تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853517897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عاقبت حرام خواري


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عاقبت حرام خواري
عاقبت حرام خواري امام علي عليه السلام به کميل فرمودند: «يا کميل انّ اللسّان يبوح من القلب و القلب يقوم من الغذاء فانظر فيما تغذي قلبک و جسمک فان لم يکن ذلک حلالا لم يقبل الله تعالي تسبيحک و لا شکرک».(1)يعني اي کميل، زبان از قلب سرچشمه مي گيرد و قلب نيز از غذاي انسان. پس به آنچه قلب و جسم خود را به آن تغذيه مي کني، توجه کن که اگر حلال نباشد، خداوند متعال نه تسبيح تو را مي پذيرد و نه شکر تو را.در حديث ديگري آمده است:«من اصاب مالا من تهاوش اذهبه الله في نهابر».يعني هر کس مالي ازراههاي نامشروع به دست آورد، جزايش جهنم است.(2)از امام صادق (ع) نقل شده است:«ان الله عزوجل خلق الخلق و خلق معهم ارزاقهم حلالا فمن تناول شيئا منها حراما قصّ به من ذلک الحلال».(3)يعني خداوند عزوجل بندگان را آفريد و با ايشان روزي آنان را از حلال آفريد. پس هر که چيزي از حرام تناول کند، به همان مقدار از روزي حلال، وي را محروم کند و در قيامت به خاطر اعمالش مورد سرزنش و عقوبت قرار خواهد گرفت.پيامبر اکرم (ص) فرمودند:«لا تزل قدم عبد يوم القيامة حتي يسأل عن اربع: عن جسده فيما ابلاه و عن عمره في ما افناه و عن ماله مما اکتسبه و في ما انفقه و عن حبّنا اهل البيت».(4)يعني در روز رستاخيز هيچ بنده اي از محکمه ي الهي نمي گذرد تا از چهار چيز سؤال شود: از بدن او که به چه چيز آن را مبتلا ساخت؛ و از عمر او که در چه راه فنا ساخت؛ و از مال او که از چه راهي کسب و در چه صرف نمود؛ و از دوستي و محبت اهل بيت من.آثار و پيامدهاي حرام خواري:الف: لقمه حرام، تاريکي قلب و دل مي آوردعلت اينکه انسان لازم است از خوردن مال حرام اجتناب کند، اين است که حرام، قلب را تاريک مي کند و بصيرتش را از بين مي برد؛ ولي خوردن حلال سبب روشنايي و بينايي دل مي شود و تاريکي يا روشنايي دل از اعتقاد قلبي پديد مي آيد نه از مالي که انسان به حرام يا حلال بودنش معتقد است.ب: لقمه حرام، باعث عدم استجابت دعا مي شودوقتي که پيامبر صلي الله عليه و آله از حريص بر دنيا ياد مي کرد، مي فرمود: چه بسيار آدم ژوليده موي، خاک آلوده و دورافتاده در سفرها که طعام و لباسش حرام و خوراکش حرام است و دست هايش را بلند مي کند و يارب يارب مي گويد. پس کجاي آن دعا مستجاب مي شود.ج: لقمه حرام، عدم قبولي نماز را در پي دارد.غزالي گويد: ... ابن عباس مي گويد: خداوند نماز کسي را که در شکمش مال حرام باشد، قبول نمي کند.چنين گويند که هر که يک لقمه حرام خورد، چهل روز، تير دعاي او بر نشانه اجابت نرسد.د: لقمه حرام، آتش دوزخ را به همراه دارد.پيامبر صلي الله عليه و اله فرمود: هر گوشتي که از حرام برويد، آتش او را سزاوارتر است.و: لقمه حرام، مانع رسيدن به سعادت و توفيق مي شود.از صفات رذيله متعلقه به قوّه شهويه) مال حرام خوردن و از آن اجتناب نکردن است و آن از نتايج حبّ دنيا و حرص بر آن است و از اشدّ مهلکات و اعظم موانع وصول به سعادت است.هـ: لقمه حرام، باعث عدم قبولي واجبات و مستحبات است.از حضرت پيغمبر صلي الله عليه و آله مروي است که در بيت المقدس فرشته اي هست که هر شب ندا مي کند که هر که بخورد چيزي را که حرام باشد، خدا از او نه قبول مي فرمايد سنتي را و نه واجبي را.ي: لقمه حرام، باعث گلايه زن و فرزند در روز قيامت است.وارد شده است که زن و فرزندان آدمي در روز قيامت به او مي آويزند و او را در موقف حضور پروردگار بازمي دارند و مي گويند: پروردگارا! حق ما را از اين شخص بستان، به درستي که ما جاهل به احکام شريعت بوديم و او ما را تعليم نکرد و غذاي حرام به ما خورانيد و ما عالم به آن نبوديم.م: لقمه حرام، درد و رنج جسمي مي آورد.ابوالقاسم جعفر بن احمد الرازي مي گويد: ابوالخير عسقلاني را ماهي آرزوي همي آمد به چندين سال، چون ازجايي پديدار آمد حلال، دست فرا کرد تا بخورد. استخواني از استخوان هاي ماهي به انگشت وي فرا شد؛ بدان سبب دست از وي بداشت. گفت: يارب! کسي دست به شهوت حلال دراز کند، چنين کني. آنکه دست به شهوت حرام دراز کند، با وي چه کني.ن: لقمه حرام، در اولاد اثر سوء دارد.از قصّه پرغصّه آدم که گندم بهشت خورد، حکايت قابيل که مي گويند نطفه وجود او از آن گندم بسته بود، به عبرتي برگير؛ خاصيّت دو دانه گندم منهيّ مباح بهشت که آن باشد، خاصيت چرب وشيرين مهملات حرام و شبهه دار دنيا چه خواهد بود و بدان که تأثير غذا در نطفه از قبيل تأثير ساعت و حالت مرد و زن و اثر ترک ذکر حق در زمان جماع خواهد بود که به سرحدّ الجاء و اجبار نرسد و لهذا آن شخص مکلّف مي باشد و تصحيح نيّت و قوّت تدبير خود مناز و با قوت لايموت بساز که ضرر طعام دغدغه دار بدان از آن منفک نمي شود.ک: لقمه حرام، روزه را باطل مي کند.غيبت ودروغ و بهتان و قوت حرام، روزه باطل مي کند به دليل قرآن، قال الله تعالي»: سمّاعون للکذب أکّالون للسحت». دروغ و خوردن حرام، حق تعالي به يکديگر مقرون کرده است.پي نوشت : 1- سفينة البحار، ج 1، ص 299.2- کنز العمال، ج 4، ص 13.3- وسائل، ج 12، ص 28.4- بحار، ج 103، ص 11.منبع:کتاب اخلاق در بازار/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 452]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن