تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833346998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علائم ظهور حادث شده ي امام زمان (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
علائم ظهور حادث شده ي امام زمان (ع)
علائم ظهور حادث شده ي امام زمان (ع) قبلا درباره ي بعضي از علائم ظهور امام زمان مطالبي را تقديم مشتاقان ظهور آن حضرت کرديم . گفتيم که بخشي از اين علائم ، بر اساس تقسيم بندي بعضي از علما و شخصيت ها ، علائم غير حتمي است که تا کنون تحقق پيدا کرده ، و علائم حتميه اي که هنوز تحقق خارجي پيدا نکرده و تا تحقق پيدا نکند ظهور صورت نمي گيرد . در اين قسمت به بعضي از علائم غير حتميه اي که واقع شده مي پردازم ؛ بنابراين ، اين علائم جزو علائم حتميه هم مي تواند به حساب آيد و اين همان علائمي مي باشد که در گذشته در کتب تاريخ و احاديث ذکر گرديده است . علائم غير حتميه از جمله اين علائم : پيامبر (ص) فرمود : « لا تقوم الساعة حتي يخرج نحو من ستين کذابا کلهم يقولون أنا نبي » ؛ (1) قبل از ظهور امام زمان (ع) 60 نفر ادعاي نبوت مي کنند ، اين ادعاهاي نبوت از زمان پيغمبر اکرم (ص) تا قرن اخير در تاريخ اتفاق افتاده است . اولين مدعي نبوت در عصر پيغمبر اکرم (ص) مسيلمه ي کذاب بود و همزمان با او زني به نام « سجاح » که او هم ادعاي نبوت کرد . و همين طور ، زماني پس از آن افراد فراواني که شايد تعداد آن ها به اين مقدار هم رسيده باشد ، ادعاي دروغين نبوت کرده اند تا به اين عصر که فرقه ضاله ي مضله بهائيت که رهبر آن ها ميرزا حسين علي بهاء ادعاي نبوت داشت ، حتي در بعضي از گفتارش ادعاي الوهيت هم به چشم مي خورد . علامت ديگر اين که امام صادق (ع) مي فرمايند : « لا يخرج القائم حتي يخرج اثنا عشر من بني هاشم کلهم يدعو إلي نفسه » ؛ (2) 12 نفر که همگي سيد هستند ، با اين که ساداتند اما به دروغ ادعاي امامت مي کنند . در قرن اخير ، محمد علي باب ، رهبر فرقه ضاله بابيه از جمله آنان است . اين ها را علما در کتب خود به عنوان علائم ظهور مطرح کرده اند . خرابي خانه ي کعبه علامت ديگري که در ارتباط با ظهور امام زمان و پيش ظهورحضرتش ذکر کرده اند ، خراب شدن خانه کعبه است . در اخبار داريم که از جمله علائم ظهور اين است که خانه کعبه خراب مي شود و حجرالاسود به کوفه منتقل مي شود . اين داستان هم اين اتفاق افتاده است ؛ در سال 337 هجري قمري « قرامطه » يا همان اسماعيليه ، خانه کعبه را خراب کردند و حجرالاسود را به کوفه منتقل کردند . جعفر بن محمد بن قولويه استاد مرحوم شيخ مفيد (ره) مي گويد : من وقتي ديدم حجرالاسود را به کوفه منتقل کردند و بعد از فرونشاندن غائله قرامطه ،آن را به سمت کعبه برگرداندند تا در کنار خانه کعبه قرار گيرد ، مي دانستم که حجرالاسود را بايد معصوم سر جاي خود بگذارد و الا در جاي خود قرار نمي گيرد اين حادثه دو بار تکرار شد ؛ يک بار قبل از بعثت پيغمبر اکرم (ص) به خاطر سيلي که در گرفت و خانه کعبه را که در يک نقطه فرورفتگي است خراب کرد و حجرالاسود از جاي خودش افتاد و پس از آن که خواستند حجر را پس از بناي جديد در جاي خود بگذارند ، بين قبايل اختلاف شد و سنگ هم بر جاي خودش قرار نمي گرفت ، به هر حال امر آن چنان شد که وقتي حضرت محمد (ص) ، وارد مسجد الحرام شد ، همه گفتند اگر او سنگ را سر جاي خود بگذارد همه قبول داريم و رسول اکرم (ص) سنگ را در جاي خودش قرار داد آن هم با شرايط و تفصيلاتي که در تاريخ آمده است . بار ديگر ، در زمان هشام بن عبدالملک بود که براي دستگيري عبدالله بن زبير ، فتنه ايجاد شد و بخشي از خانه کعبه خراب گرديد و حجرالاسود از جاي خودش فرو افتاد ، آن گاه که خواستند آن را بر جاي خود قرار دهند ، چندين بار اين کار را انجام دادند اما حجرالاسود به جاي خودش قرار نگرفت تا آن که امام زين العابدين (ع) آمدند با دو دست مبارکشان ، حجرالاسود را در جاي خود قرار دادند . جعفر بن محمد بن قولويه مي گويد : چون مي دانستم که حجرالاسود بايد به دست معصوم در جاي خودش قرار گيرد من به اشتياق ديدار امام زمان به راه افتادم و گفتم کسي که آن را نصب مي کند خود آن حضرت است . به هر حال به سمت مکه بار سفر بستم . در بين راه مريض شدم و ديدم نمي توانم برسم ، فردي را به نام هشام به نمايندگي انتخاب کردم و يادداشتي به او دادم و سوالاتي از امام زمان (ع) کردم . او براي اين که صحنه نصب حجرالاسود را ببيند و هم زيارت آقا را انجام دهد و هم پيغام مرا تقديم کند ، رفت مقداري به آن مأمورين و خدام البيت الحرام پول داد تا به او اجازه دهند که با جمعيت باشد . هشام مي گويد رفتم نگاه کردم فردي که سنگ را نصب مي کند چه کسي است . چشمم به جمال نوراني جواني افتاد که آمد ، سنگ را به آرامي در جاي خود قرار داد . جمعيت را شکافتم و بحمدالله به اين توفيق رسيدم و قبل از آن که نامه را به دست امام زمان (ع) بدهم ، حضرت مطلب نامه و جواب نامه را دادند ، از جمله سؤالات جعفر از امام زمان اين بود که من سخت مريض هستم و مي ترسم که از دنيا بروم و به زيارت شما نرسم . امام (ع) قبل از خواندن نامه فرمودند 30 سال ديگر زندگي مي کند ، به او بگو که نگران نباشد و همين طور هم شد ؛ بنابراين خانه کعبه بر اساس اين نقل خراب شد و حجرالاسود از جاي منتقل شد و به عنوان يکي از علائمي که اتفاق افتاده به حساب مي آيد . خراب شدن شهر بغداد علامت ديگر خراب شدن شهر بغداد است ، بغداد شهر قديمي است و در آن عمران و آبادي بسيار صورت گرفت . اميرالمومنين (ع) وقتي بعد از جنگ صفين از بغداد عبور مي کرد ، خطاب کرد به بغداد : اي بغداد که ساختمان هاي مرتفعي پيدا خواهي کرد و قصرهاي تو همانند بال هاي طاووس زيبا خواهند شد ، ولي پس از مدتي همانند نمک حل خواهي شد و از بين خواهي رفت . نبوقنطوره ( که منظور همان مغول هستند ) به تو حمله خواهند کرد و تو را از بين خواهند برد . اين طور هم شد ، هلاکوخان مغول به شهر بغداد حمله کرد و بغداد را ويران کرد . اين هم جزو علائمي است که اتفاق افتاده است . قبه هاي حمراء علامت ديگري که در بعضي از روايات به آن خبر داده شده اين است که ساختن گنبدهاي سرخ يا گنبدهاي رنگين که شايد منظور ساختن گنبدهاي مشاهد مشرفه باشد که در شهرهاي مختلف بنا شده است . البته تذکر اين نکته خالي از لطف نيست که همه ي آثار و علائم ظهور ، حوادث بد و منفي محسوب نمي شوند ، بلکه بعضي از حوادث خوب هم به عنوان علائم ظهور به حساب مي آيند و بعضي هم علائم منفي ؛ از جمله در روايت وارد شده است که مساجد آباد مي شود و مزين به زينت ها مي شود ، قرآن با چاپ زيبا مزين مي شود ، مناره هاي مسجد مرتفع مي شود،اما از آبادي و عمران و عبادت خالي مي شود . اين ها جزو علائمي است که اتفاق افتاده است لذا مي توانيم از آن ها به عنوان علائم حتميه ياد کنيم . علامت ديگر علامت ديگر اين که درباره ي آيه شريفه که مي فرمايد : ( و لنبلونکم بشيء من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرين ) . (3) راوي مي گويد : خدمت امام صادق (ع) نشسته بوديم که مسأله ظهور دولت اهل بيت (عليهم السلام) بحث شد ، گفتم : يابن رسول الله ! اين ظهور کي صورت خواهد پذيرفت و آيا مشکلاتي که مي گويند پديد خواهد آمد ؟ فرمود : اين آيه شريفه را دقت نکرديد ( قريب به اين مضمون ) که مي فرمايد « و لنبونکم ...» شما مؤمنين را حتما مي آزماييم ، آزمايش و امتحانتان مي کنيم « بشيء من الخوف » با ترس ؛ منظور از ترس ، ترس از حکام جور و فساد است . جور آن ها ، دل هاي مردم را مي لرزاند و مي ترساند ، خوف آن ها براي سلطه شيطاني شان همه جا را مي گيرد « و الجوع» گرسنگي ، گرسنگي به خاطر گراني ها و بالا بودن نرخ ها در بعضي از اماکن و بلاد « و نقص من الاموال » اموال کم مي شود ، منظور چه بسا به خاطر تجارت هاي سياه و سلطه استعمار اقتصادي ، منافع بعضي از دولت ها به خصوص منافع ملت مسلمان کم مي شود ، منفعت طلبان جهاني و استعمارگران ، سلطه جويي اقتصاد ي بکنند « و الانفس» نقص در جان ، منظور مرگ هاي سريع است ؛ يعني مرگ هاي زودرس ، مرگ هاي ناگهاني و سکته ها زياد مي شود و آخر آيه که مي فرمايد « و بشر الصابرين » منظور اين است که به منتظران ظهور مژده دهيد که وقتي اين حوادث اتفاق افتاد ، ان شاءالله ظهور هم کم کم صورت خواهد پذيرفت . (4)در حاکميت جور و فساد که يکي از علائم ظهور امام زمان است بحث هاي زيادي در روايت ها شده است ، همان طوري که مي فرمايد : « يملأ الله الأرض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا » اين نکته به وضوح از آن فهميده مي شود که ظلم و جور زمين را پر مي کند . در روايتي از رسول خدا (ص) نقل شده که پرسيدند : وضعيت آخرالزمان چه خواهد شد ؟ حضرت فرمودند : نماز را در اول وقت بر پا نمي کنند ، به شهوات و خوردن شراب روي مي آورند ، به پدر و مادر دشنام مي دهند ، زکات دادن را ضرر مالي مي دانند ، حاکميت به دست بانوان مي افتد ، مردان مطيع محض زنان خواهند شد ، (5) به همسايه ها جفا مي کنند . قطع رحم صورت مي گيرد ، صله رحم کم مي شود ، دل هاي بزرگان از رحم و مروت خالي مي شود ، حياي کوچک ترها کم مي شود ، امارت ها را محکم مي سازند ، به خدمتگزاران جفا مي شود ، شهادت دروغ زياد مي شود ، حکام رشوه مي خورند ، بي حيايي ، بي عفتي رايج مي شود ، مردان به لباس زنان و بالعکس ، زنان به لباس مردان درخواهند آمد . معاصي آشکار ، و مردم به مهم ترين امور دين سهل انگار مي شوند و امور مهم دين براي آن ها چيز مهمي نيست و سهل و سبک به نظر مي رسد ، نسبت به دين بي توجه مي شوند و مالشان را در راه غنا و حرام صرف مي کنند .... تا آخر حديث. اين ها نشانه هايي است که براي دوره ي آخرالزمان ذکر شد و جزو علائم ظهور حضرت محسوب مي گردد . در حديث ديگري که مفهوم بسيار مهمي دارد از رسول خدا (ص) راجع به همين مسائل پرسيدند که هنگام ظهور ، ويژگي آخرالزمان که شما مي فرماييد چيست ؟ حضرت بيان فرمودند : « کيف بکم اذا فسد نساءکم ؟» چه وضعي پيدا خواهيد کرد آن وقت که زنانتان فاسد شوند « فسق شبابکم » ؛ جوانانتان هم فاسق شوند . « و لم تأمروا بالمعروف و لم تنهوا عن المنکر » ؛ شما هم امر به معروف و نهي از منکر نمي کنيد و فساد و بي عفتي بالا مي گيرد . « فقيل له : و يکون ذلک يا رسول الله ؟» آيا چنين مي شود که جنايت صورت گيرد و ما هيچ نگوييم ؟حضرت فرمودند : « نعم و شر من ذلک ، کيف بکم إذا أمرتم بالمنکر و نهيتم عن المعروف » (6) آري بلکه بدتراز آن ، مردم را مي بينيد که به منکرات و کارهاي خلاف فرمان مي دهند ، از کارهاي خوب هم جلوگيري مي کنند ، گفتند : ايکون ذلک؟ آيا اين گونه خواهد شد ؟ فرمود : « نعم و شر من ذلک کيف بکم إذا رايتم المعروف منکرا و المنکر معروفا » (7) اري بدتر از اين . چه خواهيد کرد زماني بيايد که معروف و منکر جايشان عوض شود ، چيزهايي که به عنوان منکر بود مردم آن را به عنوان معروف بدانند و چيزهايي که معروف بود به عنوان منکر بدانند ؟آيا فکر نمي کنيد که در گوشه و کنار ، همين الان ، اين طور احساس مي شود ؟اين ها جزو علائم ظهور است ، البته به اين معني نيست که حال که اين ها اتفاق افتاده ، پس امام زمان (ع) حتما به زودي خواهند آمد ، من قبلا هم توضيح دادم اين جزو علائم دوره آخرزالزمان است ، اين را به اين جهت عرض مي کنم که حوادثي که اتفاق افتاده ، بيانگر علم ائمه (عليهم السلام) نسبت به آينده است ، چرا که همه متصل به علم الهي هستند ، اين همه دال بر حقانيت ائمه ماست ، که قبل از اين که حوادث اتفاق بيفتد ، اين ها باخبرند. بنابراين ما بايد در اعتقادمان نسبت به آنچه که آن ها راهنمايي کردند و به ما دستور دادند ، در آينده حتي اگر اتفاق نيفتاده باشد و دستورات ديني که دارند بايد يقين پيدا کنيم . اين ها همه نشانه هايي است براي اين که اهل بيت نبوت بر حق هستند و اطاعت حرفشان به منزله اطاعت از اوامر الهي است و ما بايد از آن ها تبعيت کنيم . ضمنا حوادثي که اتفاق افتاده ، بايد براي ما هشدار باشد که آقا و مولاي ما خواهد آمد و ما خود را براي آن روزي که امام زمان (ع) ظهور خواهد کرد آماده کنيم . زمينه را براي پذيرش وجود مقدس امام زمان آماده کنيم ، نکند وضعيت جامعه به گونه اي بر ما اثر بگذارد که وقتي امام زمان آمد در پذيرش او ترديد کنيم. در بعضي از روايات اين طور آمده « يأتي بدين جديد » از بس جامعه با دين فاصله مي گيرد همان طور که در حديث فوق آمد : معروف ، منکر و منکر ، معروف مي شود . امام زمان (ع) وقتي آمد و حرف هاي اسلام را گفت ، مي گويند اين ها حرف جديد است . ما اين چيزها را در اسلام نداريم ، اين قدر در افکار ديني و عقايد مردم دگرگوني ايجاد مي شود که قبول اسلام راستين مشکل خواهد شد ، خداوند ان شاءالله به قدرت حکمت و فضل و کرم خودش وجود امام زمان (ع) را از جميع بليات محفوظ بدارد و به زودي پرده از رخسار او بردارد و دين خودش را به دست اودر دنيا حاکم گرداند و جلوي شر و فساد و حاکميت جور و ستم را بگيرد و دنيا را پر از عدل و داد کرده ، ما را جزو سربازان آن حضرت قرار بدهد . پی نوشت:1. بحارالانوار : 209/52.2. پيشين.3. سوره بقره ، آيه 155.4. کمال الدين : 650/2 و ص 51 چشم انداز . 5. البته اين قابل توضيح است که در زمينه هايي که آن ها صاحب نظرند بحثي ديگر است . اما اطاعت محض حاکميت از اراده زنان يا حاکميت به دست زنان بيفتد مقوله ديگر است که قطعا با توجه به ويژگي هاي جسمي و روحي زنان اين وضع موجب فساد جامعه خواهد شد . 6.بحارالانوار : 181/52.7. بحارالانوار : 181/52.منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1496]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن