تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833068462
دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2) نويسنده:اصغر عرفان، محمد کاظم بدرالدین مدرسه بندگی حج، چونان درختی است که اگر دست نیاز به شاخههای کرامتش بیاویزی، و اگر دامن طلب زیر این شاخه طوبی بگستری، دامن دامن حکمت و نور، بهره میبری. خنکای یقین را در سایه درخت پرشاخه حج حس میکنی، و اگر پنجه به سر شاخههای پربارش فراز بری، میوههای تازه ایمان و نور و حضور میچینی. بازاری است حج، که هر که با نقد خلوص پای بدان نهد، کالای عبودیت نصیبش میشود، و هر که بیتوشه باور به آنجا رود، تهیدست باز میگردد. مدرسهای است حج که کتاب و دفترش «عمل» و «تزکیه» است. سازندهاش ابراهیم و اسماعیل و جبرئیل است و بنیانش تقوا. آن که در این مدرسه نام نویسد، باید مشق بندگی را خوب بنویسد و خط خلوص را زیبا نگارد و تکلیف طاعت را در کلاس مناسک، به دقت و کمال و تمام انجام دهد.حکایتگر نشورحج، معاد مجسم، حکایتگر ورز نشور و بیانگر روز حشر است؛ زیرا در آن سرزمین، مردم با وجود اختلاف زبانها و رنگها، پاسخگوی یک ندا هستند و یک فرمان را اجابت میکنند. در این مجال، به نمونههایی از تجلی معاد در حج اشاره میکنیم:الف) گرد آمدن حج گزاران در میقاتها و مواقف؛ ب) عاری بودن آنان از مظاهر زندگی دنیوی؛ ج) فرار آنها از غیر خدا به سوی خدا؛ د) پوشیدن لباس احرام که جامهای است شبیه کفن و برای حج گزار مستحب است در آن دو جامه کفن شود، چنان که پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله نیز در جامههای احرام خود کفن شد؛ ه) در امان بودن حج گزاران از تجاوز و جدال و آنچه موجب آزار محرم میشود و این، تجسم روزی است که در آن هیچ ظلمی نیست. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «بدان که خدا حج را واجب نفرمود و از بین همه طاعات، آن را با اضافه کردن به نام خویش ویژه نساخت و درخلال مناسک، سنتی برای پیامبرخود تشریع نکرد، مگر برای آمادگی و اشاره به مرگ و قبر و بعث و قیامت...». کوتاه سخن اینکه چون حج، نمایشگر معاد است و معاد در جاودانگی اسلام نقش اساسی و زیربنایی دارد، از این رو، حج از مهمترین ارکان سالام شمرده میشود.حرم امن الهیحضرت ابراهیم علیهالسلام در نیایشی از خداوند متعالی، امنیت سرزمین مکه را درخواست کرد. بااستجابت این دعا، در آن خطّه نورانی که تجاوزگری و تاراج، خوی مردمانش بود، امنیت، صفت مشهور شد و عنوان «بلد أمین» در قرآن به این شهر اختصاص یافت.این اهتمام تا آن جا است که شخصی با یافتن بدهکار خود در مسجدالحرام و در حال طواف،از امام صادق علیهالسلام سؤال میکند:آیا اکنون تقاضای مالم را بکنم؟امام علیهالسلام میفرماید: نه، حتّی به او سلام نیز نکن (مبادا شرمنده شود!) و او را نترسان، تا که از حرم بیرون رود. در آن قطعهی نورانی زمین، و در محدودهی حرم،آرامش خاطری حاکم است که حیوانات نیز از هر گونه تهدید یا آزاری در امان هستند.پوشیده نیست که خداوند، خود پاسدار اصلی از خانه خویش است و نگهداری اصلی کعبه از گزند تهاجم، جزو برنامههای حتمی قادر متعالی است. ازاین رو، اصحاب فیل با قصد ویرانی کعبه، با اعجاز غیبی به هلاکت رسیدند. حتی تصمیم اعمال ظلم درباره حج و زیارت کعبه، گرچه به مرحله عمل هم نرسد، موجب انتقام الهی است.همایش اتحادپیوند جهانی مسلمانان با کعبه، لحظهای قطع نمیشود ؛ از این رو، در حال مرگ و زندگی میگوید: «الکعبةُ قِبْلَتی». استمرار این ارتباط چنان است که رو به کعبه بودن، گاه مانند حال نماز و هنگام ذبح، واجب، و زمانی مستحب است. در برخی حالات نیز رو یا پشت به کعبه بودن، حرام یا مکروه است. این پیوند ناگسستنی بیانگر وحدت مقصد و رویکردی مشترک است که عامل مناسبی برای جهتدهی و هم آوایی افکار و ایده هاست، تا اینکه جهانی شدن اسلام و صاول جامعه مهدوی فراهم آید. اگرچه هر کس به هر سمتی رو کند به خداوند سبحان رو کرده است، در قلمرو طبیعت، چارهای جز توجه به یک نقطه مرکزی و تکیه گاه محوری نیست با روی آوری به این کانون اتحاد و طرح و حل مسائل علمی و عملی و مشکلات سیاسی و اجتماعی، تحکیم روابط عملی میگردد؛ چنان که حضرت محمد امین صلیاللهعلیهوآله با ابتکار تاریخی خویش، ضمن حل اختلاف جاهلی قومی و نژادی در جریان نصب حجر الاسود، مردم را به اتحاد عمومی فراخواند و کعبه را منادی اتحاد معرفی کرد. بنای ازاد و درس رهاییکعبه به هیچ شخص، گروه و ملیتی اختصاص ندارد. مکان و ساختار آن، از ناحیه وحی بوده است؛ از این رو، خانه خدا در همه ابعاد هنری، صناعی، ابزارها و...، از وابستگی به غیر خدا منزه و از پیوستگی به بشر مبراست. بر همین اساس، امام باقر علیهالسلام آن را خانهای آزاد و رها میداند که تحت تملک هیچ کس نیست. بنابراین، حضور در کنار چنین بنای ازادی که از قید سلطه بشری رهاست، خود انسان را نیز از «هرچه رنگ تعلق پذیرد»، رهایی میبشد و ارمغان آور بندگی خالص در راستای نیل به نیکی هاست. آنکه بر گرد خانه ازاد طواف میکند، کسی را به بندگی نمیگیرد و خود نیز بنده کسی جز خدا نمیشود، و این اندرز امیر بیان علیهالسلام است که: «بنده دیگری مباش ؛ زیرا خداوند تو را آزاد آفرید». طواف حقیقی، از آن آزادگانی است که نه تنها از بردگی طاغوتیان، که از بند حکومت ویرانگر درونی و نفس طغیانگر خویش نیز رسته باشند؛ همان گونه که ـ حضرت ابراهیم علیهالسلام ـ از آز آرزوها معصوم، و از حرص هوسها مصون بود. امتیاز کعبه بر بیت المقدسنخستین جایگاه برای پرستش گروهی، کعبه بود. این کهنترین عبادتگاه همگانی، برترین و محبوبترین معبد زمین نیز به شمار میرود. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «خداوند از هرچیز، چیزی را برگزید و از زمین، جایگاه کعبه را اختیار کرد». این قبله جهانیان، حتی بر بیت المقدس تقدم یافت. در زمینهئ شرافت کعبه بر بیت المقدس، به دلایل متعددی میتوان اشاره داشت؛ از جمله: 1. کعبه به دست ابراهیم خلیل علیهالسلام که از انبیای اولوالعزم است، بنا نهاده شد، ولی بیت املقدس را سلیمان نبی علیهالسلام ساخت که با داشتن مقامی والا، جزو پیامبران صاحب شریعت نیست؛ 2. درباره بیت المقدس، وعده الهی بر حفظ آن از تهدید دشمنان به چشم نمیخورد، در حالیکه درباره کعبه، هم این وعده داده شده و هم به آن عمل گردیده است. 3. در شرف کعبه همین بس که امر کننده به ساختن آن ذات اقدس جلیل، مهندس آن جبرئیل، معمارش خلیل علیهالسلام و دستیارش اسماعیل علیهالسلام است.نقش ولایت در حجدر قرآن کریم، به سزمینهای مهم و تاریخی ای مانند مکه سوگند یاد شده است. البته با این قید که پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله در آن باشد، وگرنه مکه بدون پیامبر و کعبه بدون رهبر آسمانی، سرزمینی معمولی و خانهای عادی است. رهبری و هدایت جامعه بشری، در ادامه مسیر نبوت، با نقش مهم امامت بروز مییابد؛ به گونهای که مردم ضمن هدایتیابی از طریق این پیشوایان گرانقدر، با بهره جویی از روح بندگی، بعادات خویش را به مرحله قبولی و پذیرش میرسانند و از سعادت ابدی برخوردار میشوند. ج نیز به عنوان یکی ازعبادات، با عنصر ولایت به کمال خود میرسد؛ چنان که امام باقر علیهالسلام میفرماید: «مصداق بارز اتمام حج، شرف یابی به حضور امام علیهالسلام است». قدر این بیان شریف آن گاه بیشتر دانسته میشود که حاجی، نسیم جان فزای ولایت را با حضور حضرت ولی عصر(عج) در مراسم حج، به ویژه در عرفات و منا که روح دهنده و شکوه بخش این آیین است، احساس کند. آکنده از اسراراز آنجا که عبادت، امر بیان شده در قرآن است و قرآن، ظاهر و باطن دارد، حج نیز دارای اسرار و رموزی است که تنها عارفان الهی، این دریای لطایف و آسمان سرشار از اشارات را دریافتهاند و برای ما بازگو کردهاند ؛ از جمله، پوشیدن جامه احرام، در بر کردن لباس طاعت، و سعی بین صفا و مروه، به سوی حق دویدن و نیل به صفای الهی و باریافتن به مروت است. در بیان صادق آل محمد علیهالسلام ، گوشهای از اسرار حج، چنین آشکار است: به هنگام قربان کردن، گلوی هوا و آز را ببر. به هنگام سنگ زدن به جمرات، شهوات و خساست و پستی و زشتی را رمی کن، و با تراشیدن موی خویش، عیبهای آشکار و نهان را ببر. مرحوم استاد الهی قمشهای رحمهالله ، حقیقت نهفته و سر نگفته عرفانی را در مورد حجر الاسود که دست راست خدا در زمین است، چنین مطرح میکند: «حجر الاسود، خال لب بعل یار است و این خال را هنگام وصال و حضور در پیشگاه محبوب حقیقی ببوس». پس، حج از جمله اموری است که ظاهر آن با جسم و «قالب» انسان فرا گرفته میشود، و باطن آن با «قلب» او.کیفیت کمیاب حجمشتاق بودن و مهیا شدن برای سفر معنوی حج، بسیار نیکوست؛ چنان که امام صادق علیهالسلام به شخصی میفرماید: «دوست دارم خداوند تو را در بین یک حج تا حج دیگر، در حال فراهم ساختن مقدمات برای حج ببیند». برخی پس از مرگ، به این اشتیاق والا میرسند که دیگر دی است. در روایتی از امام ششم علیهالسلام میخوانیم: «مردهای که در گور است، دوست دارد در برابر دنیا و آنچه در آن است، او را یک حج میبود». انگیزه سفر حج نیز بسیار مهم است و حاجیان با درجات متفاوتی از ایمان، به دیار نور میشتابند. در میان آنان، سعادت از آن کسانی است که با توشه ایاز اشتیاق خالصانه، رهسپار دیار نور میشوند و به دور از هر گونه انگیزههای سیاحت، تجارت، شهرت و...، از لذتهای روحانی حج حقیقی برخوردار میگردند. جایگاه کعبه و پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله در اسلامکعبه در همه جهات، از نظر نقشه و ساختار، متعلق به ذات اقدس الهی است. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نیز نزد هیچ آموزگار و در هیچ مکتب خانه بشری دانش نیاموخت و کسی حق تعلیم و تزکیه بر او ندارد. رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله متکی به خدا، فرستاده او و تنها پرورش یافته مکتب اوست.کعبه از گزند ابرهههای گذشته و حال و اینده مصون است. رسالت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نیز مانند معجزه جاوید او، قرآن کریم، همچنان از سوی خداوند متعالی، ثابت نگه داشته میشود. صرف قرار داشتن کعبه در حجاز، سبب اختصاص این خانه به عرب یا دولتردان آن خطه نیست. رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله نیز از نظر سپری شدن حیات پاک او در حجاز و صرف اتفاق رحلت جانکاه و واقع شدن مرقد شریفش در آن سرزمین، مایه اختصاص او به آن منطقه یا قوم عرب نخواهد بود. پیامهای مهم پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله در حجة الوداعبیشک اوج مراحل انسانی و والاترین مدارج معنوی، مربوط به مقام شامخ نبوی است. به همین دلیل، همگان باید تصورهای سازنده در مسیر قرب و بندگی را از پیامبر رحمت، این مربی کامل بیاموزند. خاتم پیامبران الهی صلیاللهعلیهوآله در حج پایانی خویش، سخنان ارزندهای دارد که در همه دورانها، حجت روشنی فرا روی جامعه بشری است که فهرستوار به برخی از آن رهنمودها اشاره میکنیم:تهذیب و تزکیه در سه محور توحید، پیوند با امام و اتحاد مسلمانان؛حفظ اصل برابری فردی و نژادی؛خاتمه دادن به شیوههای نادرست جاهلیت در زمینه انتقامجوییها، کینهتوزیها و خونریزیها، و نیز پالایش اقتصاد اسلامی از رباخواریهای پیشین؛ محترم شمردن حقوق زیر دستان و برطرف کردن نیازمندیهای آنان در خوراک و پوشاک، همانند خود؛گرامی داشتن قرآن کریم و اهل بیت علیهمالسلام و جدا نشدن از آنها؛اطاعت امام علی علیهالسلام را مانند اطاعت پیامبر صلیاللهعلیهوآله دانستن.زمزم معارف حج، چشمهای است جوشان، که هر که از آن نوشید، تشنهتر شد، هر که حلاوت آن را یافت، شیفتهتر گشت و هر که چهره جان در زمزم معارفش شست، پاکدل شد. حج، کتابی است که هر که با الفبای عشقش آشنا شد، دل به آن سپرد و هر که اوراقی از رموز و اسرارش را با سرانگشت تدبّر ورق زد، مشتاق به پایان بردن این صحیفه عرفان گردید. هر که نگاهی به سطرهای این کتاب یقین افکند و نظر بر خط نوشتههای این «بیتالمعمور» داشت، بذر معرفت در اندیشه و دل کاشت. حج، خانهای است که هر که چند صباحی رحل اقامت در آن افکند و هر که چند روزی بار سفر به سوی آن کشید و لذت آرمیدن در سایه معنویت بیت خدا را چشید، رنج سفر فراموش کرد و آنجا را خانه خود، خانه خدا و خانه مردم یافت، و به راستی هر که مقیم این خانه شد، مقام یافت و هر که ساکن این حریم گشت به سکون نفس رسید.شناخت عمیق حجحج، چشمه فیّاض الهی، حقیقتی توحیدی و رکنی اساسی از احکام حیاتبخش اسلام است. این عبادت، با زوایایی گسترده و ژرف و احکامی پر راز و رمز ـ که هر یک بیانگر نمادی پیدا و پنهان هستند ـ پرشکوهترین فریضه دینی را رقم میزند. حج در چهره نمادین خود، مجموعهای از اعمال خاص با ترکیب و هیئت اجتماعی منظم و دقیق، همراه با رعایت آداب و دستوراتی ویژه را تشکیل میدهد. در ورای این مناسک و حرکات منظم، جلوههای شکوهمندی از آموزههای زندگی ساز و رمزهای درسآموز نهفته است. این تکلیف مقدس در ابعاد بسیار گسترده، محفل تفسیر و تحلیل و نیازمند رمزگشایی و راز گویی است. از این رو، همه متفکران و حقیقت جویان اسلامی، بر شناخت دقیق زوایای حج و عمل بر باطن عمیق آن تأکید کردهاند، و درک درست اهداف و بهره مندی شایسته از رهآوردهای گرانسنگ آن را، وظیفه همه مسلمانان داشتهاند. پیام توحیدی حجمناسک عظیم حج، قبل از هر چیز دیگر، یک مراسم پرشکوه عبادی با یک روح جمعی است. بدون تردید، اولین بانگ، زیباترین آهنگ و برجستهترین شاخصه حج، شعار توحید است. هر سال میلیونها انسان مسلمان، از گرداگرد گیتی با قصد عبادت و تقرب، در جاری خروشان حج، همراه و همنوا طنین توحید را سر میدهند؛ «لبیکْ اللّهمَ لبّیک، لا شریکَ لکَ لبیکْ...». حاجی، اولین عمل خود رادر حج با این شعار آغاز میکند و بدین روی، بیزاری خویشتن را از شرک و مظاهر آن فریاد میزند. سپس با ندایی سرشار از حقیقت، تن به عبودیت و بندگی پروردگار میسپارد. حج، تجلی عملیِ یکتاپرستی، و اوج توحید و عبادت در بُعد اجتماعی آن است، آن هم در مقدسترین سرزمین هستی، مکّه، که مهمترین محور توحیدی، کعبه در آن جای دارد. پرورش روح پرستش آدمی بر اساس فطرت خداجویی که در نهاد او به امانت نهاده شده، گرایشی خداباورانه و تمایلی ذاتی به پرستش معبود حقیقی دارد. در واقع، پرستش، نیاز روحی و فطری انسان و حقیقتی است که در همه موجودات جهان هستی نیز به چشم میخورد. در پرتو این نگاه، انجام حج با مناسک ویژه الهامبخش و فضای سرشار از عطر توحیدی آن، بستری مناسب و کلاسی مساعد، برای جهت دهی صحیح و تعالی شایسته این فطرت خداداد را فراهم میسازد. آداب درسآموز و احکام حیاتبخش حج، روح پرستش را پرورش میدهد و حس بندگی و عزم خداگرایی انسان را تقویت میکند. قرآن کریم از زبان بنیان گذار محور کعبه و قهرمان مبارزه با شرک، حضرت ابراهیم خلیل علیهالسلام این چنین میگوید: «من از روی اخلاص، پاک دلانه روی خود را به سوی کسی گردانیدم که آسمانها و زمین را پدید آورده است و من از مشرکان نیستم».پیام اخلاقی حجحج، عظیمترین سفر روحانی و بلندترین پرواز و معراج انسانی است. مناسک پرشور و اعمال به هم پیوسته و منظم حج، نمادهایی با معنا از الگوهای متعالی رفتار یک مسلمانِ پرواپیشه است. فریادهایی یک جنس و همآهنگ و تنپوشهایی ساده و یک رنگ، نماد برادری و برابری، و یکدلی و یک رنگی است. پرهیز از جنگ و جدال، تمرین خویشتن داری و فرو بردن خشم؛ رعایت آرامش و امنیت حتی برای کوچکترین موجودات حرم، الگوی رحم و مروّت و پاسداری از امنیت و آرامش دیگران؛ دوری از استکبار و نخوت، درس تواضع و خاکساری؛ خودداری از انجام بسیاری از اعمال مباح، کلاس صبر و استواری، و همه و همه، فلسفههای ژرف و پیامهای پیدا و پنهان آموزشگاه عالی و مدرسه بزرگ انسانسازی حج است که در دورهای کوتاه و فشرده، بر همه حقیقتباوران عرضه میشود. حج، درس پرواپیشگیبدون تردید، مهمترین فلسفه برگزاری آیین شکوهمند حج، رهآورد پرواپیشگی و فراهم ساختن اندوختههای معنوی برای روز واپسین است. تقوا، بهترین توشهها، کلید همه نیکیها، مرهم شفابخش همه بیماریهای روحی، و نگاهدارنده دامن نفْس از پلیدی هر گونه آلودگی است. از این رو، قرآن مجید سفارش کرده است آدمی خویشتن را با نیکوترین جامهها که لباس تقواست آراسته گرداند، و در هر راه و مسیر همچون حج ـ که سفری الهی و هجرتی معنوی از خویشتن به خداست ـ بهترین توشهها را که همان تقواست، برگزیند. همانگونه که در مناسک حج با امر به یکرنگی و مساوات، ملاکهای ارزشمندی ظاهریِ دنیا را بیارزش شمرده و گوشزد میکند که کرامت و عزّت انسانها، بر میزان پرواپیشگی آنان است. در سنت قربانی نیز راز قبولی آن را تقوا میداند و در نهایت اینکه، پروردگار متعال تنها حج پرهیزکاران را قبول میکند.پیام اجتماعی حجهر سال مسلمانان جهان از سرتاسر گیتی، خود را به خیل گسترده همکیشان خود میرسانند تا در کنگره عظیم حج، با شکوهترین اجتماع مسلمانان را تشکیل دهند. حج، گذشته از محتوای ژرف و چندین لایه آن، یک شعار دینی است که هر سال توسط مردمان جامعه اسلامی که از سراسر جهان گرد هم آمدهاند، یک صدا طنین انداز میشود. زنده نگه داشتن حج، احیای آرمانهای مکتب و برافراشتن پرچم دین و دینداری در جهان و نیز نشانه حضور قدرتمند یک امت با یک شعار، یک آرمان و یک هدف در عرصه بینالمللی است. همچنین ایجاد ارتباطی است صمیمانه میان مجموعههای گوناگون با بافتها و ترکیبهای مختلف قومی، قبیلهای، مذهبی و جغرافیایی که از نقاط پراکنده سرزمین پهناور اسلامی گرد هم آمدهاند و این ارتباط، باعث تجدید و تحکیم پیوند برادریِ دینی در میان مسلمانان جهان میگردد. حج؛ تجلی نظمی بینظیراسلام، مکتب نظمگرایی و حج، مدرسه نظم آموزی است. مناسک ارجمند حج، نمایانگر نظمی باشکوه و بینظیر است که به صورت طبیعی و بدون اعمال اهرمهای فشار، خارج از اراده افراد، در اجتماع گسترده امت اسلامی جریان دارد؛ نظمی بسیار معنادار و در عین حال انعطافپذیر، نه یک نظم خشکِ خشن و بیروح. از لحظهای که زائران احرام میبندند تا آخرین عمل واجب، مجموعه این اعمال، نمایشی جذاب و دیدنی از نظمی عجیب و اسرارآمیز است. هیچکس حق سرپیچی از این نظم و خروج از مدار وچارچوب از پیش تعیین شده را ندارد و این پیامی است برای هر حاجی مسلمان که در عرصههای زندگانی فردی، خانوادگی و روابط اجتماعی خود، الگویی از یک چنین نظم دقیقی را اجرا کند و هرج و مرج بر زندگی و فعالیتهای روزانهاش حاکم نباشد.پیام سیاسی حجحج، آهنگ وحدتطلبانهای را به سوی محوری واحد دارد که اسلام، قرآن و سنت باشد. از این رو، حج، عامل بسیار توانمندی برای وحدت و یکپارچگی مسلمانان جهان شمرده میشود. وقتی همه نگاههای آنان به سوی مرکزی واحد معطوف گردد، از منابع موهوم قدرت که در برابر قدرت خداوند هیچ است، روی برمی گردانند و این حس مشترک، زمینه یک قدرت متمرکز مسلمان و تشکیل یک واحد سیاسی مقتدر در سطح امت اسلامی را پدید میآورد. از سوی دیگر، هنگامه حج، مناسبترین فرصتی است که در آن، مسلمانان جهان میتوانند از طریق نمایندگان خود ـ که در این اجتماعی مذهبی سیاسی عظیم گردهم آمدهاند ـ از وضعیت و سرنوشت همدیگر آگاهی یابند. پیام فرهنگی حجهنگامه حج، بهترین زمان برای تعامل افکار، مبادله فرهنگی و گفت و گوهای صمیمانه میان مجموعههای فرهنگی، فکری و مذهبی امت اسلامی است تا بدین وسیله، بتوانند در برابر جریانهای فرهنگی بیرون از حوزه امت اسلامی، سیاستی مشترک انتخاب کرده و سمت و سوی واحدی را در مقابل کوششهای فکری و فرهنگی مخرّب برگزینند. همچنین، حج برای هر مسلمان کاوشگر، یادآور درخشانترین و ماندگارترین خاطرات صدر اسلام است. مناسک حج، پیشینه سراسر افتخارآمیز و میراث عظیم مشترک فرهنگی مسلمانان را حکایت میکند. سنگ و چوب، در و دیوارها، کوهها و درهها و آثار تاریخی به جای مانده از آن دوره، از حضور لحظه به لحظه رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله و صدیقترین یاران او حکایت دارد و با نگاه به اینها و گامزدن در این مکانها، بار دیگر تمامی حماسههای ماندگار آنان در صفحه ذهن انسان نمایش داده میشود.منابع: ماهنامه گلبرگ،ش37ماهنامه گلبرگ،ش57ماهنامه گلبرگ،ش81
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 848]
صفحات پیشنهادی
دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2)
دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2)-دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2) نويسنده:اصغر عرفان، محمد کاظم بدرالدین مدرسه بندگی حج، چونان درختی است که اگر دست نیاز ...
دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2)-دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2) نويسنده:اصغر عرفان، محمد کاظم بدرالدین مدرسه بندگی حج، چونان درختی است که اگر دست نیاز ...
ویژه نامه هفته حج
ویژه نامه هفته حج-دانلود ويژه نامه ویژه نامه هفته حج سخن مدیرعامل دانلود کتاب ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج سلام بر مکّه، سرزمین وحی الهی، سلام بر کعبه، مطاف ... حج در نهج البلاغه(2) فقه حج از نگاه امام علیبن ابیطالب علیهالسلام(2) معارف حجّ نام ها، ...
ویژه نامه هفته حج-دانلود ويژه نامه ویژه نامه هفته حج سخن مدیرعامل دانلود کتاب ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج سلام بر مکّه، سرزمین وحی الهی، سلام بر کعبه، مطاف ... حج در نهج البلاغه(2) فقه حج از نگاه امام علیبن ابیطالب علیهالسلام(2) معارف حجّ نام ها، ...
پیاده در راه حج
پیاده در راه حج-پیاده در راه حجمرحوم کلینی(ره) از شخصی به نام ابو اُسامه حکایت کرده است که ... (2)حج بجا آورید تا بی نیاز شوید. ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(1) ...
پیاده در راه حج-پیاده در راه حجمرحوم کلینی(ره) از شخصی به نام ابو اُسامه حکایت کرده است که ... (2)حج بجا آورید تا بی نیاز شوید. ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(1) ...
بیست حج برای دیدار
بیست حج برای دیدار-بیست حج برای دیدارعلی بن مهزیار- که قبرش در اهواز و ... تا آن که به مکه مشرف شده و اعمال حج را انجام دادم. ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(1) ... والسّلام عليكم و رحمهاللَّه و بركاته 1) بقره: 282 2) حج: 40 3) نهج البلاغه، خطبهى 173 4) ...
بیست حج برای دیدار-بیست حج برای دیدارعلی بن مهزیار- که قبرش در اهواز و ... تا آن که به مکه مشرف شده و اعمال حج را انجام دادم. ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(1) ... والسّلام عليكم و رحمهاللَّه و بركاته 1) بقره: 282 2) حج: 40 3) نهج البلاغه، خطبهى 173 4) ...
خواندن نوشته های روی قبر ها با عث كند ذهنی می شود؟
دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2) خنکای یقین را در سایه درخت پرشاخه حج حس میکنی، و اگر پنجه به سر شاخههای ... مردم با وجود اختلاف زبانها و رنگها، پاسخگوی یک ...
دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2) خنکای یقین را در سایه درخت پرشاخه حج حس میکنی، و اگر پنجه به سر شاخههای ... مردم با وجود اختلاف زبانها و رنگها، پاسخگوی یک ...
سفر به دور دنيا با پاي پياده
درسي دخترم بود همراه 30 هزار تومان پول شروع كرديم با پاي پياده شهرهاي 2 كشور تركيه ... در اين ميان ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(1) پس بار سفر میبندیم با کوله ...
درسي دخترم بود همراه 30 هزار تومان پول شروع كرديم با پاي پياده شهرهاي 2 كشور تركيه ... در اين ميان ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(1) پس بار سفر میبندیم با کوله ...
توفيق الهي به چه معناست؟
آن جایی كه خداوند به كسی توفیق میدهد، به این معناست كه گرایش قلبی او به. ... عوامل توفیق و سلب توفیق عبادت (2) ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(1) ...
آن جایی كه خداوند به كسی توفیق میدهد، به این معناست كه گرایش قلبی او به. ... عوامل توفیق و سلب توفیق عبادت (2) ... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(1) ...
سفر به دل تاریخ با «حضرت والا»
دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2) ازاین رو، اصحاب فیل با قصد ویرانی کعبه، با اعجاز غیبی به هلاکت رسیدند. ... میگردد؛ چنان که حضرت محمد امین صلیاللهعلیهوآله ...
دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2) ازاین رو، اصحاب فیل با قصد ویرانی کعبه، با اعجاز غیبی به هلاکت رسیدند. ... میگردد؛ چنان که حضرت محمد امین صلیاللهعلیهوآله ...
مشکل در ایجاد Table با نام متغیر -
مشکل در ایجاد Table با نام متغیر Mds 04 مهر 1385, 06:14سلام به همگی بچه ها من دارم یه دفترچه تلفن میسازم.برای همین .... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2) · آداب حج ...
مشکل در ایجاد Table با نام متغیر Mds 04 مهر 1385, 06:14سلام به همگی بچه ها من دارم یه دفترچه تلفن میسازم.برای همین .... دل نوشته هایی به مناسبت ایام حج(2) · آداب حج ...
به مناسبت نمایش فیلم «ابراهیم خلیل الله»
به مناسبت نمایش فیلم «ابراهیم خلیل الله»-به مناسبت نمایش فیلم «ابراهیم خلیل الله» در جشنواره فیلم ... شاید فیلم «ابراهیم خلیل الله» به عنوان آرمان های نهفته در دل محمدرضا ورزی كارگردان آن نباشد اما ... گزارش تصویری فیلم سینمایی «ابراهیم خلیلالله» (2) ... شش فيلم تلويزيوني به مناسبت ايام حج و اعياد قربان و غدير:«شاه کليد»، .
به مناسبت نمایش فیلم «ابراهیم خلیل الله»-به مناسبت نمایش فیلم «ابراهیم خلیل الله» در جشنواره فیلم ... شاید فیلم «ابراهیم خلیل الله» به عنوان آرمان های نهفته در دل محمدرضا ورزی كارگردان آن نباشد اما ... گزارش تصویری فیلم سینمایی «ابراهیم خلیلالله» (2) ... شش فيلم تلويزيوني به مناسبت ايام حج و اعياد قربان و غدير:«شاه کليد»، .
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها