تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804813750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روش شناسي فهم مسئله آزادي در انديشه سياسي اسلام (1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روش شناسي فهم مسئله آزادي در انديشه سياسي اسلام (1)
روش شناسي فهم مسئله آزادي در انديشه سياسي اسلام (1) نويسنده:شريف لك زايي 1. هر تمدني داراي يك (دانش مركز) است كه همه دانش هاي ديگررا هدايت و چارچوب دار مي كند. در تمدن اسلامي قديم ، مانند تمدن رومي و يوناني ، فلسفه ، محور قرار گرفته بود; اين فلسفه يوناني يا رومي يا حكمت اسلامي است كه چارچوب مفهومي دانش هاي آينده را تعيين مي كند. 2. هر تمدني زماني مي تواند به وجود بيايد و ماندگار شود كه يك (چارچوب معرفتي ) داشته باشد كه (چارچوب مفهومي حاكم ) را شكل وسپس اين چارچوب مفهومي ، (چارچوب كنشي ) را تشكيل مي دهد.اين چارچوب كنشي نيز همان (عقلانيت حاكم ) بر تمدن را شكل داده ،به همين دليل ، فلسفه يا حكمت ، عقلانيت حاكم بر تمدن را سامان مي دهد. 3. اصالت معنا تمدن آينده را تشكيل مي دهد، به دليل (سياليت فرهنگي ) جهان كه به وسيله (رسانه هاي جهاني ) به وجود آمده است ،حكمت نيز متفاوت خواهد بود. آنچه غربي ها، براي توجيه وضعيت جديدبه كار برده اند، (اصالت لفظ يا اصالت نشانه ) است كه نام (جهاني شدن ) يا (پسامدرنيسم ) بر آن گذاشته اند. 4. جهاني شدن همان اصالت نشانه است كه از وحدت اصالت نشانه وپراگماتيسم در امريكا، و فلسفه تحليلي و اصالت نشانه در انگلستان به وجود آمده است (فرق دو نظريه جهاني شدن در امريكا و انگلستان ).نتيجه اين نظريه ، (سطحي ساختن معنا به لفظ) است كه جذابيت خودرا از طريق (تكرار نشانه ) به وجود مي آورد كه به آن (فرهنگ پاپ ياعوام گرا) گفته مي شود.5. پسامدرنيسم نيز همان اصالت لفظ است . پسامدرنيسم ، نظريه ساختار شكني معاني متعين مدرنيسم است . پس اعتقاد به (تكثرگرايي معنايي ) دارد كه از (تكثرگرايي الفاظ) به وجود آمده است ; به عبارت ديگر، پسا مدرنيسم (تقليل معنا به لفظ) است و از طريق اين تقليل ،تكثر لفظي را به تكثر معنايي سرايت مي دهد كه اين همان (نهيليسم فعال ) اروپايي و غربي است . 6. نتيجه جهاني شدن يا پسامدرنيسم ، (بي معنايي ) خواهد بود كه نتيجه آن افسردگي و واماندگي اجتماعي است ، چون معنا قصد و هدف مي آفريند و تكثرگرايي معنا، بي مرز و بي تعين ، بي هدفي را مي آفريند واين موجب از (هم پاشيدگي ساختار كنشي ) خواهد شد. از هم پاشيدگي ساختار تمدني غرب خواهد شد. 7. اصالت معنا، در حالي كه مزاياي اصالت لفظ را دارد، از مشكلات آن نيز بركنار مانده است . اصالت معنا اصالت را به معنا مي دهد و لفظ را درآن امحا و محور مي كند. معنا پنجه اي گشوده دارد كه همانا شهود است ،چون (معنا و شهود) دو عنصر به هم پيوسته است ، پس آن را به حوزه لفظ و نشانه مي كشاند و قواعد لفظ و نشانه را ناديده نمي گيرد. (و ما من رسول الا بلسان قومه ليبين لهم ). 8. اين نظريه ، به دنبال يافتن (نظام توليد معنا و مبادله آن در ساختاريك دانش ) است ، پس دانش در اين نظريه ، نظامي فرهنگي است كه تابع نظام جهان پديداري يك جامعه است ، پس فلسفه معرفتي بر اين مبنا، بر (ارتباطشناسي دانش ها) بنا مي شود; مشكل ارتباط شناسي رياضيات يا فيزيك ، يا ارتباط شناسي علوم اجتماعي يا ارتباط شناسي اقتصاد...9. هر دانشي ، از معنا و نشانه هاي مربوط به آن شكل مي يابد. معنا ونشانه بنيادهاي شناختي و چارچوب حاكم بر دانش شناسي ، تمدن جديد را تشكيل مي دهند و اين معنا و نشانه ها ، تابع (آفاق و انفس )هستند، پس علوم بشريت متكثر و غني مي شوند و از سوي ديگر، نيز با(جهان پديداري فطري ) بشر به وحدت و تعامل مي رسد. 10. اصالت معنا با وحدت بخشي به دانش هاي بشري ، نهيليسم معرفتي و ساختاري را از بين مي برد و آنكه اهداف (فرهنگ هاي انساني ) به كار مي گيرد و سپس با نشان دادن (كلمه سواء)، به تعامل ميان دانش و ميان فرهنگي بپردازد و اين همان (وحدت در كثرت وكثرت در وحدت ) است ، پس با توجيه گرايي به نفي ديگر فرهنگ هانمي پردازد و به دام شرك معرفتي غرب نمي افتد. 11. نقد فرهنگ هاي بشري ، به علت گرفتار آمدن به دام اصالت لفظ ونشانه (مثل تقدس قائل شدن براي سنتي آباء) آگاهي شكل اسطوره به خود مي گيرد و سپس شرك و تكثر گرايي در اسطوره ، تجلي مي يابند، ازنقد دانش آنها ريشه مي گيرد، چون فرهنگ ها در يك مدت طولاني كه به تمدن تبديل مي شود و تمدن ها براساس (تعين ) شكل مي گيرند وتعين ها براساس (تكرار) به وجود مي آيند و تكرار در معني نيست ، بلكه در لفظ است ، پس اصالت لفظ به وجود مي آيد و (انحطاط معنايي ) يك جامعه و تمدن را رقم مي زند.12. (نظام رسانه اي دانش ها) در اصالت معنا بر اين اساس بنيادمي گيرد كه به تكرار دچار نشود: (من ساوا يوماه فهو مغبون ). غفلت جاي خود آگاهي نگيرد. پس ايده اعتبار بخش و عبرت بين را تبليغ مي كند. اين (خلاقيت دانشي ) را رقم مي زند و اين بر يك نكته انسان شناسي بنا مي كند و آن (صاحبان عقول ) يا (اولوا الالباب ) است كه نگاه عبرت بين به طبيعت و تاريخ و فرهنگ ها دارد.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 402]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن