و آزادي اجتماعي نويسنده: حبيبالله احمدي مفهوم آزادي واژه آزادي، از زيباترين ... كاربرد آزادياين واژه، در اصل مفهوم هماهنگ است; ليكن كاربردهاي گوناگون دارد: آزادي ... مشاركت و بيعت: از شاخصههاي حكومت امام، آزادي دادن به مردم در نقشآفريني در عرصه ...
امام، اسلام و مشاركت مردمي
امام، اسلام و مشاركت مردمي نويسنده: محسن الهي * نظام سياسي كنوني ايران، تا حدي .... [8] و در جايي ديگر:امام (ع) فقيه را در قضاوت و ولايت حاكم قرار داده است، بنابراين فقيه ولي .... نوري، عالماني را به منظور اجراي دقيق اين اصل در نظر ميگيرد تا مبادا احكام جمهوري در ... حرف بزني، علي اي حال اسلام، كيفيت حكومت را و برنامه حكومت را تنظيم كرده.
امام، اسلام و مشاركت مردمي نويسنده: محسن الهي * نظام سياسي كنوني ايران، تا حدي .... [8] و در جايي ديگر:امام (ع) فقيه را در قضاوت و ولايت حاكم قرار داده است، بنابراين فقيه ولي .... نوري، عالماني را به منظور اجراي دقيق اين اصل در نظر ميگيرد تا مبادا احكام جمهوري در ... حرف بزني، علي اي حال اسلام، كيفيت حكومت را و برنامه حكومت را تنظيم كرده.
عدالت در انديشه امام علی (ع)
عدالت در انديشه امام علی (ع) نويسنده : مهرناز دنبلی اهميت حفظ توازن و تعادل در تمام .... آن بر مشاركت و همراهي مردم با حكومت غافل نيست؛ ولي اين ارزش ها همطراز با عدالت نيست. ... ثبات قدم در اجراي عدالتعدالت اصل تقيد ناپذير است و در هنگام سنجش ارزش هاي ...
عدالت در انديشه امام علی (ع) نويسنده : مهرناز دنبلی اهميت حفظ توازن و تعادل در تمام .... آن بر مشاركت و همراهي مردم با حكومت غافل نيست؛ ولي اين ارزش ها همطراز با عدالت نيست. ... ثبات قدم در اجراي عدالتعدالت اصل تقيد ناپذير است و در هنگام سنجش ارزش هاي ...
دين و مشاركت سياسى
مردم, اصل هستند و يا اينكه ولى امر اصالت دارد و هر چه در كشور تحقق پيدا مى كند, از راه .... آيا اينها نشان نمى دهند كه حضرت على(ع) اين همه تقدم به حاكم و يا به ولايت جعل شده از .... ولى به هر حال, امام براى آن, حساب اصلى را باز مى كرد و براى حكومت و ولايت ولى ...
مردم, اصل هستند و يا اينكه ولى امر اصالت دارد و هر چه در كشور تحقق پيدا مى كند, از راه .... آيا اينها نشان نمى دهند كه حضرت على(ع) اين همه تقدم به حاكم و يا به ولايت جعل شده از .... ولى به هر حال, امام براى آن, حساب اصلى را باز مى كرد و براى حكومت و ولايت ولى ...
فرهنگ سازي از ديدگاه امام علي(ع)
24 سپتامبر 2008 – فرهنگ سازي از ديدگاه امام علي(ع)-فرهنگ سازي از ديدگاه امام علي(ع) * محمدمهدي ... اينها همه، زمينه مشاركت مردم را در حكومت و ميل به مشاركت را تقويت مي كند. ... و سيره و انديشه امام علي (ع) فرهنگ به عنوان يك اصل در زندگي مسلمانان مورد توجه ...
24 سپتامبر 2008 – فرهنگ سازي از ديدگاه امام علي(ع)-فرهنگ سازي از ديدگاه امام علي(ع) * محمدمهدي ... اينها همه، زمينه مشاركت مردم را در حكومت و ميل به مشاركت را تقويت مي كند. ... و سيره و انديشه امام علي (ع) فرهنگ به عنوان يك اصل در زندگي مسلمانان مورد توجه ...
اجراي عدالت، حق مردم بر حکومت(1)
نقش اصلي در اجراي عدالت نيز بر عهده حکومت( دولت) نهاده شده است. ا. ... لذا بيان قرآن کريم و کلام معصومين، به خصوص حضرت علي(ع) به اين موضوع توجهي ويژه نموده است. .... بزرگ دو اصل مکتب تشيع، عدل و امامت است، که ضامن اجراي عدل را وجود امام معصوم مي داند. ... بنابراين توده مردم به مشارکت فعال دراقتصاد پرداخته و امر معيشت تعديل مي ...
نقش اصلي در اجراي عدالت نيز بر عهده حکومت( دولت) نهاده شده است. ا. ... لذا بيان قرآن کريم و کلام معصومين، به خصوص حضرت علي(ع) به اين موضوع توجهي ويژه نموده است. .... بزرگ دو اصل مکتب تشيع، عدل و امامت است، که ضامن اجراي عدل را وجود امام معصوم مي داند. ... بنابراين توده مردم به مشارکت فعال دراقتصاد پرداخته و امر معيشت تعديل مي ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها