تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830937631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گنجینه معرفت(4)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
گنجینه معرفت(4)
گنجینه معرفت(4) حفاظت از آبرو آبرو، از مهم‏ترین سرمایه‏های انسان است. انسان باید همیشه مراقب باشد که مبادا سخنی یا کاری از او صادر شود که آبرویش در خطر قرار دهد. حقیقت این است که گاهی انسان کاری می‏کند یا سخنی می‏گوید که صادقانه و از روی نیت پاک و خداپسندانه است، ولی از آنجا که به کُنه آن توجه ندارد، در معرض اتهامات دیگران قرار می‏گیرد و آبرویش به خطر قرار می‏افتد. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:لا تَجْعَلْ عِرْضَکَ غَرَضا لِقَولِ کُلِّ قائلٍآبروی خود را در معرض سخنان دیگران قرار مده.حیا چرا کارهای خلاف‏مان را به روی خود نمی‏آوریم؟ آیا وقت آن نرسیده که کمی به خود آییم و از خود شرم کنیم؟ تا کی می‏خواهیم غافلانه و بدون احساس مسئولیت گام برداریم؟ چرا شب هنگام که می‏خواهیم به بستر رویم به بررسی کارهایمان نمی‏پردازیم؟ اگر از خود و کارهایمان احساس شرم نمی‏کنیم، چگونه از مردم و خدا شرم می‏کنیم؟ حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:حَیاءُ الرَّجُلِ مِنْ نَفْسِهِ ثَمَرَةُ الْایمانِاینکه انسان از خودش حیا کند، نتیجه ایمان است.راه بازگشت انسان عاقل همیشه با احتیاط و تأمل عمل می‏کند، امام برخی از انسان‏ها از روی عصبانیت، تصمیم‏های عجولانه می‏گیرند و تمام راه‏ها را بر خود می‏بندند و سپس دچار پشیمانی می‏گردند. در حقیقت آنها چوب بی‏احتیاطی و شتاب‏زدگی خود را می‏خورند. اگر اندکی فکر می‏کردند یا بعد از مشورت کافی اقدام می‏کردند، شاید نه تنها درها را به روی خود نمی‏بستند، بلکه درهای تازه‏ای را هم به روی خود می‏گشودند. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:لا تُغْلِقْ بابا یُعْجِزُکَ اِفْتِتاحُهُدری را که نمی‏توانی باز کنی، به روی خود مبند.پرهیز از شوخی شوخی بسیار، انسان را در میان مردم سبک کرده، از قدر و منزلتش می‏کاهد. تجربه نشان می‏دهد کسانی که زیاد شوخی می‏کنند در بسیاری از اوقات کارشان به جنگ و جدال می‏انجامد؛ زیرا همه افراد تحمل هر نوع شوخی را ندارند و گاه موجبات خشم‏شان فراهم شده، کار به جاهای باریک می‏کشد. اگر انسان بخواهد جایگاه اجتماعی خود را حفظ کند، باید از شوخی بپرهیزد. البته اخلاق خوش زبان شیرین، برخورد مناسب و شاد کردن مؤمنان در اسلام پسندیده است. امّا آزار و استهزای دیگران، ناپسند بوده، ناراحتی‏های فردی و اجتماعی به دنبال دارد. مولای موحّدان، حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:ما مَزَحَ امْرَؤٌ مَزْحَةٌ اِلّا مَجَّ مِنْ عَقْلِهِ مَجَّةًشوخی (ناپسند) به طور حتم کمی از عقل شوخی کننده را می‏برد.دوری از تهمت متهم کردن افراد به کار خلاف، چه از نظر مذهب و چه از نظر وجدان انسانی ناپسند است. آدمی تا دلیل صد در صد یقینی نداشته باشد، نباید دیگران را به کار ناپسندی متهم کند. اساسا هر کس که می‏خواهد دیگری را به گناهی متهم کند، اگر لحظه‏ای فکر کند و خود را جای او بگذارد، کمتر می‏شود که به این کار مبادرت ورزد. چه بسا آنچه به دیگران نسبت می‏دهد در واقع در آنها وجود نداشته باشد و بی‏جهت آبروی دیگران ریخته شود. هیچ‏گاه نمی‏توان «شنیده‏ها» را مانند «دیده‏ها» انگاشت و به زبان آورد و باعث ریختن آبروی دیگران شد. امیرمؤمنان(علیه السلام) می‏فرمایند:لا قِحّةَ کالْبَهْتِهیچ بی‏شرمی، همچون بهتان زدن نیست.انصاف گاهی انسان در وضعی قرار می‏گیرد که رعایت انصاف برایش از مبارزه در میدان جنگ نیز مشکل‏تر است. در این حال هستند افرادی که پای از مرز انصاف فراتر نمی‏نهند و با همه مشکلات، حقایق را بیان می‏کنند. اگر با شخصی کوچک‏تر از خودتان بحث می‏کنید و در وسط کار متوجه می‏شوید حق با اوست، چنانچه این شهامت را داشتید که حق را به جانب او بدهید، خشنود باشید که از انصاف بهره‏ای دارید. امام علی(علیه السلام) در توصیه به این صفت نیکو و ذیل‏آیه شریف:إنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بالْعَدْلِ و الْإحْسانخداوند به عدل و انصاف سفارش فرموده است.می‏فرمایند:اَلْعَدْلُ اَلْإِنْصافُ وَ الْإحْسانُ التَّفَضُّلُ.عدل انصاف است و احسان بخشش.عهد و پیمان از نظر اسلام پیمان‏شکنی از ناپسندترین کارهاست. از صفات مؤمنان حقیقی آن است که به وعده‏های خود وفا می‏کنند. کسانی که به عهد خود پایبند نیستند، به تدریج اعتبار خود را در میان مردم از دست می‏دهند. احترام به پیمان در حقیقت احترام به شخصیت دیگران است و پیمان شکنی نشانه نوعی بی‏نظمی و بی‏انضباطی در زندگی است. انسان باید به وعده خود وفا کند؛ زیرا وفای به عهد از نشانه‏های ایمان است امام وفاداران، حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:المسؤول حُرٌّ حَتّی یَعِدَتا کسی وعده نداده، آزاد است.همچنین درباره وفای به عهد فرمودند:اعتَصِمُوا بالذِّمَمِ فی أوتادِهدر پیمان‏ها به وفاکنندگان پناه ببرید.انتقادپذیری از امتیازات بزرگ اسلام این است که انتقاد را نه‏تنها پذیرفته، بلکه آن را تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب دانسته است. بنابراین نباید هیچگاه از انتقاد هراسید؛ زیرا انتقاد دیگران درموفقیّت انسان سهم بسزایی دارد. باید با آغوش باز انتقادهای سازنده را پذیرفت. اگر منتقد از روی دوستی و علاقه‏مندی انتقاد کرده باشد، سپاسگزار او خواهیم شد و اگر انتقادش از روی دشمنی باشد، بیش از پیش در کارهایمان دقت خواهیم کرد. امام رادمردان، حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:اِسَمَعوا النَّصیحَةَ مِمَّنْ اَهْداها اِلَیْکُمْپند و اندرز را از کسی که آن را به شما هدیه می‏کند بپذیرید.زیاده‏روی در کلام ممکن است در زندگی خاطراتی داشته با شید که برایتان لذّت بخش باشد و نخواهید آنها را بازگو کنید. به هنگام بازگو نمودن آنها، سعی کنید که گفتارتان ملال‏آور نباشد. از تکرار مطالب بپرهیزید و طرف مقابل را مجبور به شنیدن سخنانتان نکنید. هیچگاه جانب اعتدال را از دست ندهید و به اندازه و آرام سخن بگویید تا برای دیگران نیز لذت‏بخش و شادی‏آفرین باشد. این کار به پایه‏های مودّت و همنشینی مدد می‏رساند. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:اَفْضَلُ الْاَدَبِ اَنْ یَقِفَ الْإِنسانُ عَنْدَ حَدّهِ وَ لا یَتَعدّی قَدْرَهُبهترین ادب آن است که انسان حد خود را بشناسد و از قدر و اندازه خود تجاوز نکند.پرحرفی، باعث خطا و لغزش می‏شود.حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:قِلَّةُ الْکَلامِ تَستُرُ العُیُوبَ و تُقَلِّلُ الذُنوبَکم‏حرفی عیب‏ها را می‏پوشاند و لغزش‏ها را کاهش می‏دهد.از سوی دیگر زیاده‏گویی دوستان را ملول و خسته می‏کند.کثرةُ الکَلامِ یُمِلُّ الإخواناحترام به والدین در قاموس زندگی انسان، کلمه‏ای مقدس‏تر از واژه پدر و مادر نیست. آنها، سالیان دراز همه‏چیز خود را با صفا و اخلاص به پای فرزندان نثار کرده‏اند تا در این زندگی پرتلاطم، طعم تلخ درد و رنج را نچشند و از لذایذ حلال زندگی بهره‏مند گردند. از هنگامی که فرزندان چشم به جهان می‏گشایند تا وقتی که بالغ و مستقل می‏شوند، پدر و مادر هرروز با دلی نگران و چشمانی مضطرب مراقب آنهایند تا مبادا حادثه تلخی برای آنان روی دهد و غبار غم بر رویشان بنشیند. آیا سزاوار نیست فرزندان نیز سر تعظیم در مقابل‏شان فرود آورند؟ در قرآن کریم بعد از اعتقاد به یگانگی خداوند، نیکی به پدر و مادر از مسلمانان خواسته شده است. در فرهنگ اسلامی هیچ فرزندی حق ندارد حتی با کلمه‏ای مانند «اف»، که حاکی از بی‏اعتنایی به والدین است، آنان را برنجاند. حضرت علی(علیه السلام) نیز می‏فرمایند:... فَحَقُّ الْوالِدِ عَلی الْوَلَدِ أَنْ یُطیعَهُ فی کُلِّ شَی‏ءٍ إلاّ فی مَعْصیَةِ اِللّهِ سُبْحانَهُحق پدر بر فرزند این است که فرزند از وی در هر کاری فرمان‏بُرداری کند، غیر از نافرمانی خدای عزیزخوشحالی از شکست دیگران مسلما این اخلاق خوبی نیست که انسان از شکست دیگران خشنود شود. حتی اگر کسی با دیگری اختلاف دارد، نباید از این پیش‏آمد اظهار رضایت کند. زیرا معنی ندارد که به سبب وجود اختلاف با کسی از گرفتاری او لذت بریم. بعضی از اوقات، انسان‏های مؤمن حتی برای نجات جان مخالفان خود، جانشان را به خطر می‏اندازند. آنها نه تنها از سقوط مخالفان دل‏شاد نمی‏شوند، بلکه برعکس به کمک آنها نیز می‏شتابند. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:لا تَفْرَحَنَّ بِسَقْطَةِ غَیْرِکَ فَاِنَّکَ لا تَدْری ما یُحْدِثُ بِکَ الزَّمانُاز زمین خوردن کسی خوشحال مباش، زیرا تو نمی‏دانی روزگار چه بر سرت خواهد آورد.ناسپاسی برخی از مردم با وجود استفاده از نعمت الهی، از صبر و حلم پروردگار سوء استفاده می‏کنند و با فرمان او از در مخالفت در می‏آیند و بدون هیچ بیم و هراسی به هر کار خلافی دست می‏زنند. غافل از اینکه گاهی خدا به آنها مهلت می‏دهد تا ماهیت‏شان برای دیگران آشکار شود، پس آن‏ها را به عذاب دردناکی دچار خواه کرد. این سرنوشت همه کسانی است که از رحمت و نعمت‏های پروردگار استفاده سوء می‏کنند. اگرچه همین افراد اگر به سوی خدای خود باز گردند، چه بسا مورد رحمت الهی قرار گیرند. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:مَنْ عانَدَاللّهَ قُصِمَهرکس با خدا دشمنی کند، شکست خواهد خورد.سوءظن (بدگمانی) برخی از مردم به بیماری سوءظن مبتلایند، به طوری که همه چیز را با بدگمانی می‏نگرند. این افراد حتی به نزدیک‏ترین اعضای خانواده خود نیز سوءظن دارند و معمولاً به بهانه‏های واهی با دیگران درگیر می‏شوند. از سوی دیگر خود نیز دائما در حالت ترس و تشویش به سر می‏برند و هر صدا یا نگاهی را بر ضدّ خود تلقی می‏کنند. البته نقطه مقابل این امر، خوش‏بینی بیش از حد است که آن هم درست نیست و شاید زیان‏های ناشی از آن کمتر از زیان بدبینی نباشد. پس انسان باید علاوه بر پرهیز از بدبینی افراطی، مواظب زیان‏های خوش‏بینی زائد هم باشد. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:مَنْ لَمْ یَحْسُنْ ظَنُّهُ اسْتَوْحَشَ مِنْ کُلّ اَحَدٍهرکس که گمانش متعادل نباشد، از همه‏کس هراس دارد.احسان به بدکاران برخی از مردم تصور می‏کنند که فقط باید به انسان‏های خوب احسان کنند، در صورتی که نباید فراموش کنیم که بدکاران نیز به هر حال انسان، و در بسیاری از اوقات بیش از دیگران نیازمند احسان‏اند. به ویژه اگر کمک به آنها حساب شده و منطقی باشد در اصلاح و هدایت‏شان بسیار موثر است. هستند بدکارانی که در پی احسانی که در حقشان شد، از بیراهه بازگشتند و در صف پرهیزگاران قرار گرفتند. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:اَلْاِحْسانُ اِلَی المُسی‏ء اَحْسَنُ الْفَضْلِنیکی به بدکاران بهترین فضیلت است.پرسش برخی از مردم وقتی چیزی را نمی‏دانند، بدون اینکه خود را سرگردان کنند از دیگران می‏پرسند و معمولاً هم بعد از پرسیدن از چندنفر به پاسخ مطلوبی می‏رسند. در مقابل، عده‏ای هم هستند که هیچ‏گاه سئوال نمی‏کنند و از پرسش کردن شرم دارند. بعضی هم برای اینکه غرورشان نشکند و مردم آنها را کم‏سواد نشمارند سئوال نمی‏کنند. در حالی که در آموزه‏های اسلامی سفارش شده است که هیچ‏وقت از پرسیدن شرم نداشته باشیم. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:مَنْ سَأَلَ عَلِمَهرکس سئوال کند، آگاه می‏شود.پرخوری خوردن و آشامیدن برای ادامه زندگی انسان لازم است ولی اگر از حد خود تجاوز کرد، نه تنها مفیدنیست، بلکه بسیار زیان‏بخش خواهد بود. پرخوری علاوه بر زیان‏های بدنی، فکر و روح انسان را نیز دچار ناراحتی می‏کند؛ زیرا بدن و روح انسان ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و بر همدیگر تاثیر متقابل می‏گذارند. بسیار پیش می‏آید که از نوع غذایی که برای سلامت مزاجمان کافی است بی‏خبر باشیم و به جای آنکه از غذاهای کم حجم و مفید استفاده کنیم، شکم خود را با چیزهای پرحجم و کم خاصیت پر کنیم. حضرت علی(علیه السلام) در نکوهش پرخوری می‏فرمایند:لا تَجْلِسْ عَلیَ الطّعامِ الّا وَ انْتَ جائعٌ و لا تَقُم عَنِ الطّعامِ الّا و اَنْتَ تَشْتَهیِهِبر سر سفره منشین مگر وقتی که گرسنه باشی و قبل از سیر شدنِ کامل دست از خوردن بازکش.تفکر مطلوب شما همان‏طور که می‏توانید درباره مسائل عالی و ارزنده فکر کنید، همان‏طور هم قادرید که به مسائل پوچ و بی‏ارزش بیندیشید. اگر به مسائل عالی بیندیشید، شخصیتی متناسب با همان افکار می‏یابید و اگر درباره مسائل پوچ و بی‏ارزش فکر کنید، از مقام انسانی خود کاسته‏اید. حقیقت و واقعیت انسان در نوع تفکر او خلاصه می‏شود. حال که چنین است پس چرا از فرصت استفاده نکنیم و نیرویی را که می‏خواهیم برای فکر کردن صرف کنیم، به مسائل عالی و ارزنده‏ای که به تکامل مادی و معنوی‏مان یاری می‏رساند، اختصاص ندهیم. شیر بیشه اندیشه، حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:التَفکُّرُ فی مَلَکوتِ السَّمواتِ و الارض عِبادَةُ المُخْلصینَتفکر در ملکوت آسمان‏ها و زمین عبادت مخلصان است.خوشرفتاری در منزل برخی تا وقتی که در میان دیگران‏اند، رفتار مؤدبانه‏ای دارند، ولی همین که به منزل پا می‏گذارند یکباره عوض شده، با اعضای خانواده بدرفتاری می‏کنند و برای کارهای بسیار بی‏اهمیّت و کوچک بهانه‏جویی می‏کنند و به همه ناسزا می‏گویند. گویی این افراد اخلاق و ادب را فقط در محیط بیرون از خانه می‏خواهند. این افراد اگر کمی بیندیشند و خود را جای زن و فرزند خود قرار دهند، در می‏یابند که بدرفتاری با خانواده چه کار زشت و ناشایستی است. حضرت علی(علیه السلام) می‏فرمایند:عَلَیْکَ بِلُزُومِ الْحَلالِ و حُسْنِ البِّرِ بالْعیالِبر تو باد دوری از حرام و نیکی نسبت به خانواده.رو دربایستی حیا با رودربایستی تفاوت دارد؛ رودربایستی، نشانه ضعف روح است و حیا نشانه بزرگی و عظمت روح و این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. بنابراین کسی که از مردم رودربایستی می‏کند و از حقوق مشروع خود محروم می‏ماند، باید این کار را به حساب بی‏عرضگی و ناتوانی بگذارد، نه به حساب حیا. امام علی(علیه السلام) می‏فرمایند:مَنِ استحیی مِن قَوْلِ الحقّ فَهُوَ اَحْمَقهرکس از گفتن حق شرم ورزد، احمق است.منبع: پایگاه حوزه
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن