تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838152505
ابعاد عملى و جامعهساز در عرفان امام راحل
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ابعاد عملى و جامعهساز در عرفان امام راحل نويسنده: حبيب الله قليش لى "ولكل وجهة هوموليها فاستبقوا الخيرات" (سوره بقره آيه 148.) "هر كسى را راهى استبه سوى حق كه بدان راه يابد پس بشتابيد به خيرات". آن پير يگانه و مراد جانانه به لحاظ جوانب شخصيتبى همتاى خود، ابعاد گوناگون داشت كه عرفان جنبهاى از آن است و در اين مقوله نيز داراى ابعاد بسيارى است كه شناخت آنها مستلزم شناخت كلى از شاخصهاى والاى، منش فرازمند اوست، چرا كه درك كليت مقدمه درك جزئيات هر پديدهاى است و كليتى از موجود در ذهن متبادر نشود، جزئيات كه ملازم آن كليت است ادراك نگردد. و اما چگونه بحرى در كوزه گنجد، و چگونه اوراق كتابى كه عالم و آدم را در خويش جاى دهد در پاره ورقى مندرج گردد. چرا كه "وجود هرچه بسيطتر و به وحدت نزديكتر باشد، كثرات را شاملتر و احاطهاش بر اشياى متضاد تمامتر خواهد بود." (1) و شناخت عارف كامل كه مظهر تعيين مشيئتحق باشد به تحقيق و كماهو حقه در لفظ و كلام، جايگير نيست، "زيرا عبارتها كوتاه است و اشارتها ناتوان و بيانها نارسا است" (2) . يك دهان خواهم به پهناى فلك تا بگويم شرح آن رشك ملك (3) لكن بهره گيرى از هر عظمتى بقدر استطاعت پسنديده اهل نظر است كه: "مالايدرك كله لايترك كله". آب دريا را اگر نتوان كشيد هم بقدر تشنگى بايد چشيد (4) و خود حكايتى محيرالعقول است كه هرچه از اين دريا بنوشى كه تخفيف عطش را اعثشود، تشنگى مضاعف را سبب گردد. كه اين خود، نشان جاذبه آن نور كامل در شب ظلمانى است كه سالك را نشانه جستجو است و بارقهاى از جلوه هاى جمال كه عاشق شيدا را به صدگونه شيداتر مىسازد. بازگرديم به جرعه نوشى از ميناى مستى بخش عرفان عملى امام (س) و نقشى از مباحث كلى در اين باب. كه البته بررسى تحليلى پيرامون جنبه هاى متفاوت آن فرصتها مىطلبد به اميد آنكه به يارى حق با استفاده از هر فرصتى، بخشى در حد توان نمايانده شود. اگر ساقى از آن جامى كه بر عشاق افشاند، بيفشاند به مستى از رخ او پرده برگيرم (5) . آن وجودى كه مقدر استحجتخدا را به عيان در هر عصر و زمانى بر خلق پديدار سازد بايد كه فطرت خود را از آلايشها منزه دارد و طى طريق به سنت انبياى عظام بالاخص ذات مقدس نبى اكرم - صلى الله عليه وآله - نمايد: "هر سالكى را بايد كه حال در او پيدا شود، وليكن بايد كه در حال نماند و از اين مقام ترقى كند به مقام حكمت الهى و دائم از حق طلب كند." (6) حضرت امام (س) پيوسته در طلب بود و در راه وصول به وجنات حق به شيوه اهل نظر عمرى در سعى و تلاش سپرى كرد و آنچنان كه از تاريخ مراحل عمر آن حضرت مستفاد مىگردد، دقيقهاى از كشف دقايق علم و معرفت فروگذار نكرد تا عشق روى نمود و افراط عشق او را به درك مسئوليتى عظيم متوجه ساخت و عشق به انسان پس از وصول به محبت و عشق حق تعالى به آن وجود پاك محول گرديد، كه: "طلب از مطلوب خيزد نه از طالب" (7) و پس از آنكه مطلوب عالم امكان او را به راهبرى خلق اشارت كرد از سر جان برخاست و راست قامت و آراسته بلايا را به جان خريدار شد كه: "در جهان، حجم تحمل زحمتها و رنجها و فداكاريها و جان نثاريها و محروميتها مناسب حجم بزرگى مقصد و ارزشمندى و علو رتبه آن است" (8) پس، نگريستن و والانگريستن به مصايب انسان و جستجوى راه نجات دستمايهاى شد كه برخيزد و چراغ برگيرد و راه از چاه بنمايد كه تجلى حق در آيينه ذات او، به طور طبيعى عرصه بروز و ظهور و دلالتبه عوالم نجات انسان را ممكن ساخت زيرا: "هرچيز كه تجلى حق در آينه ذات او تمامتر باشد، دلالتش به عالم غيب بيشتر خواهد بود" (9) پس بدين گونه علم نظرى ميدان عمل يافت و اهل ايمان را در زندگى مادى راهى فراپيش آورد كه نتيجه آن تامين زمينه مناسب براى راهيابى به زندگى معنوى باشد و دليل عالم غيب گردد. اين است كه عرفان امام از بعد نظرى، ابعاد عملى مىيابد و سير و سلوك در عوالم و ملكوت سبب مىشود كه از افلاك به خاك بازگردد و دارندگان ايمان را از قيود غير الهى برهاند و به قوانين الهى بازگرداند و بيراهه رفتگان را به راه آرد تا بتوان با تبلور اسلام ناب محمدى عرصه زندگى خاكى و سكوى پرواز را براى جهش به معارج معنوى آماده ساخت. براى رسيدن بدين منظور، به قدرت نياز بود زيرا كه قدرت وسيلهاى براى ثبيتحقانيت و استقرار نظام حق است و تنها قدرتى كه مىتواند حقانيتحق را در عوالم انسانى تحقق بخشد، قدرتى است كه سررشتهاش به ذات حق منتهى شود كه كامل و بى واسطه است زيرا: "قدرت از امهات صفات الهى است و يكى ازائمه سبعه است كه آنها عبارتند از، حيات و علم و اراده و قدرت و سمع و بصر و تكلم . . . و قدرت در اصطلاح حكيم عبارت از آن است كه فاعلى ذاتا به گونه اى باشد كه اگر خواست انجام دهد و اگر نخواست انجام ندهد" (10) چنين است كه آن عارف كامل هيمنه جبروت، برگرفته از وصول به مدارج كمال را به زندگى سرزمينهاى اسلامى جارى كرد و عشق را از اعلا مرتبه امكان در عالم خاك سارى نمود تا زندگى راه فطرت را جستجو كند و مايه حيات اصيل انسانى در نظام اجتماعى شكل گيرد و تبعات ايمان در زواياى ارتباطهاى مادى متجلى گردد و آدمى حد خود را بشناسد و جوهر خود را دريابد كه آدم تجليگاه، قدرت حق است: "و وجود عالم بى آدم جسدى بود بى روح و جامى بىراح و آيينهاى صيقل ناكرده و آدم عين جلاى مرآت عالم است". (11) فى الجمله، در اين فصل، جلوهاى از جلوات شيدايى و كمال آن پير كامل نمايانده شد كه ميل به يارى خلق عالم و مجرى داشتن عشق برخاسته از توجه به جمال مطلق بر انسان و تسلط هيمنه عشق بر سرنوشت جامعه از بسيارى محبت كه آن پير داشتبه سالكان و مريدان خويش كه: "حصول هيمان از افراط عشق است و عشق افراط محبت و محبت اصل ايجاد عالم و حصول محبت از تجلياتى كه وارده است از حضرت جمال حق" . (12) پس عارف كامل با نيروى عشق، خيرخواه بندگان حق است و پدرى دلسوز و رافع ستم از فرزندان كه سعى خود را به كار مىگيرد تا از محبت متقابل فرزندان در هتبراندازى ظلم و استقرار حكومت عدل بهره گيرد و برنامه زندگى را براساس فطرت انسان و اوامر حضرت پروردگار چنان پى ريزى نمايد كه مايه آرامش و راحت جسم و جان و زمينهساز حركتبه سوى الله باشد. مروى كنيم بر سير تحول و تكامل كه با واسطه آن پير يگانه در نظام زندگانى ملتى پديد آمده و با جريان طبيعى حيات پيوند دارد. "كارانه عشق در سير تحول و تكامل" حضرت امام خمينى - رضوان الله تعالى عليه - با سيره علمى و عملى خود از آغاز اذهان عوام و خواص را به تربيت نفس و تفكر و تامل در سرنوشت جامعه متوجه ساخت و در جريان زندگانى مبارزاتى خويش مستقيم و غيرمستقيم راههاى حركتبه سوى اخلاق در زندگى را آموزش داد با روش مستقيم يعنى سخنرانيها و نوشتههاى عميق، مسلمانان بخصوص شيعيان را به تفكر واداشت تا بدانند كه در كجاى جهان و در كدام نقطه هستى ايستادهاند، دردها كدامند و درمانها را در كدام قاموس بايد جست؟ و با استفاده از روش غيرمستقيم، استقامت، شجاعت و شكست مرگ را در برابر اراده انسان، آموزش داد. عشق به كمال مطلق كه پوچى و گذرايى زندگى مادى را مىنماياند و اسباب مادى را تنها وسيلهاى براى راهيابى به شارع مستقيم به كار مىگيرد، بتدريج در اذهان پديد آمد و سرگردانيها و بهت و حيرتهاى ملت مظلومى كه زير بار تحقير سر فرو كرده بود در برخورد با اراده آهنين مردى از تبار عشق و سردار عاشقان راه به گستره محبت آورد و رفته رفته در ذهنيت كل جامعه، به سوى عاشقى گراييد تا آنجا كه همگان آن پير روشن ضمير را اسوه خود يافتند و فرمانش را به جان و دل خريدار آمدند. در طى مراحل از خويش به خويش و از صورت به معنى و از ماده به ماورا، آموزشهاى اين معلم دين سرمشق جماعتشد. ابتدا در پذيرش ستم نفس سركش جولانى يافت تا از چشمههاى آلوده شهوات سيراب شود و اين مرحله تحقير مقام والاى انسانى بى نفس گرم پير، سرماى ياس بر جانها مستولى ساخت و نياز به بيدارگر را در ضمير پنهان شعلهور ساخت. سپس ندايى در سكوت مرگبار رعشهاى بيدار كننده را در پى آورد و همگان سر برآوردند و نگاههاى مضطرب و ملتهب خود را به نور جمال منجى الهى خود جلا دادند، دوران خودسازى فرا رسيد، آموزش صبر و انتظار، تحمل صيقل دهنده آماده شدن براى انفجارى عظيم كار خود را كرد. آنگاه نوبت آزمايش در دورانهاى و مراحل مختلف پديد آمد، عشق به صفاى زندگى و جاذبه حقيقت هستى به جاى خون در رگها جهيد و سوداى فراگير شيدايى كارآمد شد. ما زاده عشقيم و پسرخوانده جاميم در مستى و جان بازى دلدار تماميم (13) و كلام خدا در جانهاى شيفتگان روى نمود كه: "يا ايهاالانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه." (14) اى انسان البته با هر رنج و مشقت در راه رسيدن به خدا بكوش عاقبتبه ملاقات پروردگارت نائل خواهى شد. درياى متلاطم آدميان به تموج در آمد، عشق كارها نمودار ساخت، سرها به پاى معشوق حقيقى قربان شد، "عشق از اول سركش و خونى بود "شعار به عمل و شوق به مشاهده انجاميد و شهود جمال حق روى نمود، آغاز به انجامى هستى آفرين كشيد، لالههاى جنون ملكوتى در پيشگاه حضرت ربوبى روييدن گرفت و جوانه هاى شيدايى سر زد و شكوفههاى عطرآگين درخت دوستى پديد آمد. "بعضى را مطلوب طالب پيش آمد و بعضى را به وقت كمرگ مطلوب روى نمود و بعضى هم در آن طلب مردند، در هوس اين در طلب مردن كارى بزرگ است". (15) اين كه گفته شد، شبنمى از رخسار گلزار دوست و ديدارى از بيكرانگى جلوههاى جمال اوست فصولى مشبع و جامع بايد كه شرح داده شود تا خطى از چهره رخشان او شايد كه نمودار گردد. و اين فصلها كه مجالى ديگر و فرصتى درخور مىطلبد، بعضى به شرح ذيل، فهرست وار مىآيد: 1- نوآورى در ديدگاههاى جامعه شناسانه 2- توجه انسان به كاربرد انديشه 3- انسان سازى در عرفان عملى 4- جلوه و شهود در عالم صورت و معنى 5- عوالم چندگانه در قاموس عشق 6- حجابها و حجاب درها 7- كار مايه عشق در تميز نيك و بد و اين همه از زاويه ديد امام راحل جامعيتى در عالم جمعالجمع دارد تا به يارى حضرت پروردگار توفيق پرداختن به هر يك دست دهد. پي نوشت : 1و2. شرح دعاى سحر امام (س) 3و4. مثنوى مولوى 5. باده عشق، اشعار عارفانه امام (س) 6. رسائل ابن عربى 7. عين القضات 8. وصيتنامه سياسى، الهى امام (س) 9. شرح دعاى سحر امام (س) 10. شرح دعاى سحر امام (س) 11. نقش الفصوص ابن عربى 12. نقش الفصوص ابن عربى 13. باده عشق، اشعار عارفانه امام (س) 14. سوره انشفاق، آيه 6 15. از سخنان شمس تبريزى
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]
صفحات پیشنهادی
ابعاد عملى و جامعهساز در عرفان امام راحل
ابعاد عملى و جامعهساز در عرفان امام راحل نويسنده: حبيب الله قليش لى "ولكل وجهة هوموليها فاستبقوا الخيرات" (سوره بقره آيه 148.) "هر كسى را راهى استبه سوى حق كه بدان ...
ابعاد عملى و جامعهساز در عرفان امام راحل نويسنده: حبيب الله قليش لى "ولكل وجهة هوموليها فاستبقوا الخيرات" (سوره بقره آيه 148.) "هر كسى را راهى استبه سوى حق كه بدان ...
آن مرد آسمانی - ویژه نامه رحلت امام خمینی رحمت الله علیه
امام اينگونه بود(1) بيست و پنج خاطره از امام خميني امام خميني و عرفان اسلامي امام ... حكومت اسلامى مردمداري در رهبري امام خميني ابعاد عملى و جامعهساز در عرفان امام راحل ...
امام اينگونه بود(1) بيست و پنج خاطره از امام خميني امام خميني و عرفان اسلامي امام ... حكومت اسلامى مردمداري در رهبري امام خميني ابعاد عملى و جامعهساز در عرفان امام راحل ...
امام در تحدي با تمدن غرب
امام در تحدي با تمدن غرب نويسنده: مير احمد رضا حاجتي استكبار جهاني از اقتدار و نفوذ روزافزون و جهان فرهنگ و انديشه اي به ... ابعاد عملى و جامعهساز در عرفان امام راحل ...
امام در تحدي با تمدن غرب نويسنده: مير احمد رضا حاجتي استكبار جهاني از اقتدار و نفوذ روزافزون و جهان فرهنگ و انديشه اي به ... ابعاد عملى و جامعهساز در عرفان امام راحل ...
قدرت از ديدگاه امام خمینی (1)
... كه مهم تر از همه, تعيين ساز و كارهايى براى جلوگيرى از سوء استفاده از قدرت است . ... به نظر برخى از نويسندگان, اين دوره, دوره انس امام به جهان غيب و عرفان است و در شكل گيرى شخصيت علمى و عملى ايشان نقش ... ))((6)) با توجه به اين موضوع, اين پرسش مطرح است كه رويكرد حضرت امام به قدرت كدام يك از سه رويكرد غير جامعه شناسانه((7)) است ...
... كه مهم تر از همه, تعيين ساز و كارهايى براى جلوگيرى از سوء استفاده از قدرت است . ... به نظر برخى از نويسندگان, اين دوره, دوره انس امام به جهان غيب و عرفان است و در شكل گيرى شخصيت علمى و عملى ايشان نقش ... ))((6)) با توجه به اين موضوع, اين پرسش مطرح است كه رويكرد حضرت امام به قدرت كدام يك از سه رويكرد غير جامعه شناسانه((7)) است ...
امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری
امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری-امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ... انقلاب است كه توسط امام خميني (رحمت الله علیه) در جامعه انقلابي كشور ترسيم شده است . ... هاي زيبايي كه حركت انقلابي و تاريخ ساز او در دوران معاصر به وجود آورد و بلاخره در دل ... حرف دل امام را در مجموعه اي از همه ابعاد وجودي امام با صد زبان همچون فرياد سياسي ...
امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری-امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ... انقلاب است كه توسط امام خميني (رحمت الله علیه) در جامعه انقلابي كشور ترسيم شده است . ... هاي زيبايي كه حركت انقلابي و تاريخ ساز او در دوران معاصر به وجود آورد و بلاخره در دل ... حرف دل امام را در مجموعه اي از همه ابعاد وجودي امام با صد زبان همچون فرياد سياسي ...
جوان در نگاه امام خمینی (ره)
چگونه مىتوان از اين نيروى اعجازآميز در عرصه تحول و تكامل حيات و جامعه بشرى چشم پوشيد و از ... هر چه بر حضور فعال و زاينده و مستمر جوانان فرهيخته در عرصههاى زندگىساز و ... و فكرى و از سويى ديگر در بعد عملى و جمعى، در دستيابى به خوبىها كوشيده است. امام در عين حال كه به تحصيل و تدريس رشتههاى گوناگون علمى و عرفان و اخلاق ...
چگونه مىتوان از اين نيروى اعجازآميز در عرصه تحول و تكامل حيات و جامعه بشرى چشم پوشيد و از ... هر چه بر حضور فعال و زاينده و مستمر جوانان فرهيخته در عرصههاى زندگىساز و ... و فكرى و از سويى ديگر در بعد عملى و جمعى، در دستيابى به خوبىها كوشيده است. امام در عين حال كه به تحصيل و تدريس رشتههاى گوناگون علمى و عرفان و اخلاق ...
رهبرى امام خمينى (ره) در قرن معاصر؛ كمنظيرترين حادثه تاريخ ...
18 ا کتبر 2008 – در فـرهـنـگ شـيـعـى نـيـز بـه رهـبـرى جـامـعـه اهـتـمـام خـاصـى شـده و آن را يـكـى از ... معيارها و مشخصات آن بود امام خمينى شخصيتى جامع در ابـعـاد مختلف علمى و عملى ... آميخته به بالاترين مراتب عرفان، فقهش متبلور در فلسفه عملى حكومت اسلامى، و ... انـسـان سـاز و مـتـعـالى اسـلام و شـكـوفـايـى ايـن ارزشها در جبهههاى جنگ همه در ...
18 ا کتبر 2008 – در فـرهـنـگ شـيـعـى نـيـز بـه رهـبـرى جـامـعـه اهـتـمـام خـاصـى شـده و آن را يـكـى از ... معيارها و مشخصات آن بود امام خمينى شخصيتى جامع در ابـعـاد مختلف علمى و عملى ... آميخته به بالاترين مراتب عرفان، فقهش متبلور در فلسفه عملى حكومت اسلامى، و ... انـسـان سـاز و مـتـعـالى اسـلام و شـكـوفـايـى ايـن ارزشها در جبهههاى جنگ همه در ...
زن، عرفان و سياست
در اين روزگار، زن براى آنكه دچار بحران هويّت نشود و با اين بحران جامعه را به ... برابر خدا خواهد رسيد، كه به او هويّتى قويم و با اقتدار و حضور مؤمنانه و جامعهساز خواهد بخشيد. .... تحقيقا بررسى ابعاد زندگى سراسر حماسه و افتخار سفير كربلا مهر باطلى بر ... و بذر انديشه و انقلاب برادرش امام حسين عليهالسلام از دامنش به هر جايى پراكنده مىشد.
در اين روزگار، زن براى آنكه دچار بحران هويّت نشود و با اين بحران جامعه را به ... برابر خدا خواهد رسيد، كه به او هويّتى قويم و با اقتدار و حضور مؤمنانه و جامعهساز خواهد بخشيد. .... تحقيقا بررسى ابعاد زندگى سراسر حماسه و افتخار سفير كربلا مهر باطلى بر ... و بذر انديشه و انقلاب برادرش امام حسين عليهالسلام از دامنش به هر جايى پراكنده مىشد.
نويسنده: على محمد صالحى ملزومات توليد علم در انديشه امام خمينى ...
بنابراين با توجه به اهميت و ضرورت پرداختن به توليد علم در شرايط كنونى جامعه اسلامى ... شايسته اهتمام جدى مىنمايد، از يك طرف بذل توجهى جديد به ابعاد مختلف توسعه به ..... ميان سياست و ديانت در سيره عملى معصومين چنين استدلال كردهاند «روش پيامبر .... در ادبيات سياسى امام راحل و قاموس انديشگى ايشان، به عنوان مانعى اساسى فراروى ...
بنابراين با توجه به اهميت و ضرورت پرداختن به توليد علم در شرايط كنونى جامعه اسلامى ... شايسته اهتمام جدى مىنمايد، از يك طرف بذل توجهى جديد به ابعاد مختلف توسعه به ..... ميان سياست و ديانت در سيره عملى معصومين چنين استدلال كردهاند «روش پيامبر .... در ادبيات سياسى امام راحل و قاموس انديشگى ايشان، به عنوان مانعى اساسى فراروى ...
ديدگاههاى نظرى امام خمينى (رحمت الله علیه) در حوزه سياستخارجى (2)
ديدگاههاى نظرى امام خمينى (رحمت الله علیه) در حوزه سياستخارجى (2)-ديدگاههاى ... مفهوم «امت» نيز علاوه بر قرآن، در فلسفه اسلامى و ديدگاههاى جامعهشناسانه مفاهيم مختلفى دارد. .... بنابراين در نظر گرفتن نظام حكومتى و ساز و كار به قدرت رسيدن حاكم، يكى از ... اساس و مبناى اين نظريه رهنمودهاى نجاتبخش قرآن كريم و اسلام عزيز و امام راحل بود.
ديدگاههاى نظرى امام خمينى (رحمت الله علیه) در حوزه سياستخارجى (2)-ديدگاههاى ... مفهوم «امت» نيز علاوه بر قرآن، در فلسفه اسلامى و ديدگاههاى جامعهشناسانه مفاهيم مختلفى دارد. .... بنابراين در نظر گرفتن نظام حكومتى و ساز و كار به قدرت رسيدن حاكم، يكى از ... اساس و مبناى اين نظريه رهنمودهاى نجاتبخش قرآن كريم و اسلام عزيز و امام راحل بود.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها