تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814668575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شعراي مهدويت در طول تاريخ اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شعراي مهدويت در طول تاريخ اسلام
شعراي مهدويت در طول تاريخ اسلام يکي از قراين و نشانه هاي قطعي بودن يک موضوع آن است که شعرا آن را در طول تاريخ به شعر درآورده و قصيده ها درباره ي آن مي سرايند، که قضيه مهدويت از اين قبيل است. اينک به برخي از آنها اشاره مي کنيم:امام علي عليه السلام»حضرت علي عليه السلام در رابطه ي با فرزندش امام مهدي عليه السلام مي فرمايد:1- فلله دره من امام سميدعيذّل جيوش المشرکين بصارم2- و يظهر هذا الدين في کل بقعهو يرغم انف المشرکين الغواشم3- و يا ويل اهل الشرک من سطوه الفناو يا ويل کل الويل لمن کان ظالم4- ينقي بساط الارض من کلب آفهو يرغم فيها کل من کان غاشم5- و يأمر بمعروف و ينهي لمنکرو يطلع نجم الحق علي يد قائم6- و ينشر بسط العدل شرقاً و مغرباً و ينصر دين الله رأس الدعائم7-و ما قتلت هذا القول فخراً و انماقد اخبرني المختار من آل هاشم(1)1- آفرين بر امام دليري که لشکرهاي مشرکين را با شمشير بران به ذلّت مي کشاند.2- و اين دين را در هر سرزميني آشکار مي سازد و بيني مشرکان ستمگر را به خاک مي مالد.3- اي مشرکان! واي از چيزه شده فنا و نابودي و صد واي بر کسي که ستمگر بوده است.4- پهنه ي زمين از هر آفتي پاک مي کند و بيني هر ستمکاري را به خاک مي مالد.5- امر به معروف و نهي از منکر مي کند در حالي که ستاره ي حقّ به دست قائم طلوع مي کند.6- و بساط عدالت را در شرق و غرب (عالم) مي گستراند و دين حقّ را در رأس همه ي امور ياري مي کند.7- اين سخن را براي اين که افتخاري براي ما باشد نگفتيم، بلکه سخني است برگزيده از آل هاشم (يعني محمد بن عبدالله صلي الله عليه و آله) که به من خبر داده است.و نيز در مورد علائم ظهور خطاب به فرزندش امام حسين عليهما السلام مي فرمايد:1- بنّي اذا ما جاشت الترک فانتظرولايه مهديّ يقوم و يعدل2- و ذلّ ملوک الارض من آل هاشمو بويع منهم من يلذّ و يهزل3- صبيّ من الصبيان لا رأي عندهو لا عنده جدّ و لا هو يعقل4- فثّم يقوم القائم الحقّ منکمو بالحقّ يأتيکم و بالحقّ يعمل5- سميّ نبيّ الله نفسي فداؤهفلاتخذلوه يا بنيّ وعجلّوا1- پسرم! زماني که (قبائل) ترک مضطرب و آشفته شدند، منتظر ولايت مهدي باش که قيام خواهد کرد و در ميان مردم به عدالت رفتار خواهد نمود.2و3- (آن زماني که) پادشاهان روي زمين از آل هاشم ذليل و خوار شوند و کسي از ايشان بيعت بگيرد که اهل خوشگذراني و لهو و لعب است. کودکي که رأي و تدبير و عقل ندارد و در کارهايش جديّ نيست.4- در اين هنگام است که قائم به حقّ از شما ظاهر شود و حقّ را مي آورد و بدان عمل مي کند.5- او هم نام پيغمبر خدا است، جانم فداي او باد، اي پسرانم! او را خوار نکنيد و در نصرت و ياري او تعجيل نماييد.زيد بن علي بن الحسين عليه السلام:او نيز اشعاري را در شأن حضرت مهدي عليه السلام سروده است که به بخشي از آن اشاره مي کنيم:1- نحن سادات قريشو قوام الحقّ فينا2- نحن الانوار التيمن قبل کون الخلق کنّا3- نحن منا المصطفي المختار و المهديّ منا4- فبنا قد عرف اللهو بالحقّ أقمنا5- سوف يصلاه سعيرمن تولي اليوم عنا(2)1- ما سادات قريشيم و پشتيبان و حامي حقّ در ميان ما است.2- ما انوري هستيم که قبل از خلقت بوده ايم.3- ما (جماعتي هستيم) که مصطفاي برگزيده و مهدي از ما هستند.4- به وسيله ي ما خداوند شناخته مي شود و ما به حقّ قيام مي کنيم.5- به زودي به آتش افکنده شود کسي که امروز از ما روي گردان شود.امام صادق عليه السلام:آن حضرت در مورد حکومت فرزندش مهدي عليه السلام مي فرمايد:لکل أناس دولة يرقبونهاو دولتنا في آخر الدهر تظهر(3)براي هر گروهي از مردم دولتي است که انتظار آن را مي کشند و دولت ما را در آخرالزمان ظاهر خواهد شد.تأييد امام رضا عليه السلام:دعبل بن علي خزاعي در رثاي اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام قصيده اي را به نام (قصيده ي تائيه) سروده است و اين همان قصيده اي است که امام رضا عليه السلام براي سرودن آن به دعبل آفرين گفته و به او صله داده است.اين قصيده طولاني و از صد بيت متجاوز است. ما در اين قسمت به چند بيت از آن بسنده مي کنيم:1- خروج امام لامحاله خارجيقوم علي اسم الله و البرکات2- يميّز فينا کلّ حقّ و باطلو يجزي علي النعماء و النقمات(4)1- اميد من به خروج امامي است که حتماً ظهور مي کند و به نام خدا همراه با انواع برکت ها قيام مي کند.2- حقّ و باطل را از هم جدا نموده و بر خوبي ها و بدي ها پاداش و کيفر مي دهد.امام حسن عسکري عليه السلام:عيسي بن فتح از امام حسن عسکري عليه السلام پرسيد: اي مولاي من! آيا براي شما فرزندي است؟... حضرت اين دو بيت شعر را قرائت کردند:1- لعلک يوماً أن تراني کأنمابنّي حواليّ الاسود اللوابد2- فانّ تميماً قبل أن يلدالحصياقام زماناً و هو في الناس واحد(5)1- شايد روزي مرا با فرزندان (نيرومندم) به گونه اي ببيني که گويي شيران بيشه گرد من حلقه زده اند.2- تميم قبل از اين که هم چون سنگ ريزه هاي بيابان صاحب فرزندان فراوان شود، مدتي در ميان مردم تنها (بدون فرزند) زيست.ابن ابي الحديد معتزلياو اشعار فراواني سروده است. بهترين و مشهورترين آنها« قصائد علويات سبع» اوست که در مدح پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم سروده است.وي در قصيده ي ششم (قصيده ي عينيه) بعد از آن که در توصيف صفات بارز اميرالمؤمنين عليه السلام اشعار بسيار زبيايي را سروده است، به مسأله ي مهدي موعود و انتظار فرج اشاره مي کند و در اشعار نغز خود، ظهور آن حضرت را قطعي مي داند و انتظار آن روز را مي کشد، آن گاه مي گويد:1- و رأيت دين الاعتزال و اننّيأهدي لأجلک کلّ من يتشيّع2- و لقد علمت بانه لابدّ منمهديّکم و ليومه اتوقّع3- يحميه من جند الاله کتائبکاليمّ اقبل زاخراً يتدفع(6)1- من معتقد به دين اعتزالم در حالي که به خاطر تو هر شيعه اي را دوست دارم2- به خدا سوگند! من (ظهور) مهدي شما را حتمي مي دانم و انتظار آن روز را مي کشم.3- سپاهياني از لشکر خدا همچون درياي خروشاني که هيچ چيز در مقابل امواج متلاطم آن تاب مقاومت ندارد، از وي حمايت خواهند کرد.محيي الدين بن عربياو که از بزرگان عرفا و مشايخ صوفيه است در مرسيه ي اسپانيا متولد شد و در دمشق درگذشت. او در اشعاري درباره ي حضرت مهدي عليه السلام مي فرمايد:1- اذا دار الزمان علي حروفببسم الله فالمهدي قاما2- و يخرج بالحطيم عقيب صومألا فاقرأ من عندي السلاما(7)1- هنگامي که روزگار برحرفي دور زند؛ پس مهدي با نام خدا قيام خواهند کرد.2- او بعد از ماه روزه، از طرف حطيم کعبه خروج خواهد کرد. هان از جانب من به آن حضرت سلام برسان.محمد بن طلحه ي شافعياو در کتاب با ارزش خود «مطالب السؤول في مناقب آل الرسول» در باب دوازدهم چنين سروده است:1- فهذا الخلف الحجه قد ايدّه اللههداه منهج الحقّ و آتاه سجاياه2- واعلي في ذري العلياء بالتأييد مرقاهو آتاه حلي فضل عظيم فتحلاه3- و قد قال رسول الله قولاً قد رويناهو ذوالعلم بما قال اذا ادرک معناه4- يري الاخبار في المهدي جاءت بمسمّاهو قد أبداه بالنسبه و الوصف و سمّاه5- و يکفي قوله منّي لإشراق محيّاهو من بضعته الزهراء مرساه و مسراه6- و لن يبلغ ما اوتيه امثال و أشباهو ان قالوا هو المهدي ما مانوا بما فاه(8)1- پس اين جانشين و حجتي است که خداوند او را تأييد نموده است. او را به راه راست هدايت کرد و سجاياي خويش را به او عطا نمود.2- و با نردبان تأييد الهي به بالاترين نقطه هاي بزرگي رسيد. و زيورهاي فضيلتي عظيم به او مرحمت فرمود و آن حضرت هم لباس فضيلت را بر تن کرد.3 و4- رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم سخني فرموده که ما آن را روايت کرده ايم. و آن کس که به آنچه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرموده علم پيدا کند، هرگاه معناي سخن آن حضرت را درک کند خواهد ديد که اخباري درباره ي علامات مهدي وارد شده و رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم نسبت و صفت و نام وي را آشکار کرده است.5- گفته ي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم کفايت مي کند که مي فرمود: نور صورت مهدي از نور من است. آن رسولي که پاره ي تنش زهراء، محل وقوع و روانه شدنش (به علم وجود) است.6- هيچ مثل و شبيهي به اين مقامي که به مهدي دادم نخواهد رسيد. و اگر بگويند او مهدي است در آنچه گفته اند دروغ نگفته اند.صدر الدين قونوياو از مشاهير علماي عظام و از اکابر عرفاي والامقام بود. او درباره ي مهدي موعود اشعاري سروده که ذيلاً گزيده اي از آن ذکر مي شود.1- يقوم بأمر الله في الارض ظاهراًعلي رغم شيطانين يمحق للکفر2- يؤيّد شرع المصطفي و هو ختمهو يمتدّ من ميم بأحکامها يدري3- علي يده محق اللئام جميعهمبسيف قويّ المتن علّک ان تدري4- حقيقه ذاک السيف و القائم الذيتعيّن للدين القويم علي الامر5- أليس هو النور الأتمّ حقيقهو نقطه ميم منه امدادها يجري6- يفيض علي الأکوان ما قد افاضهعليه اله العرش في أزال الدهر.(9)1- به فرمان خدا در روي زمين آشکارا قيام مي کند و علي رغم دو شيطان (انس و جنمّ) کفر را از بين مي برد.2- شريت مصطفي، خاتم انبياء را از زمان حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم (تا زمان ظهورش) ادامه مي يابد و به احکام آن واقف است، تأييد و پشتيباني مي کند.3- نابودي همه ي اشخاص پست و لئيم به دست پرتوان و شمشير محکم و استوار اوست.4- شايد تو از حقيقت آن شمشير و آن قائمي که به فرمان حقّ براي (احياي) آن دين استوار مشخص شود، آگاه شوي.5-آيا در حقيقت او نور کاملتر و تمامتر نيست؟ در حالي که نقطه ي ميم از او امداد مي گيرد.6- آنچه را که خداوند عرش در عالم ازل به او افاضه نموده بر عالم هستي افاضه مي کند.شيخ عبدالرحمن بسطاميشيخ سليمان حنفي در کتاب «ينابيع الموده»(10) مي نويسد: «شيخ کبير عبدالرحمن بسطامي مؤلف کتاب «دره المعارف» در شعر خود مي گويد:1- و يظهر ميم المجد من آل محمدو يظهر عدل الله في الناس اولاً2- کما قد روينا عن عليّ الرضاو في کنز علم الحرف اضحي محصلاً3- و يخرج حرف الميم من بعد شينهبمکه نحو البيت بالنصر قدعلا4- فهذا هو المهدي بالحقّ ظاهرسيأتي من الرحمن للحقّ مرسلاً5- و يملأ کلّ الارض بالعدل رحمهو يمحو ظلام الشرک و الجور أولاً6- ولايته بالامر من عند ربّهخليفه خير الرسل من عالم العلا1- ميم مجد و عظمت آل احمد (مهدي) ظهور مي کند و عدل خداوند براي اولين بار در ميان مردم آشکار مي گردد.2- چنانکه از علي بن موسي الرضا عليه السلام براي ما روايت شده و از گنجينه ي علم و حروف هم به دست مي آيد.3-و حروف ميم بعد از شين آن، در مکه از طرف کعبه با نصرت و برتري خارج مي گردد.4- اين همان مهدي است که به حقّ ظهور مي کند و به زودي از طرف خداوند رحمان براي (احياي حق) فرستاده خواهد شد.5- و با (اجراي) عدالت، عرصه ي زمين را سرشار از رحمت مي کند و تاريکي هاي شرک و ستم را نخست نابود مي کند.6- ولايت امر او از جانب پروردگارش مي باشد و او جانشين بهترين پيغمبران از عالم بالاست.فضل بن روزهاناو که مردي شافعي مذهب است با وجود عناد و لجاج زائدالوصفي که در او است، قصيده اي در سلام بر چهارده معصوم شيعه دارد، او در بخشي از آن مي گويد:1- سلام علي القائم المنتظر++ابي القاسم القرم نور الهدي2- سيطلع کالشمس في غاسقينجيه من سيفه المنتضي3- تري يملأ الارض من عدلهکما ملئت جور أهل الهوي4- سلام عليه و آبائهو انصاره ما تدوم السماء(10)1- سلام بر قائم منتظر ابوالقاسم، آن سرور بزرگوار و نور هدايت.2- به زودي همچون آفتاب در دل تاريکي طلوع مي کند و با شمشير برکشيده اش اسلام را نجات مي دهد.3- و زمين را از عدل و داد پر مي کند، هم چنان که از ستم هواپرستان پرشده باشد.4- سلام بر او و پدرانت و يارانش تا زماني که آسمان پابرجاست.محمد بن طولوناو درباره ي ائمه ي معصومين عليهم السلام کتابي به نام «الدئمه الاثني عشر» تأليف کرده، و در آن اشعاري در رابطه ي با ائمه ي دوازده گانه ي شيعه آورده است و نيز خبر از ظهور مهدي عليه السلام در آينده مي دهد.1- عليک بالأئمه الاثني عشرمن آل بيت المصطفي خير البشر2- ابوتراب، حسن، حسينو بعض زين العابدين شين3- محمد الباقر کم علي دريو الصادق ادع جعفراً بين الوري4- موسي هو الکاظم و ابنه عليّلقبه الرضا و قدره عليّ5- محمد التقي قلبه معمورعليّ النقيّ درّه منثور6- والعسکري الحسن المطهرمحمد المهديّ سوف يظهر.(11)1- به ائمه ي دوازده گانه که از دودمان بهترين انسان (يعني محمد) مصطفي هستند چنگ بزن.2- (آن ها عبارتند از): ابوتراب، حسن و حسين، و بغض يا زين العابدين چقدر زشت است.3- و محمدباقر که چقدر داناي علوم است، و صادق که او را در ميان مردم جعفر بخوان.4- و موساي کاظم و پسرش علي، ملقب به رضا که داراي قدر و منزلت والايي است.5- و محمدتقي که قلبي سرزنده و آباد دارد، و علي نقي که گوهر او پراکنده شده است.6- و عسکري، آن حسن مطهر، و محمد مهدي که به زودي ظهور خواهد کرد. کميّت بن زيد اسدياو که از شعراي طراز اول کوفه در عصر خود بود اشعاري در مدح پيامبر و ائمه ي معصومين سروده است.(12)او در ضمن اشعاري که در حضور امام محمد باقر عليه السلام در رثاي شهيدان کربلاء سرود، به قيام مهدي موعود- عجل الله تعالي فرجه الشريف- اشاره مي کند:1- أضحکني الدهر و ابکانيو الدهر ذو صرف و ألوان2- لتسعه باّلطف قدغودرواصاروا جميعاً رهن أکفان3- و سته لا يتجاري بهمبنوعقيل خير فرسان4- ثمّ علي الخير مولاهمذکرهم هيّج أحزاني5- من کان مسروراً بما مسّکماو شامتاً يوماً من الآن6- فقد ذللتم بعد عزّ فماأدفع ضيماً حين يغشاني7- متي يقوم الحقّ فيکم متييقوم مهدّکم الثاني.(13)1- روزگار مرا خندانيد و به گريه واداشت؛ چرا که روزگار داراي حوادث گوناگون و رنگارنگ است.2- گريه ي من براي آن نه نفري است که در سرزمين طفّ (کربلاء) رها شدند در حالي که همگي در گرو کفن ها بودند.3- گريه ي من نيز بر آن شش نفري است که کسي به پاي آن ها نمي رسد، آنها فرزندان عقيل، بهترين سوارکارانند.4- آن گاه گريه ي من بر بهترين، يعني بر مولاي آنان است، ياد ايشان، غم هاي مرا تحريک کرده است.5- چنانچه کساني به واسطه ي آنچه به شما رسيد خوشحال شدند يا اين که روزي شما را شماتت کنند.6- شما بعد از عزّت خوار گشتيد، در حالي که من هم به هنگام ظلم و ستم قدرت دفاع ندارم.7- چه موقع، حقّ در ميان شما حکمفرما مي شود؟ و چه موقع مهدي دوم شما قيام خواهد مرد؟پي نوشت ها:1-ينابيع الموده، ج3، ص 275.2- بحارالانوار، ج46، ص202، ح77.3- بحارالانوار، ج51، ص143، ح3.4- فرائد السمطين، ج2، ص337؛ ينابيع الموده، ج3، ص309؛ بحارالانوار، ج49، ص239، ح9.5- بحار الانوار، ج50، ص275، کشف الغمه، ج2، ص503.6- شرح نهج البلاغه، ج2، ص535.7- ينابيع الموده، ص416.8- مطالب السؤول في مناقب آل الرسول صلي الله عليه و آله، ص152.9- ينابيع الموده، ج3، ص340. الزام الناصب، ص95.10- ينابيع الموده، ج3، ص337.11- فضل بن روزبهان، اللآئي المنتظمه و الدرر الثمنيه، ص79و80.12- الأدمه الاثني عشر، ص118.13- تاريخ الادب العربي، ج1، ص697.14- کفاية الاثر، ص248.منبع:کتاب دفاع از مهدويت
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 579]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن