تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827891806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عبادت در روايات(4)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عبادت در روايات(4)
عبادت در روايات(4) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة 79ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : أفضل العبادة اخلاص العمل[1]. امام علي ـ عليه السّلام ـ : برترين عبادت، خالص گردانيدن عمل (براي خدا) است. 80ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : أنسك النّاس نسكا أنصحهم جيبا، و أسلمهم قلباً لجميع المسلمين[2]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : عابدترين مردم، كسي است كه نسبت به همه‌ي مسلمانان يكرنگ تر و پاك دل تر باشد. 81ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : لا عبادة كالخضوع[3]. امام علي ـ عليه السّلام ـ : عبادتي چون فروتني نيست. عابدترين مردم 82ـ قال الامام زين العابدين ـ عليه السّلام ـ : يقول اللّه: ابن آدم، اعمل بما افترضت عليك تكن من أعبد النّاس[4]. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ : خدا مي‌فرمايد: فرزند آدم! آنچه بر تو فرض كرده ام عمل كن، تا از عابدترين مردمان باشي. 83ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : من أتي اللّه بما افترض اللّه عليه فهو من عبد النّاس[5]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : هر كس آنچه را كه خداوند بر او واجب ساخته است به جاي آورد، در شمار عابدترين مردمان است. 84ـ قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : أعبد النّاس من أقام الفرائض[6]. امام صادق ـ عليه السّلام ـ : عابدترين مردم، كسي است كه واجبات را به پا دارد. 85ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : اعمل بفرائض اللّه تكن من أتقي النّاس[7]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : به فرايض خدا عمل كن، تا از پرهيزگارترين مردمان باشي. 86ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : لا عبادة كأداء الفرائض[8]. امام علي ـ عليه السّلام ـ : هيچ عبادتي، چون گزاردن واجبات نيست. 87ـ قال الامام الرّضا ـ عليه السّلام ـ : ليست العبادة كثرة الصّيام و الصّلاة، و انّما العبادة كثرة التّفكّر في أمر اللّه[9]. امام رضا ـ عليه السّلام ـ : عبادت به فراواني روزه و نماز نيست بلكه عبادت به بسيار انديشيدن در كار خداست. 88ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : فاعلم أنّ أفضل عباد اللّه عند اللّه امام عادل هُدِيَ وَ هَدَي[10]. امام علي ـ عليه السّلام ـ : بدان، كه برترين بندگان خدا نزد او، پيشواي دادگري است كه خود رهيافته باشد و ديگران را به راه راست رهنمون شود. بندگان بد 89ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : بئس العبدُ عبدٌ له وجهان، يُقبِلُ بِوَجهٍ و يُدبِرُ بِوَجهٍ، إِن أُوتِيَ أخوه المسلم خيراً حَسَدَهُ، و إِن ابتُلِيَ خَذَلَهُ[11]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : بد بنده‌اي است، آن بنده‌اي كه دو چهره دارد: با چهره‌اي رو مي‌كند و با چهره‌اي پشت مي‌كند، اگر به برادر مسلمانش نعمتي داده شود، بر او حسد مي‌ورزد و اگر گرفتار شود، تنهايش مي‌گذارد. 90ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ ، بئس العبدُ عَبدٌ أَوَّلُهُ نطفةٌ، ثُمَّ يَعُودُ جِيفَةً، ثمّ لايدرِي ما يُفعَلُ به فيما بين ذلك[12]. بد بنده‌اي است، آن بنده‌اي كه آغازش نطفه‌اي است و فرجامش مرداري و در اين ميان نمي‌داند با او چه مي‌شود. 91ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : بئس العبدُ عَبدٌ خُلِقَ لِلعبادةِ فَأَلهَتهُ العاجِلَةِ عن الآجِلَةِ، فازَ بالرّغبةِ العاجِلَةِ و شَقِيَ بالعاقِبَةِ[13]. بد بنده‌اي است، آن بنده‌اي كه براي عبادت آفريده شده، اما دنيا او را از آخرت غافل كرده است، به خواهش‌هاي زود گذر دنيوي دست يافته و در عاقبت بدبخت شده است. 92ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : بئس العبد عبد تجبّر و اختال، و نسي الكبير المتعال[14]. بد بنده‌اي است، آن بنده كه تكبر و غرور ورزد و خداي بزرگ بلند مرتبه را از ياد برد. 93ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : بئس العبد عبد عتا و بغي، و نسي الجبّار الأعلي[15]. بد بنده‌اي است، آن بنده كه سر كشي و طغيان نمايد و خداي جبّار بَرين را فراموش كند. 94ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : بئس العبد عبد له هوي يضلّه، و نفس تذلّه[16]. بد بنده‌اي است، آن بنده كه او را هوسي گمراه كننده باشد و نفسي خوار كننده. 95ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : بئس العبد عبد له طمع يقوده الي طبع[17]/[18]. بد بنده‌اي است، آن بنده كه او را طمعي باشد كه به ننگ و پستيش كشاند. عبادت ناپذيرفتني 96ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : العبادة مع أكل الحرام كالبناء علي الرّمل، و قيل: علي الماء[19]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : عبادتِ توأم با حرام خواري، چون ساختماني است بر روي شن و به قولي: بر روي آب. 97ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : انّ لِلّهِ ملكا ًينادي علي بيت المقدس كلّ ليلة: من أكل حراما لم يقبل اللّه منه صرفا و لا عدلا. و الصّرف النّافلة، و العدل الفريضة[20]. خدا را فرشته‌اي است كه هر شب بر فراز بيت المقدس بانگ مي‌زند: هر كس مال حرامي بخورد، خداوند از او نه مستحبي مي‌پذيرد و نه واجبي. 98ـ قال الامام الباقر ـ عليه السّلام ـ : انّ الرّجل اذا أصاب مالا من حرام لم يقبل منه حجّ و لا عمرة و لا صِلَةُ رَحِمٍ; حتّي انّه يفسد فيه الفرج[21]. امام باقر ـ عليه السّلام ـ : هر گاه مرد مالي از حرام به دست آورد، نه حجي از او پذيرفته مي‌شود نه عمره‌اي و نه صله‌ي رحمي، حتي در نطفه اش اثر سوء مي‌گذارد. 99ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : لا يكتسب العبد مالا حراما فيتصدّق منه فيوجر عليه، و لا ينفق منه فيبارك (اللّه) له فيه، و لا يتركه خلف ظهره الاّ كان رادّه (زاده) الي النّار[22]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : اگر بنده مال حرامي به دست آورد و از آن صدقه بدهد، اجري به او داده نمي‌شود و اگر از آن انفاق كند، خداوند براي او در آن بركت قرار نمي‌دهد و بعد از خود باقي نگذارد مگر اين كه سوق دهنده‌ي (ره توشه‌ي) او به سوي آتش باشد. 100ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : درهم يرّده العبد الي الخصماء خير له من عبادة ألف سنة، و خير له من عتق ألف رقبة، و خير له من ألف حجّة و عمرة[23]. درهمي كه بنده به طلبكاران بر مي‌گرداند، براي او بهتر از هزار سال عبادت و بهتر از آزاد كردن هزاز بنده و بهتر از گزاردن هزار حج و عمره است. 101ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : من اكتسب مالا حراما لم يقبل اللّه منه صدقة و لا عتقا و لا حجا و لا اعتمارا، و كتب اللّه جلّ و عزّ بعدد أجر ذلك أوزارا، و ما بقي منه بعد موته كان زاده الي النّار، و من قدر عليها فتركها مخافة اللّه عزّوجّل دخل في محبّة اللّه عزّوجّل و رحمته، و يؤمر به الي الجنّة[24]. هر كه مال حرامي را كسب كند، خداوند از او نه صدقه و زكاتي مي‌پذيرد و نه آزاد كردن بنده‌اي و نه حجّي و نه عمره‌اي و خداوند عزّوجلّ به اندازه‌ي ثواب اين كارها براي او گناه بنويسد و آنچه از آن مال پس از مرگ او باقي ماند، ره توشه‌اش به سوي دوزخ باشد. اما اگر كسي مال حرامي را به دست آورد و از ترس خداي عزوجل آن را رها كند، مشمول محبّت و رحمت خداوند عزّوجلّ گردد و دستور داده شود كه او را به بهشت برند. 102ـ قال الامام الباقر ـ عليه السّلام ـ : من أصاب مالا من أربع لم يقبل منه في أربع: من أصاب مالا من غلول أو ربا أو خيانة أو سرقة، لم يقبل منه في زكاة و لا في صدقة و لا في حجّ و لا في عمرة[25]. امام باقر ـ عليه السّلام ـ : هر كه از چهار راه مالي به دست آورد، چهار چيز از او پذيرفته نشود: كسي كه از راه دزديدن غنايم يا ربا يا خيانت (در امانت) يا سرقت مالي به دست آورد نه زكاتي از او پذيرفته مي‌شود، نه صدقه‌اي، نه حجّي و نه عمره اي. نشاط در عبادت 103ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ مِن كِتابِهِ إلَي الحارِثِ الهمداني ـ : خادع نفسك في العبادة و ارفق بها و لا تقهرها، و خذ عفوها و نشاطها، الاّ ما كان مكتوبا عليك من الفريضة، فانّه لا بدّ من قضائها و تعاهدها عند محلّها[26]. امام علي ـ عليه السّلام ـ در نامه خود به حارث همداني مي‌فرمايد: نفس خود را براي عبادت كردن بفريب و با آن مدارا كن و به زور به عبادت وادارش مساز و از اوقات فراغت و سر خوشي آن (براي عبادات مستحبي) بهره بر گير، مگر فرايضي كه بر تو واجب گشته است كه در اين موارد بايد آنها را به موقع انجام دهي و بر آنها مواظبت نمايي. 104ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : آفة العبادة الفترة[27]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : آفت عبادت سستي است. 105ـ قال الامام زين العابدين ـ عليه السّلام ـ (في الدّعاء): أسالك من الشّهادة أقسطها، و من العبادة أنشطها[28]. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ (در دعا): خدايا! از شهادت دادن، عادلانه ترين آن را و از عبادت با نشاط ترينش را از تو مسألت دارم. 106ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : خذوا من العبادة ما تطيقون: فانّ اللّه لا يسأم حتّي تَسأمُوا[29]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : از عبادت به اندازه‌اي كه توان داريد، برگيريد; زيرا خداوند خسته نمي‌شود مگر آن گاه كه شما خسته شويد. پی نوشت ها:[1]. غرر الحكم: 3315. [2]. الكافي: 2 / 163 / 2. [3]. غرر الحكم: 10506. [4]. تحف العقول: 281. [5]. الخصال: 125 / 122 و 16 / 56. [6]. همان. [7]. أمالي الطوسي: 120 / 187. [8]. نهج البلاغه: الحكمة 113. [9]. تحف العقول: 442. [10]. نهج البلاغة: الخطبة 164. [11]. نوادر الراوندّي: 22. [12]. نوادر الراوندّي: 22. [13]. همان. [14]. همان. [15]. همان. [16]. همان. [17]. أي الدنس (النهاية: 3 / 112). [18]. نوادر الراوندّي: 23. [19]. عدّة الداعي: 141 و 140. [20]. همان. [21]. أمالي الطوسي: 680 / 1447. [22]. عدّة الداعي: 93. [23]. جامع الأخبار: 441 / 1243. [24]. أعلام الدين: 414. [25]. أمالي الصدوق: 358 / 4. [26]. نهج البلاغة: الكتاب 69. [27]. تحف العقول: 6. [28]. البحار: 94 / 155 / 22. [29]. كنز العمّال: 5301.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن