تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816844472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رهبرى امام خمينى (ره) در قرن معاصر؛ كم‌‌نظيرترين حادثه‌ تاريخ اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: رهبرى امام خمينى (ره) در قرن معاصر؛ كم‌‌نظيرترين حادثه‌ تاريخ اسلام
گروه سياسي: رهبرى امام خمينى در انقلاب اسلامى و نهضت بى‌نظير قرن معاصر يك نمود و تحقّق عملى رهبرى الهى و دينى جهان اسلام با تمام معيارها و مشخصات آن بود امام خمينى شخصيتى جامع در ابـعـاد مختلف علمى و عملى بود و يكى از كم‌نظيرترين حادثه‌هاى تاريخ اسلام را آفريد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) پـديـده «رهـبرى» با پيدايش زندگى جمع زيستى انسان در كره خاكى پيوند دارد و تجربه‌هـاى گـونـاگـون سـيـاسـى اجتماعى در طول تاريخ حيات بشريت، نيازمند به رهبرى را به اثبات رسانده است.رهبرى امام خمينى در انقلاب اسلامى و نهضت بى‌نظير قرن معاصر يك نمود و تحقّق عملى رهبرى الهى و دينى جهان اسلام با تمام معيارها و مشخصات آن بود امام خمينى شخصيتى جامع در ابـعـاد مختلف علمى و عملى بود و يكى از كم نظيرترين حادثه‌هاى تاريخ اسلام را آفريد.

از ديـدگاه قرآن كريم كه گنجينه معارف الهى و كتاب هدايت بشريت است بعثت رسولان الهى و كـيـفـيـت دعـوت آنـان از مـردم بـراى ايـمـان آوردن بـه خـداونـد متعال، مشحون از لطايف و نكات ظريف رهبرى انبياى عظام است.

در فـرهـنـگ شـيـعـى نـيـز بـه رهـبـرى جـامـعـه اهـتـمـام خـاصـى شـده و آن را يـكـى از نـيـازهـاى اصـيـل بـشـرى قـلمـداد نـمـوده اسـت. نـكـتـه مـهـم ديـگـر ايـن كـه از ديـدگـاه تـشـيـع، رهـبـرى اعـمـال و لايـت خـداونـد در زمـيـن اسـت و رهـبـر بـايـد حـتـمـا از طـرف خـداونـدمـتعال بى‌واسطه و يا با‌‌واسطه اذن داشته باشد تا در ميان مردم به رهبرى بپردازد و شيعيان مـهـم را پـس از پـيـامـبـر اكـرم (ص) در شـجـره طـيـبـه اهل‌بيت (ع) منحصر مى‌كند.

رهبرى امام خمينى در انقلاب اسلامى و نهضت بى‌نظير قرن معاصر يك نمود و تحقّق عملى رهبرى الهى و دينى جهان اسلام با تمام معيارها و مشخصات آن بود امام خمينى شخصيتى جامع در ابـعـاد مختلف علمى و عملى بود و يكى از كم‌نظيرترين حادثه‌هاى تاريخ اسلام را آفريد.

از بـارزتـرين جلوه‌هاى رهبرى و نقش معنوى حضرت امام خمينى و تأثير شگرف آن بر روحيه مـلت و رزمـنـدگـان اسـلام، هـدايـت و رهـبـرى ايـشـان در هـشـت سال حماسه دفاع مقدس است. بزرگمردى كه حماسه رزمش آميخته به بالاترين مراتب عرفان، فقهش متبلور در فلسفه عملى حكومت اسلامى، و حكمتش، شالوده سياست‌هاى نظام اسلامى بود.

ويژگى هاى رهبرى امام خمينى (ره)

حضرت آيت اللّه خامنه‌اى درباره ويژگى‌هاى فرماندهى و رهبرى حضرت امام در هدايت نيروهاى ‌رزمى و مسلح مى‌فرمايد: غير از دوران پيامبر، فرمانده كل قواى عارف و حكيم و عاشق و الهى در دنيا سراغ نداريم ... ما در هـيـچ جـاى دنـيـا، نـه امروز و نه در گذشته نيروى نظامى سراغ نداريم كه تحت فرماندهى انـسـانـى مـعـنـوى و الهـى و عـارف و داراى رقـيـق‌تـريـن احـسـاسـات بـشـرى و در عـيـن حـال با قاطعيت و صلابتى كه هيچ فرماندهى دردنيا از آن برخوردار نيست، به حراست و دفاع از ناموس و حيات شرافتمندانه ملت در مقابل تجاوزگران بپردازد.

اين مقاله مي‌افرايد: شـور و حـال سـلحشورى و رزمندگى، شوق به جهاد و استقامت رزمندگان و فتوحات عظيمى كه در نـبـرد بـا دشـمـنـان اسـلام بـه دست آورده‌اند، بيشتر مرهون تأثيرات معجزه‌گون شخصيت مـعنوى حضرت امام در رهبرى دفاع مقدس است كه در اين مقاله به اختصار ابتدا به ويژگى‌هاى رهبرى، شيوه‌ها و سپس به ارتباط معنوى امام خمينى با رزمندگان مى‌پردازيم.

اخـلاق فـردى و مـديـريـتى و خصوصيات رهبرى حضرت امام خمينى در درجات بسيار عالى قرار داشت و از ايشان يك نمونه انسان كامل ساخته بود، كه سخن گفتن درباره هر كدام از خصوصيات اخـلاقـى و مـديريتى ايشان بحث مستقلى را مى‌طلبد كه در اين مقاله به برجسته‌ترين آن‌ها درارتباط با فرماندهى عالى و رهبرى جنگ مى‌پردازيم:

1 ـ شـجـاعـت: در فرهنگ مبارزات سياسى حضرت امام واژه ترس وجود ندارد در دوران قيام عليه طـاغـوت و رويـارويـى بـا امريكا و رهبرى هشت سال دفاع‌مقدس با شجاعت و دليرى وارد مبارزه شـد. او تـرس را تـرسـانـد كـه بـه دل‌هاى اوليـاى الهـى راه نيابد. او هرگز نترسيد و نـتـرسـانـد. هنگامى كه وزير دفاع امريكا علناً تهديد كرده بود كه امريكا در اين جنگ هرزمـانـى كـه صـلاح بداند از دوستان عرب خود پشتيبانى خواهد كرد. حضرت امام در پاسخ به‌اين‌گونه تهديدهاى نظامى دشمنان فرمود:

هـر يـك از ايـن‌هـا [حـامـيـان رژيـم عـراق] بـخـواهند تعدّى بكنند ما تا آخرين نفرمان مقابلش مى‌ايستيم، هـنـگامى كه امريكا ناوهاى جنگى خود رابراى حمايت از رژيم عراق به سوى منطقه خليج فارس گسيل مى‌داشت، مسئولان مملكتى در‌اين‌باره با حضرت امام گفت‌وگو كردند و نظر ايشان را جوياشدند. امام با شجاعت تمام فرمود: اگـر مـن بـودم، بـا ورود اوليـن نـاو امـريـكـايـى بـه خليج‌فارس، آن را هدف قرار مى‌دادم!

2 ـ طـمـاءنـينه؛ دل آرام و قلب مطمئن حضرت امام پيامد ايمان محكم و اعتقاد راسخ به درياى بيكـران الطـاف الهـى بـود. طـمـانـيـنـه‌اى كـه حـوادث نـاگـوار و كـمـر‌شـكـن قـادر بـه‌ متزلزل كردن و در هم‌شكستن آن نبود. حضرت امام، عالَم را محضر حق‌تعالى مى‌ديد و به الطاف و عنايات الهى اعتماد داشت و مصداقى از آيه:((اَلا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبْ)) بود و اين عنصر مهم تأثيرى شگرف در تصميم گيرى‌هاى ايشان در رهبرى دفاع مقدس داشت. عكس‌العمل ساده و آرام امام در برابر هجوم سراسرى دشمن به كشور ايران بارزترين نمونه ‌اين طمانينه بود كه فرمود: يك دزدى آمده يك سنگى انداخته و فرار كرده.

فـرمـانـدهـان و طـراحان عمليات‌هاى جنگ پس از روزها مطالعه و شناسايى و بررسى امكانات و تـجـهـيـزات و تـهـيـه راه‌كـارهـاى عـمـليـاتـى و نظامى باز هم به هنگام اجراى عمليات‌هاى مهم اضـطـراب و نـگـرانـى خـويـش را از سـرانجام عمليات و عدم اطمينان از موفقيت آن را پنهان نمي‌كـردنـد و بـه (نـفـس مـطـمـئنـه) امـام پـنـاه مـى‌جـسـتـنـد. رهـنـمـودهـاى امـام‌ قـبـل از عمليات فتح‌المبين و الفجر 8 به فرماندهان نمونه‌اى ديگر از آرامش و اطمينان قلبي حضرت‌امام بود كه تأثيرى عجيب در پيروزى رزمندگان اسلام داشت.

3 ـ تـواضـع و فـروتـنـى؛ شـخـصـيـت عـظـيـم و مـعـنـوى حـضـرت امـام، مـهـم‌تـريـن عـامـل در تـحـول مـعـنـوى و روحـى مـلت ايـران و رزمـنـدگـان جـبـهـه‌هـاى نـور عـليـه ظلمت در هشت سال دفاع مقدس ‍ بود.

حـضـور پـر شـور جوانان در عرصه جهاد و شهادت، گرايش توده مردم و نوجوانان به ارزش‌هـاى انـسـان سـاز و مـتـعـالى اسـلام و شـكـوفـايـى ايـن ارزش‌ها در جبهه‌هاى جنگ همه در پرتو رهـنـمـودهـا و راهـنـمـايـى‌هـاى پـيـامـبـرگـونـه عـارف و عـالمـى وارسـتـه و اسـتكبار ستيزى كه مـراحـل و مـدارج عـالى سـيـر و سـلوك را پـيـمـوده صـورت گـرفته است؛ اما خصلت تواضع و فروتنى امام هيچ‌گاه اجازه نمى داد كه از كار خود سخن به ميان آورد و خويشتن را يك خدمتگزار معرفى مى‌كرد و مى‌فرمود: اگر به من خدمتگزار بگويند، بهتر از اين است كه رهبر، هـرگـاه در جـمـع رزمـنـدگـان حـضـور مـى‌يـافـت خـود را خـجـل‌زده مـعرفى مى‌كرد و خود را از خيل مشتاقان جنگ و شهادت عقب مانده مى‌دانست .

اوج مرتبه و عالى‌ترين درجه تواضع و فروتنى امام نسبت به رزمندگان، جمله معروفى است كه در وصف دلاورى نوجوان شهيد حسين فهميده بيان نموده‌اند: رهـبـر مـا آن طفل سيزده ساله‌اى است كه با قلب كوچك خود؛ كه ارزشش از صدها زبان و قلم مابـزرگـتـر است، با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد.

4 ـ محبت و صميميت امام با رزمندگان؛ همان‌گونه كه رزمندگان اسلام خداجويان جبهه‌هاى نبرد به ساحت مقدس شخصيت معنوى رهبرشان عشق مى‌ورزيدند، امام عاشقان نيز علاقه و محبتى خاص نـسـبت به فرزندان معنوى خويش اظهار مى‌كردند. و در حقيقت ارادت و علاقه بين مريد و مراد يك پـيـونـد دو جـانـبـه بـود، جـلوه‌هـاى الفـت و صـمـيمت و محبت امام نسبت به رزمندگان در گفتار و كردارش به طور كامل نمايان بود. جملاتى همانند: ايـنـجـانـب دسـت يـكـايـك شما را مى‌فشارم و من بين خود و شما فاصله‌اى نمى‌بينم گوياى عمق و ارادت و محبت قلبى امام به دلاوران دفاع مقدس بود.

بـى‌پيرايگى رفتار امام در جمع فرماندهان و رزمندگان جبهه‌ها و برداشتن مانع‌هاى احترام ترسمى و رايج ميان يك رهبر و فرمانده عالى جنگ با نيروهاى تحت امر در ملاقات‌هاى خصوصي تـصويرگر گوشه‌اى از محبت و صميمت قلبى امام به رزمندگان بود و صحنه‌هاى ديدارهاى خـصـوصـى امـام بـا رزمـنـدگـان مـشـحـون از صـحـنـه‌هـاى دل‌پذير و ارتباط عاطفى و محبت و صميميت است.

5 ـ قـاطـعـيـت؛ در دوران مبارزه با رژيم ستم‌شاهى قاطعيت امام راه‌گشاى برنامه‌ها و سياست‌هاى مـبـارزه بـود كـه حـتـى اطـرافـيـان و شـاگـردان ايشان به شگفتى و كار ساز بودن آن اعتراف داشـتـند. در امور رهبرى و فرماندهى عالى جنگ هم قاطعيت امام گره‌هاى كور و بن‌بست‌هاى ايجادشـده در بـرنـامـه‌ريـزى‌هـاى رزمـى و نظامى را باز مى‌كرد. از مهم ترين جلوه‌هاى قاطعيت امام دسـتـور شـكـسـت حـصـر آبـادان، آزاد‌سـازى سـوسـنـگـرد و عزل فرماندهى نيروهاى مسلح بود.

6 ـ سـازش نـاپـذيـرى و اسـتـقامت در مبارزه ؛ ظلم ستيزى و پايدارى امام در برابر توطئه‌هاى دشمنان، روحيه‌اى سازش‌ناپذير و مقاوم از ايشان پديد آورده بود.

حضرت امام در سيره عملى و روش مـبـارزاتى خود به آيات شريفه ((لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونْ)) و ((فَاسْتَقِمْ كَم ااُمِرْتََ))، تأسى مى‌جست و هيچ‌گاه نقشه‌هاى ظالمانه و سلطه‌طلبانه و تحميلى دشمن را بر نمى‌تافت.

فـشـارهـاى شـديـد نـظامى، تبليغاتى و روانى حاميان دشمن در كمك‌هاى تسليحاتى به رژيم بـعـث عـراق براى پذيرفتن خواسته‌هاى استكبار جهانى هيچ تأثيرى در روحيه مقاوم و سازش‌ناپذير امام نداشت و مى‌فرمود: مـا تـا آخـريـن نـفـر و تا آخرين منزل و تا آخرين قطره خود براى اعلاى كلمه الله ايستاده‌ايم.

اين روحيه و صفت مطلوب حضرت امام تأثير عجيبى در رزمندگان اسلام داشت به گونه‌اى كه شيرمردان عرصه پيكار در شرايط سخت نبرد باتمام توان و اراده خويش پايدارى مى‌كردند و دشمن مجهز به سلاح‌هاى پيشرفته را به استيصال مى‌كشاندند.

7 ـ نـيـرنـگ شـنـاسى ؛ دشمن در موقعيت و زمان‌هاى مختلف حيله‌هاى متفاوت و گوناگونى را به‌كار مى‌بست و با بهره‌گيرى از شيوه‌هاى جنگ روانى تلاش مى‌كرد تا انگيزه‌هاى اسلامى را در رزمندگان از بين ببرد و اراده آنان را در دفاع مقدس از ميهن اسلامى سست نمايد.

مـظـلوم نمايى و تظاهر به مسلمان بودن از جمله اقداماتى بود كه براى فريب ملت سلحشور ايران از سوى رژيم بعث صورت مى‌گرفت‌، اما هوشيارى و زيركى منحصر به فرد حضرت امـام بـا مـوضـع‌گـيـرى‌هاى دقـيق و سنجيده خويش تمام اين توطئه‌هاى فريبنده دشمن را خنثى نمود.

از ايـن رو حـامـيـان رژيـم بـعـث عـراق و سـيـاسـتگـزاران اسـتكبار جهانى براى پيش‌گيرى ازپـيـروزي‌هـاى مـداوم ظـفـرمـنـدان جبهه‌هاى نبرد كه از شكست حصر آبادان تا فتح بستان و نبردچـزابه تا عمليات مهم فتح‌المبين و نيز فتح معجزه آساى خرمشهر ضربات كوبنده خود را برپيكر رژيم بعث وارد آورده بودند حيله‌اى جديد انديشيدند تا افكار مجامع بين‌المللى و رسانه‌هـاى خـبرى و ملت و كشورهاى اسلامى و به خصوص رزمندگان دلاور اسلامى را از جبهه‌هاى جنگ ايران و عراق به نقطه‌اى ديگر معطوف كنند.

ايـن تـوطـئه بـزرگ، طـر ح‌ريـزى و تـهـاجـم وحـشـيـانـه و غـافـلگـيـرانـه اسرائيل غاصب به كشور لبنان بود و مى‌رفت كه اين حيله كارساز شود، اما با موضع گيرى‌ هوشيارانه و صريح حضرت امام درباره چگونگى پشتيبانى رزمندگان از مردم بى پناه لبنان و فلسطين اين توطئه نيز خنثى شد.

حضرت امام فرمود:ما راهمان اين است كه بايد از راه شكست عراق دنبال لبنان برويم نه مستقل.

ادامه دارد...

منبع: پژوهشكده تحقيقات اسلامي
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن