واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ركوع و سجود ياران پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ منبع: سایت اندیشه قم محمّد رسول الله و الّذين معه اشدّاء علي الكفّار رحماء بينهم تريهم ركّعاً سجّداً يبتغون فضلاً من الله و رضواناًُ سيماهِهِم في وجوهم من اثر السّجود. محمّد فرستاده خدا است و كساني كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند، پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود ميبيني، آنها همواره فضل خدا و رضاي او را ميطلبند، نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است. (فتح ، 29) محمّد ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرستاده خدا است. ـ اوصاف ظاهر و باطن و عواطف و افكار و اعمال آنها (يارانش) را طي پنج صفت بيان كند. 1ـ كساني كه با او هستند در برابر كفار شديد و محكم هستند. 2ـ در ميان خود رحيم و مهربانند. 3ـ پيوسته در حال ركوع و سجود ميبيني و همواره به عبادت خدا مشغولند. ـ اين تعبير عبادت و بندگي خدا را كه با دو ركن اصليش ركوع و سجود ترسيم شده به عنوان حالت دائمي و هميشگي آنها ذكر ميكند. عبادتي كه رمز تسليم در برابر فرمان حقّ و نفي كبر و خودخواهي و غرور از وجود انسان است. 4ـ چهارمين توصيف كه از نيّت پاك و خالص آنها بحث ميكند، ميفرمايد آنها همواره فضل خدا و رضاي او را ميطلبند. ـ نه براي تظاهر و ريا قدم برميدارند و نه انتظار پاداش از خلق خدا دارند بلكه چشمشان تنها به رضا و فضل او دوخته شده و انگيزه حركت آنها در تمام زندگي همين است و بس. در پنجمين توصيف، از ظاهر آراسته و نوراني آنها بحث كرده ميگويد نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است. ـ در حديثي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نيز آمده است كه در تفسير اين جمله فرمود (النهر في الصّلاة) منظور بيدار ماندن در شب براي نماز خواندن است (كه آثارش در روز در چهره آنها نمايان است).[1] ـ مراد به اين كه فرمود مؤمنين را راكع و ساجد ميبيني اين است كه مؤمنين نماز ميخوانند و كلمه (تراحم) استمرار را ميرساند و حاصل معناي جمله اين است كه مؤمنين مستمر در خواندن نمازند. ـ سجده آنان براي خدا و تذلل و تختع براي او است و اين سجده در چهره آنان اثري گذاشته و آن اثر سيماي خشوع براي خداست كه هر كس ايشان را ببيند با آن سيماء ايشان را ميشناسد و قريب به اين معنا روايتي است كه امام صادق ـ عليه السّلام ـ درباره آن فرموده: (منظور شب زندهداري به نماز است). ـ بعضي از مفسرين گفتهاند مراد از سيما اثر خاكي است كه در پيشاني دارند چون مؤمنين همواره بر خاك سجده ميكنند نه بر فرش و جامه. بعضي ديگر گفتهاند مراد سيماي مؤمنين در روز قيامت است كه محل سجده آنان در آن روز مانند چراغ ميدرخشد و نور ميدهد.[2] پی نوشت[1] . تفسير نمونه، ج 23، ص 114 ـ 115. [2] . تفسير الميزان، ج 18ـ ص 473 ـ 474. معرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]