تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836323537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی گذرا به سوره حمد (6)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهی گذرا به سوره حمد (6)
نگاهی گذرا به سوره حمد (6) تهیه کننده : احمدرضا داودیمنبع : راسخون حمد پروردگار عالَمسوره حمد را به جهت اینکه در آن ستایش پروردگار صورت پذیرفته «حمد» می نامند.در آیه دوم این سوره انسان پروردگار خود را مورد حمد قرار می دهد و همه حمدها را مختص او می داند.صاحب تفسیر کاشف می نویسد:«حمد خدا ،ثنای او به قصد تجلیل و بزرگ دانستن می باشد،که در همه حال صورت می پذیرد حتی در سختی ها و پریشانی ها.» حضرت علی نیز می فرماید:« خدا را حمد می کنم در نعمت هایش همانگونه که در سختی ها حمد می کنم.»بشر از روزگار کهن تا به امروز این احساس را در خود داشته که باید در برابر مقام برجسته ای تواضع داشته باشد.ریشه بت پرستی در عصر جاهلیت به همین احساس بر می گردد.گرچه که بت پرستی مردم آن روزگار در غالبی ساده و بت پرستی انسان مدرن امروزبه شکل پیچیده تر همه اشتباه در مصداق بوده و چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند؛اما با این وجود نشان از این دارد که این حس مشترک ریشه در فطرت دارد.انسان نمی تواند در برابر زیبای ها و نعمت های فراوان بی تفاوت باشد.او به دنبال پدید آورنده می گردد تا سر به آستانش بر آورد. تفاوت حمد و مدح و شكرحمد در قرآن فقط براي ذات خداوند به كار برده شده و حتي براي صفات بارز خدا مثل الرحمن و الرحيم استعمال نشده است . برای یافتن دلیل این امر می بایست لفظ حمد را از نظر معنا و مفهوم مورد تحليل و بررسي قرار داد،تا ويژگي آن نسبت به الفاظي كه نزديك به اين معنا هستند مثل مدح و شكر آشكار شود. حمد و مدح و شكر هر سه به معناي ستايش به كار رفته. اما حمد به آن ستايش و تقديسي گفته مي شود كه در برابر كار و یا اثری زيبا انجام مي گيرد.البته به شرط اینکه خالق و پدید آورنده آن اثريك موجود مختار باشد.مانند آن حالتی که به انسان با دیدن یک تابلوی زیبای نقاشی و یا با خواندن یک کتاب خوب دست می دهد.کتاب و تابلوی نقاشی را نویسنده و نقاش پدید آورده اند و خلق آن از روی تصادف نبوده است .و کسی که کتاب را می خواند و یا تابلو را می بیند به پدید آورنده آن احسنت می گوید.مدح به ستايش و تقديري مي گويند كه در برابر زيبايي صورت مي پذيرد . تفاوت مدح و حمد در اين است كه مدح كننده وقتي به يك اثر و هنر زيبا برخورد مي كند آن را آفرين مي گويد هر چند پديد آورندة آن اثراز خود اختياري نداشته باشد ویا اگر هم دارد مدّ نظر نباشد . مانند وقتي كه انسان جلوه زيبای طبيعت را مي بيند و لذت می برد و به طبیعت که شامل گل وگیاه و درخت است آفرین می گوید.در این نمونه گرچه طبیعت خالق دارد اما به آن توجه نشده و بیننده طبیعت با مشاهده آن روی محبوب را نیافته بلکه ذهنش در خود اثر متمرکز شده و فراتر نرفته است.دايره مفهوم شكر از مدح و حمد تنگ تراست و به عكس العمل و يا تقديري مي گويند كه در برابر نعمتی که به او رسيده ،صورت مي پذيرد.مانند وقتی که شما به کسی افطاری می دهید و او از شما تشکر می کند. با توجه به تفاوت این سه واژه در می یابیم ،انسانی که بینش توحیدی دارد وقتی به زیبایی ها و شاهکارهای خلقت نگاه می کند در رأس همه آنها خداوند را مي بينيد به جاي اينكه آن زيبايي را مدح كند خالق و آفريننده آن را حمد مي كند.و فقط او را سزاوار ستایش می یابد. چون اوست كه خالق همه موجودات می باشد.آفریننده ی که آثار و هنر مندي هاي او بر خاسته از اختيار می باشد. و هیچ جبری به او غلبه ندارد.این مواردي صورت پذيرفته است . براي نمونه شما اگر پديده بت پرستي را مورد بررسي قرار دهيد آنچه به وضوح هم در بت پرستي قديم كه مربوط به دوران جاهليت است و هم در بت پرستي مدرن كه همان اومانيسم و انسان محوري است مشاهده مي كنيد اشتباه در مصداق است . انسانها در خود مي يابند که در مقابل اين همه نعمت و زيباييهاي عالم بايد از خود تواضع نشان دهند و مقام بالايي را مورد حمد و تقديس قرار دهند اما به دلايل مختلف به بيراه مي روند .پي نوشت : 1 - محمود زمخشرى ، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل،چاپ سوم،بيروت‏، دار الكتاب العربي،1407 ق، ج‏1، ص33./س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن