تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850295966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نماز و نمازگزاران (1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نماز و نمازگزاران (1)
نماز و نمازگزاران (1) پيش از آن كه به تعريف يا توصيف نماز و نمازگزاران بپردازيم. چند قضيه ي مربوط به يكديگر را كه براي شناخت معناي نماز ضرورت دارند. متذكر مي شويم: 1ـ اگر انسان بخواهد در اين دنيا با آگاهي و آزادي و شخصيت انساني زندگي كند، نه مانند دندانه ماشين ناآگاه، قطعي است كه بايد براي چنين زندگي، حكمت و هدفي اعلا منظور بدارد. منكر اين اصل، اول خود را مي‌فريبد، سپس ساده لوحان ناآگاه را. 2ـ اساسي‌ترين كاري كه براي تأمين زندگي هدفدار ضرورت دارد، به ثمر رساندن احساس عميق وابستگي به كمال است كه با تسليم به آن و سر به سجده نهادن در برابر آن، زندگي در هر فعاليت و هر پديده‌اي كه قرار بگيرد، داراي حكمت و معناي قابل تفسير و توجيه مي‌گردد، زيرا بديهي است كه دانستن حكمت هستي و هدف زندگي به تنهايي غوره جان آدمي را به مرحله‌ي انگور داراي شيره‌ي نيرو بخش نمي‌رساند. 3ـ بدان جهت كه احساس لزوم كمال جويي، فراگيرترين و عميق‌ترين احساس است كه در اشكال مختلف و با طرق گوناگون، در درون بشر فعاليت مي‌كند، لذا هر انساني كه اين احساس را در قرار گرفتن در جاذبيت كمال حقيقي اشباع نكند، بايد آن را در كمال خيالي و تصنعي به پوچي بكشاند. 4ـ از قضاياي فوق به اين نتيجه مي‌رسيم كه انسان براي قرار دادن زندگي خود در جاذبيّت كمال، بايستي بر يك حقيقتي تسليم شود و در برابرش به زانو بيفتد و پيشاني براي سجده به آن بر زمين بگذارد. اين تسليم و سجده نه تنها احساس عميق كمال گرايي را به بار مي‌نشاند، بلكه پاسخ عملي براي چهار سئوال اساسي حيات (من كيستم؟ از كجا آمده‌ام؟ براي چه آمده‌ام؟ به كجا مي‌روم؟) را نيز با كمال وضوح در مي‌يابد. و بايد به يقين بدانيم كه اگر ما انسان‌ها در برابر آن كامل مطلق تسليم نشويم و سر به سجده نگذاريم، بايد به شماره‌ي خواسته‌ها و تمايلات و وابستگي‌هاي وجود خود، خداياني بتراشيم. و در برابر آنها تسليم شده و به زانو بيفتيم و سر به سجده بگذاريم! مگر اين كه چنان تخدير شويم كه حتي توانايي پاسخ به اين سئوال ساده را هم نداشته باشيم كه «ما زنده‌ايم يا مرده؟ هستيم يا نيستيم؟» نماز چيست؟ حال بپردازيم به يافتن پاسخ اين سئوال كه نماز چيست؟ نماز، اين حقيقت والا و سازنده، اين بيان كننده‌ي بُعد بي‌نهايت گرايي آدميان، اين آگاهي بخش به جان‌هاي مشتاقِ آگاهي (آگاهي درباره جهاني كه در آن زندگي مي‌كنند)، اين آزادي بخش شخصيت انسان (انسان عاشق به اختيار والاي انسان‌ها) چه نيازي به تعريف و توصيف ما دارد؟ اين آب حيات جان‌هاي زنده‌ي آدميان چه احتياجي به توضيح و تفسير ما دارد؟ در اين جهان معني‌دار كه حركت تكاملي آن، با تسبيح و سجده‌اي كه خداوند هستي آفرين به آن نسبت داده است: «وَلِلّه يَسْجُدُ مَنْ فيِ السَّماواتِ وَ الْارْضِ»[1] و براي خدا سجده مي‌كنند همه آنچه كه در آسمان و زمين است، فقط بعضي از انسان نماها هستند كه از اين حركت تكاملي (نماز) بي‌بهره مانده‌اند. با اين حال، براي كساني كه از اين سرچشمه زلال حيات اطلاعي ندارند، بايد بگوييم: «نماز ماهيتي دارد و مختصاتي» البته منظور ما از ماهيت در اينجا توصيفي درباره‌ي خود نماز است. براي فهميدن ماهيت نماز اين مقدار مي‌توانيم بگوييم: يك موجود بي‌نهايت كوچك در جاذبه يك موجود بي‌نهايت بزرگ در حال معرفت و در نهايت آزادي از همه تعلقات مادي. آن جايگاه كه اين ارتباط با عظمت برقرار مي‌گردد چه مسجد باشد و چه گوشه‌اي از كوخ محقّر، خواه در پهنه دشت بي‌كرانه و خواه در لابلاي تاريك زمين يا در ميان زيباترين مناظر دنيا، باري، اين ارتباط خلاق در هر كجا باشد، آنجا رصدگاهي مي‌شود براي نظاره به كمال بي‌نهايت و انجذاب به آن. نماز با گفتن «اَللهُ اَكْبَرُ» كه آغاز نظاره و جذب شدن به سوي پيشگاه اقدس ربوبي است، شروع مي‌شود و با گفتن «اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ» ديدار ربوبي را كه در موقع گفتن «ايّاكَ نَعْبُدُ وَ ايّاكَ نَسْتَعِينُ» اتحاد همه‌ي انسان‌هاي هم قافله را در آن پيشگاه شهود كرده بود، خبر مي‌دهد. نماز عبادتي است كه فلسفه و هدف خود را در بر دارد اگر چه مي‌توان گفت: همه‌ي عبادات فلسفه و هدف خود را در بر دارد، (زيرا همان گونه كه در توصيف نماز گفتيم: اين عبادت عبارت است از برقرار ساختن ارتباط ما بين يك موجود بي‌نهايت كوچك با يك موجود بي‌نهايت بزرگ در حال معرفت و انجذاب، اين معني در همه‌ي انواع عبادات و با كميّت‌ها و كيفيّت‌هاي گوناگون وجود دارد. و در حيات معني‌دار انساني هيچ هدفي بالاتر از اين وجود ندارد.) ولي اين ارتباط در نماز همه جانبه‌تر و گوياتر از اغلب عبادات مانند روزه و حج و غير ذلك است.توضيح اين كه فلسفه و هدف نماز در خود آن است و بطور مختصر بدين قرار است: 1ـ آغاز نماز با جمله مقدس «الله اكبر» صورت مي‌گيرد، با گفتن اين جمله نمازگزار از همه‌ي تعلقات و روابط مادّي با جهان ماده و حتي تخيلات انديشه‌هاي غير الهي منقطع مي‌شود و وارد پيشگاه ربوبي مي‌گردد، خدا را در فوق تصورات و بزرگ‌تر از هر توصيف و با عظمت‌تر از همه چيز در مي‌يابد. آيا اين دريافت با عظمت درباره خدا كه پس از اشراف آدم نمازگزار بر همه ي عالم هستي و لو به طور اجمالي دست مي‌دهد، به تنهايي مي‌تواند هدف از عبادت تلقي شود؟ آري انسان در چنين حالتي است كه از خود طبيعي وابسته به عالم طبيعت، از خود برتر مي‌رود و به عالم ملكوت الهي مي‌پيوندد. اين جمله مقدس «الله اكبر» در اول هر نماز يك مرتبه به طور واجب ادا مي‌شود و در هر نماز چهار ركعتي 24 بار و در نماز دو ركعتي 14 بار و در نماز سه ركعتي 19 بار به طور مستحبي تكرار مي‌شود كه در مجموع نمازهاي يوميه 105 بار اين حالت دريافت فروغ رباني و اشراف به عالم هستي مي‌توند نصيب انسان گردد. 2ـ مضامين آيات سوره حمد هر انساني را كه با توجه و حضور قلب آن را بخواند، با حكمت وجودي او كه بر مبناي دريافت خدا (مبدأ) و قيامت و ابديت (معاد) و حركت در «حيات معقول در جاذبه‌ي الهي» استوار است، آشنا مي‌سازد، لذا ما در بيان هدف نماز به ترجمه و توضيحي مختصر درباره‌ي سوره‌ي حمد قناعت مي‌كنيم. 1ـ «اَلْحَمدُلِلّهِ رّبِّ العالَمِينَ» (سپاس مر خدا راست كه پرورنده‌ي عالميان است) او است خداوندي كه بقاء و استمرار هستي همانند به وجود آمدن آن، مستند به دوام فيض او است. 2ـ «اَلرَّحْمنِ الرَّحيمِ» (بخشاينده و مهربان) اين دو صفت رحمانيت و رحيميت خداوندي در هر شبانه روز دو مرتبه نهال اميد و نشاط و انبساط روحي را در باغ درون آدمي آبياري مي‌نمايد و از تباه شدن در پوچي‌ها و نوميدي‌ها جلوگيري مي‌كند. اي بلبل جان مست ز ياد تو مرا                وي مايه‌ي غم پست ز ياد تو مرا لذات جهان را همه يكسو فكند                 حالي كه دهد دست ز ياد تو مرا 3ـ «مالِكِ يَوْمِ الدّينَ» پايان سرنوشت و محاسبه‌ي عمري كه در دنيا سپري شده است. تعيين سعادت يا شقاوت ابدي. همگي به دست آن خداوند پرورنده‌ي عالميان و رحمان و رحيم است. 4ـ «ايّاكَ نَعْبُدُ وَ ايّاكَ نَسْتَعِينُ» وقتي كه نمازگزار به اين آيه مباركه مي‌رسد، در حقيقت نويد شايستگي خطاب و نيايش رويارويي با خدا به او رسيده است كه مي‌گويد: پروردگارا، تو را مي‌پرستيم و از تو ياري مي‌جوييم. در اين رويارويي دو ارتباط كه اساسي‌ترين ارتباطات چهارگانه (ارتباط انسان با خود، ارتباط انسان با خدا، ارتباط انسان با جهان هستي و ارتباط انسان با همنوعان خود) مي‌باشد، مورد دريافت عميق نمازگزار مي‌گردد: 1ـ ارتباط با خدا (اياك نعبد) 2ـ ارتباط با انسان‌ها كه مجموع آنان در يك وحدت عالي تشكل يافته، توفيق حركت در مسير كمال اعلا را از پيشگاه ربوبي مسئلت مي‌نمايند. و بديهي است كه بشر بدون دو ارتباط مزبور، هرگز از زندگي قابل تفسير و توجيه (حيات معقول) برخوردار نخواهد گشت. 5ـ «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ» عبور از خارستان شهوات و گذر از سنگلاخ‌هاي عالم طبيعت كه جايگاه تلاقي ماده و روح است. نجات پيدا كردن از اغواها و فريبكاري‌هاي شيطان رجيم از يك طرف و رهايي از چنگال تحريكات غرايز حيواني و خودخواهي‌هاي متنوع از طرف ديگر، بدون التجاء و پناهندگي دائمي به الطاف و عنايات رباني امكان ناپذير است. ذوق پردازي نمي‌كنيم، بلكه با نظر به تجدّد و نو به نو شدن حالات رواني و جوشش مستمر خودخواهي‌ها و لذت‌گرايي‌ها، حقيقت را مي‌گوييم، و به همين جهت است كه خداوند سبحان ما را به خواندن آيه‌ي مباركه‌ي «اهدنا الصراط المستقيم» كه جزئي از سوره‌ي حمد باضافه ساير آيات اين سوره‌ي مباركه در نمازهاي واجب و مستحب مكلف فرموده است. 6ـ «صِراطَ الَّذِيْنَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِم غَيْرِ المَغْضوُبِ عَلَيْهِم وَلاَ الضّالِّينَ» حركت در صراط مستقيم كه مستند به هدايت الهي است، از عمل به دستورات خداوند و رسول او ناشي مي‌گردد. اين انسان‌هاي سالك در صراط مستقيم هستند كه گروه پيامبران و صديقين و شهداء و صالحان اولاد آدم بوده و مورد انعام و عنايات خداوندي مي‌باشند «وَلَهَدَيْناهُمْ صِراطاً مُسْتَقِيماً وَ مَنْ يُطِعِ اللهَ وَ الْرَسُولَ فَاُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنْ النَّبِييِنَ وَ الْصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الْصّالِحِينَ وَ حَسُنَ اُولئكَ رَفيقاً»[2] پی نوشت: [1] . سوره‌ي رعد، آيه‌ي 15. [2] . سوره‌ي نساء، آيه‌ي 68 تا 69. علامه محمد تقي جعفري ـ نماز زيباترين جلوه نيايش،ص39
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن