تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833282004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مباني انديشه سياسي حضرت امام ( ره )


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مباني انديشه سياسي حضرت امام ( ره )
مباني انديشه سياسي حضرت امام ( ره ) قال الله تعالي في کتابه العزيز يا ايتها النفس المطمئنه ارجعي الي ربک راضيه المرضيه فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي موضوعي که به آن مي پردازيم , مباني انديشه سياسي حضرت امام خميني ( ره ) از رهگذر وصيتنامه ايشان است . ابتدا لازم است چند نکته را مطرح کنم : نکته اول اينکه انديشه سياسي عبارت است از نظريه پردازي و تفکر نسبت به پديده هاي سياسي . انديشه سياسي مي تواند در قالب فقه سياسي يا فلسفه سياسي متجلي شود . حضرت امام بدون شک داراي انديشه سياسي بودند و منظومه منسجمي از آرا و تفکرات نسبت به پديده هاي سياسي داشتند . ايشان نسبت به فلسفه سياسي آراي خاصي داشتند . در واقع حضرت امام انديشه مند سياسي و فقيهي سياسي بوده اند . يکي از پيش فرض هاي اين مقاله اين است که انديشه سياسي اگر چه در ظاهر و رويه خود جلوه مي کند , ولي داراي مباني و اصول عامي است . آرا وانديشه هاي سياسي حضرت امام نيز داراي مباني و اصول و قواعد کلي و عامي است که اين آرا مانند شاخه هاي درخت بر تنه درخت , خود را جلوه گر مي کند . موضوع اين مقاله پرداختن به تنه درخت و آن اصول کلي است که آرا و انديشه سياسي را تفسير کرده اند . پس حضرت امام ممکن است داراي فلسفه سياسي به معناي خاص کلمه نباشند , اما بدون شک انديشه سياسي و فقه سياسي داشتند . مباني و اصول انديشه سياسي حضرت امام بسيار است , ولي در اين مقاله صرفا به هفت معنا دليل بر نبودن مباني ديگر نيست . دو پيش فرض در اين مقاله وجود دارد . پيش فرض اول اينکه امام انديشه سياسي نظام مند ( يعني سيستماتيک ) داشتند . ايشان نسبت به پديده هاي سياسي از بعد ديني و از بعد فقهي نظر داشتند . پيش فرض دوم اينکه آرا و انديشه هاي سياسي حضرت امام داراي مباني و اصولي است و بايد اين مباني و اصول را شکافت و نبيين کرد . بنابر اين به ترتيب به هفت مبنا در اندشه سياسي حضرت امام اشاره مي کنيم : 1- پيوند ديانت و سياست : در ارتباط با ربط دين و سياست دو نظريه کلي وجود دارد . يک نظريه اينکه دين و سياست با هم ارتباط و ثيق و مستحکم دارند و نظريه دوم اينکه اينها دو حوزه جدا از هم هستند . دسته دوم را سکولاريست ها يا کساني که دين را از سياست جدا مي دانند , تشکيل مي دهند . به اعتقاد دسته دوم دين از سياست جداست , بنابرين ما ممکن است در حوزه خصوصي ديندار باشيم , اما سياست ربطي به دين ندارد . به بيان ديگر دين براي ارتباط انسان و خدا , براي عبادات , براي نماز و روزه است , اما مسائل اجتمايي و اقتصادي ربطي به دين ندارد . وظيفه و رسالت دين اين نيست که به مسائل حوزه عمومي بپردازد . نظر حضرت امام دقيقا در مقابل سکولاريست ها ست , يعني ايشان معتقد به پيوند ديانت و سياست به اين معنا هستند که در دين گذاره هايي وجود دارد که هم سياسي است و هم ديني . از باب اول فقه ( احکام طهارت ) ديانت , در جاي جاي احکام فقه جاي پاي سياست را مي توان ديد . اين اعتقاد حضرت امام است . چرا امام به اين انديشه رسيده اند , به اين دليل که امام معتقد به وحدت هستند و دوآليسم و دوگانگي انديشه سياسي و ديني را قبول ندارند . به عقيده حضرت امام دين عين سياست است . اگر عده اي معتقدند حکمت و فلسفه از علم جداست و قابل جمع نيست , امام مي فرمايند , که قابل جمعند . امام بين فقه و حکمت هم جمع کرده اند , بين سياست و فقه هم جمع کرده اند , بين عرفان و سياست هم جمع کرده اند و شخصيتي بوده اند داراي ابعادنا متناهي . کساني که از نظر روحي ضعيفند و به يک بعد منشور دين نگاه مي کنند , ممکن است جزئي نگر باشند , فقه راببينند , سياست را نبينند . سياست را ببينند و عرفان را نبينند , ولي حضرت امام همه اين ها را با هم وحدت داده اند , چون در نظر امام همه امور به يک چيز باز گشت مي کنند : وحدت در عين کثرت . آن همه عکس مي و نقش مخالف که نمود يک فروق رخ ساقي است که در جام افتاد اگر مي بينيد که ظواهر مختلفي از عالم وجود مشاهده مي شود , نه بدين دليل است که تعدد و تکثر وجود دارد , بلکه به اين دليل است که جام هاي متعددي وجود دارد و عين عکس ها را متفاوت به ما نشان مي دهد , والا رخ ساقي جز يکي بيش نيست . استناد ما در اين موارد در درجه اول به وصيت نامه سياسي الهي امام و در درجه دوم به صحيفه نور است . در جمله اي از وصيت نامه چنين آمده است : اين انقلاب بزرگ با تا ييدات غيبي پيروز شد . پديده اي سياسي به نام انقلاب , پيروزي انقلاب در سال 57 بود , ولي به چه دليل , به اين دليل که عالم غيب و شهود با هم وحدت پيدا کردند . حضرت امام در آغاز وصيت نامه , بحث را با حديث ثقلين شروع مي کنند , ولي با لطافت وارد مباحث سياسي مي شوند .بنابراين هيچ تناقضي بين مباحث فکري , انديشه اي و ديني با مباحث سياسي در آراي ايشان وجود ندارد . آيا امام که معتقد به وحدت ديانت و سياست اند , معتقد به دين حداقل بوده اند يا حداکثر . يعني آ يا متعتقد بودند که دين در ابعاد سياسي , اقتصادي , اجتماعي و فرهنگي براي ما تمامي احکام را آورده يا بعضي از آنها را به عقل بشر واگذارده است . بحث چنداني در اين دو دهه انقلاب نشده است . در کتابي که به انديشه هاي فقهي – سياسي حضرت امام پرداخته , چنين ادعا شده است که امام معتقد به ديني حداکثر بوده اند , اما اين مسئله قابل تامل و بررسي است و شايد چنين نباشد . 2- جمع بين خدا گرايي و مردم گرايي : حکومت ديني هم الهي و هم مردمي , هم از آسمان است و هم از زمين . هم سر در آسمان دارد و هم پاي در روي زمين . مشروعيت حکومت ديني هم الهي استن و هم مردمي . در اينجا دو اصطلاح تخصصي در علوم سياسي را بايد توضيح بدهم تا مقصودم را روشن کنم . اين دو اصطلاح يکي مشروعيت و ديگري کارآمدي هست . مشروعيت يعني توجيه عقلاني اعمال سلطه , چرا ما از حکومتي بايد تبعيت و اطاعت کنيم ؟ چرا اين حکومت مشروع است ؟ به اعتقاد حضرت امام چون حکومت اسلامي منصوب از طرف خداوند است . چه در زمان حضور , يعني در زمان پيامبر و حضرت علي ( ع ) و بقيه معصومين ( ع ) , و چه در زمان غيبت کبري , يعني فقها به شکل عام منصوب هستند . پس مشروعيت از جانب خداوند است . از جانب نصب است . اما اين حکومت براي کارآمد شدن خود به ساز و کارها و ساختارهايي نياز دارد که در اين ساختارها مردم مي توانند در آن دخالت کنند . بنابر اين نقش مردم در کارآمدي نظام است . نقش مردم در کارآمد کردن نظام است , نه در مشروعيت . اما آن قدر بر نقش مردم تاکيد کرده اند که بعضي توهم کرده اند که راي امام اين است که مردم در مشروعيت هم دخالت دارند , در حالي که چنين نيست . نظريه نصب , يعني مشروعيت از جانب خداوند و دخالت مردم و احترام راي مردم در بعد کارآمدي . حضرت امام چندين بار لفظ دموکراسي را استفاده کرده اند و فرموده اند ما که دموکراسي داريم , آن هم دموکراسي اسلامي . از لفظ دموکراسي وحشت نکنيم , چون امام هم چندين بار به کار برده اند ولي دموکراسي ما دموکراسي اسلامي است و با دموکراسي غربي متفاوت است . اين عين بيانات حضرت امام است . 3- جمع بين آرمانگرايي و واقع گرايي : حضرت امام هم معتقد به آرمانها بوده اند و هم نگاه به واقعيات داشتند . حکومت اسلامي حکومتي است براي همه مستضعفين . وظيفه ما آن است که اسلام را بين همه مستضعفين و همه مردم جهان تبليغ کنيم . اين آرماني جهان شمول است , اما در عين حال بايد به امکانات هم توجه کرد . امکانات ما محدود است . فعلا ممکن است توانايي صدور انقلاب را به شکل کامل نداشته باشيم . محدوديت ما اين است که بايد مرزهاي دولت – ملت را بپذيريم . به هر حال ما مردمي و همسايگاني داريم و روابطي بايد داشته باشيم . اينها واقعيات روابط بين الملل است . حضرت امام اين واقعيات را هم پذيرفتند و بنابراين در روابط بين الملل هم واقع گرا بودند و هم آرمانگرا . يکي از عبارت هاي وصيت نامه چنين است : فرياد قهرمانانه ملت ها بر سر دمداران ستم پيشه در طول تاريخ الي ابد يعني پيام اسلام , پيام قرآن , پيام حکومت اسلامي است . زمان و مکان نمي شناسد يا : وصيت نامه سياسي – الهي اينجانب اختصاص به ملت عظيم الشان ايران ندارد , بلکه توصيه به جميع ملل اسلامي و مظلومان جهان از هر ملت و مذهب است . پيام عام و جهان شمول است . 4 – جمع بين اسلام به عنوان ايدئولوژي با مظاهر تمدن : حضرت امام ديدي عارفانه و جمع کننده بين متناقضات داشتند , البته اگر متناقض باشند که نيستند , يعني آن چيز هايي که در ظاهر متناقض به نظر مي رسند , نا سازه اند و محال نما هستند , اما در واقع تناقضي بين آنها نيست . مظاهر تمدن با اسلام جمع مي شود . ما بايد به سراغ تمدن برويم , از تمدن غرب نبايد وحشت کرد . بايد تمدن غرب را گرفت و هم نهادي بين تمدن غربي و تمدن اسلامي ايجاد کرد . از جمله توطئه هايي که حضرت امام مي شمارند , اين که يا آنکه اسلام دين ارتجاعي است و با هر نو آوري و مظاهر تمدن مخالف است . يا بعد مي فرمايند که: اينان مي خواهند چنين جلوه بدهند که روحانيون و علما مي خواهند با چهار پايان سفر کنند , يعني سوار هواپيما نشوند , در حالي که اين طور نيست ما مظاهر تمدن غرب را مي گيريم . در نامه مشهوري که حضرت امام به آيت الله غديري نوشته اند , فرمودند : که اگر که چنين باشد که شما مي فرماييد , چنين تو هم خواهد شد که اسلام با تمدن ناسازگار است , در حالي که اسلام با تمدن , با تمدن غربي , با مظاهر تمدن سازگار است , بعضي از مظاهر تمدن غربي خوب است . حزب مفهومي نوين و جديد است و امام در جاي جاي صحيفه نور ذکر کرده اند که معتقدند حزب با محدوديت هايي که ما براي آن در حکومت اسلامي قائل هستيم بايد وجود داشته باشد . در صحيفه نور , جلد هشتم , صفحه 268 آمده است : احزاب آزادند , مادام که توطئه معلوم نشده است . در صحيفه نور , جلد شانزدهم , صفحه 133 آمده است : اين طور نيست که حزب خوب باشد يا هر حزبي بد باشد , ميزان ايده حزب است . 5 – اصالت وظيفه در مقابل نگاه به نتيجه عمل : حضرت امام مي فرمودند : ما مکلف به وظيفه ايم , نه مکلف به نتيجه . در صحيفه نور سيره انبياي عظام در طول تاريخ فدا شدن در راه اسلام بوده است . وظيفه است . بايد فدا شد . بايد از سر مال و جان و خود بگذريم . در جلد پانزدهم صحيفه نور , صفحه 78 آمده است : اگر به تکليف عمل کنيم باکي نداريم که شکست بخوريم . در اينجا توهمي وجود دارد و آن توهم اين است که بعضي فکر کردند اصالت وظيفه , يعني ما کارشناسي نکنيم , برويم در دل عمل , اگر هم کشته شويم , مسئله اي نيست . ولي مقصود حضرت امام اين است که کار کارشناسي بشود , کار تخصصي بشود . وظيفه معين بشود . اگر شکست خورديم و پيروز شديم تفاوتي براي ما نخواهد داشت . 6 – نظريه توطئه : نظريه اي است در علم سياست که بر اساس آن نظريه بعضي معتقدند که وقايع داخلي و خارجي را بايد بر اساس تئوري توطئه تحليل کرد , يعني توطئه دشمنان داخلي و خارجي عليه ما . در اينجا سه نظريه عمده وجود دارد : بعضي معتقدند که همه وقايع بر اساس توطئه بايد تحليل بشود اصلا دشمنان هميشه در حال توطئه عليه ما هستند , بعضي ديگر معتقدند توطئه اي در کار نيست . توهم توطئه است , توطئه نيست . بعضي نيز معتقدند توطئه هست , ولي همه امر توطئه نيست . حضرت امام نظر سوم را قبول داشته اند . براي اثبات نظريه سوم و اينکه امام به شکل في الجمله معتقد به تئوري توطئه بودند , راهي در روش تحقيق به شکل علمي , به نام تحليل محتوا وجود دارد . بر اساس اين روش کلماتي که بوي توطئه مي دهد و معناي توطئه مي دهد در وصيت نامه مي تواند جمع آوري شود و ببينيم چند بار در مقابل کلمات ديگر تکرار شده است . اين کلمات به طور مثال عبارت است از توطئه , جنايت , نقشه , جهانخواران , چپاولگر , دشمن , استکبار , ابر قدرتها , جنايتکاران , غارت و مظلومين . 7 – آخرين مبنا و اصل از ديدگاه حضرت امام : اين است که انقلاب ها مانند شجره ممکن است ميوه مثمر داشته باشند , ممکن است ميوه اي به بار دهند , اما اين شجره ممکن است دچار آفت شود . بنابر اين , بايد آسيب شناسي کرد , بايد به آسيب شناسي انقلاب و از جمله انقلاب خودمان دست زد , چرا ؟ چون درست است که درختي داريم کهنسال , درست است که ميوه هاي گرانقيمتي از اين درخت چيده ايم , اما امکان وجود آفت در اين درخت در طول زمان وجود خواهد داشت . قسمت هاي پاياني وصيت نامه , يعني در اواسط تا پايان وصيت نامه به اين آفت ها اشاره شده است . از جمله تفرقه و به انزوا کشاندن روحانيت , غربزدگي و شرق زدگي , اقتصاد غير سرمايه داري و کمونيستي , يعني اثبات اين مسئله و رد اقتصاد يا سرمايه داري يا کمونيستي . انحراف برخي روحانيان , مسئله صدا و سيما , قوه قضاييه , قوه مجرييه , حوزه هاي علميه و ارتش . پس , از ديدگاه امام آسيب شناسي انقلاب اولا امري مبارک است و ثانيا گويا در اين دو دهه انقلاب کمتر به آن پرداخته شده و ضرورت بررسي عميق تري را دارد . منبع: سيد صادق حقيقت/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن