تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846562789




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی گذرا به سوره حمد (1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهی گذرا به سوره حمد (1)
نگاهی گذرا به سوره حمد (1) تهیه کننده : احمدرضا داودیمنبع : راسخون نام های سوره حمداز سوره حمد با نام هایی مانند:حمد،امّ القرآن،فاتحه الکتاب و سبع المثانی نام می برند.طبیعی است که نام گذاری سوره ها بر اساس وجه و دلیلی صورت می پذیرد.سوره حمد از این جهت که در بین آیات آن حمد و ستایش پروردگار صورت پذیرفته و در حقیقت خدا در این سوره سبک بندگی را به انسان می آموزد،«حمد» نام گرفته است.در بین روایات برای سوره حمد ویژگی هایی برشمرده شده که یکی از مهم ترین آنها «ام القرآن»بودن است.امّ به معنای مادر می باشد.و ام القرآن یعنی مادر قرآن.دلیل اینکه سوره حمد با این نام معرفی شده این است،که تمام حقایق قرآن به صورت چکیده در این سوره جمع است .اساسی ترین موضوعات قرآن پیرامون خداشناسی و نبوت و معاد می باشد.و آیه های سوره حمد به این سه اصل اساسی تکیه دارد.نام «فاتحة الكتاب»نیز به این جهت است که فاتحه هر چيزى، ابتداء آن است ،چنانچه خاتمه هر چيز پايان و انتهاء آن ميباشد بنا بر اين اگر مراد از كتاب سوره‏هاى آن باشد اطلاق فاتحه بر اين سوره، حقيقى است.چون سوره حمد نخستین سوره قرآن می باشد.از نامهاي دیگر سوره حمد «سبع المثاني»است،يعني هفت دو تايي. علت اين نامگذاري را از دو وجه مي توان مورد بررسي قرار داد .وجه خارجيسوره حمد دو مرتبه نازل شده است . و از طر ف دیگر اين سوره هفت آيه دارد. و چون دو مرتبه هم نازل شده است،می توان گفت به این اعتبار «سبع المثاني» یعنی هفت دوتایی. همچنین در هر نماز دو مرتبه سوره حمد را مي خوانيم ،بر اساس این اعتبار نیز می توانیم این چنین نام گذاری کنیم.وجه داخلي اگر به درون آيات اين سوره نظر بیفكنيم و بکوشیم علت نامگذاري را از درون آيات پيدا كنيم.این قرینه ها به دست می آید. در سوره حمد هفت كلمه وجود دارد كه هر كدام دو مرتبه تكرار شده است. و اگر شما تعداد كلماتي كه الف و لام دارد را در این سوره جمع كنيد به عدد چهارده يعني هفت تا دوتا مي رسيد.و همچنین اگر كلماتي كه الف و لام ندارد را جمع كنيد به مضربي از هفت مي رسيد.البته اين فرض بر اين اساس استوار است كه «مثاني» از كلمه «المثني» باشد و معناي «دو تايي » بدهد . و اما اگر كلمه «المثاني» جمع «مثنيه» و اسم مفعول از «ثني» باشد،به معناي رجوع كردن و عطف شدن است،در اين صورت منظور اين می تواند باشد كه نصف سوره به نصف ديگر برمي گردد.و مثنيه عطف در معنا و رتبه است. با نگاه به آيه هاي اين سوره و دقت در معنای آن می بینیم که نصف آيات بصورت غايب است و نصف ديگر بصورت حاضر . در نيمه اول خداوند مورد ستايش قرار مي گيرد، و ارتباط بنده با او بصورت خطابي نيست.بلكه او غايب است و بنده از اسم او استفاده مي كند تا او را توصيف كند و مورد ستايش قرار دهد. اما در نيمه دوم خداوند حاضر و در صحنه را مورد خطاب قرار مي دهد. و به عبارت بهتر بنده به محضر حق شرفياب مي شود و از وي طلب هدايت مي كند. بنا بر اين ريشه يابي از لغت منظور از « سبع المثاني » اين است كه نصف دوم سوره كه به صورت حاضر است به نيمه اول كه به صورت غايب است عطف مي گردد . نيمه اول از «نام خداست »است تا «صاحب روز جزا» و نيمه دوم از «ما را به راه راست هدایت فرما» آغاز مي شود تا پايان سوره./خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 501]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن