تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850698065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امامت اهل بیت در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امامت اهل بیت در اسلام
امامت اهل بیت در اسلام الامامة , رئاسة عامة في امور الدين و الدنيا خلافة عن النبي امامت , مسئوليت عمومي و سرپرستي در امور دين ودنيا به جانشيني از پيامبر(ص) است . به تعبير روشن تري امامت عبارت است ازجانشيني يك شخص از جانب پيامبر (ص) در اجراي احكام شريعت و پاسداري از حوزه دين به گونه اي كه فرمانبري از آن بر همه مردم واجب مي باشد(معارف اسلامي ،ص 191) شيخ مفيد در كتاب "اوائل المقالات" امام را چنين تعريف مي كند : " امامان جانشينان پيامبر (ص) در تبليغ احكام و بر پا داشتن حدود الهي و پاسداري از دين خداوند و تربيت كردن بشر هستند. " در اين تعريف عنصر هدايت و رهبري معنوي و تربيت استعدادهاي بشر ي در راه ارتقاء و رشد تعالي انساني در كنار عنصر سياسي و مديريت امت اسلامي آمده است و امامت به مفهوم " نبوت منهاي دريافت وحي" تلقي شده است . اين تعريف كه جامعترين معناي امامت است از قرآن و سنت گرفته شده است. قرآن در معرفي انبيايي كه مقام رهبري و امامت را داشته اند مي فرمايد:" وجعلنا هم ائمة يهدون بامرنا" (انبياءآيه73) " آنها را اماماني قرار داده ايم كه به راه و شيوه هاي كه مقرر كرده ايم هدايتگر باشد" در اين آيه معناي هدايت كه بعد معنوي و وسيع امامت است محور اصلي امامت معرفي شده است . در حديث نبوي مسئوليت امامت چنين بيان شده است . " الامام راع و مسوول عن رعّيته" " امام پيشوا و مسئول امت است" . (معارف اسلامي, ص 193)مسئول امت بودن داراي ابعاد گسترده اي است كه هدايت معنوي و مديريت سياسي از آن جمله است .امام رضا (ع) امامت را چنين به تصوير مي كشند : " ان الامامة زمام الدين و نظام المسلمين ان الامامة اسّ الاسلام النامي و فرعه السامي " ." امامت سر رشته دين و نظام مسلمانان است , امامت اساس و تنه بالنده اسلام وشاخه بلند آن است ". (سفينه البحار ج 1 ص 129)دليل عقلي بر ضرورت امامت دليل نخست عقلي : همان دليل بر ضرورت وحي و بعثت انبياء در هدايت انسانها است و هدايت از طريق وحي و نبوت شامل مسئوليتهاي متعدد و شوون متفاوتي است كه دريافت وحي ، ابلاغ شريعت ، تبيين و تفسير دين ، و اجرا و تنفيذ احكام الهي و رهبري امت و راهنمايي تك تك افراد بشر در يك جمع سازمان يافته ، از اهم آن وظايف است . هيچكدام از دلايل فوق بر ضرورت وجود پيامبر(صلی الله علیه واله) , اختصاص به زمان و مكان وشرايط خاص نداشته و بي شك در زمان پس از رحلت پيامبر اسلام (صلی الله علیه واله) نيز صادق و حاكم است . دليل دوم عقلي : ضرورت كارشناسي دين است ، كه ضرورت تداوم امامت در جامعه بشري را به اثبات مي رساند، چرا كه پيامبر اكرم (صلی الله علیه واله) در طول بيست وسه سال ابلاغ رسالت فرصت آن را نيافت كه همه جزئيات و تفاصيلي كه براي راهنمايي بشر لازم است تبيين نمايد . دليل سوم عقلي : دليل لطف است . شيخ طوسي در تبيين اين دليل مي گويد : "وجود امامت لطف است , و لطف بر خداوند لازم است و اين نوع لطف امامت ناميده مي شود ". لطف رفتاري است ،كه انسان را در انجام دادن عملي كه بايد آن را انجام دهد بر مي انگيزد و به او ياري مي دهد؛ به طوري كه اگر چنين ياري و انگيزه ياري نباشد وي آن كار را به انجام نمي رساند و نيز رفتاري است كه از انجام فعلي كه نبايد انجام دهد او را روگردان مي كند ، و باز مي دارد . لطف داراي سه مرحله است توفيق ، ( فراهم آوردن وسائل و امكانات لازم ) ارشاد و راهنمايي ( ارائه طريق ) و رهبري در عمل ( ايصال به مطلوب ) . دليل چهارم عقلي: راه فطرت است . نياز انسان در زندگي اجتماعي به پيشوا و زمامدار و راهنما و رهبر ريشه در فطرت بشر دارد ، به همين دليل است ،كه اين نياز، هرگز در جوامع بشري بي پاسخ نمانده است. انسانها همواره در جستجوي پيشوايي شايسته و رهبري عادل، دست به تلاشي پيگير زده اند و بخش عمده تلاش سياسي و اجتماعي بشر در علم و عمل در راه ، يافتن به اين گمشده مصروف مي شود. (معارف اسلامي , ص 196-199،198)امامت در قرآناز ديدگاه قر آن , مسئله امامت چون نبوت ، ازاراده و قرار داد الهي سر چشمه مي گيرد و مفهومي نظير نبوت دارد ، و تنها در دين اسلام نيست , كه امامت, بعد از پيامبر اسلام (صلی الله علیه واله) مطرح شده باشد، بلكه در مورد انبياي گذشته و حتي در زمان پيامبران نيز به عنوان يك سنت حتمي الهي در هدايت بشر وجود داشته است . قرآن در كنار نبوت ، حقيقتي ديگر را به نام امامت ، مطرح كرده است و حتي آن را مقامي برتر شمرده، كه پيامبران پس از گذار از مراحل مختلف آزمايشهاي سخت , صلاحيت رسيدن به آن مقام را پيدا مي كنند . در اين زمينه آيه 124 سوره بقره با گويا ترين بيان ، حقيقت امامت را نشان داده است: " و اذا ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماما، قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين " . "خدا ابراهيم را مورد آزمايشها قرار داد. او آن آزمايشها را به نهايت و اكمال رساند. آنگاه خدا به او فرمود: من تو را امام قرار مي دهم ". ابراهيم گفت : آيا از ذريه من هم ؟ جواب داده شد كه ستمگرانش نه . قرآن در آيه ديگر امامت را به صورت يك حقيقت مستمر در نسل ابراهيم معرفي كرده است : " و جعلها كلمةً باقيةً في عقبه " (زخرف /28) " خداوندآن (امامت) رابه طور مداوم در نسل ابراهيم باقي گذاشت " با توجه به اين اصل كه سنت هاي الهي همواره تغيير ناپذير و به طور مستمر حاكم بر جهان و انسان و جامعه و تاريخ است , جاي ترديد باقي نمي ماند كه امامت از ديدگاه قرآن يك ضرورت و سنت اجتناب ناپذير مي باشد . (معارف اسلامي ص 201-203 )امامت در حديثدر احاديث نبوي , امام شناسي جزئي از تفقه ضروري دين شناخته شده و امامت، بخشي از اسلام و امامان ، نجوم آسمان هدايت و جدا ناشدني از قرآن و نيز خليفه ، وصي, ولي امر و حاكم معرفي شده اند. الف: در روايتي آمده است : " من مات بغير امام ( و لم يعرف امام زمانه ) مات ميتة جاهلية " . " كسي كه بميرد بدون آنكه امامي داشته باشد يا امامش را نشناسد, او به مرگ جاهليت از دنيا رفته است ". اين حديث با تعبيرات متفاوت در كتابهاي معتبر و مورد اعتماد حديثي توسط محدثين شيعه و سني نقل شده است ( كنز العمال ج 6 ص 65 و مسند احمد بن حنبل ج 4 ص 96 و محاسن برقي ص 156 و غيبت نعماني ص 62 ) ب : در روايت ديگر آمده است"ان الحجة لا تقوم لله علي خلقه الا بامام حتي يعرف " حجت بر مردم تمام نمي شود مگر به وسيله امام آنگاه كه شناخته شود . اين احاديث گرچه با تعبيرهاي مختلف نقل شده است, اما ضرورت امامت را از ديدگاه اسلام به طور وضوح بيان كرده است . (معارف اسلامي صحيح مسلم ج3،ص1478 ( حديث 58 از باب اماره ) و مسند احمد بن حنبل ج 2 ص 83 و 93 و اصول كافي ج 1 ص 135 و قرب الاسناد ص 153 و بحار الانوار ج 23 ص 30 )ج : در روايتي آمده است: " لا تخلوا الارض من حجة ظاهر او خاف مغمور. " ." زمين از حجت و امام خالي نمي ماند چه امامتش آشكار ويا مخفي و مقهور باشد ". اين حديث با تعبيرهاي متفاوت در نصوص اسلامي آمده و مبين آن است كه نبود امام در جامعه بشري موجب نابودي شريعت الهي و گمراهي مردم و خلط حق و باطل مي گردد . (معارف اسلامي اصول كافي ج 1 ص 136 و بحار الانوار ج 23 ص 20 و نهج البلاغه خطبه 1) جداي از احاديثي كه بيانگر ضرورت امامت و لزوم رهبري امت است , روايات بسيار ديگري نيز تحت عناويني چون خليفه، ولي امر، حاكم، امير، و والي نقل شده است كه اصل اجتناب ناپذيري امامت را در اسلام بوضوح بيان كرده است . به عنوان نمونه اين حديث از امام رضا (ع) حائز دقت و بررسي است : "انا لا نجد فرقة من الفرق و لا ملة من الملل بقوا و عاشوا الا بقيم و رئيس لمالا بدلهم منه في امر الدين و الدنيا فلم يجز في حكمة الحكيم ان يترك الخلق بلا رئيس و هو يعلم انه لا بدلهم منه و لا قوام لهم الا به فيقاتلون به عدوهم و يقسمون به فيئهم و يقيم معهم جمعتهم و جماعتهم و يمنع ظالمهم من مظلومهم ." "ما هيچ گروه و ملتي را نيافته ايم كه بتواند بدون رئيس و رهبر به حيات خود ادامه دهد؛ زيرا مردم در اين امور به رهبر و زمامداري نيازمندند .ناگزير خداوند حكيم نيز مردم را بدون رهبر و امام به حال خودرها نكرده است، تا بتوانند به رهبري وي با دشمنان خود بجنگند و درآمدهاي عمومي را توزيع كنند و او (وحدت و اتحادشان را حفظ نمايد و) جمعه و جماعتشان را بر پا كند و جلو تجاوز ظلم ،گرفته شود و امنيت مظلومان تاُمين گردد ". (معارف اسلامي, ص 202و 203 علل الشرايع ج1 ص183 )ائمه اطهار در راويات شيعه و سني تعداد ائمه اطهار 12 نفر و همگي از قريش ذكر شده است . در صحيح مسلم از جابر بن عمره نقل شده است كه : "سمعت رسول الله (صلی الله علیه واله) يقول : لايزال الاسلام عزيزاً الي اثني عشر خليفه ثم قال كلمة لم افهمها ! فقلت لابي ما قال ؟ قال كلهم من قريش ". جابر بن عمره مي گويد پيامبر فرمود : اسلام همواره عزيز خواهد ماند تا دوازده خليفه بر آنان حكمراني كنند. آنگاه سخني فرمودند كه من نفهميدم به پدرم_ كه نزديكتربه پيامبر بود ، گفتم چه فرمود ؟ گفت: فرمود تمام آنها از قريشند . (صحيح مسلم،ج3 ص 1453طبع بيروت دارالاحياءالتراث العربي) پيامبر اكرم (صلی الله علیه واله) به مناسبتهاي گوناگون نام اين دوازده امام را ذكر كرده اند: جابر بن عبد الله انصاري مي گويد : هنگاميكه آيه " اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم" ( نساء /59 ) نازل شد . به رسول خدا (صلی الله علیه واله) عرض كردم : ما خدا و رسولش را شناخته ايم ، اولي الامر چه كساني هستند كه اطاعت از آنها بر ما واجب شده است ؟ فرمود: آنان جانشينان من هستند و امامان بعد از من كه اولين آنان علي و سپس به ترتيب حسن بن علي , حسين بن علي , علي بن حسين , محمد بن علي , كه در تورات به باقر معروف است و تودر آن زمان اورا درك خواهي كرد , هر گاه او را مشاهده كردي سلام مرا به او برسان. جابر, پس از محمد بن علي , نام بقيه آنان را بدين ترتيب نقل كرده است : "جعفر بن محمد , موسي بن جعفر , علي بن موسي , محمد بن علي , علي بن محمد , حسن بن علي و پس از او فرزندش كه نام و كنيه او با نام و كنيه من يكي است .( نام : محمد و كنيه: ابو القاسم ) كه خداوند او را بر همه جهان حاكم مي كند و او هماني است كه از نظر مردم پنهان مي شود , غيبت او به درازا كشيده مي شود، تا آنجا كه تنها افرادي كه ايمانشان استوار , آزموده و عميق است ، بر عقيده خود بر امامت وي باقي مي مانند". (منتخب الاثر ص 101 ، مناقب مرتضوي ،تاُليف كشفي ترمزي حنفي ص 560 )غير از آنكه نام هر امام توسط امام ، ذکر شده است در بسياری از احاديث وارده از سوی ائمه نام همه ، ائمه اطهار ذکر شده است . اين روايات بالغ بر 130 روايت است . شرايط امامت امامت در بينش مكتب تشيع، در سه شرط اساسي خلاصه مي شود : 1- علم بر تر ( افضل بودن از همه از نظر علمي ) 2- عصمت ( مصونيت از هر گونه خطا و لغزش ) 3- نصب از جانب خدا و پيامبر (صلی الله علیه واله). امام جواد (ع) همانند ائمه ديگر داراي اين شرايط بود هر چند كه سن حضرت(ع) به هشت سال نمي رسيد. در بينش توحيدي و مكتب تشيع سن ملاك و معيار براي امامت نيست همانگونه كه ملاك و معيار براي پيامبري و نبوت به شمار نمي رود. حضرت يحيي (ع) و حضرت يوسف (ع) در كودكي به پيامبري رسيده اند ، و عيسي پيامبر نيز در كودكي و در گهواره فرمود: " قال اني عبدالله اتني الكتاب وجعلني نبيا" . " خداوند مرا پيامبر خود قرار داده و كتاب به من عطا فرموده است." ( مريم /30 ) از اينرو امام رضا (ع) در اظهار نظر بعضي از ياران خود، مبني بر كم بودن سن امام جواد(ع) براي امامت فرمودند : " سن عيسي (ع) در هنگام نبوت كمتر از سن فرزند من بوده است ". (روضه الواعظين ، ص 203 )امام رضا (علیه السلام) در جايي ديگر در راستاي ابهام زدايي از جانشين بودن امام جواد (ع) با سن كم پس از وي ، به جانشيني سليمان از داود استناد مي كند و مي فرمايد : " حضرت سليمان زماني كه هنوز كودكي بيش نبود و گوسفندان را به چرا ميبرد، حضرت داود (ع) او را جانشين خود كرد ، در حاليكه عُباد و علماي بني اسراييل اين عمل ( جانشين بودن سليمان را ) را انكار مي كردند". (الكافي, ج 1 ,ص 383)انتصاب امام جواد (ع) از سوي پيامبر (صلی الله علیه واله) بر كسي پوشيده نبود ، چرا كه نام مبارك امام جواد (ع) در زبان پيامبر (صلی الله علیه واله) و معصومين قبل آمده بود. در كنار شنيده شدن نام امام جواد (ع) در زبان پيامبر(صلی الله علیه واله) و معصومين پس از وي و تصويري از عصمت حضرت در عينيت جامعه آنچه براي غير شيعه، تعجب آور بود و آن را مي توان سندي گويا بر امامت حضرت جواد (ع) و حتي اثبات امامت ، ائمه ديگر در نزد غير شيعه بر شمرد ، علم لَدني حضرت امام جواد (ع) است كه اختصاص به امام دارد ، پاسخگويي وي به علما ء و دانشمندان بزرگ عصر خويش آن هم در سن هفت هشت سالگي , علم امامت خود را به منصه ظهور رساند.منبع: شبکه اطلاع رسانی امام جواد علیه السلام/الف
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن