واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فاطمه(س) در انديشه امام خميني (ره)
...نه تبيين همه آن ، كه اصولا از قدرت بشر خارج است .
در زير مروري بر سخنان حضرت امام(ره) تحت عناويني چند درباره بزرگ بانوي اسلام حضرت صديقه طاهره (س) داريم :
- ۱فاطمه(س) مايه افتخار
در دنيايي كه در آن زندگي ميكنيم، از گذشته تا حال، انسانها بر حسب ديدگاه خود از جهان و انسان و زندگي، به اشياء يا اشخاصي افتخار ميكردهاند و آنها را مايه فخر و مباهات خود دانستهاند، اما حضرت امام، فاطمه زهرا(س) را مايه افتخار ميدانند، ببينيم چه كساني به زهراي مرضيه(س ) افتخار ميكنند.
الف) افتخار جهان هستي
بيستم جمادي الثاني روز پر افتخار ولادت زني [است] كه از معجزات تاريخ و افتخارات عالم وجود است (. (۱
زني كه عالم به او افتخار دارد. ((۲
ب) افتخار خاندان وحي
امام: زني كه افتخار خاندان وحي، و چون خورشيدي بر تارك اسلام ميدرخشد. (۳ تاريخ اسلام گواه احترامات بيحد رسول خدا(ص) به اين مولود شريف است. ((۴ ج) افتخار پيروان او
امام: براي زنها كمال افتخار است كه روز تولد حضرت صديقه را روز زن قرار دادهاند، افتخار است و مسووليت. ((۵
- ۲فاطمه(س) تجلي كمال انسان
امام : تمام هويت انساني در او جلوهگر است. ((۶
تمام ابعادي كه براي زن متصور است و براي يك انسان متصور است در فاطمه زهرا(س) جلوه كرده و بوده است. ((۷
يك انسان به تمام معني انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان،... تمام حيثيت زن، تمام شخصيت زن فردا [روز ميلادحضرت ] موجود شد. ((۸
تمام هويتهاي كمالي كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد، تمام، در اين زن است. ((۹
نكته: حضرت امام; در بيان اينكه چرا در آيه (انا انزلناه) به شكل جمع ذكر شده است فرمودهاند: بدانكه نكته آن تفخيم مقام حق تعالي به مبدئيت تنزيل اين كتاب شريف است... بعبارت ديگر اين صحيفه نورانيه [قرآن كريم] صورت اسم اعظم است چنانچه انسان كامل نيز صورت اسم اعظم است، بلكه حقيقت اين دو در حضرت غيب يكي است و در عالم تفرقه از هم بحسب صورت متفرق [هستند].
((۱۰
نتيجه: با توجه به اينكه حضرت امام ، حضرت زهرا را انسان كامل معرفي نمودهاند و از سويي انسان كامل را صورت اسم اعظم ميدانند، نتيجه ميگيريم كه:
حضرت زهرا(س) صورت اسم اعظم الهي است.
- ۳مقامات معنوي حضرت زهرا(س)
الف) نور او قبل از خلقتبشر آفريده شده است. ((۱۱
امام: اصولا رسول اكرم(ص) و ائمه(عليهمالسلام) طبق رواياتي كه داريم قبل از اين عالم انواري بودهاند در ظل عرش... و مقاماتي دارند الي ماشاءالله...
چنانكه بحسب روايات اين مقامات معنوي براي حضرت زهرا(س) هم هست. ((۱۲ ب) موجودي ملكوتي و جبروتي
امام: او [فاطمه زهرا] موجود ملكوتي است كه در عالم انسان ظاهر شده است، بلكه موجود الهي جبروتي در صورت يك زن ظاهر شده است. ((۱۳
معنويات، جلوههاي ملكوتي، جلوههاي الهي، جلوههاي جبروتي، جلوههاي ملكي و ناسوتي همه در اين موجود است. ((۱۴
ج) مجمع اوصاف انبياء(ع)
امام: فردا [روز ولادت فاطمه زهرا] همچو زني متولد ميشود كه تمام خاصههاي انبياء در اوست. ((۱۵
د) حقيقت ليله القدر
امام: دلالتبر آنچه احتمال داديم از حقيقت ليلهالقدر ميكند حديثشريف طولاني كه در تفسير برهان از كافي شريف نقل فرموده و در آن حديث است كه نصراني گفتبه حضرت موسي بنجعفر كه تفسير باطن (حم، والكتاب المبين، انا انزلناه في ليله مباركه، انا كنا منذرين فيها يفرق كل امر حكيم) چيست؟ فرمود:
اما -حم> محمد(صلي الله عليه و آله) و اما -كتاب مبين> (اميرالمومنينع) است و اما الليله، فاطمه(س) است. ((۱۶
و در روايتي ليالي عشر به ائمه طاهرين از حسن تا حسن تفسير شده است و اين يكي از مراتب ليله القدر است كه حضرت موسي بنجعفر(ع) ذكر فرموده و شهادت داده بر آنكه ليلهالقدر تمام دوره محمديه است روايتي كه در تفسير برهان از حضرت باقر(ع) نقل ميكند و اين روايت چون روايتشريفي است و به معارف چندي اشاره فرموده و از اسرار مهمه كشف فرموده ما تيمنا عين آن حديث را نقل ميكنيم:
قال (رحمه الله) و عن الشيخ ابي جعفر الطوسي عن رجاله عن عبدالله بنعجلان السكوني قال سمعت اباجعفر(ع) يقول:
بيت علي و فاطمه حجره رسول الله(ص) و سقف بيتهم عرش رب العالمين و في قعر بيوتهم فرجه مكشوطه الي العرش معراج الوحي والملائكه تنزل عليهم بالوحي صباحا و مسائا و كل ساعه و طرفه عين، و الملائكه لا تنقطع فوجهم، فوج ينزل و فوج يصعد و ان الله تبارك و تعالي كشف لابراهيم(ع) عن السموات حتي ابصر العرش و زاد في قوه ناظره، و ان الله زاد في قوه ناظر محمد و علي و فاطمه و الحسن و الحسين(ع) و كانوا يبصرون العرش و لايجدون لبيوتهم سقفا غير العرش، فبيوتهم مسقفه بعرش الرحمن و معارج الملائكه و الروح فيها باذن ربهم من كل امر سلام، قال قلت: من كل امر سلام؟
قال: بكل امر
فقلت: هذا التنزيل؟
قال: نعم (#(;۲۱۵
و تدبر در اين حديثشريف، ابوابي از معرفتبه روي اهلش باز كند و شمهاي از حقيقت ولايت و باطن ليله القدر به آن مكشوف شود. ((۱۷
ه) تسبيحات فاطمه زهرا بهترين تعقيبات نماز
امام : و از جمله تعقيبات شريفه، تسبيحات صديقه طاهره(س) است كه رسول خدا (ص)، آن را به فاطمه(س) عطا فرمود. از حضرت صادق(ع) مرويست كه اين تسبيحات در هر روز، در تعقيبات هر نمازي پيش من محبوبتر است از هزار ركعت نماز در هر روز. ((۱۸
و) مراوده با جبرئيل، بالاترين فضيلت زهرا(س)
امام: من راجع به حضرت صديقه(س) خودم را قاصر ميدانم ذكري بكنم، فقط اكتفا ميكنم به يك روايت كه در كافي شريفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روايت اين است كه حضرت صادق(ع) ميفرمايد:
فاطمه(س) بعد از پدرش ۷۵روز زنده بودند، در اين دنيا بودند و حزن و شدت برايشان غلبه داشت و جبرئيل امين ميآمد خدمت ايشان و به ايشان تعزيت عرض ميكرد و مسائلي از آينده نقل ميكرد.
ظاهر روايت اين است كه در اين ۷۵روز مراودهاي بوده استيعني رفت و آمد جبرئيل زياد بوده است و گمان ندارم كه غير از طبقه اول از انبياء عظام در باره كسي اينطور وارد شده باشد. ... مساله آمدن جبرئيل براي كسي يك مساله ساده نيست، خيال نشود كه جبرئيل براي هر كسي ميآيد و امكان دارد بيايد، اين يك تناسب لازم استبين روح آن كسي كه جبرئيل ميخواهد بيايد و مقام جبرئيل كه روح اعظم است، چه ما قائل بشويم به اين كه قضيه تنزيل، تنزل جبرئيل، به واسطه روح اعظم خود اين ولي استيا پيغمبر است، او تنزيل ميدهد او را و وارد ميكند تا مرتبه پايين، يا بگوييم كه خير، حق تعالي او را مامور ميكند كه برو و اين مسايل را بگو... تا تناسب ما بين روح اين كسي كه جبرئيل ميآيد پيش او و بين جبرئيل كه روح اعظم است نباشد، امكان ندارد اين معنا، و اين تناسب بين جبرئيل كه روح اعظم است و انبياء درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسي و عيسي و ابراهيم و امثال اينها، بين همه كس نبوده است... در هر صورت من اين شرافت و فضيلت را از همه فضايلي كه براي حضرت زهرا ذكر كردهاند، با اين كه آنها هم فضايل بزرگي است، اين فضيلت را من بالاتر از همه ميدانم،... و اين از فضايلي است كه مختصات حضرت صديقه(س) است. ((۱۹
ز) صحيفه فاطميه
نتيجه رفت و آمدهاي بسيار جبرئيل و گفتگوي با فاطمه زهرا، جمع مطالبي در مجموعهاي شد كه صحيفه فاطميه خوانده ميشد. حضرت امام:
ما مفتخريم كه ادعيه حياتبخش كه او را قرآن صاعد ميخوانند از ائمه معصومين ما است، مناجات شعبانيه امامان و دعاي عرفات حسين بنعلي(عليهما السلام)، و صحيفه سجاديه اين زبور آل محمد و صحيفه فاطميه كه كتاب الهام شده از جانب خداوند تعالي به زهراي مرضيه است، از ما است. ((۲۰ در ظرف ۷۵روز جبرئيل امين رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتيهاي كه واقع ميشده است، مسائل را ذكر كرده است و حضرت امير هم آنها را نوشته است ، كاتب وحي بوده استحضرت امير، همان طوري كه كاتب وحي رسول خدا بوده است - و البته وحي به معناي آوردن احكام، تمام شد به رفتن رسول اكرم - كاتب وحي حضرت صديقه در اين ۷۵روز بوده است. ((۲۱
و شايد يكي از مسائلي كه گفته است راجع به مسائلي است كه در عهد ذريه بلند پايه او حضرت صاحب(عج) است، براي او ذكر كرده است، كه مسائل ايران جزو آن مسائل باشد، ما نميدانيم، ممكن است. ((۲۲
- ۴پرورش يافتگان مكتب زهرا(س)
امام: مكتبي كه ميرفتبا كجرويهاي تفاله جاهليت و برنامههاي حساب شده احياي مليگرايي و عروبتبا شعار -لا خبر جاء و لا وحي نزل> محو و نابود شود و از حكومت عدل اسلامي يك رژيم شاهنشاهي بسازد و اسلام و وحي را به انزوا كشاند كه ناگهان شخصيت عظيمي كه از عصاره وحي الهي تغذيه و در خاندان سيد رسل محمد مصطفي و سيد اولياء علي مرتضي تربيت در دامن صديقه طاهره بزرگ شده بود قيام كرد و با فداكاري بينظير و نهضت الهي خود واقعه بزرگي را بوجود آورد كه كاخ ستمكاران را فرو ريخت و مكتب اسلام را نجات بخشيد. ()۲۳ اين خانه كوچك فاطمه(س) و اين افرادي كه در آن خانه تربيتشدند كه به حسب عدد، چهارپنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالي را تجلي دادند ، خدمتهايي كردند كه ما را و شما را و همه بشر را به اعجاب درآورده است.
((۲۴
زني كه در حجرهاي كوچك و خانهاي محقر، انسانهايي تربيت كرد كه نورشان از بسيط خاك تا آن سوي افلاك و از عالم ملك تا آن سوي ملكوت اعلي ميدرخشيد، صلوات و سلام خداوند تعالي بر اين حجره محقري كه جلوهگاه نور عظمت الهي و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است. ((۲۵
در ناحيه معنويات آنقدر در مرتبه بالا بودند كه دست ملكوتيها هم به آن
شنبه 11 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]