واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: چه کسی متولي تبيين انديشه امام (ره) است؟ انصاري ادامه داد: وقتي صحبت از اجتهاد در انديشه و مكتب امام(ره) ميشود به اين معناست كه ما با تكيه بر اين اصول بتوانيم متناسب با زمان و مكان راه انقلاب را هموار كرده و پيش ببريم. رييس سابق پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي تاكيد كرد: طبيعي است هيچ گروه سياسي يا اجتماعي خاصي نميتواند بگويد من منحصرا متولي برداشت و تبيين انديشهي امام(ره) هستم و ديگران حق ورود به اين عرصه را ندارند. * نبايد با جمود و توقف در ظواهر راه هرگونه پويايي درانديشه امام(ره) را مسدود كرد حجتالاسلام والمسلمين مجيد انصاري در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به سخنان اخير حجتالاسلام والمسلمين سيدحسن خميني و انتقاد وي از انحصاري كردن ديدگاههاي حضرت امام خميني(ره) و واكنشهايي كه در قبال اين سخنان صورت گرفته است، ضمن ابراز تعجب از اين واكنشها، با بيان اينكه " سخنان سيدحسن خميني مساله واضح و مهمي است كه ظرف دو سال گذشته همواره وي در برنامههاي مختلف و سخنرانيها و مصاحبههايش روي آن تاكيد داشته است" اظهار كرد: در برنامه زندهي تلويزيوني كه ايام نوروز از ايشان پخش شد و بسيار هم مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت. نزديك به 20 دقيقه ايشان روي همين موضوع صحبت كرد و آن صحبت به لحاظ اهميت و محتواي بالايي كه داشت به صورت يك ويژهنامه كامل توسط روزنامه اطلاعات چاپ و منتشر شد. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اينكه " آن زمان چنين واكنشهايي را شاهد نبوديم" افزود: شايد مقطع زماني كه ايشان اين اظهارات را مجددا در آنجا تكرار كردند مورد توجه برخي دوستان قرار گرفته است. انصاري با بيان اينكه " مساله به اين برميگردد كه برخي ممكن است امام(ره) را به عنوان يك شخص حقيقي بپندارند كه در مقطعي از تاريخ ظهور كرد و نقشي آفريد و بعد هم از دنيا رفت و به تعبير عاميانه به تاريخ پيوست" ادامه داد: طبيعي است كه كساني كه اينگونه به امام(ره) نگاه ميكنند نگاه نادرستي دارند و البته برخي هم ممكن است با جمود و توقف در ظواهر فرمايشات يا نوشتههاي حضرت امام راه هرگونه نوآوري و پويايي در انديشه ايشان را مسدود كنند كه اين هم ميتواند آفتي ديگر باشد. در حالي كه در فرمايشات حجتالاسلام والمسلمين سيدحسن خميني اين نكته برجسته بود كه امام اولا يك مكتب هستند به اين جهت كه امام(ره) در دوران ما اسلام ناب و اسلام حقيقي را با همه ظرفيت و جامعيتش مطرح كردند و چون اسلام يك دين پويا و به تعبير ايشان يك متن مقدس است، طبعا امام(ره) هم كه مبين، منادي و مروج اين اسلام ناب و اين متن مقدس كه به تعبير ديگر همان حقيقت متجلي قرآن است، هستند، ميتوانند يك مكتب باشند؛ لذا تعبير مكتب از امام(ره) به اين معناست. * اصول ثابت ميتوانند به عنوان مباني اجتهاد در انديشه امام(ره) مورد توجه قرار گيرند وي افزود: طبيعي است همانطور كه اسلام و قرآن اصول ثابتي دارند كه اين اصول لايتغير است در انديشه و مكتب حضرت امام هم اصول ثابتي وجود دارد كه اينها نه رنگ كهنگي به خود ميگيرد و نه قابل توجيه و تفسير هستند مثل اصل اسلامي بودن نظام، جمهوريت در نظام و نقش برجسته راي و اراده مردم در ساختار سياسي قدرت. موضوع ظلمستيزي، عدالتخواهي، اعتماد به نفس و لزوم امانتداري و صداقت حاكميت در برابر مردم و اصول مختلفي كه در انديشه سياسي ايشان يا انديشه مديريتي ايشان بوده، اينها اصول ثابتي هستند كه ميتوانند به عنوان مباني اجتهاد در انديشه امام(ره) مورد توجه قرار گيرند. انصاري ادامه داد: وقتي صحبت از اجتهاد در انديشه و مكتب امام(ره) ميشود به اين معناست كه ما با تكيه بر اين اصول بتوانيم متناسب با زمان و مكان راه انقلاب را هموار كرده و پيش ببريم. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، اضافه كرد: مثلا وقتي ايشان بر مقولهاي مثل مبارزه با تحجرگرايي و خرافات تكيه ميكنند و به عنوان يك اصل به اين موضوع ميپردازند تطبيق اين موضوع با مصاديق برعهده كساني است كه ميخواهند در انديشه امام(ره) در هر زمان و مكاني اجتهاد كنند؛ چراكه مظاهر تحجر، ارتجاع و عقبماندگي فكري ممكن است متفاوت باشد. يا جريانات منحرفي كه مبتني بر اين جريان تحجرگرايي ميتوانند جامعه را تهديد كنند، در زمان حيات حضرت امام جمعيتي به نام ولايتيهاي افراطي يا انجمن حجتيه بودند. امروز همين جريانات يا جريانات اسلام سلفيگري و طالباني و امثال اينها ميتوانند مصداق اين موارد باشند. دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز اضافه كرد: همينطور زماني كه امام(ره) بر بحث خودباوري و دوري از وادادگي در برابر غرب تكيه ميكنند، مصاديقي در آن زمان در بين برخي مليگراهاي منكر نقش دين و مذهب بروز و ظهور ميكرد و يا برخي از منورالفكرهاي آن زمان(به تعبير حضرت امام). امروز ممكن است در جريانات نوين سكولار كه قائل به جدايي دين از سياست هستند چنين چيزي تجلي پيدا كند. انصاري اضافه كرد: همينطور در حوزههاي مختلف مثلا در گذشته اگر جمعي با تكيه بر ظواهر برخي از روايات هرگونه مبارزه با رژيم شاه و تلاش براي برپايي نظام جمهوري اسلامي ايران را كاري بيهوده و غيرقابل تحقق ميپنداشتند، امروز هم همان جريانات ارتجاعي ممكن است با ترديد و شبههافكني در نقش راي مردم سعي كنند به جاي انديشه جمهوريت بيشتر به فكر تثبيت نوعي حاكميت يكسويه باشند. وي پژوهشگران و مجتهدان عرصههاي اجتماعي، جامعهشناسي و سياسي و ديني را متوليان انديشههاي امام(ره) برشمرد و گفت: اين افراد ميتوانند در اين زمينه اجتهاد كنند و برداشت مناسب را داشته باشند و از اين طريق همواره امام(ره) را به عنوان يك مكتب در عرصه سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشور زنده نگه دارند. * قانون اساسي تجلي انديشه سياسي حضرت امام خميني (ره) بوده است دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز، در پاسخ به اين سوال كه در شرايط فعلي كشور چطور ميتوان مدعيان واقعي و غيرواقعي طرفداري از انديشه حضرت امام را شناخت، خاطرنشان كرد: اين كار اصلا دشوار نيست.اصول انديشههاي امام(ره) در حوزههاي مختلف كاملا شفاف و روشن است. انصاري با اعتقاد بر اينكه انديشه سياسي حضرت امام(ره) از يك نظريه به يك ساختار و نظام مشخص تبديل شد و در قانون اساسي متجلي گرديد، گفت: بنابراين ميتوان گفت قانون اساسي تجلي انديشه سياسي حضرت امام خميني(ره) بوده است؛ لذا اگر ما در جامعه شاهد باشيم گامهايي فراتر و يا فروتر از قانون اساسي بخواهد برداشته شود يا در جهت كمرنگ و پررنگ كردن اصول قانون اساسي اقدامي صورت گيرد، اينها ميتواند انحراف از انديشه حضرت امام باشد. نظام سياسي مورد نظر امام(ره) همان نظام سياسي است كه در قانون اساسي به صورت يك ساختار حقوقي و يك ميثاق ملي درآمده است. يا در وصيتنامه حضرت امام اصول نگرش كلي ايشان به موضوعات مختلف و روابط داخلي و خارجي و روابط حاكميت و ساختار قدرت كاملا منعكس شده است. * با برداشتهاي ابزاري از انديشه حضرت امام مواجه هستيم اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: كار دشواري نيست كه بخواهيم تشخيص دهيم آيا حقيقتا اشخاص و گروهها به دنبال كشف و فهم و توسعه و تبيين ديدگاه و انديشه و مكتب امام خميني(ره) هستند و خودشان و يا حركاتهايشان را با ديدگاه حضرت امام خميني (ره) تطبيق ميدهند يا به تعبير ديگر آيا مكتب امام خميني(ره) يك راهنما و قطبنماي حركت در مسائل مختلف توسط اشخاص، جريانات و يا گروههاست يا اينكه به صورت ابزاري يا گزينشي برخي از فرمايشات ايشان را بدون توجه به شان نزول، زمان و مكان مساله استفاده ميكنند كه در پارهاي از موارد كاملا 180 درجه برخلاف آن روح، محتوا و فلسفه رفتار و گفتار امام(ره) شاهد برداشت از سخنان امام(ره) هستيم. برداشتهايي كه با تعديل و تفسيرهاي شخصي و بسيار دور از محتواي اصلي از فرمايش حضرت امام خميني(ره) و يا مكتب ايشان صورت ميگيرد اين به نظر من برداشتهاي ابزاري است. انصاري ادامه داد: مثلا اينكه به استناد يك صحبت يا يك حكم و يا يك موضعگيري خاص از حضرت امام خميني(ره) به سركوب جامعه و يا نفي حق راي مردم بپردازيم و يا راي مردم را به صورت تزئيني و حاشيهاي تفسير كنيم، طبيعي است كه اين تفسير و اجتهاد در برابر نص، يا تفسير بما لايرضي صاحبه است. دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز، با تاكيد بر اينكه " تشخيص اينكه حقيقتا صادقانه با انديشهها و راه و روش مكتب امام(ره) برخورد ميشود و يا اينكه نگاهمان يك نگاه ابزاري است كار دشواري نيست" ادامه داد: متولي انديشه حضرت امام خميني(ره) همه مراكز حوزوي، دانشگاهي، پژوهشگران، سياستگران و انديشمندان هستند كه بايد به اين مكتب فكري رجوع كنند؛ چراكه اين مكتب، مكتب اسلام است كه زيربناي قانون اساسي و نظام سياسي و مهمتر از نظام سياسي زيربناي اعتقادات ديني ماست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]