تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860645875
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: امام خمينى (ره) و مبانى مبارزه با كفر جهانى refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
امام خمينى (ره) و مبانى مبارزه با كفر جهانى
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![مبانى فقهى - عقيدتى مبارزه با كفر جهانى با رويكردى به انديشههاى امام خمينى (قدس سر ه الشریف)](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1110/1123/7081/dmrv78.jpg)
امام خمینی (ره) و مبانى مبارزه با كفر جهانى (ره) نويسنده: محمد مهدى بهداروند مبانى فقهى - عقيدتى مبارزه با كفر جهانى با رويكردى به انديشههاى امام خمينىاشاره: حكومت كفر و شرك امريكا از ديرباز در صحنهى رويارويى با ملل مستضعف، تحتيك تشكيلات واحد و منسجمى در تمامى عرصهها عمل نموده، تا امكان ادامه حيات داشته باشد. امام خمينىقدس سره، ابراهيم بتشكن و سنتشكن قرن مدرنيزم، با راهاندازى انقلابى اسلامى كه به فرمودهى ايشان حقا انفجار نور بود، پيام آزادى از تمامى حلقههاى اسارت و بندگى ماديت و ظلمهاى بى حدوحصر قدرتهاى پوشالى استكبارى را به همراه آورد و همهى مظلومان عالم را اميدوار و همهى مستكبران و زورمداران را نا اميد ساخت. انقلابى كه نظام كفر جهانى را به لرزه درآورده و پايههاى آن را سست نموده و موجبات اضمحلال آن را (هم چون فروپاشى امپراطورى شرق) فراهم نمود و انشاءالله در آيندهاى نه چندان دور شاهد از هم پاشيده شدن و محو كامل نظام استكبارى غرب نيز خواهيم بود. امام اصل مبارزه و دفاع را بر اساس مبانى فقهى، عقيدتى كه اصلى متفق و مجمع عليه تمامى فقهاى اسلام استشروع نمود و تنها در عرصهى مبارزه به بعد نظامى آن بسنده ننموده، بلكه در تمامى عرصههاى «فرهنگى، سياسى، اقتصادى» رهنمودهاى محورى خويش را به سربازان خود ارايه نمود. گرچه در اين راه نتوانستيم تمامى اهداف و ايدهآل حضرت امامقدس سره را محقق نماييم، اما بر ما همين مطلب تمام است كه ايشان در راه مبارزه با غرب از ارايهى هيچ رهنمود و راهحلى بر مبناى فقه، كوتاهى ننمود. نگاه به مسالهى دفاع در امر مبارزه از شيوههاى منحصر به فردى است كه در آرا و ديدگاههاى سياسى - فقهى امام مشهود و مشخص است. مبارزه در قالب دو پرچم و نظام و اكتفا به محو جوهره و ماهيت امريكا در تمامى اوصاف جامعه، جديدترين رويكرد اجتماعى در قرن 20 ميلادى بود كه در سراسر بينالملل به «بنيادگرايى اسلامى» لقب يافت. امروزه نفوذ دو گسترهى شعاع انقلاب اسلامى در سراسر عالم هستى به يمن توجهات جدى حضرت امامقدس سره در امر مبارزه با امريكا برمىگردد، كه امريكا را بايد درتمام صحنههاى سرپرستى عالم (فرهنگ، سياست، اقتصاد) مورد هجوم قرار داد و از تجاوز او جلوگيرى نمود. اين مقاله از آراى فقهى حضرت امامقدس سره در تحريرالوسيله و حاشيه بر عروة الوثقى مرحوم آيةالله سيد كاظم يزدى و استنادات روايى و قرآنى ايشان اقتباس گرديده است. بررسى مبانى فقهى حضرت امامقدس سره در امر مبارزه با استكبار جهانى از ضرورتهاى تحقيقى در مسايل سياسى انقلاب اسلامى است. ايشان تمامى امورات فردى و حكومتى خود را دقيقا بر اساس مبانى فقهى خود انجام مىداد و حاضر به كمترين عقبنشينى در اين امر نبود. تعبد و تبعيت و اعتماد جامعه به آراى سياسى ايشان به همين نقطهى محورى برمىگردد. با توجه به حوادثى كه در قرون اخير براى جهان اسلام پديد آمده و اسلام و مسلمين مورد هجوم كفر جهانى قرار گرفتهاند و «اصل اسلام» در خطر قرار گرفته است، ضرورت بيان و شناختحكم جهاد دفاعى و مبانى فقهى در اسلام بديهى به نظر مىرسد. دفاع از كيان اسلام، مورد اتفاق تمام ملل عالم است زيرا اگر مكتب و مرامشان مورد هجوم قرار بگيرد در اين زمان بذل جان و مال را واجب دانسته و با تمام توان در مقابل دشمن متجاوز مقاومت مىنمايند. اين حالت تدافعى، سيرهى عقلاى جهان است كه در تمام ادوار تاريخ و هم اكنون، حتى آنها كه داراى مكتب و مرام مادى هستند، آن را ضرورى مىدانند. وجوب دفاع و جهاد مسالهى وجوب دفاع و مبارزه با استكبار از اهم ضروريات اسلام و از اوجب واجبات و از بزرگترين مسؤوليتهاى مسلمين مىباشد. براى اين كه به عظمت اين مسؤوليت پىببريم لازم استبدانيم كه مسالهى دفاع در كلمات فقها بدون قيد و شرط بر همگان واجب مىباشد، يعنى تمام آن شرايطى كه در واجب شدن واجبات ديگر وجود دارد در اينجا وجود ندارد. به عنوان مثال در جهاد ابتدايى شرايطى از قبيل ذيل وجود دارد: 1- اذن امام فقيه عادل 2- حضور امام (طبق نظر جمعى از فقها) 3- مرد بودن 4- بالغ بودن 5- رضايت پدر و مادر و سلامت جسمى و ... كه بدون اين شرايط، واجب نمىشود. ولى جهاد دفاعى بدون قيد و شرط بر همهى آحاد مسلمين واجب است، يعنى چه با اذن امام و فقيه باشد و چه بدون اذن آنها، چه در زمان حضور امام باشد و چه در غيبتش، چه مرد باشد يا زن، چه سالم باشد يا مريض، بر همه واجب است، هنگامى كه اسلام مورد هجوم قرار گرفت از آن دفاع نمايند. با نگاهى به كلمات فقهى امامقدس سره در آثار گرانسنگ و گهربارشان به خوبى اين «لوغشى بلاد المسلمين او ثغورها عدو يخشى منه على بيضة الاسلام و مجتمعهم يجب عليهم الدفاع عنها باية وسيلة ممكنة من ‹رسث/››ح :دسيونىم دوخ ىهقف ىنابم ساسا رب نآرق و نيد نايك زا عافد و رابكتسا اب هزرابم ىهلاسم رد ،)569 -119( )6( ىناث ديهش و )1301 -359( )5( ىياهب خيش و )1331( )4( ىمق ىازريم ققحم و )1321 -1611( )3( ىيابطابط ىلع ديس ،ضاير بحاص و )6621 -0021( )2( رهاوج بحاص و )7331 -7421( )1( هرگاه دشمنى بر سرزمينهاى مسلمين و يا به مرزهاى آنها حمله آورد كه ترس از بين بردن اصل اسلام و جامعهى اسلامى از آن بذل النفوس و الاموال» . (7) برود بر همهى مسلمين واجب استبا هر وسيلهى ممكن به دفاع برخيزند و در اين راه از بذل مال و جان دريغ نكنند. و در مسالهى دوم همين فصل مىنويسد: «لايشترط ذلك بحضور الامام و اذنه و لا اذن نائبه الخاص اوالعالم فيجب على كل مكلف باية وسيلة بلا قيد و شرط» و در وجوب دفاع، حضور امام عليه السلام و اذن او و هم چنين اذن نايب خاص يا نايب عام آن حضرت شرط نيست، بنابراين بر هر مكلفى با هر از مجموع موارد درمىيابيم كه بزرگان فقها نظير حضرت امامقدس سره در تمام طول تاريخ اسلام همه برآنند كه درصورت (8) هجوم به اصل اسلام دفاع و مبارزه واجب است و همگان وظيفه دارند بر آن قيام كنند. آن چه پيش از آوردن كلمات امام عليه السلام در امر مبارزه با امريكا و اسراييل و ... لازم است توضيح دهيم، اين است كه آيا اين دفاع در مورد هجوم نظامى امريكا استيا هجوم فرهنگى و سياسى و اقتصادى را كه اگر منجر به هدم و يا مدهون شدن اسلام گردد نيز شامل مىشود؟ در پاسخ به اين سؤال بايد توجه داشت كه تكيهى فتاواى امام و باقى فقها روى هجوم و هدم اصل و جوهرهى اسلام است و هر چند ظاهر بعضى از فتواها نظر به هجوم نظامى دارد، ولى در عين حال آن هجوم نظامى مورد نظر است كه اساس آن بر هدم اسلام باشد. بنابراين با اين وصف معلوم مىشود كه هجوم بر اسلام به هر طريقى اعم از هجوم و تجاوز سياسى، فرهنگى و اقتصادى و نظامى باشد، دفاع در برابر آن واجب است. به همين دليل حتى در موردى هم كه قصد تجاوز و هجوم نباشد ولى هجوم صدق كند، باز هم دفاع از اسلام بر آحاد مردم واجب مىشود و بايد جلوى هجوم بر اسلام را بگيرند. اگر به آيات و رواياتى كه در مورد ضرورت دفاع و مبارزه وارد شده است رجوع كنيم ديگر جاى هيچگونه شك و شبهه و عذرى باقى نمىماند كه هر نوع هجومى كه منجر به هدم و يا وهن اسلام گردد، دفع آن واجب است. به اين عبارتهاى حضرت امامقدس سره قدرى به ديدهى تامل نظر بياندازيم: تمامى گرفتارى ما از اين امريكاست، تمام گرفتارى ما از اين اسراييل است. (9) همهى مصيبتهاى ما زير سر امريكاست. خوشوقتى كامل ما آن روزى است كه سلطهى همهى استعمارگران شرق و غرب به خصوص امريكاى جهانخوار از سر مسلمانان قطع شود. امريكا از ساليان قبل بر پيكرهى ملت و دولت ايران به ناحق چنگ نهاده بود و نظامهاى جيرهخور گذشته هم با ايجاد و گسترش و استفاده از امكانات متناسب با روابط غيرالهى توفيق مىيافت كه عمال گردانندهى نظام، از مديران اقتصادى گرفته تا زمامداران سياسى، فرهنگى و صاحب منصبان قضايى و نظامى را تربيت نموده و با به كارگيرى هركس در موضع خاص، در تحكيم و تثبيت پايههاى نظام نوكر امريكا كوشا باشد. انقلاب اسلامى ايران پس از پيروزى بر طاغوتيان داخلى و درگيرشدن با استكبار جهانى و واژگون نمودن نظام شاهنشاهى با چنين مجموعه امكانات به جا مانده از آنان روبهرو بود، مجموعه امكاناتى كه در جميع ابعاد فرهنگى، سياسى، اقتصادى، اعم از بخشهاى كشاورزى و صنعتى، عمرانى، نظامهاى پولى و مالى، دستگاههاى تربيتى بهداشتى و درمانى، امكانات آموزشى و تحقيقاتى و هنرى ... دقيقا هماهنگ با روابط انسانى ديگر حاكم بر جامعهى طاغوتى و متناسب با تحقق ارزشهاى ويرانگر و ضد اسلامى چنان جامعهاى ساخته و پرداخته شده است. آن چه نگرانى امامقدس سره محسوب مىشد و از سهم تاثير بالايى برخوردار بود اين كه مجموعهى امكانات در مقابل ملتى عزيز قرار گرفته كه حاكميت نظام الهى را به جان پذيرفته و در به دست آوردن چنين حاكميتى از بذل جان و مال خود امتناع نكرد، اما جريان يافتن احكام الهى در اجتماع و تحقق يك جامعهى اسلامى در همهى ابعاد به صرف ارادهى انسانها انجام نمىگيرد; زيرا جامعه صرفا مجموعهاى متشكل از افراد نيست كه چون ارادهها تغيير كند جامعه هم متحول شود، بلكه تحقق يك جامعهى اسلامى كه در آن جميع وجوه رفتار اجتماعى و فردى بر اساس احكام الهى تنظيم شود مستلزم هماهنگى و سازگارى مجموعه امكاناتى است كه زمينهى تحقق ارادهى انسانها را فراهم مىسازد. دقت در كلام امام خمينىقدس سره كه «تمام بدبختىهاى ما زير سر امريكاست» ، بيانگر اين نكته است كه امريكا در امر سلطهگرى بر ملل و دولتها تمامى ابعاد فردى و اجتماعى آنها را مورد دقت قرار داده و بر آنها حكومت مىكند. اين لايتشيطانى را با رويكردى به كلام امام در ابعاد سياسى، فرهنگى و اقتصادى عنوان مىنماييم. ولايت و تسلط در مديريت فرهنگى «صدماتى كه كشور ما از فرهنگ رژيم شاه خورده است قابل مقايسه با ضررهاى اقتصادى و غيره نبوده است. متاسفانه در زمان اين پدر و پسر دست اجانب بازگرديد و مراكز آموزشى كه بايد تكيه گاه ملتباشد به ضدش تبديل شد» . (10) «ما الان در همه چيز به گمان همه يك نحو وابستگى داريم كه بالاتر از همه، وابستگى افكار است، افكار جوانهاى ما، پيرمردهاى ما، تحصيلكردههاى ما، روشنفكران ما، بسيارى از اين افكار وابسته به غرب است» . (11) امريكا با راهاندازى سازمانى تحت عنوان «يونسكو» در بخش فرهنگى شروع به فعاليت گسترده نمود كه در حقيقت اين سازمان به عنوان هماهنگ و ايجاد كنندهى فرهنگ يكسان جهانى و سياستگذارى آموزشى، علمى و تحقيقاتى به ايفاى وظيفه مىپردازد. اين سازمان موظف است كليهى مسايل مربوط به آموزش و پرورش، از ريشهكنى بىسوادى گرفته تا نظام آموزشى و مواد درسى و تربيت معلمان و نيز محيطهاى آموزشى را با به دست آوردن اطلاعات و آمار از طريق مركز اطلاعات آموزشى خود سازماندهى نمايد. علاوه بر اين امور، يونسكو بايستى مسالهى علوم طبيعى و رشد و توسعهى آنها را از طريق فراهم نمودن همكارى بين دانشمندان به وجود آورد. امامقدس سره بر اساس مستندات فقهى خويش نظير «ولن يجعلالله للكافرين على المؤمنين سبيلا» (12) اين نحوه مديريت را نفى كرده و در دستورات و بيانيهها و سخنرانى خويش بر حذف و هدم آن تاكيد مىنمود و مىفرمود : «ببينيم فرهنگ وارداتى با ما چه كرد و ما در مقابلش چه بايد بكنيم؟ خروج از فرهنگ بدآموز غربى و نفوذ و جايگزينشدن فرهنگ آموزندهى اسلامى ملى و انقلاب فرهنگى در تمام زمينه در سطح كشور آن چنان محتاج تلاش و كوشش است كه براى تحقق آن ساليان دراز بايد زحمت كشيد و با نفوذ عميق ريشه دار غرب مبارزه كرد» . (13) آن چه در نوع بيانات و موضعگيرىهاى امام مشهود است اين كه آن چه ايشان در تقدس جنگ و مبارزه با امريكا و در يك كلمه استكبار و ثمرات و دستاوردهاى مهم آن بيان مىفرمايند، نه از خود كه برخاسته از درك عميق و دقيق ايشان از سنت معصومين و كتاب الهى است كه در جاى جاى آن اين رفعت جايگاه را با صراحتيا اشارت به تصوير كشيده است و تن پروران و بهانهجويان رويگردان از اين نعمتبزرگ را به افرادى كه در كنار پيران فرتوت و كودكان نورس محكوم ساخته است و اين كلام برگرفته از كلام خداوند متعال است كه فرمود: «ولو ارادوا الخروج لاعدوا له عدة ولكن كره الله انبعاثهم فثبطهم و قيل اقعدوا مع القاعدين» (14) «و لن تقاتلوا معى عدوا انكم رضيتم بالقعود اول مرة فاقعدوا مع الخالقين» (15) بنابراين در امر فرهنگ امريكا در جهتبرقرارى نظام سلطه و سيطره و سبيل با نفوذ در نظام آموزشى كه يكى از مهمترين راههاى سلطهى فرهنگى است، توانسته است نيروى انسانى مورد نياز براى چرخش چرخهاى ماشينيزم مبتنى بر اصالت ماده و حاكميت كافرانه خويش را دقيقا متناسب با ادارهى مجموعهى جهانى آموزش داده و تربيت نمايد. و به همين دليل شايد بد نباشد كه نتيجهى اين كار دردآور را از زبان يكى از همين دردآوران، اين دزدان فكر و چپاولگران شخصيتها بشنويم. ژان پل سارتر در اين مورد مىگويد: «روشنفكران جهان سوم را براى نشخوار كردن خط فكرى خودمان تربيت كردهايم و به همين دليل مىبينيد كه براى رسيدن به اهدافمان اينها بيشتر از نيروى خودمان در آن مناطق مفيد هستند» . (16) امامقدس سره با خواندن نهايت اهداف شوم امريكا در امر سلطهى فرهنگى، درصدد مقابلهى جدى برآمد و ضمن تعطيلى دانشگاهها، خواهان راهاندازى انقلاب فرهنگى و يا اسلامى شدن دانشگاهها گرديد كه متاسفانه در كشاكش مسايل سياسى اين آرزوى امام تحقق نيافت. تبعيت از الگوى آموزشى - تربيتى دانشجويان در امر فرهنگ منجر به تبعيت از ديگر ابعاد جامعه گرديد و امام هم به استناد آيات قرآن در مباحث فقهى خود، خطر وابستگى را گوش زد فرمودند كه اساس اين كار اعراض از قرآن كريم است كه: «يا ايها الذين امنوا ان تطيعوا الذين كفروا يردوكم على اعقابكم فتنقلبوا خاسرين» ; اى كسانى كه ايمان آورديد اگر از كافران پيروى كنيد آنان شما را به گذشتههايتان (زمان كفر) بازمىگردانند و در آن شما نيز زيانكاريد. (17) اين قسمت از مديريت غرب در امر فرهنگ را با كلام نغز امام به پايان مىبريم كه فرمود: «از جمله تبليغاتشان اين مىشود كه علم و پيشرفت مختص به دو جناح امپرياليزم و كمونيزم است و آنان خصوصا غربىها و اخيرا امريكايىها نژاد برتر و ديگران نژاد پست و ناقص هستند» . (18) مديريت و ولايت در مسايل اقتصادى در امريكا، در بخش سرپرستى اقتصادى، از 13 سازمانى كه متكفل كارگذارىهاى بينالدولى هستند 12 سازمان به صورت مستقيم و غيرمستقيم عهدهدار امور اقتصادىاند و از اين تعداد 8 سازمان در برگيرندهى موضوعات كار، خواروبار و كشاورزى، نظام بانكى و تجارت و حمل و نقل، عهدهدار اجراى اصلىترين سياستهاى مادى هستند. در اين جا به عنوان نمونه، تعدادى از شبكههاى مرتبط به هم را ذكر مىنماييم: 1- بانك بينالمللى ترميم و توسعه يا بانك جهانى) I.B.R.D (و نيز صندوق بينالمللى پول) I.M.E (مسؤوليت تعيين و اعمال سياستهاى پولى و ارزى و كيفيت ثبات آنها و ارزشگذارى و تعيين نرخ ربا و ..... و زمينه سازى اجراى طرحهاى عمرانى هماهنگ با سياستهاى جهانى در كشورهاى گوناگون را برعهده دارد. 2- سازمان جهانى خواروبار و كشاورزى (فائو) كه برنامهريزى كشاورزى و مسايل مربوط به تغذيهى كشورهاى تحت اشراف خويش را زير نظر دارد. 3- در بخش تجارت هم موافقت نامهى عمومى تعرفه و تجارت موسوم به (گات) مىباشد. 4- سازمان بينالمللى كار معروف به (آيلو) . 5- سازمان مشورتى دريايى (ايمكو) و هواپيمايى (ايكائو) و سازمان بهداشت (W.H.O) و اتحاديهى پست جهانى) U.P.U (و اتحاديهى بينالمللى مخابرات دور (L.T.V) و سازمان هواشناسى (W.M.O) . تمام اين سازمانها در ادارهى اقتصاد دنيا براى ايجاد نظم نوين جهانى و پيوند زدن كشورها بر حول محور ماده پرستى و تشكيل دهكدهى جهانى عهدهدار ماموريت و مسؤوليتهاى ويژهى خاص خود هستند. امام خمينىقدس سره با توجه به ديدگاههاى اقتصادى خويش معتقد بود كه پيدايش و رواج مستمر «ربا» به عنوان شاهرگ حيات سرمايهدارى و زيربناى تمامى سازمانها و سيستمهاى اداره كنندهى امور اقتصادى در جوامع تحتسلطه و از آن جمله كشورهاى اسلامى و نيز رسميت و جريان دادن حق «انحصار» به عنوان مكمل ربا و حافظ نظام ربوى در اين جوامع كه به تمركز سرمايه و به تبع آن پيدايش دستگاه سازماندهى اعتبارات و حافظ و رشددهندهى سرمايه يعنى «بانك» منجر گرديده است. و اين از مصاديق مبرز مديريت و سلطهى اقتصادى به حساب مىآيد. امامقدس سره دردمندانه اين خطر را گوش زد مىنمايد كه: «جهانخواران با ايجاد مراكز انحصارى و چند مليتى عملا نبض اقتصادى جهان را دست گرفته و همهى راههاى صدور و استخراج و توزيع و عرضه و تقاضا و حتى نرخگذارى و بانكدارى را به خود منتهى نمودهاند» . (19) «هر چند كه اين بليه (اقتصاد شرق و غرب) دامنگير همهى ملتهاى جهان گرديده است و عملا بردگى جديد بر همهى ملتها تحميل شده و اكثريت جوامع بشرى در زندگى روزمره خود به اربابان زر و زور پيوند خوردهاند و حق تصميمگيرى در مسايل اقتصاد جهان از آنها سلب شده است» . (20) با نگاهى به اين دو فراز از امامقدس سره اين سؤالات در ذهن مخاطب ابراز وجود مىنمايد كه: مراكز انحصارى و چند مليتى چه نقشى در اقتصاد جهان دارند و چگونه نبض اقتصادى جهان را به فرموده امامقدس سره در دست گرفتهاند؟ به راستى بانك و بانكدارى بر محور چرخش اعتبارات و سود سپرده چه نقشى را در اقتصاد جهانخواران بر عهده دارد؟ در اين كلام امام بردگى جديد ملتها چه ويژگىهايى دارد؟ و چگونه حق تصميمگيرى در مسايل اقتصادى جهان از ملتها سلب شده است.؟ متاسفانه در حوزههاى علميهى ما «پرچمداران راستين دين و ديانت» به اين سؤالات هنوز به صورت جدى پاسخ ندادهاند و از اين كلام و امر امام غفلتشده است كه : «يكى از مسايل بسيار مهمى كه بر عهدهى علما، فقها و روحانيت است مقابلهى جدى با دو فرهنگ ظالمانه و منحط اقتصاد شرق و غرب و مبارزه با سياستهاى اقتصاد سرمايهدارى و اشتراكى در جامعه است» . (21) آن چه بيانگر موضعگيرى شفاف و قاطع امام در تمامى عرصهها و خصوصا عرصهى اقتصاد است، عمل بر طبق مبانى فقهى و متخذ از كتاب و سنت است. گرچه امروزه تلاش مىشود دستگاه كارشناسى در دستگاه فكرى دموكراسى موجود، مديريت اصيل انقلاب يعنى دستگاه مديريت ولايت فقيه «مديريت دينى» را در خود منحل نمايد، ولى چه جاى تامل كه امام در تمام عرصهها حجت را بر مسؤولين و سردمداران تمام نمودهاند. ايشان بر اساس فقه جواهرى و با توجه به كلام قطعى خداى متعال: «فاذنوا بحرب منالله و رسوله» در كيفيت گردش در عرصهى اقتصاد در بخش توزيع «بانك» به خلاف ديدگاههاى منفعل اعلام مىنمايد كه : «اگر چنان چه ربا در يك كشورى مثل كشور ما خداى نخواسته باز در بانكش، در تجارتش، در بين مردمش باشد ما نمىتوانيم بگوييم كه ما جمهورىمان، جمهورى اسلامى است. محتوى جمهورى ما اسلامى است از اين جهت كارشناسان، علما در اين مساله بسيار فعاليت كنند، دقت كنند، كه ما را از اين گرفتارى نجات بدهند و ملت هم بايد توجه بكنند به اين كه مواجه هستند با يك همچو چيزى كه قرآن كريم مىفرمايد «فاذنوا بحرب من الله و رسوله» اعلام جنگ بكنيد با خدا. .... اصلاح بانك هم يكى از امور بسيار مهم است، چنانچه اصلاح اقتصاد و ماليات و امثال ذلك هم بسيار اهميت دارد» . (22) بنابراين امريكا در مديريتخود بر تمام عالم از هر عرصهاى به عنوان رگههاى وابسته نمودن جهان بهره برده و مىبرد و اين مويد اين كلام متين امام است كه: ساده انگارى است، هجوم به بلاد اسلامى فقط در غالب حملهى نظامى و تهديد ناوهاى جنگى ديده شود و روابط اقتصادى، سياسى و فرهنگى ديگر را به دور از هر گونه خوى و خصلت تجاوزگرى انگاشت. بر اين اساس مبارزه با امريكا و اسراييل در عرصهى نظامىگرى محدود نمىگردد، زيرا در صحنهى هجوم نظامى يك شيوه مطرح است و در غير هجوم نظامى هزاران شيوهى خطرناكتر ديگر امام به جهت پيروزى در اين زمينه در مقابل غرب و غربگرايى راهحلها و توصيههايى مىنمايد كه : «ما نبايد غفلت كنيم واقعا بايد به سمتى حركت نماييم كه انشاءالله تمام رگههاى وابستگى كشورمان از چنين دنياى متوحشى قطع شود» . (23) ... بايد تفكر اين كه ما بايد از خارج چيز وارد بكنيم از كلهمان بيرون برود. پس در مىيابيم كه امام در تبيين مديريتسيطرهخواه امريكا معتقد بودند كه در مسايل اقتصاد براى رهايى از عبوديت غرب و تبيين از الگوى مادى و منحط آنها، بايد به مسايل مهم و اساسىاى چون نحوه مشاركت مردم در امر اقتصاد، جلوگيرى از نفوذ عدهاى معدود از صاحبان ثروت، اهميت و كيفيت نظارت دولت در اقتصاد را مورد دقت قرارداد تا با توجه به اصل نه شرقى نه غربى امكان سقوط در دام ابرقدرتها از بين برود. آنچه مىتواند به عنوان يك كار تحقيقى حول اين ديدگاه امامقدس سره به خوبى صورت گيرد اين است كه رابطه مبناى نظام منحط غرب با فلسفه مادى مورد دقت قرار گيرد و ناهنجارىهاى فلسفى و منطقى اين مبنا تشريح گردد. ولايت و مديريتسياسى اين مديريت در حقيقتبرمىگردد به دوران پايان جنگ دوم جهانى. زيرا در اين زمان ابرقدرتها به اين جمعبندى رسيدند كه ضرورى است دستگاههايى متناسب براى اجرا و ايفاى نيات آنها فراهم و ايجاد گردد. سازمان ملل متحد از جمله قديمىترين و فراگيرترين اين اهرمهاى سيطرهى مخوف جهانى است كه با ظاهرى فريبنده در سال 1945 ميلادى به بهانهى حفظ صلح و امنيتبينالمللى و با هدف به ظاهر زيباى توسعهى روابط دوستانه ميان ملل و همكارى در حل مسايل بينالمللى كه داراى ماهيت اقتصادى، فرهنگى، سياسى و يا بشردوستى است و بالاخره تحت پوشش فريبنده ايجاد وحدت و اتحاد ملل تشكيل گرديد تا از طريق ارگان اصلى و كارگزارىهاى بينالدولى وابسته به آن، كشورهاى مختلف جهان را در درون هرم تمركز جذب و هضم نمايد. علت تشكيل و نقش اين سازمان در حقيقتبه عنوان يك سپر و پوشش در پنهان نگه داشتن اهداف پليد بانيان و جهانخواران ايفا مىنمايد. در جهت عبوديت غرب اين سازمان منحط و مزدور اهداف پنهانى غرب و غربمنشها مردم جهان را به وحدت براى افزايش رفاه و امكان بهرهورى مادى همهى انسانها دعوت نموده است و در نخستين گام، اصلىترين علت نزاع با دنياپرستى يعنى اعتقاد به خدا را با اصل عقايد گونهگون و نيز احترام به عقايد، منزوى نموده و از صحنه كنار گذارد! ! ! در اين ديدگاه همهى عقايد متضاد و متناقص يكسانند، صاحبان آنها خواه كافر يا مؤمن باشند، هر دو برابرند و محترم و همه حقاند (پلوراليزم سياسى) . مسلما بر اساس چنين ولايت و سيطره است كه براى تمامى اقوام جهان نياز به ادبياتى مشترك، زبانى واحد و نيز اطلاعاتى هماهنگ و سازمانهايى بينالمللى براى جريان بخشيدن به آن و مديريت كفر جهانى، ضرورت مىيابد و اين تنها نمودى است از مبارزه و هجوم امريكا عليه اسلام و به تعبير رساى حضرت امام: قدس سره راستى كلام انسان عاقلى است كه بت پرستى جديد و مدرن را در شكلها و افسونها و ترفندهاى ويژهى خود نشناخته باشد و از سلطهاى كه بتخانههايى چون كاخ سياه بر ممالك اسلامى و خون و ناموس مسلمين و جهان سوم پيدا كردهاند خبر نداشته باشند؟ امام اساس اين تشكيلات و ارگانهاى وابسته به آن (ايكائو، فائو، ايمكو و ...) را نفى كرده و مىفرمايد: «اصل اساس اين را (سازمان ملل) اينها درست كردهاند، اساس اين سازمانها خود اينها هستند، اگر ساختهى خود اينها نبود به چه مناسبتبايد يك كشور يا چند كشور قلدر حق وتو داشته باشند؟» اين را درست كردند براى بازى دادن ملتهاى كوچك، اين جانب مكرر گفتهام كه تمام اين سازمانها و گروهها براى طرفدارى از قدرتمندان به وجود آمده است و اين جمعيتها به دست ثروتمندان براى سلطهى بر ضعيفان و مكيدن خون محرومان جهان به وجود آمده است. (24) ... و آن جا كه به نفع قدرتمندان و سرمايهداران بينالمللى است، حقوق مستضعفين را ناديده گرفته و جز براى سلطهى آنان عملى انجام نمىدهند. (25) بنابراين امامقدس سره بر مبناى منش فقهى خويش كه مستنبط از آرا و كلمات بزرگان و فقها در تحت لواى كتاب و سنت قرار دارد، مصمم و اميدوار درگيرى و مبارزه با امريكا را به عنوان يك تئورى استراتژيك عنوان نموده و مىفرمايد: «نكتهى مهمى كه همهى ما بايد به آن توجه كنيم و آن را اصل و اساس سياستخود با بيگانگان قرار دهيم اين است كه دشمنان و جهانخواران تا كى و تا كجا ما را تحمل مىكنند و تا چه مرزى استقلال و آزادى ما را قبول دارند. به يقين آنان مرزى جز عدول از همهى هويتها و ارزشهاى معنوى الهيمان نمىشناسند. به گفتهى قرآن كريم هرگز دست از مقابله و ستيز با شما برنمىدارند مگر اين كه شما را از دينتان برگردانند. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم صهيونيستها و امريكا و شوروى در تعقيبمان خواهند بود تا هويت دينى و شرافت مكتبىمان را لكهدار سازند. پس راهى جز مبارزه نمانده است و بايد چنگ و دندان ابرقدرتها و خصوصا امريكا را شكست و الزاما يكى از دو راه را انتخاب نمود: يا شهادت يا پيروزى، كه در مكتب ما هر دوى اينها پيروزى است كه انشاءالله خداوند قدرت شكستن چارچوب سياسىهاى حاكم و ظالم جهانخواران و نيز جسارت ايجاد داربستهايى بر محور كرامت انسانى را به همهى مسلمين عطا فرمايد و همه را از افول ذلتبه صعود عزت و شكوه همراهى نمايد. ... جنگ ما جنگ عقيده است و جغرافيا و مرز نمىشناسد و ما بايد در جنگ اعتقاديمان بسيجبزرگ سربازان اسلام را در جهان راهاندازيم» . (26) استقامت رمز و راز پيروزى بنابراين مشخص شد كه امام با تكيه بر مبانى متقن فقهى و عقيدتى خويش كه در آن لزوم هرگونه سبيل و سلطهاى توسط دشمن نفى گرديده است در برابر تمامى تهاجمات سياسى، فرهنگى، اقتصادى ، نظامى امريكا ايستادگى نمود و فرمود : «اين جنگ اگر 20 سال هم طول بكشد ما ايستادهايم» ، «ما مرد جنگيم» . او فرزند مكتب عاشوراست كه در برابر عظمت عنكبوتى، دشمن آيات وحى را تلاوت مىكند كه: «ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لما ياتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم الباساء و الضرآء و زلزلوا حتى يقول الرسول و الذين امنوا معه متى نصرالله ان نصرالله قريب» . (27) او مىدانست كه شرط اساسى در مبارزه و فايق آمدن بر همهى مشكلات، صبر و استقامت است و در كنار آن آمادگى و خودباورى در تمام عرصههاست. امام بر اساس آيهى قرآن در تمامى ابعاد طرح مبارزه با غرب و جهان كفر را پىگيرى نمود. در بعد نظامى، فرهنگى، سياسى، اقتصادى به حكم: «واعدوا لهم ما استطعتم من قوة من رباط الخيل ترهبون به عدوالله و عدوكم» ، (28) ابتدا سپاه پاسداران را به عنوان نيروى مسلح و معتقد در برابر ارتش شكستخورده باقيمانده مطرح نمود و در بعد فرهنگ، مسالهى انقلاب فرهنگى را عنوان نمود و در عرصهى سياست «سياست نه شرقى نه غربى» را در صحنهى ديپلماسى مطرح نمود. با نگاهى به يكايك رفتارهاى اجتماعى حضرت امامقدس سره به خوبى ارتباط منطقى آن را با مبانى فقهى و عقيدتى متخذ از قرآن و سنت را در مىيابيم. پی نوشت : 1. ر.ك: عروةالوثقى و حاشيه بر جامع عباسى شيخ بهايى، بحث دفاع، ص 209. 2. ر.ك: جواهر الكلام، شرح بر شرايع، ج 21، ص 14. 3. ر.ك: شرح بر مختصر النافع، بحث جهاد و رياض، ج 1، ص 497. 4. ر.ك: جامع الشتات، كتاب جهاد، ص 80 . 5. ر.ك: شرح لمعه، ج 2، ص 381 با شرح كلانتر و شرح مسالك، ج 1، ص 148. 6. تحرير الوسيله، روح الله خمينى، فصل دفاع، ج 1، ص 485، انتشارات جامعهى مدرسين حوزهى علميهى قم. 7. همان . 8. همان . 9. كلمات قصار، دفتر نشر و آثار امام قدس سره، ص 156، موسسهى چاپ و نشر عروج، 1376. 10. سخنرانى در تاريخ 24/7/60. 11. صحيفهى نور، ج 10، ص 56. 12. نساء/ 141. 13. ر.ك: سخنرانى در مورخ 28/9/61 و 19/9/63. 14. توبه / 46. 15. توبه / 83. 16. حكومت جهانى، آكادمى علوم، ص 23. 17. آل عمران / 149. 18. حكومت جهانى، ص 23. 19. ر.ك: فرياد برائت. 20. همان . 21. همان . 22. ر.ك: سخنرانى مورخ 25/2/ 1363. 23. ر.ك: سخنرانى در مورخ 3/4/1367 و 26/11/1359. 24. ر.ك: سخنرانى مورخ 4/11/1360 و 6/2/1359. 25. ر.ك: سخنرانى مورخ 4/11/1360 و 6/2/1359. 26. ر.ك: پيام استقامت. 27. بقره /214. 28. انفال /60.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]
صفحات پیشنهادی
امام خمينى (ره) و مبانى مبارزه با كفر جهانى
امام خمینی (ره) و مبانى مبارزه با كفر جهانى (ره) نويسنده: محمد مهدى بهداروند مبانى فقهى - عقيدتى مبارزه با كفر جهانى با رويكردى به انديشههاى امام خمينىاشاره: حكومت كفر ...
امام خمینی (ره) و مبانى مبارزه با كفر جهانى (ره) نويسنده: محمد مهدى بهداروند مبانى فقهى - عقيدتى مبارزه با كفر جهانى با رويكردى به انديشههاى امام خمينىاشاره: حكومت كفر ...
بازخواني انديشههاي امام خميني(ره) درموضوع فلسطين
بازخواني انديشههاي امام خميني(ره) درموضوع فلسطين-بازخواني انديشههاي امام خميني(ره) ... امام خميني(ره) و مباني حمايت از فلسطين ... و تعالي مسووليت بزرگي دارند، با سكوت ما نسلهاي آتيه الي الابد در معرض ضلالت و كفر هستند و مسوول آن ما هستيم. ... انقلاب اسلامي و برقراري نظام جمهوري اسلامي را مبارزه بيامان و پيگير با استكبار جهاني و ...
بازخواني انديشههاي امام خميني(ره) درموضوع فلسطين-بازخواني انديشههاي امام خميني(ره) ... امام خميني(ره) و مباني حمايت از فلسطين ... و تعالي مسووليت بزرگي دارند، با سكوت ما نسلهاي آتيه الي الابد در معرض ضلالت و كفر هستند و مسوول آن ما هستيم. ... انقلاب اسلامي و برقراري نظام جمهوري اسلامي را مبارزه بيامان و پيگير با استكبار جهاني و ...
مباني عقلي حكم امام خميني(ره) بر اعدام سلمان رشدي
استكبار جهاني ريشه انقلاب اسلامي را در بعثت پيامبر اعظم (ص) مي ديد و تصور مي كرد ... امام خميني(ره) با آگاهي از اين توطئه و نقشه شيطاني دشمنان پيامبر اكرم، يك تنه به ... و دشنام، بدتر از كفر و شرك و كيفر ساب النبي غليظتر و سختتر از كفر است، به ... در واقع، شرع و عقل هماهنگ با هم، متشرعان و خردمندان را به مبارزه با اهانت به پيامبر ...
استكبار جهاني ريشه انقلاب اسلامي را در بعثت پيامبر اعظم (ص) مي ديد و تصور مي كرد ... امام خميني(ره) با آگاهي از اين توطئه و نقشه شيطاني دشمنان پيامبر اكرم، يك تنه به ... و دشنام، بدتر از كفر و شرك و كيفر ساب النبي غليظتر و سختتر از كفر است، به ... در واقع، شرع و عقل هماهنگ با هم، متشرعان و خردمندان را به مبارزه با اهانت به پيامبر ...
امام خميني و اصول سه گانه مبارزه با استكبار جهاني
امام خميني و اصول سه گانه مبارزه با استكبار جهاني-امام خميني و اصول سه گانه ... هاي استكباري جهان نيز از اصول و مباني قرآني و تعاليم مربوط به تقابل با جبهه كفر و شرك ... طبيعي است مبارزه با فروع هرگز به نتيجه و ثمر نمي نشيند و راه به جايي نمي برد ...
امام خميني و اصول سه گانه مبارزه با استكبار جهاني-امام خميني و اصول سه گانه ... هاي استكباري جهان نيز از اصول و مباني قرآني و تعاليم مربوط به تقابل با جبهه كفر و شرك ... طبيعي است مبارزه با فروع هرگز به نتيجه و ثمر نمي نشيند و راه به جايي نمي برد ...
امام خميني و مباني حمايت از فلسطين 1
امام خميني و مباني حمايت از فلسطين 1-امام خميني و مباني حمايت از فلسطين 1 ... ممكن نيست زيرا با وجود ثبات اهل ايمان بر اعتقاد خود و لجاجت پيروان كفر و شرك بر راه خويش, چنين كاري ... اي پيامبر با كافران و منافقان به مبارزه برخيز و بر آنها سخت بگير. ... سرشار و ايمان مستحكم خود عمق دشمني استكبار و صهيونيسم جهاني بر ضد اسلام و ...
امام خميني و مباني حمايت از فلسطين 1-امام خميني و مباني حمايت از فلسطين 1 ... ممكن نيست زيرا با وجود ثبات اهل ايمان بر اعتقاد خود و لجاجت پيروان كفر و شرك بر راه خويش, چنين كاري ... اي پيامبر با كافران و منافقان به مبارزه برخيز و بر آنها سخت بگير. ... سرشار و ايمان مستحكم خود عمق دشمني استكبار و صهيونيسم جهاني بر ضد اسلام و ...
امام خمینی (ره) و بازخورد با کتاب آیات شیطانی
امام خمینی (ره) و بازخورد با کتاب آیات شیطانی-امام خمینی (ره) و بازخورد با کتاب آیات ... پس از آن مباني ديني و مقدسات اسلامي با انواع شيوه ها مورد هجوم قرار مي گرفت و بدين .... اگر پس از عهدشان پيمان خود را شكستند و به دين شما طعنه زدند با پيشوايان كفر .... و نشر آثار امام خمینی (ره) درگاه پاسخگویی به مسائل دینیمجمع جهانی تقریب مذاهب ...
امام خمینی (ره) و بازخورد با کتاب آیات شیطانی-امام خمینی (ره) و بازخورد با کتاب آیات ... پس از آن مباني ديني و مقدسات اسلامي با انواع شيوه ها مورد هجوم قرار مي گرفت و بدين .... اگر پس از عهدشان پيمان خود را شكستند و به دين شما طعنه زدند با پيشوايان كفر .... و نشر آثار امام خمینی (ره) درگاه پاسخگویی به مسائل دینیمجمع جهانی تقریب مذاهب ...
تأملي بر ايده بندگي در انديشه سياسي امام(ره):سياست بر بنياد ...
3 ژوئن 2008 – تأملي بر ايده بندگي در انديشه سياسي امام(ره):سياست بر بنياد ... فلسفي و معرفتي آن و بيگانگي اين مبادي با مباني معرفتي انقلاب اسلامي) چه در محافل ... از منظر منطق دروني فلسفه انقلاب اسلامي، امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي دو پديده .... مانع عبوديت» معنا ميكند و مبارزه خويش با «استكبار جهاني» و «شيطان بزرگ» ...
3 ژوئن 2008 – تأملي بر ايده بندگي در انديشه سياسي امام(ره):سياست بر بنياد ... فلسفي و معرفتي آن و بيگانگي اين مبادي با مباني معرفتي انقلاب اسلامي) چه در محافل ... از منظر منطق دروني فلسفه انقلاب اسلامي، امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي دو پديده .... مانع عبوديت» معنا ميكند و مبارزه خويش با «استكبار جهاني» و «شيطان بزرگ» ...
امام خمينى و مبانى فكرى حكومت اسلامى (1)
امام خمينى و مبانى فكرى حكومت اسلامى (1) نويسنده: مصطفى جعفرپيشه اكنون با ... استقلال, توسعه همه جانبه و مبارزه با ظلم و ستم براى همه جهانيان (نه تنها مسلمانان) مى .... و براساس آن علاوه بر مقوله عزّت طلبى, امور مهمّ ديگرى هم چون جهانى آزاد و آباد و عارى از هر .... بلكه خداوند متعال, راه مستقيم سعادتمندى را به او ارائه دهد, سعادت و شقاوت, نيك و ...
امام خمينى و مبانى فكرى حكومت اسلامى (1) نويسنده: مصطفى جعفرپيشه اكنون با ... استقلال, توسعه همه جانبه و مبارزه با ظلم و ستم براى همه جهانيان (نه تنها مسلمانان) مى .... و براساس آن علاوه بر مقوله عزّت طلبى, امور مهمّ ديگرى هم چون جهانى آزاد و آباد و عارى از هر .... بلكه خداوند متعال, راه مستقيم سعادتمندى را به او ارائه دهد, سعادت و شقاوت, نيك و ...
آرا و انديشههاي تربيتي امام خميني (ره) (2)
آرا و انديشههاي تربيتي امام خميني (ره) (2)-آرا و انديشههاي تربيتي امام خميني ... پاسخ اين پرسش در مباني انسان شناختي كه پيشتر گفته شد، يافت ميشود. .... مبارزه با نظام كفر جهاني و به اهتزاز درآوردن پرچم لااله الاالله بر قلل رفيع كرامت و بزرگواري.
آرا و انديشههاي تربيتي امام خميني (ره) (2)-آرا و انديشههاي تربيتي امام خميني ... پاسخ اين پرسش در مباني انسان شناختي كه پيشتر گفته شد، يافت ميشود. .... مبارزه با نظام كفر جهاني و به اهتزاز درآوردن پرچم لااله الاالله بر قلل رفيع كرامت و بزرگواري.
امام خميني و مباني حمايت از فلسطين 3
امام خميني و مباني حمايت از فلسطين 3 نويسنده:سيدمهدي موسوي كاشمري اهتمام به امور ... كرد و رسول اكرم نيز با حساسيت و تاكيد با آن به مبارزه برخواستند و نسبت به رواج ... آن حضرت فرمودند: اين كار را نكن يقينا سياحت امت من جهاد و مبارزه در راه خداوند است . ... كار چنين شخصي گاهي به جايي مي رسد كه براي او اسلام و كفر چندان تفاوتي ندارد و ...
امام خميني و مباني حمايت از فلسطين 3 نويسنده:سيدمهدي موسوي كاشمري اهتمام به امور ... كرد و رسول اكرم نيز با حساسيت و تاكيد با آن به مبارزه برخواستند و نسبت به رواج ... آن حضرت فرمودند: اين كار را نكن يقينا سياحت امت من جهاد و مبارزه در راه خداوند است . ... كار چنين شخصي گاهي به جايي مي رسد كه براي او اسلام و كفر چندان تفاوتي ندارد و ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها