تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833281708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شباهت‏هاى رستاخيز مهدى عليه السلام با رستاخيز آخرت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شباهت‏هاى رستاخيز مهدى عليه السلام با رستاخيز آخرت
شباهت‏هاى رستاخيز مهدى عليه السلام با رستاخيز آخرت نويسنده: حسين الهى‏نژاد ايام الله، ايام مخصوصى است كه نعمت و رحمت و يا عذاب و كيفر الهى در آن ظاهر مى‏شود . نسبت دادن اين روزها به خدا با اينكه همه ايام و همه موجودات از آن خداست، به خاطر حوادث مهمى است كه در آن رخ داده و يا خواهد داد، مانند روز قيامت كه در آن سلطنت آخرتى خدا هويدا مى‏گردد و روز قيام مهدى كه در آن، حكومت عدل بر گستره جهان سيطره پيدا مى‏كند . بعضى از ايام الله در روايت ذيل معرفى شده است: «عن مثنى الحناط قال: سمعت ابا جعفر يقول: ايام الله عزوجل ثلاثة: يوم يقوم القائم، و يوم الكرة، و يوم القيامة; (1) ايام الله سه روز است; روز قيام مهدى عليه السلام، روز رجعت و روز قيامت .» نوشتار كوتاهى كه پيش رو داريد به بررسى اجمالى شباهت‏هاى دو مورد از ايام الله - يعنى روزگار قيام حضرت مهدى و روز رستاخيز - پرداخته است . 1- حوادث عجيب يكى از وجوه مشترك بين رستاخيز آخرت و قيام مهدى عليه السلام، وقوع حوادث و رخدادهاى بزرگ است كه قبل از شروع آن دو، تحقق پيدا مى‏كند . حوادث قبل از قيامت كبرى الف . متلاشى شدن كوه‏ها «يوم ترجف الارض و الجبال‏» (2) ; «روزى كه زمين و كوه‏ها به لرزه درآيند .» «و حملت الارض و الجبال فدكتا دكة واحدة‏» ; (3) «و زمين و كوه‏ها از جاى خود برداشته شوند و يكباره درهم كوبيده گردند .» ب . زلزله‏هاى عظيم «يا ايها الناس اتقوا ربكم ان زلزلة الساعة شى‏ء عظيم .» (4) ; «اى مردم از پروردگارتان پروا كنيد; چرا كه زلزله رستاخيز امرى بزرگ است .» «اذا رجت الارض رجا» (5) ; «چون زمين با تكان [سختى] لرزانده شود .» ج . بى فروغ شدن خورشيد و ستارگان «اذا الشمس كورت و اذا النجوم انكدرت‏» (6) ; «آنگاه كه خورشيد به هم درپيچد، و آنگاه كه ستارگان تيره شوند .» «و خسف القمر و جمع الشمس و القمر» (7) ; «و ماه بى نور گردد و خورشيد و ماه يك جا، جمع شوند .» حوادث قبل از رستاخيز مهدى عليه السلام الف . صيحه آسمانى امام صادق عليه السلام مى‏فرمايند: «ينادى مناد من السماء اول النهار; يسمعه كل قوم بالسنتهم; (8) در ابتداى روز، گوينده‏اى در آسمان ندا مى‏دهد، به گونه‏اى كه هر قومى با زبان خود، آن ندا را مى‏شنود .» «اذا نادى مناد من السماء ان الحق فى آل محمد فعند ذلك يظهر المهدى على افواه الناس و يشربون حبه و لا يكون لهم ذكر غيره; (9) هر گاه گوينده‏اى از آسمان صدا بزند كه حق با اولاد محمد صلى الله عليه و آله است، در آن هنگام، ظهور مهدى عليه السلام بر سر زبان‏ها مى‏افتد، به گونه‏اى كه دل را به محبت او سيراب مى‏كنند و غير او را ياد نمى‏كنند .» ب . خسوف و كسوف از نشانه‏هاى ظهور، كسوف در نيمه ماه رمضان و خسوف در آخر و يا اول همان ماه است . كسوف در روزهاى نخست و روزهاى آخر ماه و خسوف در روزهاى ميانى ماه، طبيعى و عادى است و در طول تاريخ، بارها و بارها، رخ داده و از نظر علمى، خسوف و كسوف در روزهاى ياد شده، پديده عادى به حساب مى‏آيد و از ديرباز، منجمان، بر اساس محاسبه‏هاى دقيق رياضى و نجومى، زمان گرفتن خورشيد، يا ماه را در طول سال، پيش بينى مى‏كرده‏اند، ولى خورشيد گرفتگى در وسط ماه يا ماه گرفتگى در اول و يا آخر آن، امرى غيرعادى است . البته در خود روايات هم، به غيرعادى بودن تحقق اين نشانه، تصريح شده است . (10) از امام باقر عليه السلام نقل شده است كه: «آيتان تكونان قبل القائم لم تكونا منذ هبط آدم عليه السلام الى الارض، تنكسف الشمس فى النصف من شهر رمضان و القمر فى آخره، فقال رجل يابن رسول الله تنكسف الشمس فى آخر الشهر و القمر فى النصف؟ فقال ابو جعفر عليه السلام: انى لاعلم بما تقول و لكنها آيتان لم تكونا منذ هبط آدم عليه السلام; (11) پيش از قيام مهدى عليه السلام دو نشانه پديد خواهد آمد كه از زمان هبوط آدم عليه السلام در زمين بى سابقه است; گرفتن خورشيد در نيمه ماه رمضان و گرفتن ماه در آخر آن . مردى به امام عرض كرد: اى پسر رسول خدا! كسوف در وسط و خسوف در آخر ماه؟ ! حضرت فرمود: همانا من به آنچه مى‏گويى داناترم، اين دو از آيت‏هاى الهى هستند كه واقع شدن آن‏ها از زمان هبوط آدم عليه السلام تاكنون سابقه ندارد .» به نظر مى‏رسد وقوع اين دو امت من در زمان مهدى عليه السلام پديده به صورت غيرعادى، به خاطر آن است كه اهميت مساله ظهور، نمايان شود و مردم از خواب غفلت‏بيدار شوند و خود را مهياى مشاركت در آن نهضت عظيم سازند . ج . باران‏هاى پياپى امام صادق عليه السلام مى‏فرمايند: «ان قدام القائم لسنة غيداقة يفسد التمر فى النخل فلا تشكوا فى ذلك; (12) در آستانه قيام مهدى عليه السلام سالى پر باران خواهد بود كه در اثر آن، خرما بر روى نخل مى‏پوسد . پس در اين امر، ترديدى به خود راه ندهيد . » البته براى قيام امام مهدى عليه السلام علائم و نشانه‏هاى بسيارى بيان شده كه به ذكر عناوين برخى از آن‏ها اكتفا مى‏كنيم: د . طلوع خورشيد از مغرب ذ . خروج ياجوج و ماجوج ر . خروج دجال ز . خروج يمانى ه . خروج سفيانى (13) 2- برقرارى عدالتاجراى عدالت و تحقق آن، يكى از وجوه مشترك بين قيامت كبرى و قيامت صغرى (ظهور مهدى عليه السلام) است . عدالت در قيامت كبرى «و نضع الموازين القسط ليوم القيمة فلا تظلم نفس شيئا و ان كان مثقال حبة من خردل اتينا بها و كفى بنا حاسبين‏» ; (14) «ترازوهاى عدل را در روز رستاخيز قرار مى‏دهيم، پس هيچ كس [در] چيزى ستم نمى‏بيند . و اگر [عمل] هموزن دانه خردلى باشد آن را مى‏آوريم وكافى است كه ما حساب كننده باشيم .» «فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره و من يعمل مثقال ذرة شرا يره‏» ; (15) «پس هر كس هموزن ذره‏اى نيكى كند آن را خواهد ديد و هر كس هموزن ذره‏اى بدى كند آن را خواهد ديد .» عدالت در رستاخيز مهدى رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايند: «. . . التاسع منهم قائم اهل بيتى، مهدى امتى، اشبه الناس بى فى شمائله و اقواله و افعاله، يظهر بعد غيبة طويلة و حيرة مضلة، فيعلن امر الله و يظهر دين الله . . . فيملا الارض قسطا و عدلا، كما ملئت جورا و ظلما; (16) نهم آنان (امامان) قائم خاندان من، مهدى امتم مى‏باشد . او در سيما و گفتار و كردار شبيه‏ترين مردم به من است . پس از غيبت طولانى و سردرگمى گمراه كننده‏اى ظاهر مى‏شود، آنگاه امر خدا را اعلان و آئين خدا را آشكار مى‏سازد . . . پس زمين را از عدل و داد لبريز مى‏كند .» امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد: «. . . و كذلك القائم اذا قام يبطل ما كان فى الهدنة مما كان فى ايدى الناس و يستقبل بهم العدل; (17) همچون پيامبر صلى الله عليه و آله آنگاه كه قائم عليه السلام قيام كند، آنچه را از راه و روش‏هاى غلط ميان مردم در زمان قبل از ظهور رايج است زير پا مى‏نهد، و آيين دادگرى را برپا مى‏دارد .» جناب حكيمه خاتون چنين روايت مى‏كند: آن امام بزرگ در لحظات نخستين پس از تولد، لب به سخن گشود و [همچون پيامبران كه در آغاز كودكى توان سخن گفتن دارند] به يكتائى خداوند و رسالت‏حضرت محمد صلى الله عليه و آله و امامت امام على عليه السلام و ديگر امامان گواهى داد، سپس چنين فرمود: «اللهم انجز لى ما وعدتنى، و اتمم لى امرى، و ثبت وطاتى، واملا الارض بى عدلا و قسطا; خداوندا! به آنچه به من وعده دادى وفا كن، و امر مرا (حكومت عدالت گستر جهانى) به كمال برسان، و گام‏هاى مرا استوار بدار، و زمين را به دست من آكنده از عدل و دادساز .» 3- اقتدار در حاكميتاز شباهت‏هاى ديگرى كه بين اين دو قيام مى‏توان ذكر كرد، اقتدار در حاكميت است . اقتدار حاكميت در قيامت كبرى يكى از مهم‏ترين منزلگاه‏هاى قيامت كه اقتدار خداوند را به منصه ظهور مى‏رساند، مرحله رسيدگى به حساب خلايق در دادگاه عدل الهى با حضور شاهدان مختلف، و سنجش اعمال در ترازوى مخصوص است . دادگاهى كه همه را غرق در وحشت و اضطراب مى‏كند، دادگاهى كه قاضى و داورش خداى مقتدر و قوى است . «فما يكذبك بعد بالدين، اليس الله باحكم الحاكمين‏» ; (18) «پس چه چيز تو را بعد از اين به تكذيب جزا وا مى‏دارد، آيا خداوند، بهترين حكم كنندگان نيست .» «الا له الحكم و هو اسرع الحاسبين‏» ; (19) «آگاه باشيد كه حكم و داورى مخصوص اوست، و او سريعترين حسابرسان است .» «الله يحكم بينكم يوم القيامة فيما كنتم فيه تختلفون‏» ; (20) «خدا در روز قيامت در مورد آنچه با يكديگر در آن اختلاف مى‏كرديد، داورى خواهد كرد .» اقتدار حاكميت در قيام مهدى عليه السلام امام مهدى عليه السلام، در اجراى حدود و احكام الهى و مبارزه با ستمگران، قاطعيتى خدائى دارد، چشم پوشى و مسامحه در راه و روش او نيست . از ملامت ملامت گران ابايى ندارد و از هيچ مقام و قدرتى نمى‏هراسد . قاطعيت وسازش ناپذيرى، خصلت همه رهبران راستين الهى است، و در امام مهدى عليه السلام اين خصلت در حد اوج و كمال است . امام على عليه السلام مى‏فرمايد: «و ليطهرن الارض من كل غاش; (21) [امام مهدى عليه السلام] زمين را از هر چه باعث فريب و گمراهى مردم شود، پاك مى‏سازد .» از امام باقر عليه السلام نقل شده كه فرمودند: «ليس شانه الا بالسيف، لا يستتيب احدا، و لا ياخذه فى الله لومة لائم; (22) شيوه [حضرت مهدى عليه السلام] تنها با شمشير است و توبه كسى را نمى‏پذيرد و در راه اجراى احكام الهى، از ملامت هيچ ملامتگرى نمى‏هراسد .» 4- بشارت انبياء و اولياء به ظهور قيامت كبرى و صغرى قيامت كبرى و رستاخيز مهدى عليه السلام، به خاطر اهميتشان، مورد بشارت و نويد همه انبيا و اولياى الهى قرار گرفته، بلكه وجه مشترك همه اديان الهى است . به خصوص قيام مصلح جهان، كه در برخى مكاتب غير الهى نيز مورد توجه بوده است . بشارت به قيامت كبرى «و الى مدين اخاهم شعيبا فقال يا قوم اعبدوا الله و ارجوا اليوم الآخر» ; (23) «و به سوى [مردم] مدين، برادرشان شعيب را [فرستاديم]. گفت: اى قوم من، خدا را بپرستيد و به روز بازپسين اميد داشته باشيد .» «اذا وقعت الواقعة ليس لوقعتها كاذبة‏» ; (24) «زمانى كه آن واقعه وقوع يابد، [كه] در وقوع آن هيچ دروغى نيست .» «يا ايها الذين امنوا اتقوا الله ولتنظر نفس ما قدمت لغد» ; (25) «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا پروا داريد، و هر كسى بايد بنگرد كه براى فردا [ى خود] از پيش چه فرستاده است .» بشارت به رستاخيز مهدى عليه السلام در تمام اديان و مذاهب مختلف جهان به مصلحى نويد داده شده است كه در آخر زمان ظهور خواهد كرد و به جنايت‏ها و خيانت‏هاى انسان‏ها خاتمه خواهد داد و شالوده حكومت واحد جهانى را بر اساس عدالت و آزادى، استوار خواهد كرد . نويد آن مصلح بزرگ جهان، علاوه بر قرآن مجيد، در كتاب‏هاى آسمانى چون انجيل، تورات و زبور آمده است . (26) قرآن كريم: «و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادى الصالحون‏» ; (27) «و در حقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد .» تورات: - «خداوند بر ابراهيم ظاهر گشته گفت: تمام اين زمين را كه مى‏بينى به تو و ذريه تو تا به ابد خواهم بخشيد . . . . به سوى آسمان بنگر و ستارگان را بشمار، هرگاه توانى آن‏ها را شمرد . . . . ذريت تو نيز چنين خواهد بود . . . . من هستم يهوه كه تو را از كلدانيان بيرون آوردم تا اين زمين به ارثيت تو بخشم .» (28) - «اگر چه تاخير نمايد، برايش منتظر باش، زيرا كه البته خواهد آمد و درنگ نخواهد كرد . . . بلكه جميع امت‏ها را نزد خود جمع مى‏كند و تمامى قوم‏ها را براى خويش فراهم مى‏آورد .» (29) انجيل: - «همچنان كه برق از مشرق، ساطع شده تا به مغرب ظاهر مى‏شود، ظهور پسر انسان نيز چنين خواهد شد . . . آن گاه علامات پسر انسان در آسمان پديدگردد . و در آن وقت جميع طوايف زمين سينه زنى كنند و پسر انسان را ببينند كه بر ابرهاى آسمان با قوت و جلال مى‏آيد .» (30) - «كمرهاى خود رابسته، چراغ‏هاى خود را افروخته بداريد . و شما مانند كسانى باشيد كه انتظار آقاى خود را مى‏كشند، كه چه وقت از عروسى مراجعت كند، تا هر وقت آيد و در را بكوبد بى درنگ براى او باز كنند . خوشا به حال آن غلامان كه آقاى ايشان چون آيد ايشان را بيدار يابد . . . . پس شما نيز مستعد باشيد، زيرا در ساعتى كه گمان نمى‏بريد پسر انسان مى‏آيد .» (31) زرتشتيان: - «مردى بيرون آيد از زمين تازيان، از فرزندان هاشم، مردى بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق، و بر دين جد خويش باشد، با سپاه بسيار، روى به ايران نهد و آبادانى كند و زمين را پر از داد كند .» - «پيامبر عرب آخرين فرستاده است كه از ميان كوه‏هاى مكه ظاهر شود . . . از فرزندان پيامبر شخصى در مكه پديدار خواهد شد كه جانشين آن پيامبر است و پيرو دين جد خود مى‏باشد . . . . از عدل او گرگ با ميش آب مى‏خورند و همه جهانيان به آئين مهر آزماى [محمد] خواهندگرويد .» (32) 5- زندگى خوب و فراوانى نعمتدر قيامت كبرى و صغرى، مردان مؤمن و زنان مؤمنه در ناز و نعمت زندگى مى‏كنند و هيچ گونه نگرانى و ترسى آن‏ها را تهديد نمى‏كند . زندگى در قيامت كبرى «و من يطع الله و رسوله يدخله جنات تجرى من تحتها الانهار . . .» ; (33) «و هر كس از خدا و پيامبر او اطاعت كند، وى را به باغ‏هايى درآورد كه از زير [درختان] آن نهرها روان است .» «ان الابرار يشربون من كاس كان مزاجها كافورا» ; (34) «همانا نيكان از جامى نوشند كه آميزه‏اى از كافور دارد .» «اولئك لهم جنات عدن تجرى من تحتهم الانهار يحلون فيها من اساور من ذهب و يلبسون ثيابا خضرا من سندس و استبرق متكئين فيها على الارائك نعم الثواب و حسنت مرتفقا» ; (35) «آن‏ها كسانى هستند كه بهشت‏هاى جاودان براى آنان است، از زير [قصرها] شان جويبارها روان است . در آنجا با دستبندهايى از طلا آراسته مى‏شوند و جامه‏هايى سبز از حرير نازك و ضخيم مى‏پوشند . در آنجا بر سريرها تكيه مى‏زنند . چه خوش پاداش و نيكو تكيه گاهى .» زندگى در رستاخيز مهدى عليه السلام در سلام به حضرت مهدى آمده است: «السلام على ربيع الانام، و نضرة الايام; (36) سلام بر بهاران زندگى مردمان و طراوت روزگاران .» رسول گرامى اسلام مى‏فرمايد: «يتنعم امتى فى زمن المهدى عليه السلام نعمة لم يتنعموا قبلها قط يرسل السماء عليهم مدرارا و لا تدع الارض شيئا من نباتها الا اخرجته; (37) امت من در زمان مهدى عليه السلام به نعمتى دست‏يابند كه پيش از آن و در هيچ دوره‏اى دست نيافته بودند [ . در آن روزگار] آسمان باران فراوان دهد، و زمين هيچ روييدنى را در دل خود نگاه ندارد .» 6- آشكار شدن باطن‏ها يكى از موضوعاتى كه وجه شباهت‏بين دو قيام است، بر ملا شدن باطن و درون انسان‏ها است، البته برملا شدن باطن‏ها، در قيامت كبرى با قيامت صغرى متفاوت است . در قيامت كبرى، آشكار شدن درون، كلى و فراگير است ولى در رستاخيز مهدى عليه السلام، ظاهر شدن درون مردم، براى حاكم و والى عادل - يعنى امام زمان عليه السلام - تحقق پيدا مى‏كند . پس به طور كلى مى‏توان ظهور باطن‏ها را يكى از وجوه مشترك بين دو قيام دانست . در قيامت كبرى «يوم تبلى السرائر» ; (38) «آن روز كه رازها [همه] فاش مى‏شود .» «يوم هم بارزون لا يخفى على الله منهم شى‏ء» (39) ; «آن روز كه آنان ظاهر گردند، چيزى از آن‏ها بر خدا پوشيده نمى‏ماند .» «و اذا الصحف نشرت‏» (40) ; «و آنگاه كه نامه‏ها گشوده شوند .» در رستاخيز مهدى عليه السلام ابان مى‏گويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى‏فرمود: «لا تذهب الدنيا حتى يخرج رجل منى رجل يحكم بحكومة داود (41) و لا يسئل عن بينة يعطى كل نفس حكمها; (42) دنيا به آخر نمى‏رسد تا مردى از من (حضرت مهدى عليه السلام) قيام كند و آن مرد شبيه حكم حضرت داود حكم خواهد كرد و از شاهد سؤال نمى‏كند و حكم هر كس را به او مى‏دهد .» حسن بن ظريف مى‏گويد: در ذهن خود دو سؤال داشتم، آن‏ها را براى امام عسكرى عليه السلام نوشتم و چنين سؤال كردم: «اذا قام القائم و اراد ان يقضى اين مجلسه الذى يقضى فيه بين الناس؟ فجاء الجواب: سالت عن القائم، فاذا قام يقضى بين الناس بعلمه، كقضاء داود، و لا يسال البينة; (43) وقتى حضرت مهدى عليه السلام قيام كرد، از چه مقام و جايگاهى بين مردم حكم خواهد كرد؟ جواب آمد [و امام در آن جواب فرمود]: سؤال از قائم كردى، پس هر گاه [مهدى عليه السلام] قيام كند، در بين مردم به علم خود قضاوت مى‏كند، شبيه قضاوت حضرت داوود و از شاهد و بينه سؤال نمى‏كند .» 7- حيات مجدد از ديگر وجوه مشترك بين قيامت كبرى و رستاخيز مهدى عليه السلام، زنده شدن انسان‏هاست كه در قيامت كبرى انسان‏ها براى بهره‏مند شدن از جزاء و پاداش الهى زنده مى‏شوند و در قيام مهدى عليه السلام، مؤمنين به خاطر لذت بردن و مشاركت در حكومت عدل، و كافرين به جهت زجر كشيدن از مشاهده حكومت الهى زنده مى‏شوند . حيات دوباره در قيامت كبرى «ثم نفخ فيه اخرى فاذا هم قيام ينظرون‏» ; (44) «سپس بار ديگر در آن [صور] دميده مى‏شود و به ناگاه آنان [برپاى] ايستاده مى‏نگرند .» «و نفخ فى الصور فجمعنا هم جمعا» (45) ; «و [همين كه] در صور دميده شود، همه آن‏ها را گرد خواهيم آورد .» «و نفخ فى الصور فاذا هم من الاجداث الى ربهم ينسلون‏» (46) ; «و در صور دميده خواهد شد، پس به ناگاه از گورهاى خود شتابان به سوى پروردگار خويش مى‏روند .» حيات دوباره در رستاخيز مهدى عليه السلام چنانكه در ابتداى مقاله بيان شد، روز رجعت‏يكى از ايام الله است . در روايات، اقرار و ايمان به رجعت از نشانه‏هاى مؤمن ذكر شده است . برقى از امام صادق عليه السلام نقل مى‏كند: «من اقر بسبعة اشياء فهو مؤمن و ذكر منها الايمان بالرجعة; (47) كسى كه به هفت چيز معترف باشد، پس او مؤمن است و از جمله آن هفت چيز، ايمان به رجعت را ذكر فرمود .» زنده شدن در رستاخيز مهدى عليه السلام كه به رجعت معروف است، مثل قيامت كبرى كلى و فراگير نيست، بلكه جزئى و نسبى است . امام صادق عليه السلام مى‏فرمايند: «ان الرجعة ليست عامة، و هى خاصة لا يرجع الا من محض الايمان، او محض الشرك محضا; (48) رجعت، عمومى نيست، بلكه جنبه خصوصى دارد، تنها گروهى بازگشت مى‏كنند كه ايمان خالص يا شرك خالص دارند . رجعت در قرآن آياتى از قرآن كريم نشانگر اين است كه تاكنون در اين دنيا رجعت صورت گرفته است . برخى از اين آيات را در ذيل مى‏آوريم . «فقال لهم الله موتوا ثم احياهم‏» (49) ; «پس خداوند به آنان گفت: تن به مرگ بسپاريد، آنگاه آنان را زنده ساخت .» «ثم بعثناكم من بعد موتكم لعلكم تشكرون‏» (50) ; «سپس شما را پس از مرگتان حيات بخشيديم، شايد شكر نعمت [او را] بجا آوريد .» اين آيه درباره بنى اسرائيل است كه گروهى از آن‏ها بعد از تقاضاى مشاهده خداوند گرفتار صاعقه مرگبارى شدند و مردند، دوباره زنده شدند . «فاماته الله ماة عام ثم بعثه‏» (51) ; «پس خداوند، او را (به مدت) صد سال ميرانده، آن‏گاه او را برانگيخت .» اين آيه در مورد پيامبرى است كه از كنار يك آبادى عبور مى‏كرد، در حالى كه ديوارهاى آن فرو ريخته بود و اجساد و استخوان‏هاى اهل آن در هر سو پراكنده شده بود، از خود پرسيد چگونه خداوند اين‏ها را پس از مرگ زنده مى‏كند، خدا او را يكصد سال ميراند و سپس زنده كرد و به او گفت: چقدر درنگ كردى؟ عرض كرد يك روز يا قسمتى از آن، فرمود: بلكه يكصد سال بر تو گذشت . (52) 8- انتقام از ظالمان و ستمگران انتقام گرفتن از ستمگران و ظالمان به طور مشترك در قيامت كبرى و رستاخيز مهدى عليه السلام مطرح است . در قيامت كبرى و قيام مهدى عليه السلام، انسان‏هاى مؤمن، به پاداش و رحمت الهى مى‏رسند، و انسان‏هاى كافر و ظالم، به عذاب و كيفر الهى دچار مى‏شوند . انتقام خدا از ظالمان در قيامت«فيومئذ لا يعذب عذابه احد، و لا يوثق وثاقه احد» (53) ; «پس در آن روز هيچ كس چون عذاب كردن او، عذاب نمى‏كند و هيچ كس چون در بند كشيدن او، در بند نمى‏كشد .» «انا اعتدنا للظالمين نارا احاط بهم سرادقها و ان يستغيثوا يغاثوا بماء كالمهل‏» (54) ; «ما براى ستمگران آتشى آماده كرده‏ايم كه سرا پرده‏اش آنان را دربرمى گيرد، و اگر فرياد رسى جويند، به آبى چون مس گداخته يارى مى‏شوند .» «ان جهنم كانت مرصادا، للطاغين مابا، لابثين فيها احقابا، لايذوقون فيها بردا و لاشرابا، الا حميما و غساقا» ; (55) «[آرى جهنم [از ديرباز] كمين گاهى بود، [كه] براى سركشان بازگشتگاهى است، روزگارى دراز در آن درنگ كنند، در آن جا نه خنكى چشند و نه شربتى، جز آب جوشان و چركابه‏اى .» تجلى انتقام خداوند در انتقام مهدى عليه السلام امام باقر عليه السلام در بيان شباهت‏هاى حضرت مهدى عليه السلام با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «فخروجه بالسيف و قتله اعداء الله و اعداء رسوله و الجبارين و الطواغيت; (56) قيام با شمشير و كشتن دشمنان خدا و پيامبر، و جباران و سركشان [از وجوه شباهت او] است .» پی نوشت :1) شيخ صدوق، خصال، ج 1، ص 108 . 2) مزمل/14 . 3) حاقه/14 . 4) حج/1 . 5) واقعه/4 . 6) تكوير/1 . 7) قيامت/7 . 8) شيخ طوسى، كتاب الغيبه، ص 453; بحارالانوار، ج 52، ص 288 . 9) تاريخ ما بعد الظهور، ص 176 . 10) چشم به راه مهدى، جمعى از نويسندگان، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم، ص 299 . 11) شيخ طوسى، كتاب الغيبه، ص 251; غيبت نعمائى، ص 250 . 12) شيخ مفيد، ارشاد، ج 1، ص 370 . 13) چشم به راه مهدى، همان، ص 273 . 14) انبياء/47 . 15) زلزله/8 و 7 . 16) شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمه، ج 1، ص 257 . 17) مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 52، ص 381; شيخ طوسى، تهذيب، ج 6، ص 156 . 18) تين/8 و 7 . 19) انعام/62 . 20) حج/69 . 21) مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص 120 . 22) همان مدرك، ج 52، ص 354 . 23) عنكبوت/36 . 24) واقعه/1 و 2 . 25) حشر/18 . 26) مهدى پور على اكبر، او خواهد آمد، ص 93 . 27) انبياء/105 . 28) سفر پيدايش: فصل 12، بند 7; فصل 13، بند 15 و فصل 15، بندهاى 5- 8 . 29) كتاب حيقوق نبى: فصل 2، بندهاى 3- 5 . 30) انجيل متى: فصل 24، بندهاى 27، 30، 35، 37 و 45 . 31) انجيل لوقا: فصل 12، بندهاى 35- 36 . 32) رك، او خواهد آمد، على اكبر مهدى پور; جاماسب نامه . 33) نساء/13 . 34) دهر/5 . 35) كهف/31 . 36) مفاتيح الجنان‏ص 531 . 37) مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص 83 . 38) طارق/9 . 39) غافر/16 . 40) تكوير/10 . 41) طبق نقل روايات حضرت داود به باطن مردم آگاه بوده و بر اساس آن با مردم برخورد مى‏كرده و حكم صادر مى‏كرده است . 42) الصفار القمى، بصائر الدرجات فى فضائل آل محمد عليه السلام، نشر مكتبة آية الله مرعشى نجفى، ص 285 . 43) طوسى، محمد، الثاقب فى المناقب، موسسه انصاريان، ص 565 . 44) زمر/68 . 45) كهف/99 . 46) يس/51 . 47) مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 53، ص 121 . 48) همان، ص 39 . 49) بقره/243 . 50) تفسير نمونه، ج 15، ص 557 . 51) بقره/259 . 52) تفسير نمونه، ج 15، ص 556 . 53) فجر/25- 26 . 54) كهف/29 . 55) نباء/21- 25 . 56) صدوق، كمال الدين و تمام النعمه، ج 1، ص 327 .
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 340]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن