تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860769196




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زهد و پارسايي داوود (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
زهد و پارسايي داوود (ع)
زهد و پارسايي داوود (ع) با اين كه داوود ـ عليه السلام ـ داراي حكومت و امكانات وسيع بود، همواره به طور ساده مي‎زيست، و حريم پارسايي را رعايت مي‎كرد، حضرت علي ـ عليه السلام ـ در يكي از خطبه‎هايش از پارسايي داوود ـ عليه السلام ـ ياد كرده و مي‎فرمايد: «او صاحب صداي خوش، و خوانندة بهشت است، ‌با دست خود زنبيل‎هايي از ليف خرما مي‎بافت و به همنشينانش مي‎فرمود: كداميك از شما در فروش اين زنبيل‎ها مرا كمك مي‎كند؟ او از پول آن زنبيل‎ها نان جوين تهيه مي‎كرد و مي‎خورد.»[1] زره بافي حضرت داوود ـ عليه السلام ـ امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: خداوند به حضرت داوود ـ عليه السلام ـ وحي كرد: «نِعْمَ الْعَبْدُ اَنْتَ اِلّا اَنّكَ تأكُلُ مِنْ بيتِ المالِ؛ تو نيكو بنده‎اي هستي، جز اين كه هزينة زندگي خود را از بيت المال تأمين مي‎كني.» حضرت داوود ـ عليه السلام ـ چهل روز گريه كرد، و از خداوند خواست كه وسيله‎اي براي او فراهم سازد كه از بيت المال مصرف نكند، خداوند آهن را بر او نرم كرد، او هر روز با آهن يك زره مي‎ساخت و آن را مي‎فروخت، به طوري كه در سال 360 زره بافت، و از بيت المال بي‎نياز گرديد.»[2] آري قبل از آن عصر، جنگ جويان وقتي به جنگ مي‎رفتند، لباسهاي آهني مي‎پوشيدند كه پوشيدن اين لباسها به خاطر سنگيني و انعطاف ناپذيري، بسيار دشوار و خسته كننده بود. داوود ـ عليه السلام ـ كه به مسأله جهاد و دفاع، اهميت بسيار مي‎داد، در اين فكر بود كه وسيلة دفاعي رزمندگان در عين آن كه آنها را حفظ مي‎كند، نرم و استفاده از آن آسان باشد. همين مطلب را از خداوند خواست. خداوند آهن را مانند شمع و موم براي داوود ـ عليه السلام ـ نرم كرد، و او از اين موهبت كمال استفاده را در زره سازي نمود. روايت شده: روزي حضرت لقمان ـ عليه السلام ـ نزد داوود ـ عليه السلام ـ آمد، او مشغول درست كردن نخستين زره بود، لقمان سكوت كرد و چيزي نگفت، همچنان تماشا مي‎كرد و مي‎ديد داوود ـ عليه السلام ـ از آهن مقداري مي‎گيرد و با آن مفتولهاي باريك مي‎سازد، و آن مفتولها را داخل هم مي‎گذارد... لقمان هم چنان منتظر بود ببيند كه داوود ـ عليه السلام ـ چه مي‎سازد؟! تا اين كه داوود ـ عليه السلام ـ يك زره را به طور كامل ساخت و سپس برخاست، آن را پوشيد و گفت: «به راستي چه وسيلة دفاعي خوبي براي جنگ است.» لقمان با صبر و تحمل بدون سخن گفتن دريافت كه داوود ـ عليه السلام ـ چه چيزي مي‎بافته است، گفت: «اَلصَّمْتُ حِكْمَةٌ و قَليلٌ فاعِلُهُ؛ خاموشي حكمت است. ولي افراد خاموش اندكند.»[3] جلال الدين مولانا در كتاب مثنوي گويد: لقمان وقتي كه ديد داوود ـ عليه السلام ـ لباسي با حلقه‎هاي آهن مي‎بافد تعجب كرد، مي‎خواست بپرسد، با خود گفت: خاموشي و تحمل بهتر است انسان در پرتو تحمل زودتر به مقصود مي‎رسد. سرانجام بافتن آن تمام شد و داوود ـ عليه السلام ـ آن را پوشيد و به لقمان گفت: «اين زره لباس نيكويي براي جنگ است.» لقمان گفت: «صبر نيز يار و پناه خوب، و برطرف كنندة اندوه است»: گفت لقمان صبر هم نيكو دمي است                       كو پناه و دافع هر جا غمي است صد هزاران كيميا حق آفريد                                      كيميايي هم چو صبر آدم نديد صبر گنج است اي برادر صبر كن                              تا شفا يابي تو زين رنج كهن[4] سعدي در گلستان مي‎گويد: چو لقمان ديد كاندر دست داوود (ع)                       همي آهن به معجز موم گردد نپرسيدش چه مي‎سازي كه دانست                      كه بي‎پرسيدنش معلوم گردد[5] گزينش داوري بهتر گلّة گوسفندي شبانه وارد تاكستاني شدند، و برگها و خوشه‎هاي انگور آن تاكستان را خوردند. صاحب باغ از حادثه با خبر شد و صاحب گوسفند را نزد حضرت داوود ـ عليه السلام ـ آورد، و از او شكايت نمود، و از حضرت داوود ـ عليه السلام ـ خواست تا در اين مورد داوري كند. حضرت داوود ـ عليه السلام ـ پس از بررسي چنين فهميد كه قيمت در آمد آن باغ كه به وسيلة گوسفندان نابود شده به اندازة قيمت آن گوسفندان است، از اين رو چنين قضاوت كرد كه: «گوسفندان بايد به صاحب باغ سپرده شوند.» حضرت سليمان فرزند داوود ـ عليه السلام ـ كه در آن هنگام خردسال بوده، در آن جا حضور داشت و به پدر گفت: اي پيامبر بزرگ خدا! اين قضاوت را تغيير ده و تعديل كن. داوود ـ عليه السلام ـ گفت: چگونه؟ سليمان ـ عليه السلام ـ گفت: گوسفندان را به صاحب باغ تحويل بده تا از منافع آنها (از شير و پشمشان) استفاده كند، و باغ را به صاحب گوسفندان تحويل بده، تا در اصلاح آن بكوشد، وقتي كه باغ به حال اول بازگشت، آن را به صاحبش تحويل بده، و در همان وقت، گوسفندان را نيز به صاحبش بسپار. هر دو قضاوت صحيح و عادلانه بود، ولي نظر به اين كه در مقام اجرا، قضاوت سليمان ـ عليه السلام ـ دقيقتر اجرا مي‎شد و به طور تدريج بود و زندگي هر دو نفر (صاحب باغ و صاحب گوسفند) پس از مدتي سامان مي‎يافت، قضاوت سليمان از سوي خداوند انتخاب گرديد، البته قضاوت سليمان ـ عليه السلام ـ را خداوند به او تفهيم نمود[6] و در ضمن، بوجود آمدن ماجرا به اين صورت، براي آن بود كه وصي حضرت داوود ـ عليه السلام ـ در ميان فرزندانش معرفي گردد كه سليمان است نه غير او. عطاهاي بزرگ خداوند به داوود ـ عليه السلام ـ خداوند در آيات 10 و 11 سورة سبأ پس از ذكر موهبت وسيع خود به داوود ـ عليه السلام ـ كه نشانگر مواهب بسيارِ معنوي و مادي به داوود ـ عليه السلام ـ است. سه عطية بزرگ الهي را نام مي‎برد كه خداوند به حضرت داوود ـ عليه السلام ـ داد: 1. خداوند به كوهها فرمان داد كه با داوود ـ عليه السلام ـ (هنگام تسبيح) همصدا و هم آواز شوند. 2. به پرندگان فرمان داد كه با داوود ـ عليه السلام ـ (هنگام ذكر خدا) همصدا و هم آواز گردند. 3. خداوند آهن را براي داوود ـ عليه السلام ـ نرم كرد و به او دستور داد كه با آهن زرههاي كامل و فراخ بسازد، و حلقه‎هاي آن را به اندازه و متناسب كند. وقتي كه حضرت داوود ـ عليه السلام ـ تسبيح خدا مي‎نمود، كوهها و پرندگان صداي دلنشين و شيواي او را مي‎شنيدند و با او در ذكر خدا هم آهنگ مي‎شدند. امام صادق ـ عليه السلام ـ در اين راستا فرمود: «هنگامي كه داوود ـ عليه السلام ـ به سوي صحرا و بيابان حركت مي‎كرد، و آيات كتاب زبور را (كه غالباً به صورت مناجات بود) مي‎خواند، هيچ كوه و سنگ و پرنده‎اي نبود مگر اين كه با او همصدا مي‎شدند.»[7] آري آنها با شعوري كه داشتند تحت تأثير مناجاتهاي اثر بخش داوود ـ عليه السلام ـ قرار مي‎گرفتند و همنوا با او دل به خدا مي‎بستند. او مناجاتهاي كتاب زبور را با آن صداي خوش در محرابش مي‎خواند. پرندگان آن چنان مجذوب آن صدا مي‎شدند كه از هوا مي‎آمدند و بر روي داوود ـ عليه السلام ـ مي‎افتادند، و حيوانات وحشي براي شنيدن آن، پيش مردم مي‎آمدند و از آنها نمي‎رميدند، زيرا همه، حواسشان غرق در لذّت صداي داوود ـ عليه السلام ـ مي‎شد.[8] پی نوشت:[1]. نهج البلاغه، خطبة 160. [2]. تفسير مجمع البيان، ج 8، ص 381. [3]. مجمع البيان، ج 8، ص 382. [4]. ديوان مثنوي، دفتر دوم. [5]. گلستان سعدي،‌باب 8. [6]. مجمع البيان، ج 7، ص 57، ذيل آية 78 سورة انبياء، به نقل از امام صادق و امام باقر ـ عليه السلام ـ ـ ناگفته نماند كه ظاهر امر نشان مي‎دهدكه در قضاوت داوود و سليمان دو گونگي وجود دارد، ولي طبق بعضي از روايات، امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمود: اين دو گونگي در مرحله مناظره و مشورت بود، نه در مرحلة قضاوت نهايي (تفسير نور الثقلين، ج 3، ص 443). [7] . تفسير الميزان، ج 16، ص 390. [8] . بحار، ج 14، ص 15.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن