محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827898908
عبادت در روایات (2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عبادت در روایات (2) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة 22 ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : من قام بشرائط العبوديّة اهّل للعتق[1]. امام علي ـ عليه السّلام ـ : هر كه شرايط بندگي را به جاي آورد، سزاوار آزادي شود. نقش شناخت در عبادت 23ـ قال الامام الرّضا ـ عليه السّلام ـ : أوّل عبادة اللّه معرفته[2]. امام رضا ـ عليه السّلام ـ : آغاز بندگي خدا، شناخت اوست. 24ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : سكّنوا في أنفسكم معرفة ما تعبدون; حتّي ينفعكم ما تحرّكون من الجوارح بعبادة من تعرفون[3] امام علي ـ عليه السّلام ـ : شناخت خدايي را كه ميپرستيد در جانهاي خود جاي دهيد تا خم و راست شدن هايتان براي عبادت كسي كه ميشناسيدش، شما را سود دهد. 25ـ عنه ـ عليه السّلام ـ : لا خير في عبادة ليس فيها تفقّه[4]. در عبادتي كه با شناخت توأم نباشد، خيري نهفته نيست. 26ـ عنه ـ عليه السّلام ـ : لا خير في عبادة لا علم فيها[5] عبادتي كه همراه با آگاهي نباشد، ارزشي ندارد. 27ـ قال الامام زين العابدين ـ عليه السّلام ـ : لا عبادة الاّ بالتفقّة[6]. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ : هيچ عبادتي جز با شناخت ارزش ندراد. نقش يقين در عبادت 28ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : لا عبادة الاّ بيقين[7]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : هيچ عبادتي جز با يقين ارزش ندارد. 29ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ (لمّا سمع رجلاً من الحروريَّة يتهجّد و يقرأ): نومٌ عَلي يقينٍ خيرٌ مِن صلاةٍ في شكٍَ.[8] امام علي ـ عليه السّلام ـ چون صداي عبادت شبانه و تلاوت قرآن مردي از حروريه (خوارج نهروان) را شنيد، فرمود: خوابي كه با يقين همراه باشد، بهتر از نمازي است كه با شكّ توأم باشد. آداب عبادت 30ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : أُعبُد اللّه كأنّك تراه، فان لم تكن تراه، فانّه يراك[9]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : خدا را چنان عبادت كن كه گويي او را ميبيني; زيرا اگر تو او را نميبيني او تو را ميبيند. 31ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : أُعبُد اللّه و لا تشرك به شيئا، و اعمَلُ للّه كأنّك تراه[10]. خدا را بندگي كن و هيچ چيزي را شريك او مگردان و براي خدا چنان كار كن كه گويي او را ميبيني. 32ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : الاحسان أن تعبد اللّه كأنّك تراه، فان لم تكن تراه فانّه يراك[11] احسان اين است كه خدا را چنان عبادت كني كه گويي او را ميبيني; زيرا اگر تو او را نميبيني او كه تو را ميبيند. 33ـ قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : (في قصّة يوسف و زليخا): لمّا همّت به و همّ بها، قالت: كما أنت! قال: و لِم؟ قالت: حتّي أُغَطِيَ وجه الصّنم لا يرانا، فذكر اللّه عند ذلك و قد علم أنّ اللّه يراه، فَفَرَّ منها[12]. امام صادق ـ عليه السّلام ـ (دربارهي داستان يوست و زليخا): چون زليخا آهنگ يوسف كرد و يوسف آهنگ زليخا، زليخا گفت: اندكي درنگ كن. يوسف گفت: چرا؟ زليخا گفت: تا صورت بت را بپوشانم كه ما را نبيند. در اين هنگام يوسف به ياد خدا افتاد و دانست كه خداوند او را ميبيند، لذا از زليخا گريخت. 34ـ قال الامام الباقر ـ عليه السّلام ـ (أيضا): فقال لها يوسف: ما صَنَعتِ؟ طرحت عليه ثوبا أستحي أن يرانا! قال: فقال يوسف: فأنتِ تستحين من صنمك و هو لا يسمع و لا يبصر، و لا أستحي أنا من ربّي؟![13] در خبري ديگر، امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: يوسف به زليخا گفت: چه كردي؟ زليخا گفت: روي بت پارچهاي انداختم؛ زيرا خجالت ميكشم كه ما را ببيند. يوسف گفت: تو از بت خود كه نه ميشنود و نه ميبيند شرم ميكني و من از پروردگارم شرم نكنم؟ 35ـ قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ في قوله تعالي: (و لا تعملون من عمل الاّ كنّا عليكم شهودا) كان رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ اذا قرأ هذه الآية بكي بكاءا شديدا[14] امام صادق ـ عليه السّلام ـ دربارهي آيهي «هيچ عملي نميكنيد جز اين كه وقتي دست به آن ميزنيد ما بر شما گواه و ناظريم»، فرمود: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ هر گاه اين آيه را ميخواند به شدّت ميگريست. انواع عبادت 36ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : التّفكّر في ملكوت السّماوات و الأرض عبادة المخلصين[15]. امام علي ـ عليه السّلام ـ : انديشيدن در ملكوت آسمانها و زمين، عبادت مخلصان است. 37ـ عنه ـ عليه السّلام ـ : التفكّر في آلاء اللّه نعم العبادة.[16] انديشيدن در نعمتهاي خداوند، نيكو عبادتي است. 38ـ في حديث المعراج: يا أحمد، انّ العبادة عشرة أجزاء تسعة منها طلب الحلال، فان أطيب مطعمك و مشربك فأنت في حفظي و كنفي[17] در حديث معراج آمده است: اي احمد! عبادت ده قسمت است كه نه قسمت آن طلب روزي حلال ميباشد; پس، اگر خوراك و نوشيد نيت پاك و حلال باشد در پناه و حمايت من هستي. 39ـ قال رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ العبادة عشرة أجزاءٍ، تسعة أجزاءٍ في طلب الحلال.[18] پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : عبادت ده بخش است كه نه بخش آن طلب روزي حلال ميباشد. 40ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : العبادة سبعون جزءا، و أفضلها جزءاً طَلَبُ الحلال.[19] عبادت هفتاد جزء است و برترين جزء آن طلب روزي حلال است. 41ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : انّ من العبادة لين الكلام و افشاء السّلام[20]. امام علي ـ عليه السّلام ـ : به نرمي سخن گفتن و سلام كردن به مردم عبادت است. 42ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : نظر الولد الي والديه حبّا لهما عبادة[21]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : نگاه مهرآميز فرزند به پدر و مادر عبادت است. 43ـ قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : انّ فوق كلّ عبادة عبادة، و حبّنا أهل البيت أفضل عبادة[22] امام صادق ـ عليه السّلام ـ : برتر از هر عبادت، عبادتي است و دوست داشتن ما اهلبيت برترين عبادت ميباشد. 44ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : النّظر الي العالم عبادة، و النّظر الي الامام المقسط عبادة، و النّظر الي الوالدين برأفة و رحمة عبادة، و النّظر الي أخ تَوَدُه في اللّه عزّوجّل عبادة[23]. پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : نگريستن به دانشمند عبادت است، نگريستن به پيشواي دادگر عبادت است، نگاه دلسوزانه و مهرآميز به پدر و مادر عبادت است و نگريستن به برادري كه براي خداي عزوجل دوستش داري عبادت است. 45ـ عنه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : حسن الظّنّ باللّه من عبادة اللّه تعالي[24]. خوش گماني به خداوند، از عبادت خداي تعالي است. 46ـ قال الجبرئيل ـ عليه السّلام ـ : يا محمّد، لو كانت عبادتنا علي وجه الأرض لعملنا ثلاث خصال: سقي الماء للمسلمين، و اغاثة أصحاب العيال. و ستر الذّنوب[25]. جبرئيل ـ عليه السّلام ـ : اي محمد!! اگر قرار بود ما در روي زمين عبادت كنيم، سه كار ميكرديم، آب دادن به مسلمانان، كمك كردن به مردان عيالوار و پوشاندن گناهان (عيب پوشي). 47ـ قال المسيح ـ عليه السّلام ـ ـ لرجل: ما تصنع؟ قال: أتعبّد، قال: فمن يعود عليك؟ قال: أخي، قال: أخوك أعبد منك[26]. مسيح ـ عليه السّلام ـ به مردي فرمود: چه كار ميكني؟ عرض كرد: عبادت پيشه كرده ام. فرمود: پس چه كسي مخارج تو را تأمين ميكند؟ عرض كرد: برادرم. فرمود: برادرت از تو عابدتر است. انواع عابدان 48ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ـ : انّ قوما عبدوا اللّه رغبة فتلك عبادة التجّار، و انّ قوما عبدو اللّه رهبةً قتلك عبادة العبيد، و انّ قوما عبدو اللّه شكرا فتلك عبادة الأحرار[27]. امام علي ـ عليه السّلام ـ : گروهي به هواي پاداش خدا را عبادت كردند، و اين عبادتِ سوداگران است; دستهاي از روي ترس، خدا را عبادت كردند، و اين عبادت بردگان است; و گروهي براي سپاسگذاري خدا را عبادت كردند، و اين عبادت آزادگان است. 49ـ قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : (انّ) العبّاد ثلاثة، قوم عبدوا اللّه عزّوجّل خوفا فتلك عبادة العبيد، و قوم عبدوا اللّه تبارك و تعالي طلب الثّواب فتلك عبادة الأُجَراءِ، و قوم عبدوا اللّه عزّوجّل حبّا له فتلك عبادة الأحرار، و هي أفضل العبادة[28] امام صادق ـ عليه السّلام ـ : عبادت كنندگان سه دسته اند: گروهي خداي عزوجل را از ترس عبادت ميكنند، كه اين عبادت بردگان است; گروهي خداي تبارك و تعالي را به طمع ثواب عبادت ميكنند، كه اين عبادت مزدوران است; و گروهي خداي عزوجل را از سر عشق و محبت به او عبادت ميكنند كه اين عبادت آزادگان است و اين برترين عبادت است. 50ـ عنه ـ عليه السّلام ـ : انّ النّاس يعبدون اللّه عزّوجّل علي ثلاثة أوجه: فطبقة يعبدونه رغبةً في ثوابه فتلك عبادة الحُرَصاءِ و هو الطّمع، و آخرون يعبدونه فَرَقاً من النّار فتلك عبادة العبيد و هي الرّهبة. و لكنّي أعبده حبّاً له عزّوجّل فتلك عبادة الكرام و هو الأمن؛ لقوله عزّوجّل: (و هم من فزع يومئذ آمنون) و لقوله عزّوجّل: (قل ان كنتم تحبّون اللّه...) فمن أحبّ اللّه أحبّه اللّه عزّوجّل، و من أحبّه الله عزوجل كان من الآمنين.[29] مردم در عبادت خداي عزوجل بر سه گروهند: يك گروه او را به هواي پاداشش عبادت ميكند كه اين عبادت آزمندان است و آن طمع باشد; گروهي ديگر او را از ترس دوزخ عبادت ميكنند كه اين عبادت بردگان است و آن ترس باشد; اما من، خداي عزوجل را به خاطر عشق و محبت به او عبادت ميكنم و اين عبادت كريمان است و آن مايهي امن و امان باشد; به دليلِ اين سخن خداي عزوجل كه: «و آنان از ترس و هراس آن روز در امانند» و نيز به دليل اين سخن او عزوجل كه: «بگو اگر خدا را دوست داريد...» بنابراين، هر كه خدا را دوست بدارد خداي عزوجل نيز او را دوست دارد و هر كه خداوند عز و جل دوستش بدارد از وحشت وز قيامت در امان است. پی نوشت ها:[1]. غرر الحكم: 8529. [2]. التوحيد: 34 / 2. [3]. تحف العقول: 223 و 204. [4]. همان. [5]. تذكرة الخوّاص: 140. [6]. تحف العقول: 280. [7]. كنز الفوائد: 1 / 55. [8] . نهج البلاغه، الحكمة 97. [9]. كنز العمال: 5250، 5252، 5254. [10]. كنز العمال: همان. [11]. كنر العمال: همان. [12]. البحار: 12 / 300 / 95 و ص 301 / 97. [13]. البحار: همان. [14]. مجمع البيان: 5 / 180. [15]. غرر الحكم: 1792، 1147. [16]. همان. [17]. ارشاد القلوب: 203. [18] . البحار: 103/18/81. [19] . معاني الأخبار: 367/1. [20]. غرر الحكم: 3421. [21]. تحف العقول: 46. [22]. المحاسن: 1 / 247 / 462. [23]. أمالي الطوسّي: 454 / 1015. [24]. الدرّة الباهرة: 18. [25]. تنبيه الخواطر: 1 / 39 و ص 65. [26]. همان. [27]. نهج البلاغه: الحكمة 237. [28]. الكافي: 2 / 84 / 5. [29] . الخصال: 188/259.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]
صفحات پیشنهادی
عبادت در روایات (2)
نقش شناخت در عبادت 23ـ قال الامام الرّضا ـ عليه السّلام ـ : أوّل عبادة اللّه معرفته[2]. امام رضا ـ عليه السّلام ـ : آغاز بندگي خدا، شناخت اوست. 24ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ...
نقش شناخت در عبادت 23ـ قال الامام الرّضا ـ عليه السّلام ـ : أوّل عبادة اللّه معرفته[2]. امام رضا ـ عليه السّلام ـ : آغاز بندگي خدا، شناخت اوست. 24ـ قال الامام علي ـ عليه السّلام ...
نماز جماعت از نگاه روایات
نماز جماعت از نگاه روایات منبع: سايت انديشه قم علت نماز جماعت عن الرضا - عليه السلام -:انما جعلت ... و العبادة لله الا ظاهرا مكشوفا مشهورا؛ نماز جماعت قرار داده شده است ، تا اخلاص و يگانگى و اسلام و عبادت براى خداوند آشكار، باز و ظاه. ... 2 - برائت از نفاق .
نماز جماعت از نگاه روایات منبع: سايت انديشه قم علت نماز جماعت عن الرضا - عليه السلام -:انما جعلت ... و العبادة لله الا ظاهرا مكشوفا مشهورا؛ نماز جماعت قرار داده شده است ، تا اخلاص و يگانگى و اسلام و عبادت براى خداوند آشكار، باز و ظاه. ... 2 - برائت از نفاق .
آثار نماز در روايات
آثار نماز در روايات نماز سبب بخشش گناه(1) و وسيله محو آن است.(2) گناهان گذشته به وسيله نماز بخشيده مي شود.(3) و اصلا نماز عامل بازدارنده از گناه است(4) و در برخي ...
آثار نماز در روايات نماز سبب بخشش گناه(1) و وسيله محو آن است.(2) گناهان گذشته به وسيله نماز بخشيده مي شود.(3) و اصلا نماز عامل بازدارنده از گناه است(4) و در برخي ...
عبادت در روايات (1)
عبادت در روايات (1) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة عبادت 1ـ قال الامام الصادق ... 2ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : أفضل النّاس من عشق العبادة ...
عبادت در روايات (1) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة عبادت 1ـ قال الامام الصادق ... 2ـ قال رسول اللّه ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ : أفضل النّاس من عشق العبادة ...
عبادت در روايات(3)
عبادت در روايات(3) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة 51ـ قال الامام زين ... و لا يعصوه; لتفضّله عليهم و احسانه اليهم و ما بدأهم به من انعامه الّذي ما استحقّوه[2].
عبادت در روايات(3) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة 51ـ قال الامام زين ... و لا يعصوه; لتفضّله عليهم و احسانه اليهم و ما بدأهم به من انعامه الّذي ما استحقّوه[2].
عبادت در قرآن (2)
عبادت در قرآن (2) نويسنده:عباس عزيزیمنبع:سايت انديشه قم (والّذين اجتنبوا الطّاغوت ان يعبدوها و انابوا الي الله لهم البشري). با توجه به اينكه «بشري» در اينجا مطلق ...
عبادت در قرآن (2) نويسنده:عباس عزيزیمنبع:سايت انديشه قم (والّذين اجتنبوا الطّاغوت ان يعبدوها و انابوا الي الله لهم البشري). با توجه به اينكه «بشري» در اينجا مطلق ...
عبادت در روايات(5)
عبادت در روايات(5) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة 107ـ قال الامام الصادق ... و لزرفا أنفسهم، و لعرفوا أنّهم لم يعبدوك حقّ عبادتك، و لم يطيعوك حقّ طاعتك[2].
عبادت در روايات(5) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة 107ـ قال الامام الصادق ... و لزرفا أنفسهم، و لعرفوا أنّهم لم يعبدوك حقّ عبادتك، و لم يطيعوك حقّ طاعتك[2].
عبادت در روايات(4)
عبادت در روايات(4) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة 79ـ قال الامام علي ... عليه و آله و سلّم ـ : أنسك النّاس نسكا أنصحهم جيبا، و أسلمهم قلباً لجميع المسلمين[2].
عبادت در روايات(4) نويسنده:محمد محمدي ري شهريمنبع: ميزان الحكمة 79ـ قال الامام علي ... عليه و آله و سلّم ـ : أنسك النّاس نسكا أنصحهم جيبا، و أسلمهم قلباً لجميع المسلمين[2].
مراتب انس با قرآن در روايات(2)
ب) نگاه كردن به قرآن در مورد نگاه كردن به قرآن، رواياتي وجود دارد كه آن را نوعي عبادت شمرده است. ابوذر از رسول خدا نقل مي كند كه فرمود: (نگاه كردن به قرآن، عبادت است).[2] در ...
ب) نگاه كردن به قرآن در مورد نگاه كردن به قرآن، رواياتي وجود دارد كه آن را نوعي عبادت شمرده است. ابوذر از رسول خدا نقل مي كند كه فرمود: (نگاه كردن به قرآن، عبادت است).[2] در ...
سیمای نماز جماعت در روایات
سیمای نماز جماعت در روایات نويسنده: حسن نجفی صف اول نماز جماعت قال علی (علیه ... (2) قال ابوالحسن موسب بن جعفر علیه السلام: إن الصلاة فی الصف الاول کالجهاد فی ...
سیمای نماز جماعت در روایات نويسنده: حسن نجفی صف اول نماز جماعت قال علی (علیه ... (2) قال ابوالحسن موسب بن جعفر علیه السلام: إن الصلاة فی الصف الاول کالجهاد فی ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها