تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805650218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برررسي نظر بزرگان دين در مورد عدم تحريف قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: برررسي نظر بزرگان دين در مورد عدم تحريف قرآن
گروه خبرنگاران افتخاري / وحيد رضايي: در اين نوشتار به نقل نظرات برخي از بزرگان دين درباره تحريف قرآن مي‌پردازيم.
سيد مرتضي علم الهدي رضوان الله عليه متوفاي سال 436 هـ.ق مي‌گويد: علم به صحت نقل قرآن مثل علم به شهرها و حوادث بزرگ و وقايع عظيم و كتاب‌هاي مشهور و اشعار مسطور عرب است، زيرا توجه و عنايت خاصي و دواعي مختلفي وجود دارد براي نقل و حراست از اين امور تا از بين نروند و چون قرآن كريم معجزه نبوت و مأخذ احكام شريعت و علوم دينيه است و علماي مسلمين، منتهي درجه عنايت را براي حفظ و حراست از آن به كار بسته‌اند، پس چگونه ممكن است كه تغيير كند يا نقصي بر آن وارد شود (تا آنجا كه مي‌گويد:) قرآن كريم در زمان خود پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم همين طور كه الان است، جمع شده و مرتب بود. ( مجمع البيان ج۱ ص۱۶) .

ناگفته نماند كه اين گفتار سيد مرتضي آنچنان از او مشهور است كه حتي بزرگان اهل سنت نيز نقل كرده‌اند، مانند ابن حجر كه از ابن حزم اندلسي نقل مي‌كند: سيد مرتضي امامي بود و معتقد بود كسي كه معتقد شود از قرآن چيزي كم شده يا به آن افزوده شده يا چيزي از آن تبديل شده است ، كافر است. ( لسان الميزان ج۹ ص۲۲۴).

شيخ الطائفه طوسي رضوان الله عليه متوفاي سال460 هـ ق مي‌گويد: زياده و نقصان در كلام خداوند راه ندارد زيرا اجماع قائم است كه به قرآن چيزي اضافه نشده است و مسلمانان معتقدند كه از آن چيزي كم نشده است، و مذهب ما همين است (بعد مي‌گويد) رواياتي در كتب شيعه و سني آمده است كه دلالت بر نقصان بسياري از آيات و نقل بعضي از آن از جايي بجاي ديگر مي‌كند، اما چون روايات همه خبر واحد هستند و موجب علم نمي‌شوند، عمل به آنها ممكن نيست و بهتر است كه از آنها اعراض شود و اگر امكان تأويل نبود طرد شوند، و اگر آن روايات صحيح السند هم باشند باز موجب طعن در قرآن نخواهند شد، زيرا كه صحت آن مورد اتفاق همه مسلمانان است ( التبيان ج۱ ص۳) .

امين‌الاسلام طبرسي رضوان الله عليه متوفاي سال 548 هـ ق نويسنده تفسير مجمع البيان مي‌گويد: در قرآن كريم چيزي اضافه يا از آن كم نشده است، اما چيزي اضافه نشده است چون اجماع مسلمين است و از نظر مذهب ما از قرآن چيزي كم هم نشده است. (مجمع البيان ج۱ ص۱۵).

سيد بن طاووس رضوان الله عليه متوفاي سال 664 هـ ق مي‌گويد: قرآن كريم مصئون از زياده و نقصان است. ( سعد السعود ص۱۹۲) .

علامه حلي رضوان الله عليه متوفاي سال 726 هـ ق مي‌گويد: حق آنست كه در قرآن كريم تبديل و تقديم و تأخيري واقع نشده است و پناه مي‌برم به خداوند از كسي كه معتقد باشد بر وقوع تحريف، زيرا كه موجب شك مي‌شود در معجزه رسول عليه و آله السلام كه نقل آن متواتر است. ( اجوبة المسائل المنهاوية ص۱۲۱) .

شيخ زين الدين بياضي عاملي رضوان الله عليه متوفاي سال 877 هـ ق مي‌گويد: تواتر قرآن جملةً و تفصيلاً معلوم است و اگر چيزي به آن اضافه يا از آن كم مي‌شد هر عاقلي متوجه مي‌شد حتي اگر حافظ قرآن هم نمي‌بود، به جهت مخالفت با اسلوب و فصاحت قرآن، ( الصراط المستقيم ج۱ ص۴۵).

شيخ فتح‌الله كاشاني رضوان الله عليه متوفاي سال 988 هـ ق در رابطه با رواياتي كه دال بر نقص قرآن است مي‌گويد: اگر حديثي بر خلاف دليل يا سنت متواتر يا اجماع بود و تأويلش ممكن نبود و امكان حمل بر وجوه ديگر را نداشت، واجب است طرح و اعراض از آن ( تفسير منهج الصادقين ؛ مقدمه كتاب و در ذيل آيه انا له لحافظون) .

سيد نورالله شوشتري رضوان‌الله عليه معروف به قاضي شهيد يا شهيد ثالث كه در سال 1019 هـ ق به شهادت رسيده است در كتاب مصائب النواصب ،بحث امامت و كلام بالصراحه عقيده تحريف را از مذهب اهل بيت(ع) نفي مي‌كند.

فيض كاشاني رضوان‌الله عليه متوفاي سال 1019 هـ ق در ذيل آيه مباركه (انا له لحافظون) مي‌گويد: يعني از تحريف و تغيير و زياده و نقصان( الاصفي في تفسير القرآن ص۳۴۸) .

شيخ بهاء‌الدين عاملي رضوان‌الله عليه معروف به شيخ بهائي متوفاي سال1030هـ ق مي‌گويد: صحيح اين است كه قرآن كريم از زياده و نقصان محفوظ است چنانكه آيه مباركه (انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون) دلالت مي‌كند و آنچه كه گفته مي‌شود از ساقط شدن اسم علي عليه السلام در بعض از مواضع مثل (ياايها الرسول بلغ ما انزل اليك - في علي-) و غير آن، نزد علما معتبر نيست. ( آلاء الرحمن ص۲۶) .

فاضل توني رضوان الله عليه متوفاي سال 1071 هـ ق مي‌گويد: مشهور آن است كه قرآن كريم محفوظ و مضبوط است همانطوري‌كه نازل شده است و خداوند حكيم حافظ آنست چنانكه فرمود : (انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون). ( الوافيه في الاصول ص۱۴۸) .

حر عاملي رضوان‌الله عليه متوفاي سال 1104 هـ ق مي‌گويد:هركسي كه در اخبار و آثار تتبع و تحقيق كند، علم قطعي پيدا مي‌كند كه قرآن كريم اعلي درجه از درجات تواتر را دارا است و هزاران نفر از صحابه آن را حفظ و قرائت كرده‌اند و در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم جمع شده و به صورت كتاب بود. ( الفصول المهمه في تاليف الامه ص۱۶۶) .

علامه مجلسي رضوان الله عليه متوفاي سال 1111 هـ ق در رد اخبار دلالت‌كننده بر نقصان مي‌گويد: اين اخبار، اخبار آحاد هستند و قطع به صحت آنها پيدا نمي‌شود. ( بحار الانوار ج۸۹ ص۷۵) .

شيخ جعفر كبير رضوان الله عليه معروف به كاشف الغطاء متوفاي سال 1228هـ ق مي‌گويد: شكي نيست كه قرآن كريم محفوظ از نقصان بحفظ خداوند ديان است همانطوريكه صريح قرآن و اجماع علما بر اين نكته دلالت دارد. ( كشف الغطاء كتاب القرآن ص۲۹۹) .

سيد محمد طباطبائي رضوان‌الله عليه مشهور به مجاهد متوفاي سال 1242 هـ ق مي‌گويد: شكي نيست كه قرآن در اصل، اجزاء ،محل، وضع و ترتيب متواتر است و اين مطلب را محققان از اهل سنت نيز قبول دارند زيرا قرآن معجزه بزرگ، اصل دين و صراط مستقيم است و دواعي مختلف بر حفظ آن وجود دارد.

شيخ ابراهيم كلباسي رضوان الله عليه متوفاي سال 1262 هـ ق مي‌گويد: نقصان در قرآن كريم بهيچ عنوان راه ندارد. ( اشارات الاصول ...مبحث حجيت ظواهر كتاب).

سيد محمد شهشهاني رضوان‌الله عليه متوفاي سال 1289 هـ ق در كتاب العروة الوثقي مي‌گويد: در قرآن كريم تحريف واقع نشده است و اين مطلب را به جمهور مجتهدين نسبت مي‌دهد( البيان ص۲۰۰)

سيد حسين كوه كمري رضوان الله عليه متوفاي سال 1299 ضمن تصريح به عدم تحريف براي حفظ قران از تحريف به امور ذيل استدلال مي‌كند :

الف:اصل عدم تحريف زيرا كه تحريف مشكوك است وحادث پس با اجراي اصل عدم نفي مي‌شود.

ب: اجماع بر عدم تحريف.

ج: منافاة تحريف با معجزه بودن قرآن .

د: آيه مباركه (لايأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه)

هـ: اخبار ثقلين (كه دلالت مي‌كند بر اينكه قرآن به صورت كتاب در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم جمع آوري شده بود).

و: رواياتي‌كه ما را به تمسك به قرآن و پيروي آن امر مي‌كند (و اگر تحريف در آن راه داشت امر به اخذ و تمسك لغو بود) ( بشري الوصول الي اسرار علم الاصول ...مبحث حجيت ظواهر كتاب ) .

شيخ محمد جواد بلاغي رضوان الله عليه متوفاي سال 1352 هـ ق مي‌گويد: اگر شنيدي كه بعضي از روايات نادر دلالت مي‌كند بر تحريف قرآن و از بين رفتن بعضي از آيات آن، پس به اين روايات اعتنا نكن زيرا روايت آن ضعيف و متن آن مضطرب و سست است. ( آلا الرحمن في تفسير القرآن ص ۱۸).

شيخ محمد حسين آل كاشف الغطاء رضوان الله عليه متوفاي سال 1373 هـ ق كه دكتر ادعاي شاگردي ايشان را دارد مي‌گويد: كتاب موجود در دست مسلمانان همان كتابي است كه خداوند متعال آنرا براي تحدي و اعجاز و تعليم احكام و تمييز حلال از حرام نازل فرمود ، در اين كتاب نه چيزي اضافه و نه از آن كم شده است و نه تحريف در آن راه دارد و بر اين مطلب اجماع مسلمين است.

اگر كسي ادعا كند كه قرآن تحريف شده يا از آن چيزي كم شده است، خطا كرده است و اين آيه مباركه (انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون) او را رد مي‌كند و احاديثي كه از طريق شيعه و سني نقل شده در نقص يا تحريف قرآن، احاديث شاذ و ضعيف و اخبار آحاد هستند كه موجب علم و عمل نخواهد شد، پس بايد تأويل يا به ديوار زده شود ( اصل الشيعه . اصولها ص۱۰۱ و۱۰۲).

سيد عبدالحسين شرف الدين موسوي رضوان الله عليه متوفاي سال 1377 هـ ق مي‌گويد:قرآن عظيم و ذكر حكيم از طرف ما متواتر است به جميع آيات و كلمات و سائر حروف وحركات و سكنات به تواتر قطعي از امامان اهل بيت عليهم السلام و هيچ كس در آن شك ندارد و ائمه اهلبيت نيز از جدشان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و آنبزرگوار از خداوند متعال نقل كرده است و در اين هم جاي شكي نيست ، ظواهر و نصوص قرآن همه حجتهاي خداوند و دليل اهل حق است بحكم ضرورت اوليه از مذهب اماميه ، روايات صحيحه نيز در اين زمينه بنحو متواتر از طريق عترت طاهره سلام الله عليهم زياد نقل شده است ، و لذا شيعيان هر روايت مخالف قرآن را حتي اگر صحيح هم باشد ، بديوار ميزنند و به آن اعتباري قائل نمي‌شوند و قرآن كريم در زمان خود رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم جمع شد همانطوريكه الان هست بدون كوچك ترين تغيير و زياده و نقصان. ( اجوبه مسائل جارالله ص ۲۸ و ۳۷)

آيت‌الله خميني متوفاي سال 1409 هـ ق مي‌گويد: كسي‌كه مطلع باشد بر توجه مسلمانان به جمع، حفظ، ضبط، كتابت و قرائت قرآن متوجه خواهد شد كه روايات دلالت كننده بر تحريف باطل است زيرا آن روايات يا ضعيف است و استدلال به آنها صحيح نيست و يا جعلي و ساختگي است كه علامات جعل و ساختگي بودن در آنها كاملا مشخص است، يا غريب است كه موجب تعجب مي‌شود و اگر صحيح بود بايد تأويل شود. ( تهذيب الاصول ج۲ ص۱۶۵).

آية الله العظمي خوئي رضوان الله عليه متوفاي سال 1413 هـ ق مي‌گويد: معروف بين مسلمانان عدم وقوع تحريف در قرآن است و اينكه قرآن موجود در نزد ما همان قرآن منزل بر نبي اعظم صلي الله عليه و آله و سلم است و بر اين مطلب بسياري از اعلام از جمله رئيس المحدثين مرحوم صدوق بن بابويه تصريح كرده‌اند و قول به عدم تحريف را از معتقدات اماميه حساب كرده‌اند.(البيان ص۲۰۰) .

قصه تحريف قرآن جزء خرافات و خيالات است و به تحريف قائل نمي‌شود مگر كسي كه عقلش ناقص باشد يا درست تأمل و تفكر نكرده باشد يا اينكه بخاطر علاقه اش به قول به تحريف معتقد به آن شده باشد زيرا كه علاقه به چيزي انسان را كور و كر ميكند اما آدم عاقل منصف متدبر شكي در باطل بودن يا خرافاتي بودن تحريف ندارد. ( البيان ص۲۵۹).

********************************************************************

پي‌نوشت:

( مجمع البيان ج۱ ص۱۶)

( لسان الميزان ج۹ ص۲۲۴)

( التبيان ج۱ ص۳)

(مجمع البيان ج۱ ص۱۵)

( سعد السعود ص۱۹۲)

( اجوبة المسائل المنهاوية ص۱۲۱)

( الصراط المستقيم ج۱ ص۴۵)

( الاصفي في تفسير القرآن ص۳۴۸)

( آلاء الرحمن ص۲۶)

( اصل الشيعه . اصولها ص۱۰۱ و۱۰۲)

( اجوبه مسائل جارالله ص ۲۸ و ۳۷)

( تهذيب الاصول ج۲ ص۱۶۵)

(البيان ص۲۰۰)

( البيان ص۲۵۹)
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 433]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن