تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805458966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد در حکومت عدل مهدوی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اقتصاد در حکومت عدل مهدوی
اقتصاد در حکومت عدل مهدوی نويسنده: نجم الدين طبسى حكومت اگر پشتوانه‏اى از سوى خداوند داشت واحكام و مقرّرات الهى را در جامعه اجرا كرد، مردم نيز به بركت آن دگرگون مى‏گردند و به تقوا و نيكى روى مى‏آورند و درنتيجه نعمت‏هاى خداوند، از همه سوى بر بندگان سرازير مى‏شود.در قرآن كريم مى‏خوانيم: (وَلَوْ أنَّ أهْلَ القُرى آمَنُوا و اتَّقوا لَفَتَحْنا عَلَيهم بركاتٍ من السَّماءِ والأرضِ؛(1) اگر مردم شهر و ديار ايمان آورند وتقوا پيشه سازند، ما درهاى بركات زمين و آسمان را بر آنان مى‏گشاييم).در حكومت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) كه مردم به اطاعت خداوند روى مى‏آورند و بر فرمان حجّت‏خدا گردن مى‏نهند، ديگر دليلى ندارد كه زمين و آسمان از بركاتش بر بندگان خدا مضايقه كنند. از اين رو، باران‏هاى موسمى شروع به باريدن مى‏كند، رودخانه‏ها پر از آب مى‏شود، زمين‏ها حاصلخيز مى‏گردد و كشاورزى شكوفإ؛غ‏غ مى‏گردد، باغ‏ها سرسبز و پر از ميوه مى‏شود، بيابان‏هايى مانند مكه و مدينه كه هرگز سبزى را به خود نديده است، به‏يك‏باره به نخلستان تبديل مى‏گردد و دامدارى گسترش مى‏يابد.اقتصاد جامعه شكوفا گشته، فقر و تنگدستى رخت بربسته، آبادانى همه‏جا به چشم مى‏خورد و بازرگانى رونقى شايان توجّه مى‏يابد.در خصوص شكوفايى اقتصادى در روزگار امام عصر(ع) روايات بسيارى رسيده است كه در هر زمينه به گفتن چند روايت بسنده مى‏كنيم:الف) شكوفايى اقتصاد و رفاه اجتماعىآن‏چه از روايات در اين‏زمينه استفاده مى‏شود، اين است كه در اثر بهبود وضع اقتصادى، فقر و تهيدستى از جامعه بشرى ريشه كن مى‏شود و به شخص نيازمند به اندازه‏اى مال و ثروت داده مى‏شود كه توان بردن آن را نداشته باشد و وضعيت عمومى جامعه چنان بهبودمى‏يابد كه دارندگان زكات براى رساندن آن به نيازمندان به رنج مى‏افتند.1. تقسيم اموال و بخشش دارايى‏هاامام باقر(ع) مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم اهل بيت قيام كند، بيت المال را به گونه‏اى يكسان در ميان مردم قسمت كرده، به عدالت در ميان مردم رفتار مى‏كند. ثروت‏هاى روى زمين (مانند خمس و زكات) و ثروت‏هاى زيرزمين (مانند گنج‏ها و معادن) نزد آن حضرت گرد مى‏آيد. آن‏گاه حضرت به مردم خطاب مى‏كند: «بياييد و بگيريد آن چه را كه برايش خويشاوندى را قطع مى‏كرديد و به خونريزى و گناهان دست‏مى‏زديد. او چنان اموال مى‏بخشد كه كسى پيش از او چنان نكرده است».(2)رسول خدا(ص) مى‏فرمايد: «در آخرالزمان، خليفه‏اى ظهور مى‏كند كه مال را بدون شمارش مى‏بخشد».(3)رسول خدا(ص) مى‏فرمايد: «در روزگار نااميدى و پيدايش فتنه‏ها، شخصى به نام مهدى ظهور مى‏كند كه بخشش‏هاى او بر مردم؛ گوارا خواهد بود».(4)بخشش مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پدرانه و بدون منّت است. بنابراين، گوارا مى‏باشد. برخلاف بخشش ديگران كه به قيمت بندگى، يا دين فروشى يا گروگذاشتن آبرو تمام مى‏شود.نيز آن حضرت مى‏فرمايد: «شخصى از قريش پديدار مى‏گردد ... و در ميان مردم، اموال را تقسيم مى‏كند و به سنّت پيامبرشان رفتار مى‏نمايد».(5)در روايتى ديگر مى‏فرمايد: «مهدى گنج‏هاى زيرزمين را بيرون آورده، اموال را ميان مردم تقسيم مى‏كند و اسلام شكوه دوباره خود را باز مى‏يابد».(6)هم‏چنين مى‏فرمايد: «در آخرين دوران امّت من، خليفه‏اى خواهد بود كه اموال را مشت‏مشت به مردم مى‏دهد و آن را نمى‏شمارد».(7)عبداللَّه بن سنان مى‏گويد: پدرم به امام صادق(ع) گفت: من مقدارى از زمين‏هاى خراجى را در اختيار دارم و در آنها كشت و زرع كرده‏ام. حضرت قدرى ساكت ماند؛ آن‏گاه فرمود: «اگر قائم ما قيام كند، سهم تو از زمين بيش از اين است».(8)امام باقر(ع) مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم اهل بيت قيام كند، بيت المال را به گونه‏اى يكسان تقسيم مى‏كند و در بين مردم به عدالت رفتار مى‏نمايد».(9)رسول خدا(ص) مى‏فرمايد: «آخرين امامان، هم نام من است. او ظاهر مى‏شود و جهان را پر از عدل مى‏كند. در حالى كه اموال بر هم انباشه شده است، شخصى از او درخواست مال مى‏كند. امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى‏فرمايد: "خودت از اين اموال بردار"».(10)2. ريشه كن شدن فقر از جامعهرسول خدا(ص) مى‏فرمايد: «هنگامى كه حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور كند ... اموال و زكات‏ها را در كوچه‏ها مى‏برند؛ ولى كسى پيدا نمى‏شود كه حاضر به دريافت آنها باشد».(11) نيز آن حضرت مى‏فرمايد: «مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در امّت من خواهد بود و در حكومت او مال و ثروت بر هم انباشته خواهد شد».(12)اين حديث كنايه از رفع نيازمندى‏هاى جامعه است؛ به گونه‏اى كه اموال از موارد مصرف بيش‏تر مى‏گردد. به سخن ديگر، دولت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نه تنها كسرى بودجه ندارد، بلكه در آمد آن بر بودجه‏اش فزونى دارد.امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم ما قيام كند ...، زمين گنج‏هاى خود را بيرون ريخته، آشكار مى‏كند؛ به گونه‏اى كه مردم با چشم خود، آن را بر روى زمين مى‏بينند و دارندگان زكات سراغ كسى مى‏گردند كه نيازمند باشد تا زكاتشان را به او بدهند؛ ولى كسى يافت نمى‏شود و مردم - از فضل و بخشش خداوند - از ديگران بى‏نياز مى‏گردند».(13)على بن عقبه نقل مى‏كند: در آن روزگار، كسى جايى را براى دادن صدقات و صرف پول در راه نيك نمى‏يابد؛ زيرا بى‏نيازى همه مؤمنان را فرا گرفته است».(14)امام باقر(ع) مى‏فرمايد: «مردم ماليات خود را بر گردن گذاشته، به سوى مهدى مى‏روند. خداوند به شيعيان ما در زندگى رفاه و آسايش داده است و آنان در بى‏نيازى به سر مى‏برند و اگر لطف و سعادت خداوند آنان را در بر نمى‏گرفت، با آن بى‏نيازى، سركشى مى‏كردند».(15)امام باقر(ع) مى‏فرمايد: «حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) سالى دو بار عطايايى به مردم مى‏دهد. آن حضرت ماهى دوبار حقوق مى‏دهد و بين مردم يكسان رفتار كرده، به گونه‏اى كه فرد نيازمند به زكات، در جامعه يافت نمى‏شود. دارندگان زكات، سهم فقيران را نزد آنان مى‏آورند؛ ولى آنان نمى‏پذيرند. به ناچار اموال را در كيسه‏هاى مخصوص پول مى‏گذارند و در محلّه‏هاى شيعه مى‏چرخانند؛ ولى آنان مى‏گويند ما را به درهم‏هاى شما نيازى‏نيست».(16)از روايات بالا دو نكته دانسته مى‏شود: نخست اين كه مردم در حكومت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چنان از نظر فكرى رشد مى‏كنند كه بدون زور و فشار به وظايف خود در همه ابعاد عمل مى‏كنند. يكى از آن وظايف، پرداخت ماليات درآمد به دولت اسلامى است.اگر همه مسلمان‏ها خمس درآمد و زكات اموال خود را به حكومت اسلامى پرداخت‏كنند، رقم بزرگى را پديد مى‏آورد و دولت بر هر گونه اقدام اصلاحى و خدمات همگانى قادر مى‏شود.دوم اين كه هر چند بخشش آن حضرت در آن روزگار بى‏حساب است و مردم به شيوه‏هاى گوناگونى درآمدهايى دارند كه آنان را بى‏نياز مى‏كند، ولى آن چه بيش‏تر نظر را جلب مى‏كند، بلند طبعى و روح بى‏نيازى در آنان است؛ زيرا چه بسيارند انسان‏هاى ثروتمندى كه طبعى گرسنه و روحى آزمند دارند و چه بسا انسان‏هايى كه در عين فقر، از طبعى بزرگ و روحى غنى برخوردارند. مردم در عصر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از غناى روحى برخوردارند و اين همان دگرگونى معنوى است كه در آن عصر پديد مى‏آيد.3. رسيدگى به محرومان و مستضعفانرسول خدا(ص) مى‏فرمايد: «... در آن عصر، مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور مى‏كند و او از فرزند اين شخص (على بن ابى‏طالب(ع)) است. خداوند به دست او، دروغ را نابود مى‏كند و روزگار سخت را از بين مى‏برد و ريسمان بردگى و بندگى را از گردن‏هاى تان برمى دارد».(17) اميرمؤمنان(ع) مى‏فرمايد: «آن‏گاه كه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور كند، هيچ برده مسلمانى باقى‏نمى‏ماند، مگر آن كه حضرت او را خريده، در راه خدا آزاد مى‏كند و هيچ بدهكارى نمى‏ماند، مگر آن كه حضرت بدهى او را مى‏پردازد».(18)امام باقر(ع) مى‏فرمايد: «وقتى مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور مى‏كند، به سوى شهر مدينه مى‏رود و هر كس از بنى‏هاشم را كه در آن‏جا زندانى باشد، آزاد مى‏كند».(19) سپس ابن‏ارطاة مى‏گويد: او به كوفه مى‏رود و بنى‏هاشم را از زندان‏هاى آن‏جا آزاد مى‏سازد.طاووس يمانى مى‏گويد: ويژگى مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اين است كه نسبت به فرمانروايان و كارگزاران خود سختگير است و در بخشش مال دستى باز دارد و نسبت به بيچارگان و بينوايان و مسكين‏ها مهربان و با عطوفت است.(20)ابورؤبه مى‏گويد: مهدى به دست خود به بينوايان عطايايى مى‏بخشد.(21)احتمال دارد منظور اين باشد كه حضرت در عطا و بخشش، به محرومان و بينوايان توجّه ويژه‏اى دارد و به آنان اموال بيش‏ترى مى‏بخشد و افزون بر حقوقى كه هر مسلمان از بيت‏المال دارد، به آنان هر مقدار كه صلاح بداند، مى‏بخشد.ب) عمران و آبادانىهنگامى كه به عظمت و اهميّت عمران و آبادانى در حكومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پى مى‏بريم كه ميزان ويرانى را پيش از ظهور در نظر بگيريم. آرى، جهانى كه گرفتار جنگى ويرانگر شده، طعمه هواهاى نفسانى قدرت طلبان گشته، مدت‏ها در آتش جنگ سوخته، كشته‏ها و ويرانى‏هايى به جاى گذاشته است، نياز بيش‏ترى به آبادانى دارد و حكومت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به اصلاح آن ويرانى‏ها مى‏پردازد و عمران و آبادانى را در سراسر جهان چشمگير مى‏كند.على(ع) مى‏فرمايد: «مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ياران خود را به سرزمين‏هاى گوناگون مى‏فرستد. يارانى را كه در آغاز قيام با او عهد و پيمان بستند، به سوى شهرها روانه مى‏سازد و آنان را به عدل و احسان سفارش مى‏نمايد. هر يك از آنان فرمانرواى سرزمينى مى‏گردد و پس از آن، همه شهرهاى جهان با عدل و احسان آباد مى‏گردد».(22)امام باقر(ع) در اين باره مى‏فرمايد: «در زمان حكومت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در روى زمين هيچ ويرانه‏اى نمى‏ماند، مگر آن كه آباد مى‏گردد».(23)نيز آن‏حضرت مى‏فرمايد: «پس از آن‏كه حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) وارد كوفه مى‏شود ... گروهى را مأمور مى‏كند تا از پشت آرامگاه امام‏حسين(ع) (بيرون شهر كربلا) رودخانه‏اى به سوى غريين حفر كنند تا آب به سوى شهر نجف سرازير شود و بر روى آن رودخانه، پل‏هايى مى‏سازند».(24)امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم ما قيام كند ...، خانه‏هاى كوفه به رودخانه كربلا و حيره متصل مى‏گردد».(25)اين روايت از گسترش آبادانى شهر كوفه خبر مى‏دهد كه از يك سو به حيره - كه اكنون حدود شصت كيلومتر از كوفه دور است - و از سوى ديگر، به كربلا متصل مى‏شود كه آن نيز همين مقدار از كوفه فاصله دارد.حبه عرنى مى‏گويد: اميرمؤمنان(ع) به شهر حيره رفت و در آن‏جا در حالى كه با دستش به كوفه اشاره مى‏كرد، فرمود: «به‏طور حتم خانه‏هاى شهر كوفه به شهر حيره متصل مى‏شود و تا اندازه‏اى رشد مى‏كند كه هر يك ذراع‏(26) (متر) از زمين اين دو شهر به دينارها و قيمت گرانى خريد و فروش مى‏شود».(27)شايد گسترش كوفه و گرانى زمين آن بدين دليل باشد كه آن‏جا پايتخت حكومت اسلامى خواهد بود و طبق رواياتى، مؤمنان به آن‏جا خواهند رفت.هم‏چنين در روزگار حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) راه‏ها و جاده‏ها گسترش مى‏يابد و مقرّرات ويژه‏اى در اين زمينه وضع مى‏شود. امام باقر(ع) در اين باره مى‏فرمايد:«هنگامى كه حضرت قائم قيام كند، به شهر كوفه مى‏رود... آن‏گاه هيچ مسجدى بر روى زمين نمى‏ماند كه شرفه (ايوان و كنگره داشته باشد يا بر خانه‏هاى ديگر مشرف باشد) مگر آن كه آن را ويران مى‏سازد و آن را به شكلى قرار مى‏دهد كه مُشرف نباشد و راه‏هاى اصلى را گسترش مى‏دهد».(28)امام كاظم(ع) مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم ما قيام كند، به آگاهى دارندگان مركب مى‏رساند كه از ميان جاده و خيابان حركت كنند؛ چنان‏كه به افراد پياده دستور مى‏دهد كه ازدو سوى خيابان حركت نمايند. پس هر سواره‏اى كه از كنار خيابان حركت كرد و به كسى آسيب رساند، او را به پرداخت ديه و خون‏بها ملزم مى‏كند و چنان‏چه فردى پياده در ميان خيابان حركت كرد و دچار آسيب شد، حق گرفتن ديه را ندارد».(29)از اين روايت مى‏فهميم كه شهرها چنان گسترش مى‏يابد و وسائل عبور و مرور چنان‏فراوان مى‏گردد كه نه تنها براى وسائل نقليه، بلكه براى عابران پياده نيز قانون وضع‏مى‏شود.آرى، حكومتى كه از دانش و صنعت بهره مى‏گيرد و راه‏هاى اصلى را گسترش مى‏دهد و خيابان‏هاى پهناور احداث مى‏كند، به يقين در كنار آن براى رانندگى نيز قوانينى با ضمانت اجرايى قوى وضع مى‏كند.ج) كشاورزىيكى از بخش‏هايى كه در حكومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دگرگونى شايان توجّه پيدا مى‏كند، بخش كشاورزى و دامدارى است. پس از آن كه مردم طعم تلخ كمبود باران و خشكسالى‏هاى پياپى و كمبود مواد غذايى و نابودى كشتزارها را چشيده‏اند و زمانى كه از دام و دامپرورى خبرى نيست و براى تهيه لقمه نانى گاهى بايد گران بهاترين چيز يعنى ناموس و آبرو را فدا كرد، دگرگونى شگفت‏انگيزى در كشاورزى و دامدارى پديد مى‏آيد و مواد غذايى در جامعه فراوان مى‏گردد.پيش از ظهور امام اگر گاهى باران مى‏باريد، ولى زمين پذيراى آن نبود و گاهى كه زمين پذيراى آن بود، باران نمى‏باريد و محصولات كشاورزى نابود مى‏گشت و گاهى نيز باران نا به‏هنگام محصولات را از بين مى‏برد. در زمان حضرت وضعيت بارندگى دگرگون مى‏گردد. نخست بارانى مى‏بارد كه مردم در سراسر زندگانى نديده‏اند و پس از آن نيز به موقع رحمت الهى بر انسان‏ها سرازير مى‏شود و در نتيجه نعمت‏هاى خداوند بر انسان‏ها فراوان مى‏شود؛ به گونه‏اى كه گويى محصول ده‏ها سال را در يك روز گرد مى‏آورند و در روايات آمده است كه از يك من (سه كيلوگرم) گندم، صد مَن محصول به عمل مى‏آيد.روايات از باريدن بيست و چهارباران خبر مى‏دهند كه پس از ظهور فرو مى‏ريزند و در پى آن بركات بسيارى شامل حال مردم مى‏شود. سبزى و خرمى، كوه و دشت و صحرا را فرا مى‏گيرد و بيابان‏هاى باير و هميشه خشك، اثرى از خشكى نخواهند داشت و نعمت‏هاى الهى آن‏چنان فراوان مى‏شود كه مردم براى مردگان خود آرزوى زندگانى دوباره مى‏كنند.1. فراوانى بارانرسول خدا(ص) فرمود: «آسمان بر آنان باران‏هاى فراوانى مى‏بارد».(30) در روايت ديگرى مى‏فرمايد: «خداوند براى او (مهدى) بركت را ازآسمان فرومى‏فرستد».(31)نيز مى‏فرمايد: «زمين را عدل و داد فرا مى‏گيرد و آسمان بارانى مى‏بارد و در نتيجه، زمين محصول خود را پديدار مى‏سازد و امّت من در حكومت آن حضرت از نعمتى برخوردار مى‏شوند كه هرگز مانند آن را نديده‏اند».(32)اميرمؤمنان(ع) در اين باره مى‏فرمايد: «خداوند بزرگ، به سبب وجود ما آفرينش را آغاز كرد و به سبب وجود ما نيز ختم مى‏كند. آن چه را بخواهد، به وسيله ما نابود مى‏گرداند و با ما آن چه را بخواهد، استقرار مى‏بخشد. به وجود ما روزگار سخت را برطرف مى‏سازد و به سبب ما باران فرو مى‏فرستد، پس فريبكارى شما را از راه خدا نفريبد. از روزى كه خداوند درهاى آسمان را بست، قطره‏اى باران از آن نباريد و اگر قائم ما قيام كند، آسمان باران رحمت خود را فرو مى‏فرستد».(33)امام صادق(ع) مى‏فرمايد: «هنگامى كه روزگار ظهور حضرت قائم فرا رسد، در جمادى‏الثانى و ده روز از ماه رجب بارانى مى‏بارد كه مردم مانندش را نديده باشند».(34)سعيد بن جبير مى‏گويد: در سالى كه حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن قيام مى‏كند، بيست و چهاربار باران مى‏بارد كه آثار و بركات آن آشكار خواهد بود.(35)درباره فراوان شدن آب در عصر حضرت قائم(عج)، رسول گرامى اسلام مى‏فرمايد: «در دولت او (مهدى(عج)) آب‏ها فراوان مى‏شود و آب رودخانه‏ها بالا مى‏آيد».(36)در روايتى ديگر مى‏فرمايد: «... رودخانه‏ها پر از آب مى‏شود و چشمه سارها به جوشش آمده، لب ريز مى‏گردد و زمين چند برابر محصول مى‏دهد».(37)2. فراوانى محصولات كشاورزىرسول‏خدا(ص) مى‏فرمايد: «خوشا به زندگى، پس از آن دوران كه مسيح(ع) دجّال را مى‏كشد؛ زيرا به آسمان اذن بارش و به زمين اجازه روييدن داده مى‏شود. اگر دانه‏اى بر روى كوه صفا گذارده شود، حتماً خواهد روييد. در آن روزگار، كينه و حسادتى نخواهدبود؛ به‏گونه‏اى كه اگر شخصى از كنار شيرى بگذرد به او آسيبى نمى‏رساند و اگر بر مار پا گذارد، اورا نمى‏گزد».(38) نيز آن حضرت مى‏فرمايد: «امّت من در دوران مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به نعمت‏هايى مى‏رسند كه هرگز مانندش ديده نشده است و هيچ مؤمن يا كافرى به‏چنان نعمتى نرسيده است. آسمان، بارانش را پى در پى مى‏فرستد و زمين نيز چيزى از گياهان را در خود نگه‏نمى‏دارد؛ بلكه آن را بيرون مى‏فرستد».(39)رسول خدا(ص) پيرامون آمادگى زمين در عصر مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى‏فرمايد: «زمين همانند نقره‏اى كه پس از جوشش آرام مى‏گيرد، آماده كشت مى‏شود و گياهانش را مى‏روياند؛ هم‏چنان‏كه در زمان حضرت آدم(ع) بود».(40)نيز آن حضرت درباره بركت محصولات و خوب عمل آمدن آنها مى‏فرمايد:«... يك دانه انار چندين نفر را سير مى‏كند(41) و يك خوشه انگور را چندين نفر مى‏خورند (وسيرمى‏گردند)».(42)على(ع) مى‏فرمايد: «حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرق و غرب زمين را تسخير مى‏كند ... بدى‏ها و ناراحتى‏ها را برطرف مى‏سازد و خير و نيكى جايگزين آن مى‏گردد؛ به‏طورى كه يك كشاورز گندم و جو از هر مَنْ (سه كيلوگرم) گندم، صد مَنْ محصول به دست مى‏آورد؛ همان‏گونه كه خداوندفرمود:(43) «در هر سُنبلى صد دانه به عمل مى‏آيد و خداوند براى هركس كه اراده نمايد، زيادتر مى‏كند».(44)نيز مى‏فرمايد: «مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) كارگزاران خود را در شهرها به عدالت بين مردم سفارش مى‏كند ... كشاورز در آن عصر يك مُدّ(45) كشت مى‏كند و هفت صد مُدّ محصول به دست مى‏آورد؛ چنان‏كه خداوند تعالى فرمود و هم‏چنان خداوند اين مقدار را بيش‏تر مى‏كند».(46)درباره بارورى درختان مى‏فرمايد: «در زمان مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) درختان بار مى‏گيرند و بركت‏ها فراوان مى‏گردد».(47)اميرمؤمنان(ع) مى‏فرمايد: «هنگامى كه قائم ما قيام كند، آسمان، بارانش را فرو مى‏ريزد و زمين گياهش را مى‏روياند؛ به گونه‏اى كه يك زن از عراق پياده به شام مى‏رود و درسراسر راه جز بر سبزى و بوته گام نمى‏گذارد».(48)شايد حضرت اين منطقه را به عنوان مثال بيان مى‏فرمايد و بايد توجّه داشت كه وضعيت جغرافيايى اين منطقه به‏گونه‏اى است كه اكنون در اين مسير جز خارهاى بيابانى چيز ديگرى يافت نمى‏شود. شايد نام بردن از اين منطقه براى اين باشد كه در عصر حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) همه زمين‏هاى باير، تبديل به زمين‏هاى كشاورزى مى‏شود.در همين رابطه پيامبر خدا(ص) مى‏فرمايد: «هنگامى كه حضرت مهدى در امّت من ظاهرمى‏شود، زمين محصول، ميوه و گل‏هاى خود را مى‏روياند و آسمان بارانش را فرومى‏ريزد».(49)امام صادق(ع) در تفسير آيه شريفه (مدهامّتان؛ دو برگ سبز) مى‏فرمايد: «بين مكه و مدينه را درخت‏هاى خرما به هم متصل مى‏كند».(50)نيز آن حضرت مى‏فرمايد: «... به خدا سوگند، پس از خروج دجّال، كشاورزى خواهدشد و درخت كاشته مى‏شود».(51)و به نقل شيخ طوسى در تهذيب «كشاورزى مى‏كنيم و درختان را مى‏كاريم».(52)3. گسترش دام پرورىرسول خدا(ص) مى‏فرمايد: «در روزگار پايانى زندگانى امّت من، حضرت مهدى ظهورمى‏كند ... و دام و گوسفند فراوان مى‏گردد».(53) نيز مى‏فرمايد: «در آن عصر گله‏هاى دام وجود دارند و به زندگى ادامه مى‏دهند».(54)در سخن پيامبر(ص) نكته‏اى وجود دارد و آن اين كه گويا پيش از آن عصر، در اثر كمبود آب و علوفه و گسترش بيمارى‏ها، دام‏ها نمى‏توانستند به زندگانى ادامه دهند.نيز آن حضرت مى‏فرمايد: «پس از كشته شدن دجّال، خداوند به گله‏ها بركت مى‏دهد؛ به گونه‏اى كه بچه شترى (كه در سن آمادگى براى باردارى است) گروهى از مردم را سيرمى‏كند و گوساله‏اى، غذاى قبيله‏اى را فراهم مى‏سازد و بزغاله‏اى، براى سيركردن گروهى كافى است».(55)4. بازرگانىرشد و گسترش بازرگانى در كشور و جامعه، نشانه شكوفايى اقتصاد و ثروتمند بودن آن جامعه مى‏باشد؛ هم‏چنان‏كه تعطيل شدن بازارها و كساد بازرگانى نشانه فقر جامعه است. از آن‏جا كه در حكومت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مردم در وضعيت اقتصادى خوبى به‏سرمى‏برند، بازرگانى رونق مى‏گيرد و بازارها فعّال مى‏شوند. رسول خدا(ص) در اين باره مى‏فرمايد: «از نشانه‏هاى قيامت (ظهور مهدى(عج)) اين است كه مال و ثروت همانند سيل در ميان مردم به جريان مى‏افتد، علم و دانش ظاهر مى‏شود و بازرگانى گسترش يافته، شكوفا مى‏گردد».(56)عبداللَّه بن سلام مى‏گويد: مردم پس از خروج دجّال، چهل سال زندگى مى‏كنند و نخل‏ها مى‏نشانند و بازارها بر پا مى‏گردد.(57)پي نوشت : 1. اعراف (7) آيه 95.2. علل الشرائع، ص‏161؛ نعمانى، غيبه، ص‏237؛ عقد الدرر، ص‏39؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏390؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏497.3. ابن‏حمّاد، فتن، ص‏98؛ ابن‏ابى‏شيبه، مصنّف، ج‏15، ص‏196؛ احمد، مسند، ج‏3، ص‏5؛ ابن‏بطريق، عمده، ص‏424.4. شافعى، بيان، ص‏124، احقاق الحق، ج‏13، ص‏248؛ الشيعة و الرجعه، ج‏1، ص‏207.5. ابى‏داود، سنن، ج‏4، ص‏108.6. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏69.7. عبدالرزاق، مصنّف، ج‏11 ص‏372؛ ابن‏بطريق، عمده، ص‏424؛ الصواعق المحرقه، ص‏164؛ بغوى، مصابيح السنه، ج‏2، ص‏139؛ شافعى، بيان، ص‏122؛ ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏69.8. كافى، ج‏5، ص‏285؛ التهذيب، ج‏7، ص‏149.9. نعمانى، غيبة، ص‏237؛ بحارالانوار، ج‏51، ص‏29.10. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏70؛ بحارالانوار، ص‏379؛ ر. ك: احمد، مسند، ج‏3، ص‏21؛ احقاق الحق، ج‏13، ص‏55.11. عقد الدرر، ص‏166؛ المستجاد، ص‏58، در روايت چنين آمده است: «يطاف بالمال فى الحواء؛ مال را در خانه‏هاى محلّه مى‏گردانند». حواء = خانه‏هاى نزديك به هم و در يك محلّه را مى‏گويند.12. حاكم، مستدرك، ج‏4، ص‏558؛ الشيعة و الرجعه، ج‏1، ص‏214.13. مفيد، ارشاد، ص‏363؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏337.14. مفيد، ارشاد، ص‏344؛ المستجاد، ص‏509؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏339؛ ر. ك: احمد، مسند، ج‏2، ص‏53، 272، 313 و ج‏3، ص‏5؛ مجمع الزوائد، ج‏7، ص‏314؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏496.15. بحارالانوار، ج‏52، ص‏345.16. نعمانى، غيبة، ص‏238؛ حلية الابرار، ج‏2، ص‏642؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏390؛ ر. ك: بحارالانوار، ج‏52، ص‏352؛ ابن‏ابى‏شيبه، مصنّف، ج‏3، ص‏111؛ احمد، مسند، ج‏4، ص‏306؛ بخارى، صحيح، ج‏2، ص‏135؛ مسلم، صحيح، ج‏2، ص‏70.17. طوسى، غيبة، ص‏114؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏502؛ بحارالانوار، ج‏51، ص‏75.18. عياشى، تفسير، ج‏1، ص‏64؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏224.19. ابن‏حمّاد، فتن، ص‏83؛ الحاوى للفتاوى، ج‏2، ص‏67؛ متقى هندى، برهان، ص‏118.20. عقد الدرر، ص‏167.21. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏68؛ عقد الدرر، ص‏227.22. الشيعة و الرجعه، ج‏1، ص‏168.23. كمال الدين، ج‏1، ص‏331؛ الفصول المهمّه، ص‏284؛ اسعاف الراغبين، ص‏152؛ وافى، ج‏2، ص‏112؛ نورالثقلين، ج‏2، ص‏212؛ احقاق الحق، ج‏13، ص‏342.24. مفيد، ارشاد، ص‏362؛ طوسى، غيبة، ص‏280؛ روضة الواعظين، ج‏2، ص‏263؛ صراط المستقيم، ج‏2، ص‏262؛ اعلام الورى، ص‏430؛ المستجاد، ص‏580؛ كشف الغمّه، ج‏3، ص‏253؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏331 و ج‏97، ص‏385.25. طوسى، غيبة، ص‏295؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏330، 337 و ج‏97، ص‏385؛ در ارشاد مفيد چنين آمده است: «اتصلت بيوت أهل الكوفة بنهرى كربلا»؛ ر. ك: روضة الواعظين، ج‏2، ص‏264؛ اعلام الورى، ص‏434؛ خرائج، ج‏3، ص‏1176؛ صراط المستقيم، ج‏2، ص‏251؛ المحجّه، ص‏184.26. هر ذراع بين پنجاه تا هفتاد سانتيمتر است؛ المنجد.27. التهذيب، ج‏3، ص‏253؛ ملاذ الاخيار، ج‏5، ص‏478؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏374.28. مفيد، ارشاد، ص‏365؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏339.29. التهذيب، ج‏10، ص‏314؛ وسائل الشيعه، ج‏19، ص‏181؛ ملاذ الاخيار، ج‏16، ص‏685؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏455.30. مجمع الزوائد، ج‏7، ص‏317؛ احقاق الحق، ج‏13، ص‏139.31. عقد الدرر، ص‏169؛ ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏71 و 141.32. المطالب العاليه، ج‏4، ص‏242؛ ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏139؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏524؛ احقاق الحق، ج‏19، ص‏655؛ ر. ك: احمد، مسند، ج‏2، ص‏262؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏345؛ احقاق الحق، ج‏19، ص‏169، 663.33. منن الرحمن، ج‏2، ص‏42.34. بحارالانوار، ج‏52، ص‏337؛ وافى، ج‏2، ص‏113.35. احقاق الحق، ج‏13، ص‏169.36. عقد الدرر، ص‏84.37. مفيد، اختصاص، ص‏208؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏304.38. فردوس الاخبار، ج‏3، ص‏24.39. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏141؛ ر. ك: طوسى، غيبة، ص‏115؛ اثبات الهداة، ج‏3، ص‏504.40. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏152؛ ابن‏ماجه، سنن، ج‏2، ص‏1359؛ ابن‏حمّاد، فتن، ص‏162؛ عبدالرزاق، مصنّف، ج‏11، ص‏399، با تفاوت.41. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏152؛ الدرالمنثور، ج‏4، ص‏255، با تفاوت؛ عبدالرزاق، مصنّف، ج‏11، ص‏401.42. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏152؛ الدرالمنثور، ج‏4، ص‏255، با تفاوت؛ عبدالرزاق، مصنّف، ج‏11، ص‏401.43. بقره (2) آيه 261.44. الشيعه و الرجعه، ج‏1، ص‏167.45. مُدّ، پيمانه‏اى است كه در عراق معادل 18 ليتر؛ فرهنگ فارسى عميد، ص‏935.46. عقد الدرر، ص‏159؛ ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏97؛ القول المختصر، ص‏20.47. ابن‏طاووس، ملاحم، ص‏125؛ الحاوى للفتاوى، ج‏2، ص‏61؛ متقى هندى، برهان، ص‏117.48. تحف العقول، ص‏115؛ بحارالانوار، ج‏52، ص‏316، 345.49. المناقب و المثالب، ص‏44؛ احقاق الحق، ج‏19، ص‏677؛ ر. ك: ابن‏ماجه، سنن، ج‏2، ص‏1356؛ حاكم، مستدرك، ج‏4، ص‏492؛ الدر المنثور، ج‏2، ص‏244.50. تفسير قمى، ج‏2، ص‏346؛ بحارالانوار، ج‏51، ص‏49، آيه در سوره الرحمن آيه 64 است.51. كافى، ج‏5، ص‏260؛ من لايحضره الفقيه، ج‏3، ص‏158؛ وسائل‏الشيعه، ج‏13، ص‏193؛ التهذيب، ج‏6، ص‏384.52. التهذيب، ج‏6، ص‏384.53. حاكم، مستدرك، ج‏4، ص‏558؛ عقدالدرر، ص‏144؛ متقى هندى، برهان، ص‏84؛ كشف الغمّه، ج‏3، ص‏260؛ احقاق‏الحق، ج‏13، ص‏215، بحارالانوار، ج‏51، ص‏81؛ الشيعة و الرجعه، ج‏1، ص‏214.54. جامع الاحاديث، ج‏8، ص‏77؛ احقاق الحق، ج‏13، ص‏215 و ج‏19، ص‏681.55. ابن‏حمّاد، فتن، ص‏148.56. ابن‏قتيبه، عيون الاخبار، ج‏1، ص‏12.57. ابن‏ابى‏شيبه، مصنّف، ج‏15، ص‏142؛ الدرالمنثور، ج‏5، ص‏354؛ متقى هندى، برهان، ص‏193.منبع: چشم اندازى به حكومت مهدى (علیه السلام)
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن