تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816347831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه‌ی مدنی در قرآن و نهج‌البلاغه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جامعه‌ی مدنی در قرآن و نهج‌البلاغه
جامعه‌ی مدنی در قرآن و نهج‌البلاغه مسجد اولین پایگاه حکومت و عبادتجامعه نوپای اسلامی مرکز اجتماعی نیاز داشت با جاذبه‌ای بسیار نیرومند و معنوی. لذا قبل از هر کار پیامبر (ص) به فرمان خداوند دست به ساختن مسجد زد و مسجد تنها مرکز عبادت نبود بلکه مرکز تمام فعالیت‌های فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مسلمانان و پایگاه اصلی حکومت بود.به محض این‌که پیامبر‌(ص) وارد مدینه شدند و در آن شهر مستقر شد درصدد انجام مراسم دین خویش برآمد و به این منظور دستور فرمود: مسجدی را بنا کردند آن حضرت در آن مسجد با مسلمانان هم نماز می‌گزارد و هم مبادی و مبانی دین را به یاران خود تعلیم می‌داد و هم میان آنها در مسائل مورد اختلاف قضاوت می‌کرد و هم دربا‌ره‌ی مطالب مربوط به جامعه مسلمانان شور و گفت‌وگو می‌‌کرد و همچنین فرستادگان قبایل عرب را که گاه و بی‌گاه به مدینه می‌آمدند در ‌آن‌جا می‌پذیرفت، بنابراین مسجد پایگاه اسلام بود که کلیه امور اجتماعی و حتی فردی امت مسلمان، توسط پیامبر اکرم‌(ص) رتق و فتق می‌شد و این نخستین کانون اجتماعی در جامعه مدنی اسلامی بود. رسول اکرم‌(ص) در مدتی کوتاه، اسلام را میان مردم مدینه رواج داد و پیروان بسیار پیدا کرد. دسته‌های مختلف را متحد ساخت و پیمانی میان مهاجران و مردم مدینه از مسلمان و یهود و دیگران منعقد نمود که به موجب آن روابط طرفین براساس دوستی و برادری استوار می‌شود.یکی از آثار دین اسلام این بود که رابطه برادری را میان مسلمان که از قبایل مختلف بودند برقرار کرد و وحدت دینی را جانشین وحدت قومی کرد.مسلمانان صرف‌نظر از امتیازات طایفگی با یکدیگر برابر شدند میان وضیع و شریف تفاوت نماند و همگی چون بنایی استوار شدند که اجزای مختلف آن پشتیبان یکدیگر بود. خداوند در این باره بر مسلمان منت ‌می‌نهد و می‌فرماید: و خداوند بین دل‌های آنان اوس و خزرج  الفت انداخت که اگر تمام آن چه در روی زمین است صرف می‌کردی. نمی‌توانستی بین دل‌های ایشان الفت بیفکنی. ولی خداوند بین آنها الفت برقرار نمود، به راستی او عزیز حکیم است.در جامعه دینی (اسلامی) ضامن دینی ماندن آن تشکیل حکومت دینی (اسلامی) است. البته حکومت دینی در صورتی قادر خواهد بود به اجرای احکام فقهی بپردازد که به نشر عقاید و اخلاق اسلامی و همچنین تحکیم فضایل و اخلاقیات و ایمانیات مردم و تلطیف فضای جامعه و تعلیم و تربیت و تأمین حقوق و معاش مردم همت گمارد.این‌گونه نبوده است که جامعه جزیره‌‌العرب در صدر اسلام ابتدا دنیایشان توسط پیامبر‌(ص) تأمین شده باشد و همه مرفه و برخوردار شوند. سپس دین ورزیده باشند. بلکه قضیه دقیقاً به عکس است. هر گاه مردم یک جامعه معتقد به عقاید اسلامی و پایبند ارزش‌های آن باشند آن جامعه اسلامی است.نماز جمعه بزرگ‌ترین اجتماع عبادی سیاسی در جامعه مدنی اسلامی است. نماز جمعه به عنوان یکی از احکام اسلامی که از مهم‌ترین وظایف اسلامی در تقویت پایه‌های ایمانی و همچنین آگاهی سیاسی و اجتماعی و ... محسوب می شود.اولین نماز جمعه‌ای که در اسلام منعقد شد قبل از هجرت پیامبر(ص) به مدینه بود که به امامت جمعه «اسعد بن زواره» یکی از بزرگان مدینه برگزار شد. اولین نماز جمعه‌ای که پس از هجرت حضرت رسول(ص) برگزار گردید، اولین نماز جمعه‌ای بود که آن حضرت در محله‌ بنی سالم در مدینه برگزار کردند. برخی از منافع نماز جمعه در حکومت اسلامی عبارت است از: آگاهی بخشیدن به مردم در زمینه‌ معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی، ایجاد همبستگی و انسجام هر چه بیشتر در میان صفوف مسلمین ـ تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان ـ جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی.«محمد رسول خداست و کسانی که به همراه اویند بر کافران سختگیر و در بین خودشان مهربانند. آنان، را در حال رکوع و سجود بینی، که فضل و خشنودی خدا را می‌جویند، سیمای ایشان در چهره‌هایشان از اثر سجود نمایان است، این توصیف ایشان در تورات و حتی توصیف ایشان در انجیل است.همانند زراعتی که جوانه‌اش را برآورد، سپس آن را نیرومند سازد و ستبر گردد و بر ساقه‌هایش بایستد و کشاورزان را به شگفت آورد، تا به وسیله ایشان کافران را به خشم آورد. خداوند به کسانی از آنان که ایمان آورده‌‌اند و اعمال شایسته انجام داده‌اند، آمرزش و اجری بسیار بزرگ وعده داده است.»«و هر کس از خداوند و پیامبر او نافرمانی کند و احکام او را مورد تجاوز قرار دهد او را به آتشی درآورد که جاودانه در آن باشد و برای او عذابی خفّت بار است.»«به راستی انسان آزمند آفریده شده است، هرگاه که شر به او رسد نالان است و هر گاه خیر به او رسد بخل ورزنده است، به جز نمازگزاران و....»جامعه مدنی از منظر جامعه‌‌شناسیبا توجه به این‌که براساس تفکر دینی و توحیدی فرد جدا از جامعه نبوده و جامعه نیز بدون فرد ساخته نمی‌شود. بنابراین حتی آبانی که فرد را مخاطب قرار می‌دهد نیز در نهایت به جمع ختم می‌شود. زیرا خودسازی فردی جدای از جماعت ممکن نیست ـ هر چند جنبه درونی هر فرد باشد ـ حاصل خودسازی فردی سازندگی اجتماعی است. قرآن برای هدایت و سازندگی انسان آمده است. این انسان بریده از جمع نیست و جامعه نیز با مجموعه افراد خود ساخته تشکیل می‌شود. می‌دانیم که انسان در عصر انبیاء گذشته نیز به جماعت می‌زیسته است و اصلاً پیامبران برای هدایت جامعه آمده‌‌اند، هر چند برخی از امت‌های پیامبران افراد خانواده یا قبیله و قوم محدودی بوده‌اند. برای هر کدام از مفاهیم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... در یک جامعه مدنی دینی آیه و یا آیاتی وجود دارد، چه آیه انفسی باشد و چه آفاقی، همه بیانگر ویژگی‌ها و ضروریت و لوازمات و قراردادها و احکام و قوانین یک جامعه مدنی اسلامی است.و حتی اشاره به جوامع و گروه‌ها و تشکل‌های غیر دینی و همچنین جوامع و گروههای یهود و مسیحیت و ... نیز دارد.به طور مثال می‌بینیم قرآن مجید در سوره حجرات سخن از ساختن جامعه اسلامی براساس معیارهای اخلاقی پرداخته و در این سوره یکی از جامع‌ترین و حساب شده‌ترین دستورها در زمینه‌ی روابط اجتماعی انسان‌هاست.برخی از جامعه‌شناسان غیرمسلمان نیز در‌آثار خود به کرّات به جامعه مطلوب مدنی اسلامی اشاره و اذعان نموده‌اند منبع: نصیر/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن