تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816888015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی گذرا به سوره حمد (3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهی گذرا به سوره حمد (3)
نگاهی گذرا به سوره حمد (3) تهیه کننده : احمدرضا داودیمنبع : راسخون به نام خداوند بخشاینده بخشایشگر گذشت که در حديثی که در منابع شيعه و سنى آمده ، رسول خدا (ص) فرمود: « هر امرى از امور كه اهميتى داشته باشد، اگر به نام خدا آغاز نشود، ناقص و أبتر مى‏ماند، و به نتيجه نمى‏رسد» و كلمه (ابتر) بمعناى چيزيست كه آخرش بريده باشد.از همين جا مى‏توانيم بگوئيم حرف: «باء» كه در اول« بسم اللَّه »است، از ميان معناهايى كه براى آنست، با معناى ابتداء مناسب‏تر است، در نتيجه معناى جمله اين مى‏شود: «كه من به نام خدا آغاز مى‏كنم».علت ابتداء هر سوره با بسم اللَّه‏در مورداين پرسش كه چرا اين نام شريف بر سر هر سوره تكرار شده،مرحوم علامه طباطبایی نظر پر ارزشی دارد.او می نویسد:« نخست بايد دانست كه خداى سبحان كلمه (سوره) را در كلام مجيدش چند جا آورده و از اين آيات مى‏فهميم كه هر يك از اين سوره‏ها طائفه‏اى از كلام خدا است، كه براى خود و جداگانه، وحدتى دارند، نوعى از وحدت، كه نه در ميان ابعاض يك سوره هست، و نه ميان سوره‏اى و سوره‏اى ديگر.و نيز از اينجا مى‏فهميم كه اغراض و مقاصدى كه از هر سوره بدست مى‏آيد مختلف است، و هر سوره‏اى غرضى خاص و معناى مخصوصى را ايفاء مى‏كند، غرضى را كه تا سوره تمام نشودآن غرض نيز تمام نمى‏شود، و بنا بر اين جمله (بسم اللَّه) در هر يك از سوره‏ها راجع به آن غرض واحدى است كه در خصوص آن سوره تعقيب شده است.پس بسم اللَّه در سوره حمد راجع به غرضى است كه در خصوص اين سوره هست و آن معنايى كه از خصوص اين سوره بدست مى‏آيد، و از این سوره برمى‏آيد حمد خدا است، اما نه تنها بزبان، بلكه باظهار عبوديت، و نشان دادن عبادت و كمك خواهى و در خواست هدايت است، پس كلامى است كه خدا به نيابت از طرف بندگان خود گفته، تا ادب در مقام اظهار عبوديت را به بندگان خود بياموزد.و اظهار عبوديت از بنده خدا همان عملى است كه مى‏كند، و قبل از انجامش بسم اللَّه مى‏گويد، و امر ذى بال و مهم همين كارى است كه اقدام بر آن كرده، پس ابتدا به نام خداى سبحان هم راجع به او است، و معنايش اين است: خدايا من به نام تو عبوديت را براى تو آغاز می کنم.» «الرحمن» صيغه مبالغه و بر وزن «فَعلان» است اين لغت از رحمت ريشه گرفته است و با توجه به وزن آن به معناي رحمت گسترده و فرا گير مي باشد. و «الرحيم» نیز از كلمه رحمت ريشه گرفته و بر وزن «فعيل» است . و بر رحمتي كه دوام و ثبات دارد دلالت مي کند رحمت خداوند بر دو گونه است.رحمتی که عام و فراگيراست و همه موجودات و مخلوقات الهي را شامل مي شود.مانند نعمت آب که انسان و حیوان و گیاه از آن بهره می برند. و بهره برداری از گوشت حیوانات و سبزیجات که همه انسانها بدون هیچ استثنایی از آن استفاده می کنند.اين نوع رحمت و بخشش سرچشمه از رحمان بودن خدا مي گیرد.اما پروردگار جهان يك رحمت خاص نيز دارد كه تنها اختصاص به مومنان دارد و در دنیا و آخرت شامل حال آنان مي شود. اين رحمت را رحمت رحيميه مي نامند.شما اگر به زندگی انسانهاي دیندار نگاه كنيد به وضوح مي بينيد كه اهل ايمان داراي زندگي سرشار از معنويت هستند و اضطراب و نگرانی ندارند و اين معنويت يكي از جلوه هاي رحيميت حضرت حق در اين دنيا نسبت به مومنان است.پي نوشت : - سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان،ترجمه سید محمدباقر موسوی،چاپ پنجم،قم،دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،1382،ج1،ص26و27. /س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن