تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804772340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خداوند متعال از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مي گويد


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 خداوند متعال از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مي گويد
خداوند متعال از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) مي گويد دکتر مريم حاجي عبدالباقي ، مدرس دانشگاه و حافظ کل قرآن کريم است که با رويکردهاي قرآني ، تحقيقات دامنه داري را به انجام رسانده است . بررسي سيماي نوراني رسول گرامي اسلام (ص) در قرآن و تبيين نگاه خداوند به خاتم انبياي الهي حضرت محمد مصطفي (ص) ، از جمله مباحثي است که در گفتگو با ايشان به آنها پرداخته ايم . حاجي عبدالباقي در اين مصاحبه ، با بهره گيري از حافظه قرآني خود و با استناد به رمز و رازهاي نهفته در آيات اين کتاب آسماني ، به معرفي پيامبر نور و رحمت و مهرباني و برکات او براي مؤمنين و اهل جهان مي پردازد . او که داراي دکتراي علوم قرآن و حديث است علاوه بر تدريس در دانشگاه ، در حوزه نيز قرآن و نهج البلاغه را تدريس مي کند . ـ در بررسي آيات قرآني که درباره ي پيامبر (ص) آمده است ، اولين موضوعي که جلب توجه مي کند ، محبوبيت و جايگاه خاص رسول ا... (ص) در پيشگاه حضرت حق و نگاه مخصوص خداوند به ايشان است ، اگر مايليد که اين گفتگو را با ذکر و تحليل چند آيه مهم در اين زمينه ، آغاز کنيم ... ـ احترام ويژه باري تعالي به ساحت پيامبر نور و رحمت (ص) ، در آيات متعددي از قرآن ، قابل استنباط است . به طور اجمال ، يکي از دلايل ارزشمندي وجود نازنين رسول ا... (ص) در نزد پروردگار را مي توان در آيه 72 سوره مبارکه حجر ، جستجو کرد که خداوند در اين آيه ، به جان مبارک پيامبر (ص) قسم ياد مي کند : « اي پيامبر ! به جان تو قسم که اين مردم هميشه مست گناه و حيرت و گمراهي خواهند بود » اساسا مي توان گفت خداوند اگر چه در قرآن ، پيامبران خود را با اسم آنها مورد خطاب قرار داده است ، ولي رسول خدا (ص) از اين قاعده مستثناست ، در چندين جاي قرآن ، ايشان را با واژه « يا ايها النبي » مخاطب قرار مي دهد . اين نشان از احترام ويژه اي است که خداوند متعال ، براي « پيغمبر خاتم (ص) » قايل است . با بهره گيري از آيات الهي ، مي توان دريافت که خداوند ، به مردم نيز رعايت چنين احترامي را توصيه نموده و حتي قبول اعمال آنان را در گرو تکريم پيامبر (ص ) قرار داده است . چنانچه در آيه دوم ( از سوره حجرات مي خوانيم که : « اي اهل ايمان ، صدايتان را در برابر صداي پيامبر ، بلند نکنيد ؛ زيرا که اين کار ، اعمال نيکتان را محو و باطل مي کند . » خداوند در همين کتاب آسماني ، رسول بزرگوارش را به عنوان « معيار حق و باطل » معرفي ، و دوستي او را عامل دوستي با خدا و بخشش گناهان برمي شمرد . آيه 31 آل عمران ، با اشاره به اين مطلب ، يادآور مي شود که : « اي پيغمبر ! به مردم بگو اگر خدا را دوست داريد ، از من تبعيت کنيد تا خدا شما را دوست داشته باشد و گناه شما را ببخشد . » نظير اين کلام نوراني ، در سوره ي نسا نيز به چشم مي خورد : « هر کس رسول ما را اطاعت کند ، به تحقيق خدا را اطاعت کرده است » در آيه پنجم از سوره ي مبارکه ضحي ، از مقبوليت شفاعت پيغمبر در نزد خدا سخن به ميان آمده و در نهايت مي بينيم که در آيه 56 سوره احزاب نيز تأکيد شده که خداوند و ملائکه او ، بر پيامبر (ص) سلام کرده و بر او درود مي فرستند . البته اين توجه و اهميت ، در آيات ديگري از قرآن هم مورد اشاره قرار دارد ، ولي در يک کلام و با در نظر گرفتن همين آيات معدودي که ذکر شد ، مي توان به ترسيم جايگاه واقعي رسول خدا (ص) در نزد پروردگار و نوع نگاه خداوند به ايشان پي برد . نگاهي که بي اغراق ، در مورد هيچ يک از بندگان خدا ـ از ابتدا تا انتها ـ جاري نبوده و نخواهد بود . ـ برکات و تأثير اين شخصيت ارزنده براي امت را در کجاي قرآن ، مي توان جويا شد ؟ ـ خداوند در آياتي از کتاب آسماني خود ، به بازخواني برکاتي پرداخته که آن وجود مبارک ، براي مردم داشته است . مهمترين اين اشارات ، آن است که پيغمبر را «امان مردم از عذاب الهي » معرفي مي کند . اين نکته در آيه 33 سوره انفال مورد اشاره قرار دارد : « خداوند تا زماني که تو در ميان مردم هستي ، آنان را عذاب نخواهد کرد . » طبق فرموده قرآن ، از ديگر ويژگيهاي پيغمبر براي امت ، « امنيت بخشي » به ايشان است ، اين موضوع در آيه 61 سوره توبه مورد تأکيد قرار دارد : « يؤمن با ا... و يومن للمؤمنين و رحمه للذين آمنوا منکم ... » خداي متعال در آيه 128 از همين سوره مبارکه ، بخش ديگري از برکات وجودي پيامبر (ص) بر مردم را بيان مي کند : « همانا رسولي از جنس خودتان ( نوع بشر ) براي هدايت خلق آمد که بر هدايت شما حريص و رنج شما براي او گران است و او بر مؤمنان ، رئوف و مهربان مي باشد. » همان طور که ملاحظه مي کنيد به تنهايي در همين يک آيه ، چهار ويژگي از برکات پيامبر (ص) بر مردم بازگو شده است . اول اينکه مي فرمايد رسولي از نزد خودتان براي هدايت آمده است ؛ يعني او فرشته نيست که با شما تفاوت داشته باشد ، بلکه چون شما انسان است و از ميان شماست . دوم اينکه حرص هدايت شما را دارد . اين حرص آنقدر در رسول اکرم (ص) ، بالاست که بارها خداوند به کمک پيامبر (ص) شتافته و از او مي خواهد که در راه هدايت خلق ، تا به اين حد خود را اذيت نکند . سومين ويژگي پيامبر اعظم (ص) در اين آيه ، آن است که رنج و سختي مردم براي پيامبر گران است. او توان ديدن زجر مردم را ندارد و ديدن اينکه زنجيرهاي جهل و شرک ، چگونه آنان را در لجنزار دنيا فرو برده است . او با تمام قوا براي نجات مردم برمي خيزد و چهارم اينکه او نسبت به مردم رئوف و رحيم است . اينها برکاتي است که فقط در يک آيه قرآن براي پيغمبر (ص) نقل شده است . ـ در واقع به واسطه همين ويژگي هاست که خداي متعال ايشان را « رحمه للعالمين » نام نهاده اند ؟ ـ دقيقا همين طور است ، موضوعي که اشاره کرديد ، در آيه 107 از سوره مبارکه انبيا قرار دارد . خداوند در اين آيه ، آن وجود مبارک را مايه رحمت و مهر بر جهانيان دانسته است ؛ زيرا رسول ا... (ص) ، نسبت به همه انسانها ، از رحم سرشاري برخوردار بوده و براي تک تک آنها دل مي سوزاند . امير مؤمنان علي (ع) در همين باره تعبيرجالبي دارند و مي فرمايند که پيامبر (ص) ، « طبيب وار » بود ؛ يعني پزشکي که خانه دلهاي مردم را مي کوبد و رنجهاي معنويشان را درمان مي کند و آنان را از ظلمات شرک و بدبختي و دوري از خدا ، مي رهاند . در اين مسير ، البته بودند کساني که سد رسيدن پيام رحمت آن بزرگوار به گوش ديگران مي شدند . حق را مي فهميدند ، ولي به آن پشت مي کردند . در اينجا بود که ويژگي ديگري از پيامبر (ص) ، خود را نشان مي داد ، صفتي که در آيه ي 29 سوره مبارکه فتح ، مورد اشاره قرار دارد : « محمد رسول ا... و الذين معه اشداء علي الکفار رحماء بينهم » ؛ محمد فرستاده خداست و ياران و همراهانش ، بر کافران بسيار قوي دل و سخت و با يکديگر بسيار مشفق و مهربانند . » ـ از جمله وظايفي که براي همه پيامبران الهي و به خصوص رسول گرامي (ص) تعريف شده ، دور کردن مردم از جهنم و آتش خشم الهي است . قرآن درباره ي اين وظيفه پيامبر (ص) ، چه تعريفي ارايه مي کند ؟ ـ مناسب ترين راه براي بررسي اين وظيفه ، آن است که به سوره ي مبارکه اعراف استناد کنيم ؛ زيرا که وظايف و ويژگيهاي رسول خدا (ص) در اين زمينه ، به وضوح و پشت سر هم در آيه 157 سوره اعراف ، قيد شده است . اين آيه اظهار مي دارد که : « او رسولي است که مردم را امر به هر نيکويي و نهي از هر زشتي خواهد کرد ؛ يعني او پيامبري است که براي رهايي مردم از عذاب الهي ، قصد آن دارد که معروف را در جامعه پياده کند تا منکر ، رخت بربندد . در ادامه آيه ي ، وظيفه ديگر پيامبر (ص) را اين گونه برمي شمرد : « بر مردم هر طعام پاکيزه و مطبوع را حلال و هر پليد منفور را حرام مي گرداند . » پس رسول ا... ( ص) ، طيبات و خبائث را به مردم مي شناساند و به آنها ياد مي دهد که از طيبات الهي چگونه بهره اي ببرند و با شناساندن خبائثي چون دروغ ، خيانت ، شراب ، قمار ، خونريزي ظالمانه و ... ، به مردم مي گويد که اين اعمال مرضي خدا نيست و بايد از آنها فاصله بگيرند که اگر چنين نکنند ، بايد منتظر عذاب الهي باشند . نکته جالب اينکه در ادامه آيه مي فرمايد : « پيغمبر آمده تا مردم احکام پررنج و مشقتي را که از روي جهل و هواپرستي ، چون زنجير بر گردن خود نهاده اند ، بردارد . » بديهي است که اگر در عالم معنوي به چهره خود بنگريم ، خواهيم ديد که زنجيرهاي زيادي به پاي ما بسته شده است . زنجيرهايي که ما را به بند خود درآورده اند و به هر سويي که مي خواهند ، مي کشند . پس يکي از اصلي ترين وظايف پيامبر (ص) ـ طبق تعريف قرآن ـ آن است که اين زنجيرها را از زندگي مردم باز کرده و آنان را آزاد کند . ـ واژه « کافه للناس » از جمله صفاتي است که در قرآن ، فقط در شأن حضرت رسول ا... ( ص ) بيان شده است . اين تأکيد ، بر چه موضوعي دلالت دارد ؟ ـ استنباط مفسران از آيه شريفه 28 سوره سبا ، از کفايت امور مردم به دست رسول خدا (ص) حکايت دارد . حال آنکه اين تحليل ، تحليل کاملي نيست . به نظر من اين آيه شريفه ، بر جهاني بودن دعوت پيامبر (ص) تأکيد دارد و اينکه ايشان براي قوم خاصي مبعوث نشده و بر همه خلق عالم ، پيغمبري دارند . آيه شريفه 158 از سوره ي مبارکه ي اعراف نيز که به پيغمبر (ص) خطاب مي کند : « اي رسول ما ! به خلق بگو که من ( بدون استثنا بر همه شما جنس بشر ) رسول خدايم . » همه مي دانيم که اين تعبير ، فقط مخصوص پيامبر (ص) است . در سوره ي آل عمران خطاب به حضرت عيسي (ع) عنوان مي شود که تو فرستاده خدا بر بني اسرائيل هستي ، اما در همين قرآن ، دست کم چند مرتبه به پيامبر گفته مي شود که بگو من فرستاده و رسول خدا بر همه مردم هستم . واژه « کافه للناس » نيز از همين زاويه بررسي مي شود ؛ زيرا که حضرت ، کفايت امور دنيا و آخرت همه اهل عالم را بر عهده دارند . ـ واژه « اسوه حسنه » چطور ؟ ـ ضرورت الگوپذيري از شخصيتهاي بزرگ و الهي ، ضرورتي است که همواره مورد توجه بشر قرار داشته است . قرآن کريم با شناخت از اين خصيصه بشر ، پيامبر (ص) را که بهترين بندگان خداست ، به عنوان الگو و « اسوه حسنه » به مردم معرفي کرده و در آيه 21 سوره احزاب ، بر اين موضوع تأکيد مي ورزد : « لقد کان لکم في رسول ا... اسوه حسنه ... » ، براي شما ، رسول خدا الگويي نيکوست . بديهي است که اين نيکويي که قرآن به آن اشاره دارد ، در هيچ فردي به اندازه ي رسول اکرم (ص) وجود نداشته است . اسوه بودن براي ما ، در حقيقت گام نهادن در مسيري است که پيامبر (ص) حرکت مي کرد ؛ يعني اينکه ايشان را مقتدا و جلودار خود ببينيم . وقتي که صبر مي کنند ، ما نيز صبر کنيم . آنجا که قاطعيت به خرج مي دهند ، ما هم چنين کنيم و ... اين بهترين طريق هدايت است که از رهروي صادقانه طريق رسول خدا ، عايدمان مي گردد . ـ تبيين خصوصيات و ويژگيهاي پيامبر خدا (ص) ـ آن هم با استناد به آيات الهي ـ اين سؤال را در حاشيه بحث ايجاد مي کند که کداميک از سوره هاي قرآني ، بيشتر از ساير سوره ها ، بر خصوصيت و شخصيت الهي رسول ا... ( ص) ، تأکيد نموده است ؟ ـ يقينا سوره ي احزاب ! اين سوره ، ارتباط خاصي با پيامبر اعظم (ص) دارد و شايد بتوان گفت که نزديک به 30 ويژگي خاص آن بزرگوار ، در سوره ي احزاب ، مطرح شده است . اين موضوع به دقت زيادي نياز دارد که چرا در اين سوره مبارکه ، تا به اين حد روي ويژگيهاي حضرت ، تأکيد شده است . پاسخ به اين سؤال ، از چند منظر قابل بررسي است . يکي اينکه در اين سوره ، پيامبر (ص) مأموريتي دارد که بعضي از سنتهاي جاهلي را بشکند و سنتهاي اسلامي را جايگزين آن نمايد . اين سنت شکني ، با دو مانع اساسي رو به روست . يکي از موانع ، همان عادات مألوف ذهن مردم و خطر تهمتهايي بود که به پيغمبر زده مي شد و مانع دوم ، وجود افراد منافقي در جامعه بود که پيوسته ، به دنبال سوء استفاده و سمپاشي بودند . به اين دليل است که درهم شکستن هدف منافقين ، هدف اصلي سوره ي احزاب قرار مي گيرد و در اين مسير ، به تعظيم و بزرگداشت رسول اکرم (ص) و شمارش صفات برجسته آن بزرگوار ، پرداخته مي شود ، به گونه اي که پنج ويژگي مهم رسول ا... (ص) ، فقط در آيات 45 و 46 سوره احزاب ، بيان شده است . ـ « امي » بودن ، در قرآن به عنوان يکي از صفات برجسته پيغمبر ( ص ) ، مطرح شده است ، ارزيابي شما از اين سخن چيست ؟ ـ بي سوادي اگر چه براي همه ي انسانها ، عيب تلقي مي شود ، ولي براي رسول خدا (ص) ، از آن زاويه فضيلت است که ايشان معلمي جز خدا ، نداشته است . ذهن ايشان دست نخورده بود و آموختني هاي خود را فقط و فقط از ذات اقدس باري تعالي فراگرفته بود . ما انسانها معمولا تحت تعليم افراد مختلف قرار مي گيريم و وقتي تحت تأثير آنها هم قرار مي گيريم . آن کسي که پيغمبر اکرم (ص) را تعليم داده ، خداي پيغمبر بوده و آن بزرگوار تحت تعليم و تأثير هيچ کس ، جز خداي متعال قرار نداشته است . اينجاست که فضيلت اين صفت پيامبر (ص) نيز معنا مي يابد . ـ يقينا آيه مباهله در رديف آيات مشهور قرآن قرار دارد . شأن نزول اين آيه ، بر کدام وجه از شخصيت گرانسنگ رسول خدا (ص) ، تکيه مي کند ؟ ـ اين آيه « مستجاب الدعوه » بودن پيغمبر و قدرت ايشان را بر « ولايت تکويني » نشان مي دهد . البته در اين ويژگي پيامبر (ص) ، اهل بيت (ع) هم شريک هستند . اين آيه مربوط به مباهله حضرت رسول (ص) و اهل بيت ايشان (ع) ، با مسيحيان نجران است . در اين ماجرا ، امام علي (ع) ، حضرت فاطمه (س) ، امام حسن (ع) و امام حسين (ع) هم در کنار پيغمبر (ص) نقش دارند . اينکه در ميان همه امت ، فقط اين پنج تن برگزيده شده اند تا دست به مباهله با مسيحيان نجران بزنند ، يک مطلبي ثابت مي شود و آن اينکه اين بزرگواران ، همگي « مستجاب الدعوه » هستند . در کنار اين موضوع ، مطلب ديگري هم وجود دارد و آن اينکه رسول اکرم (ص) ، داراي « ولايت تکويني » هم هستند . در آخر آيه مي خوانيم که : « تا لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم ، واژه « نجعل » نشان مي دهد که اين بزرگواران ، به اذن خدا از قدرت تصرف در هستي يا همان ولايت تکويني برخوردارند . اين همان موضوعي است که به « مبسوط اليد » بودن پيامبر (ص) و اهل بيت طاهرينش (ع) ، تأکيد دارد . » ـ در پايان اگر سخني ناگفته مانده است ، بيان بفرماييد ؟ ـ به نظر مي رسد که آيه شريفه « تطهير » ، معرف حضور همه قرار دارد ، ولي تبرکا بد نيست که براي تبيين بعدي ديگر از ابعاد وجودي پيامبر (ص) ، به اين آيه اشاره اي داشته باشيم . طبق اين آيه شريفه ، وجود نازنين رسول خدا (ص) ، مطهر از هر گونه « رجس » و ناپاکي است. هر چند که در اين آيه ، از واژه « اهل بيت » سخن به ميان آمده ، ولي واضح است که پيامبر اکرم (ص) ، شاخص ترين فرد در ميان اهل بيت (ع) است . همان اهل بيت مکرمي که خدا اراده کرده رجس و پليدي را از وجودشان دور ساخته و آنان را به نوعي خاص ، تطهير نمايد . منبع: مجله انديشه نو پيش شماره اول/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن